Konu Başlığı: Ramazanda mubah olan davranışlar Gönderen: Safiye Gül üzerinde 20 Kasım 2010, 14:57:34 Ramazanda Mubah Olan Davranışlar:
1. Oruç gecelerinde cinsel ilişki: Yüce Allah 'Oruç tuttuğunuz günlerin gecesi kadınlarınıza yaklaşmanız size helal kılındı [424] buyurarak, Müslümanlara bu ruhsatı vermiştir. El-Berâ (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Ramazan orucu farz kılındığında, Ramazan ayı süresince kimse hanımına yaklaşmıyordu. Erkekler nefislerine hakim olamıyorlardı. Bunun üzerine Yüce Allah; 'Allah, nefsinize güvenemeyeceğinizi biliyordu, bu sebeple tevbenizi kabul edip sizi affetti [425] ayetini indirdi.[426] 2. Cünüp olarak sabahlamak: Aişe ve Ümmü Seleme (radiyallâhu anhumâ) anlatıyor; 'Ra-sulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) hanımıyla ilişkide bulunduğundan dolayı cünüp olarak sabahlardı. Sonra gusül abdesti ahr ve oruç tutardı.[427] 3. Cinsel ilişkiye girmeksizin erkeğin, hanımını öpmesi ve mübaşerette bulunması: Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) oruçlu haldeyken, Öper ve mübaşeret ederdi/ eğlenirdi. O, nefsine en fazla sahip olandı [428] 'Bende, odaoruç-lu iken, Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) beni Öperdi.[429] Mübaşeret, cinsel ilişkiye girilmeksizin, kadın ve erkek tenlerinin birbirine değmesidir. Mesrûk anlatıyor; 'Aişe radiyallâhuanhâj'ya; «oruçlu kişiye hanımı ne ölçüde helaldir?» diye sordum; «cinsel ilişki hariç, her şey» dedi.[430] Hatırlatmalar: Hanımını öpen veya hanımıyla mübaşerette bulunan kişiden, mezi salgısının gelmesi durumunda, herhangi bir şey gerekmez. Oruçlu iken eşinin öpmesi veya mübaşerette bulunması durumunda, eşlerden birinden meni çıkması durumunda orucu bozulur. Kaza etmesi gerekir.[431] 4. Gusül Abdesti Almak, Serinlemek için duş yapmak: Yukarıda zikredilen hadiste, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem), 'cünüp olarak sabahlıyor, daha sonra gusül abdesti alıp, oruç tutuyordu'. Bazı sahabeler, Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'İ, Arc denilen yerde oruçlu iken, susuzluktan veya aşırı sıcaktan dolayı başına su dökerken gördüklerini söylemişlerdir.[432] 5. Aşırıya kaçmaksızm, ağza ve burna su ahp-vermek: Peygamber (sallaliâhu aleyhi ve sellem) 'Oruçlu olmadığı zamanlarda burnuna suyu fazlaca çekerdi. ...' 6. Sürme, Koku, Damla, İğne, Misvak ve benzerlerini kullanmak: 'Sürme, koku, damla, İğne, misvak ve benzerlerinden hiçbiriyle iftar edilemeyeceği gayet açıktır. Hiç kuşkusuz oruç, Müslümanların, genel ve özel bütün yönleriyle bilmek zorunda oldukları bir ibadettir. Şayet bu sayılanlar, Allah'ın ve Rasuİünün oruçlu kimseye haram kıldığı ve orucu bozan şeyler olsaydı, Ra-sulullâh'm bunları açıklaması gerekirdi. Şayet bu türden şeyler bildirilmiş olsaydı, diğer şer'î bilgileri naklettikleri gibi, sahabeler bunları da bilir ve ümmete naklederlerdi. Hiçbir âlim, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve seliem)'den bunlarla ilgili olarak bir nakilde bulunmamıştır. Bu konuda, sahih, zayıf, müsned, mürsel hiçbir rivayet yoktur. Dolayısıyla bunları yasakİayan hiçbir şeyin zikredilmediği anlaşılmaktadır.[433] Atâ, İbrahim en-Nehâî, el-Hasen, ez-Zuhrî ve ilk dönem âlimlerinin bir çoğunun «oruçlunun sürme çekmesinde bir sakınca yoktur» dediği nakledilmiştir. Ebû Hanîfe'ye göre, ister ağız yoluyla, ister iğne vb. yollarla mide veya dimağa ulaşan her hangi bir şeyle oruç bozulur. Ebû Yûsuf ve Muhammed'e göre ağız yoluyla mideye girmeyen hiçbir şey orucu bozmaz. [434] Hatırlatma: Boğaza kaçmayacağından emin olunduğu takdirde, diş fırçası ve macunu kullanmanın bir sakıncası yoktur. Ancak bu tür şeylerle diş temizliğini gece yapmak daha uygundur. 7. Zayıf düşmeyeceğinden emin olanın, hacamat yaptırması, kan vermesi ve tahlil için kan aldırması: İbn Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seîİem) oruçlu iken, hacamat yaptırdı.[435] Ramazan günlerinde, oruçlu iken kan bağışı ve tahlil için vücuttan kan aldırılması ihtiyaç durumunda caizdir. Ancak zayıf düşüleceğinden endişe edildiğinde mekruh olur. Enes bin Mâlik (radiyallâhu anh)'a; 'oruçlunun hacamat yaptırmasını mekruh görür müydünüz?' diye sorulduğunda; 'hayır/ Sadece zayıf düşmesi durumunda' demiştir.[436] 8. Yutmadığı sürece, yemeğin tadına bakmak, bebeği için lokma çiğnemek: İbn Abbâs (radiyallâhu anh); 'bağazına kaçmadığı sürece oruçlunun, sirke veya başka bir şeyin tadına bakmasında bir sakınca yoktur.[437] Yunus, Hasan dan naklediyor; oruçlu olduğu halde, çocuk için lokmayı çiğneyip, sonra da ağzından çıkarıp çocuğun ağzına koyarken onu gördüm.[438] İhtiyaç olmaksızın yemeğin tadına bakmak mekruhtur. Ancak bununla oruç bozulmaz. İhtiyaç durumunda yapmak, mazmaza yapmak gibidir.[439] Hatırlatma: Oruçlunun, içerisinden sütü çıkmadığı ve boğazına kaçmadığı sürece çam sakızı çiğnemesi, mekruhtur. Çünkü bu, ağzı kurutur ve susatır. Eğer çiğnendiğinde sütü çıkıyorsa, oruç bozulur.[440] 9. Unutarak yiyip-içmek: Bu konuyla ilgili deliller ileride zikredilecektir. 10. İstemdışı Kusmak: [424] Bakara, 187. [425] Bakara, 187. [426] Buhârî, 4508. [427] Buhârî, 1926; Müslim. 1109. [428] Buhârî, 1927; Müslim, 1106. [429] Ebû Dâvûd, 2384; Abdurrezzâk, 8410; Sahih senetle rivayet edilmiştir. [430] Abdurrezzâk, 8439; Sika/güvenilir ravîler tarafından nakledilmiştir. [431] El-Ümm, 2/86; el-Mecmû, 6/322; el-Mebsût, 3/65. [432] Ebû Dâvûd, 2348; Albânî, sahih olarak derecelendirmiştir. [433] İbn Teymiye, Mecmuu I-Fetâuâ, 25/233. [434] İmam Serahsî, el-Mebsût, 3/67. {Çev. ] [435] Buhârî, 1939; Ebû Dâvûd, 2355; Tirmizî, 772. [436] Buhârî, 1940. [437] İbn Ebî Şeybe, 3/47; Hasen ligayri, senetle rivayet edilmiştir. [438] Abdurrezzâk, Musannef, 7512; İbn Ebî Şeybe, 3/47. [439] İbn Teymiye, el-Fetâvâ, 25/266. [440] Fethu'I-Bârî, 4/160; el-Muğnî, 3/109; el-Mecmû, 6/353. Konu Başlığı: Ynt: Ramazanda mubah olan davranışlar Gönderen: Ekvan üzerinde 29 Temmuz 2013, 13:28:03 Her konuda dinin belirlediği sınırlar mevcut,bu sınırlara riayet etmek te en güzeli olur,inşaallah.. |