> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hayatın İçinden Fıkıh >  Ricatte şahitliğin hükmü
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ricatte şahitliğin hükmü  (Okunma Sayısı 1273 defa)
26 Şubat 2011, 15:46:39
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 26 Şubat 2011, 15:46:39 »



A- Ric'atte Şahitliğin Hükmü:

 


1) Mendup Oluşu:
 

İçlerinde Ebu Hanife, Malik bin. Enes ve eş-Şâfiî ile Zeydiye'nin Kasımiyye kolunun yer aldığı cumhuri, ric'at eylemini şahitli yapmanın mendup olduğu görüşündedir.[112] Bir görüşünde Ahmed bin Hanbel de bu düşünceye katılır.[113]

Aynı zamanda ayrılık (firkat) eyleminde de şahit tutmayı mendup gören cumhur, bu görüşünü şu delillere dayandırır.

1) Kur'an'da aynı üslup özelliğiyle belirtilen alım-satımda şahit tutmak vacip değil, menduptur.[114]

2) Fukaha, âyette geçen firak'ın, iddeti bitirinceye kadar kadını bırakmak anlamına geldiğinde ve şahit tutulmasa da firkat'in sahih olduğunda ihtilaf etmemiştir. Daha sonra da şahit tutulabilir. Şahit tutma, firkat eyleminden sonra belirtil­miştir, ayrıca sıhhati için şart koşulmamıştır. Ric'at eylemi de böyledir.[115]

3) Firkat, kocanın hakkı olduğuna ve başkasının rızasına ihtiyaç duymadığı için şahit tutmadan da caiz olduğuna göre, ric'at de kocanın hakkıdır, dolayısıyla şahit tutmadan da caiz olmalıdır.[116]

4) Allah imsak veya firkat'a şahit tutmayı eşler için ihtiyat ve töhmeti kaldırma amacıyla emrettiğine göre, talâk bilinir de ric'at bilinmezse ya da hem talâk, hem de firak bilinmeze, aralarında bir inkar olayının doğmayacağından emin olunmaz. İhtiyat, ric'at  veya firkat  durumuna şahit  tutmaya  özgü olmayıp, süreklidir. Bu ikisinden sonra şahit tutulursa, ric'atten bir veya iki saat sonra şahit tutulması durumunda, hükümleri değişmemelidir.

5) Ric'at, nikahın devamı demektir. Nikaha devam için şahit tutmak şart değildir.[117]

6) Vekilin şart koşulmadığı şeyde, şahitlik de şart koşul­maz. Tıpkı alım-satım gibi.[118]

7) Talâk'ta şahit tutmak gerekmediğine dair icma vardır. Ri'cat, talâk'ın karinesidir. Dolayısıyla talâkta olduğu gibi, ric'atte de şahit tutmak gerekmez.[119]



2) Vacip Oluşu:



Kadim kavlinde eş-Şâfiî ve bir görüşünde Ahmed bin Hanbel, ayrıca Zeydiyye'den Nasır ile Zahirî hukukçu İbn Hazm, ric'at eyleminde şahit tutmanın vacip olduğunu savu­nur. Bu hukukçulara göre, şahitsiz ric'at sahih olmaz.[120] Çünkü ric'at, belli bir kadının mubah kılınması olup, nikah gibi şahitlik gerekir.[121] Ric'at'in şahitli oluşunun pratik yararları vardır:

1) Aralarında inkarlaşma olmaz,

2) İmsâk'i konusunda töhmet beslenmez,

3) Biri ölüp, öteki miras almak için evliliğin sürdüğü iddiasında bulunamaz.

Serahsi, Malik bin Enes'in de bu görüşte olduğunu belirterek, onu şöyle eleştirir: “Bu görüşü, çok şaşırtıcı. Nikahta şahit tutmayı şart görmez, ric'atte ise şart görür”.[122]

Ata'dan İbn Cureyc tarafından yapılan nakile göre, şöyle demiştir: “Talâk, nikah ve ric'at, beyyine iledir”. Cessas'a göre bu, şahit tutma inkarı önleme ihtiyatıyla emredilmiştir, yoksa şahitsiz ric'at sahih olmaz anlamında değildir biçiminde yorumlanmalıdır.[123]

İbn Rüşd, bu konudaki ihtilafın, kıyasın zahir'e aykırı oluşundan doğduğunu belirtir. Âyetin zahiri, şahit tutmanın vacip oluşunu gerektirir. Bu hakkın diğer haklara benzetilmesi ise şahit tutmanın vacip olmadığı sonucunu doğurur. Dolayısıyla kıyas ile âyetin zahirinin cem'i âyetin nedb (tavsiye) anlamına yorulmasıyla sağlanır.[124]




[112] İbn Rüşd, Bidayetu'l-Mütehid, 2/70; Serahsi, Mebsut, 6/19; Şevkani, Neylu'l-Evtâr, 6/284; Şevkâni, es-Sumûtu'z-Zehebiyye, 167-168.

[113] İbn Kudame, Mugni, 7/283.

[114] Bakara: 2/282.

[115] Cessâs, Ahkâmu'l-Kur'an, 3/455.

[116] Serahsî, a.g.e., 6/19-20; Kâsânî, Bedâiu's-Sanâi, 3/181; İbn Kudame, a.g.e., 7/282.

[117] Serahsî, a.g.e., 6/19, 20; Kâsânî, Bedâiu's-Sanâi, 3/181; İbn Kudame, a.g.e., 7/282.

[118] ibn Kudame, a.g.e., 7/283.

[119] Şevkânî, Neylu'I-Evtâr, 6/284.

[120] İbn Rüşd, a.g.e., 2/70; eş-Şâfiî, Kitabü'l-Ümm, 2/226; Serahsî, a.g.e., 6/19; İbn Hazm, Muhalla, 10/251; İbn Kudame, a.g.e,, 7/282; Şevkânî, a.g.e., 6/284.

[121] İbn Kudame, a.g.e., 7/282.

[122] Serahsî, a.g.e., 6/19. Ayrıca bkz. Şevkânî, a.g.e., 6/284.

[123] Cessâs, a.g.e., 3/456.

[124] İbn Rüşd, a.g.e., 2/70.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Ricatte şahitliğin hükmü
« Posted on: 19 Ağustos 2022, 12:00:04 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ricatte şahitliğin hükmü rüya tabiri, Ricatte şahitliğin hükmü mekke canlı, Ricatte şahitliğin hükmü kabe canlı yayın, Ricatte şahitliğin hükmü Üç boyutlu kuran oku Ricatte şahitliğin hükmü kuran ı kerim, Ricatte şahitliğin hükmü peygamber kıssaları, Ricatte şahitliğin hükmü ilitam ders soruları, Ricatte şahitliğin hükmüönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &