Taharet temizlik

(1/1)

Hafize Aişe:
I. TAHARET TEMİZLİK


Taharet sözlükte, pisliklerden temizlenme ve arınma demek­tir. Terim anlamı ise, abdestsizlik hâlinin giderilmesidir. Yani, na­maz ve benzeri ibadetlerin yapılmasını önleyen abdestsizliğin, bedende, elbisede ve ibadet mekânında bulunan necasetin/pis­liklerin giderilmesidir.

Taharet konusu, 'temizlik nelerle yapılır, kimler hangi temizli­ği yapmalıdır ve nelerde temizlik gerekir' konularını içerir.

 
Temizlik Yapılacak Sular Ve Hükümleri:
 

Abdestsizlik halinden arınmayan namaz kılamaz. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Allah, temizlik olmak­sızın/abdestsiz kılman namazı kabul etmez [6] buyurmuştur. Bu temizlik, temizleyici olan su ve bazı durumlarda su yerine geçen toprağın kullanımıyla gerçekleşir.

Sular İki Kısımdır:

1. Temiz Su: Doğal halini koruyan sudur. Bunlar, yeraltı ve yağmur sularıdır. Kuranı Kerim'de; '... Temizlemek için size gökten su indirildi [7] buyrulmuştur.

Kar, dolu, nehir ve kuyu suları, uzun süre beklemesi veya temiz bir şeyle karışmasıyla değişikliğe uğrasa dahi temiz sular­dır. Deniz suyu da temiz su hükmündedir. Rasulullah fsallallâhu aleyhi ve sellem)'e deniz suyunun hükmü sorulduğunda; 'Onun suyu temiz, öiüsü helâldir [8] buyurmuştur.

Temiz su, kendisi temiz, başka şeyleri de temizleyici olması özelliğiyle abdestsizlik hâlini ve necaseti giderir.

Temiz su, yine temiz olan farklı şeylerin karışmasıyla, bazı özelliklerinin değişmesine rağmen, 'su' olarak isimlendirildiği müd­detçe 'temiz'dir. Ümmü Hâni hadisinde bu konuyla ilgili olarak şöyle rivayet edilmiştir; Rasuluîhh (saliallâhu aleyhi ue sellem) ve Meymûne, içerisinde hamur lekelen bulunan bir leğende su­sul abdesti almışlardır.[9]

Fakat temiz su, içerisine temiz şeyler karıştıktan sonra, 'su' olarak isimîendirilmiyorsa, onunla temizlik yapılamaz. Örneğin, su ile çay karışırsa, karışım su olarak değil, çay olarak isimlendiri­lir. Aynı şekilde gül suyu gibi temiz ama 'tabi su' olmayan sularla da temizlik yapılamaz.

2. Necis/Pis Su: Necaset/pislik karışması sonucu özellikle­rinden biri değişen sudur.


[6] Müslim, 224; Tirmîzî, 1; Nesâî, 139; Ebû Dâvûd, 59; İbni Mâce, 273,

[7] Enfâl, 11.

[8] Sahih hadis. Ahmed b. Hanbel, 'Müsned', 2/237; Ebû Dâvûd, 83; Tirmîzî 69; Nesâî, 1/176; İbni Mâce, 386.

[9] Sahih hadis. Nesâî, 240; İbni Mâce, 378.

Navigasyon

[0] Mesajlar

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc