Konu Başlığı: Hadis Metninin Belirli Tarihî Olaya Arz Edilmesi Gönderen: Sümeyye üzerinde 18 Eylül 2011, 15:17:57 4. Hadis Metninin Belirli Tarihî Olay ve Malûmata Arz Edilmesi Muhaddisler, ravinin yalanının ortaya çıkarılmasında olduğu gibi aktarılan rivayetlerin de yalan olup olmadığı noktasında tarihî bilgileri kriter olarak kullanmışlardır. Muhaddislerin buna dair pek çok misalleri bulunmaktadır. Bu cümleden olarak Ref'u'l-Cizye an Ehli'I-Hayber adlı uydurma mektubu zikredebiliriz. [Rivayete göre] Yahudiler, Rasûlullah'a ait olduğu ve içinde kendilerinden cizyeyi kaldırdığı, Sa'd b. Muâz İle Muâviye b. Ebi Süfyân vb.nin de buna tanık olduğuna dair bir mektubun varlığını iddia etmişlerdir. Yahudiler, bu mektubu defalarca ortaya çıkarmışlardır. Nitekim bu cümleden olarak Hatibu'l-Bağdadî ve daha sonra da İbni Teymiyye zamanında da ileri sürülmüştür. Mektup, Hatibu'I-Bağdadî'ye arzedilince o, Sa'd b. Muâz'm tanık olamıyacağım; zira tru sahabînin, Hayber'in fethinden önce vefat ettiğini, aynı şekilde tanıklığı iddia edilen Muâviye'nin de Hayber'in fethinden sonra Mekke'nin fethi sırasında müslüman olduğunu, aynca o sıralarda henüz cizyenin meşru kılınmayıp, Tebük yılından sonra meşru kılındığını dolayısıyla bu belgenin asılsız ve uydurma olduğunu açıklamıştır. İbni Teymiyye (rahimehullâh) de aynı yöntemi kullanarak bu iddianın asılsız olduğunu İspatlamıştır.[502] 5. Hadisin Manasının Anormal ve Peygamber ?S.A.V.)'in Söylemeyeceği Bîr Nitelikte Olması Peygamber (S.A.V.)'İn böyle birşeyİ söylemeyeceğine bir kaç şekilde hükmedilir. Bu husus, ya mananın düşük ve anormal olmasından ya hadisin Peygamber (S.A.V.)'in normalde söylemeyeceği bir manaya delalet etmesinden ya da his ve beşerî tecrübenin geçersiz saydığı bir içerik taşımasından anlaşılır. Mesela "Güzel yüzlü ve siyah gözlü kimselere ilgi gösterip değer verin! Zira Allah (celle celâlüh), böyle kimseleri cehennem azabına çarpıtmaktan haya eder", "Güzel yüze bakmak ibadettir", "Üç şey göze kuvvet verir: Yeşile, akan suya ve güzel yüze bakmak" "Horoza sövmeyiniz! Zira o, benim dostumdur. Eğer Adem oğlu onun sesinin [değerini] bilseydi tüylerini ve etini altın karşılığında satın alırdı." İşte bu anormal sözlere, seviyesi çok düşük olan biri bile tenezzül etmez. [503] [502] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 212. [503] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 212-213. |