๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hanımlar İlmihali => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:02:42



Konu Başlığı: Vefat eden kadının kefenlenmesi
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:02:42
Vefat Eden Kadının Kefenlenmesi:
 

Vefat eden kadının yıkandıktan sonra, tek elbiseyle dahi olsa, bütün bedenini örtecek şekilde kefenlenmesinin vacip ol­duğu konusunda âlimler icmâ etmiştir. Ancak kadının kefenlen­mesinin, müstehap olan şekli şöyledir;

1. Kefenin beyaz olması: Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) 'beyaz elbiselerinizi giyiniz; Çünkü bunlar, elbi­selerinizin en hayırhsıdır. Ve bunlarla kefenleyiniz [223] buyurmuş­tur.

2. Kefenin beş parça olması: Bu konuda zayıf bir hadis var­dır. Leyla Binti Kâif es-Sekafî (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Ra-sûlullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in kızı Ümmü Gülsüm vefat ettiğinde, onu yıkayan kadınlar arasında ben de vardım. RasuluU lah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in bize verdiği ilk (kefenlik) peş-temal, sonra gömlek, sonra başörtüsü sonra da çarşaftı. Bunlarla kefenlendikten sonra, başka bir elbiseyle daha sarıldı. Bu esnada Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) kapıda oturuyor ve kefen­likleri tek tek bize veriyordu.[224]

İbnü'l-Münzir der ki; ilim ehlinden bizim en fazİa öğrendiği­miz, kadınların beş elbiseyle kefenlenmesidir.[225]

3. Kefende kullanılan kumaşlardan birinin eğer mümkünse 'hibera [226] Kumaşı' Olması:

Câbir (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), sizden biriniz (ailesi fakirse) imkân bulursa, hibera kumaşıyîa kefenlensin buyurmuştur. [227]

 
Hatırlatmalar:
 

1.  Kadınların ipek kumaşla kefenlenmesi mekruh olmakla birlikte caizdir. Nitekim kadınların hayattayken ipekten elbiseler giymesi de caizdir. Ancak kefenin ipekten olması, israf ve malı zayi etmek olduğu için mekruhtur. Hayattayken giymesi İse, eşi­ne güzel görünmek olduğundan mekruh değildir.[228]

2. Bazı âlimler, 'evli bir hanım vefat ettiğinde, kefen ve ce­naze masraflarını eşinin karşılaması gerekir1 demişlerdir. Ancak, vefat eden kadının mirası varsa, ondan karşılanması tercih edi­lendir.

İbn Hazm der ki; 'kadının kefen ve kabrinin kazılmasıyla il­gili masraflar, kadının malından karşılanır. Buna kocası mecbur değildir. Çünkü müslümanların malları, Kuran ve Sünnet'İn be­lirttiği şeylerin dışında zorla alınamaz. Nitekim Rasulullah (sal­lallâhu aleyhi ve seliem) 'kanlarınız ve mallarınız haramdır/ko­ruma altındadır [229] buyurmuştur. Allah Teâla, erkeğe, hanımının nafakasını, giyimini ve barınmasını sağlamayı farz kılmıştır. Yüce Allah'ın bize hitap ettiği lügatte, kefen elbise; kabir de barınak olarak isimlendirilmez. (Dolayısıyla erkek hanımının kefen ve ka­bir masraflarını karşılamak zorunda değildir).[230]

3. Ölümünden önce bir kadının kendi kefenini hazırlaması caizdir:

Sehl bin Sa'd (radiyaîlâhu anh) anlatıyor; 'Bir kadın, Pey­gamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e kenarı dokunmuş bir bürde/şaî getirdi ve hediye etti. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) de bunu kabul etti. Çünkü buna ihtiyacı vardı. Başka bir adam, bürdenin çok güzel olduğunu söyledi ve; 'Ya Rasulullahl

Bunu bana ver' dedi. Orada bulunanlara da; Vallahi ben bu bür deyi ancak benim kefenim olsun diye istedim' dedi.[231]

4. Bîr kadın ihramh iken vefat ettiğinde, yıkanır ve İhram elbisesiyle kefenlenir.


[223] Ebû Dâvûd, 3860; Tirmîzî, 999; sahih senetle rivayet edilmiştir.

[224] Ebû Dâvûd, 3157; Zayıf senetle rivayet edilmiştir.

[225] İbn Kudâme, el-Muğnî, 2/470; Ayrıca bkz. El-Mecmû, 5/205.

[226] Hibera: Pamuktan ya da ketenden yapılmış çizgili Yemen kumaşlarına verilen bir isimdir. (Çev.)

[227] Ebû Dâvûd, 3134; Sahihu'i-Câmn,455.

[228] Nevevî; et-Mecmû, 5/197.

[229] Buhârî, 67; Müslim, 1679.

[230] İbn Hazm, el-Muhallâ, 5/122.

[231] Buharı, 1277; Ibn Mâce, 3555.