> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hanımlar İlmihali > Orucu bozan şeyler
Sayfa: [1] 2 3 4   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Orucu bozan şeyler  (Okunma Sayısı 11207 defa)
20 Kasım 2010, 14:48:45
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 20 Kasım 2010, 14:48:45 »



Orucu Bozan Şeyler:


Bunlar, orucu bozan ve yalnızca kaza gerektiren şeyler ile orucu bozan, kaza ve kefaret gerektiren şeyler olmak üzere iki kısma ayrılır.

 

a) Orucu Bozan Ve Yalnızca Kaza Gerektiren Durumlar:
 

1-2. Unutarak Yemek ve İçmek

Oruçlu olduğunu unutarak bir şeyler yiyip içen kimsenin orucu bozulmaz, ona kaza ve kefaret gerekmez. Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi vesel-lem); 'kim oruçlu olduğunu unutarak yer ve içerse, orucuna de­vam etsin; çünkü onu Allah, yedihp-içirmiştir' buyurmuştur.[441]

3. Kasıtlı Kusmak:

İstem dışı kusmayla oruç bozulmaz. Fakat kasıtlı kusmayla oruç bozulur. Çünkü Peygamberimiz {sallallâhu aleyhi ve sellem); 'istem dışı kusan orucunu kaza etmez; kasıtlı kusan orucunu kaza etsin' buyurmuştur.[442]

4-5. Hayız ve Lohusalık:

Güneş batmadan hemen öncesinde bile o!sa, hayız ve lo­ğusalık durumunda oruç bozulur ve kaza edilmesi gerekir. Bu konuda âlimler icmâ etmiştir.

 
Hatırlatmalar:
 

Oruçlu bir kadın, gündüz vakti hayız olduğunda orucu bo­zulur. Günün kalan kısmında oruçlu olarak devam etmesi gerek­mez.[443] Orucunu açar, fakat bunu çocuklarından gizlemelidır.

Ramazan günü hayızh olan bir hanım, gündüz vaktinde temizlendiğinde, yemeye-içmeye devam edebilir. Seferi olduğu için oruçlu olmayan eşiyle, yolculuktan döndüğünde cinsel iliş­kiye girebilir.

Hayızlt bir hanım, fecir doğmadan önce temizlendiğinde, oruca niyet ederse, orucu sahih olur. Gusül abdesti almayı fecir sonrasına kadar geciktirmesi caizdir. Âlimlerin çoğunluğu bu ka­naattedir.[444]

6. Bilinçli Hareketler Sonucunda Meni Çıkması: Kişinin, hanımını öpmesi, tenlerinin birbirine teması veya mastürbasyon nedeniyle meni çıkması durumunda orucu bo­zulur. O günün kaza edilmesi gerekir. Nitekim Yüce Allah, kutsi hadiste oruçlu kimsenin halini şöyle tanımlamıştır; 'yemesini, iç­mesini ve şehvetini benim için terk etmiştir.[445]

7.  Orucu Bozmaya Niyet Etmek: Oruçlu bir kimse, oruçlu olduğunun bilincinde, orucunu boz­maya niyet etmesi ve buna kesin karar vermesi durumunda; -bir şey yiyip-içmese dahi- orucu bozulmuş olur. Çünkü 'kişi ancak niyetinin karşılığı vardır' buyurulmuştur. Alimlerin çoğunluğunun kanaati budur.

Hanefî mezhebine göre, niyetler amele/pratiğe dö­nüşmediği sürece uygulamadaki amelin hükmünü orta­dan kaldırmaz. Dolayısıyla orucunu bozmaya niyetlenen kişi, niyetini uygulayıp bir şeyler yiyip-içmedîkçe veya orucu bozan herhangi bir davranışta bulunmadıkça oru­cu bozulmaz. (Çev.)

8. İslam'dan İrtidat Etmek:

Allah korusun, oruçlu iken İslam'dan irtidat edenin orucu bozulur. Tövbe edip, İslam'a döndüğünde, o günün orucunu kaza etmesi gerekir. Çünkü Yüce Allah; 'şirke düşersen, amelin boşa gider [446] buyurmuştur. Âİimler bu konuda görüş birliği içe­risindedirler


B) Orucu Bozan, Kaza Ve Kefaret Gerekti­ren Durumlar:
 

Cinsel İlişki:
 

Ramazan günü, oruçlu erkek ve kadın bilinçli olarak cinsel ilişkiye girmeleri durumunda, her ikisinin de orucu bozulur. Bu durumda her ikisinin de, o günün orucunu kaza etmesi gerekir.

Ayrıca erkeğin kaza ve kefaret orucu tutması; kadının ise sadece o günün orucunu kaza etmesi -tercih edilen görüşe göre- yeter­lidir. Alimlerin çoğunluğu ise, her ikisine de kefareti gerekli gör­müşlerdir.

Kadın ve erkeğin her ikisi de bilinçli ve istekli olarak oruçlu haldeyken ilişkiye girmeleri durumunda, her ikisi­ne de kaza ve kefaret gerekir. Ancak kadın cinsel ilişkiye zorlanmış ise, kadına kaza, erkeğe kaza ve kefaret gerekir.

Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sal­lallâhu aleyhi ue sel!em)'e bir adam geldi ve; «Ey ALLAH'ın Rasu-lül Helak oldum' dedi. Rasulullah (sallaîlâhu aleyhi ue sellem); «Seni helake sürükleyen nedir?» buyurdu. O; «Ramazanda ha­nımımla cinsel ilişkide bulundum» dedi. Peygamber (sallaîlâhu aleyhi ve seliem); «Bir köle azad edecek bir şey bulabilir misin?7 buyurdu; O; «hayır» dedi; «iki ay peşpepe oruç tutabilir misin?' buyurdu; «hayır» dedi. «öyleyse altmış fakiri doyuracak bir şey bulabilir misin?» buyurdu, «hayır» dedi. Sonra adam oturdu. Derken Peygamber (sallaîlâhu aleyhi ve sellem)'e içinde hurma dolu bir zembil getirildi. Resulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), o adama; «bunu ve sadaka olarak dağıt' buyurdu. Adam; 'ey Al­lah'ın Rasülü! Bizden daha fakirini nasıl (bulacağım)?! Medine'­nin karataşlı iki tarafı arasında, benim ailemden daha muhtaç bir aile yoktur» dedi. Bunun üzerine, Peygamber (sallallâhu aleyhi ue sellem) güldü, öyleki gülmekten yan dişlen göründü. Sonra ona; «haydi git, bunu ailene yedir» buyurdu.[447]

Bu hadiste, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) er­keğe kefareti emrederken; kadın hakkında hiçbir şey emretme-miştir. 'Çünkü cinsel ilişki sonucu gereken kefaret türlerinden biri, mali haktır. Bu nedenle mehir konusunda olduğu gibi, erkeğin sorumluluğundadır.[448]

Bazı âlimler ise, 'cinsil ilişki sonucu gereken kefaret, köle azat etmek veya fakirleri doyurmak şeklinde uygulanırsa, sadece erkeğe; kefaret orucu tutularak uygulanırsa erkek ve kadına bir­likte gerekir' demişlerdir.[449]

 
Hatırlatmalar:
 

1. Hanımiyla cinsel ilişkide bulunana -meni çıkmasa dahi-kefaret vacip olur.[450]

2. Bir kadının iki ay peş peşe oruç tutması gerektiğinde, ha­yız günlerinin araya girmesi, 'peş peşeliğe' engel değildir, imam Mâlik der ki; 'peş peşe oruç tutması gereken bir kadın, hayız ol­duğu zaman orucuna ara verir; temizliğinde kaldığı gün sayısının üzerine devam eder.[451] Buna, hata sonucu birinin ölümüne ne­den olan kadının diyet orucu örnek verilebilir.

3. Âlimlerin tercih edilen görüşüne göre, henüz fecrin doğ­madığını zannederek, hanımiyla cinsel ilişkide bulunan erkek ve kadına, ne kaza, ne de kefaret gerekmez. Çünkü Yüce ALLAH, unutandan ve yanılandan sorumluluğu kaldırmıştır. ALLAH Teâla, Ramazan gecelerinde, fecir doğuncaya, -siyah iplik, beyaz iplik­ten ayırt edilinceye kadar- yemeyi, içmeyi ve cinsel ilişkiyi mubah kılmıştır. Fecir vaktinin girmesine rağmen, henüz vaktin girmedi­ğini zanneden ve kendisine helal ve mubah kılınan bir davranışta bulunan kişi, mazeretinin kabulü konusunda, unutan ve yanılan kişiden daha önceliklidir.[452] En doğrusunu ALLAH bilir.

4. Cinsel ilişkinin tekrarlanması durumunda kefaretin de tek­rarlanması gerekir mi?

Bu durum, üç şekilde tanımlanır;

a) Ramazan günü, hanımiyla cinsel ilişkide bulunup, kefare­tini yerine getiren kimse, Ramazanın başka bir gününde tekrar ilişkide bulunursa, tekrar kefaret gerekir. Bu konuda icmâ edil­miştir.

b) Ramazan'da aynı gün içerisinde birden fazla ilişkide bulu­nan kişiye, bir kefaret gerekir. Bu konuda icmâ edilmiştir.

c)  Ramazan'da cinsel ilişkide bulunup, henüz kefaretini ye­rine getirmeyen bir kişi, başka bir günde bir daha cinsel İlişkide bulunursa; bu konuda iki görüş vardır. Tercih edilen görüş, her gün için bir kefaret gerektiği görüşüdür. Çünkü her günün orucu, münferit/ayrı bir ibadettir. Dolayısıyla bozulması sonucunda ge­reken kefarette münferit olur/birleştirilemez.

Hanefî mezhebine göre, kefareti gerektiren nedenle­rin birden fazla olması durumunda, tek kefaret tamamına yeterlidir. Aynı günde veya aynı ya da daha Önceki Ra­mazan aylarında birden fazla kefareti gerektiren durumun olması halinde de tek kefaret tamamı için yeterlidir.[453]



[441] Buhârî, 1923; Müslim, 1155.

[442] Tirmizî,  716; Ebû Dâvûd, 2380; İbn Mâce,  1676; Sahîhu'i-Câmi, 6243.

[443] İmam Mâlik; ei-Müdeuuene, 1/184.

[444] İbn Hacer, el-Feth, 4/192

[445] Buhârî, 1984; Müslim, 1151.

[446] Zümer, 65.

[447] Buhârî, 1936; Müslim, 1111.

[448] ElMuğni, 3/123.

[449] Beyhakî'de belirtildiği gibi, bu İmam Evzaî'nin mezhebidir.

[450] CâmiuAhkâmi'n-Nisâ, 2/389.

[451] Mâlik, el-Muuatta, 1/317.

[452] İbn Teymiye, Mecmu Fetâuâ, 25/264.

[453] El-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erbâa, 1/543. (Çev.;



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 20 Kasım 2010, 14:51:45 Gönderen: Hafıza Aişe »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Orucu bozan şeyler
« Posted on: 28 Mart 2024, 17:46:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Orucu bozan şeyler rüya tabiri,Orucu bozan şeyler mekke canlı, Orucu bozan şeyler kabe canlı yayın, Orucu bozan şeyler Üç boyutlu kuran oku Orucu bozan şeyler kuran ı kerim, Orucu bozan şeyler peygamber kıssaları,Orucu bozan şeyler ilitam ders soruları, Orucu bozan şeylerönlisans arapça,
Logged
21 Aralık 2014, 13:22:09
murat6c

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 8


« Yanıtla #1 : 21 Aralık 2014, 13:22:09 »

orucu bilerek bozmak insanı 61 düsürür eger bir insan bilmiyerek yemek yerse o oruc bozulmaz peygamberimizde söyle buyurur Oruç perdedir. Biriniz bir gün oruç tutacak olursa kötü söz sarf etmesin, bağırıp çağırmasın. Birisi kendisine yakışıksız laf söyleyecek veya onunla kavga edecek olursa, “Ben oruçluyum, desin (ona bulaşmasın
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
28 Aralık 2014, 12:02:46
Ramazan.
Forum Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 6.353



« Yanıtla #2 : 28 Aralık 2014, 12:02:46 »

Unutarak yemek ve içmek, istem dışı kusmak orucu bozmaz fakat kasıtlı yani bilerek kusmak ve orucu bozmaya niyet etmek orucu bozar.Bir kişinin hanımıyla cinsel ilişkide bulunması kefaret gerektirir.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
28 Aralık 2014, 18:13:39
semih7/a

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 76


« Yanıtla #3 : 28 Aralık 2014, 18:13:39 »

unuttum dıyerek yıyıp icipte daha sonra herkeze ben orucluyum dıyere kkandırısın fakat allahı kandıramassın.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
30 Aralık 2014, 16:58:50
Hafsa Nur 6.D

Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 568



« Yanıtla #4 : 30 Aralık 2014, 16:58:50 »

orucu bozan durumlardan bazıları;
Oruçlu olduğunu bildiği halde, kasıtlı olarak bir şey yiyip içmek,
Göz yaşı veya ter yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazâ gerekir.
Kasten ağız dolusu istifra etmek orucu bozar ve yalnız kazâ gerekir.
Bayılmak da orucu bozar
Diş fırçalanırken macun yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazayı gerektirir.
Diş eti kanadığında bu kan yutulursa oruç bozulur ve yalnız kazâyı gerektir
Kokladığı bir tütsünün dumanını yutmak orucu bozar ve yalnız kazâyı gerektirir.
Diş arasında kalan yemek artığı nohut tanesinden büyük ise, yutulduğunda oruç bozulur ve yalnız kazâyı gerektirir.
bunlar orucu bozan durumlardan bazılarıdır
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 30 Aralık 2014, 16:59:30 Gönderen: Hafsa Nur 6.D »
Kayıtlı

Bakış şeytanın oklarından bir oktur.Bir kimse Allah korkusu ile bakışına hakim olursa Allah ona imanın tadını kalbine hissettirir...
Hz. Muhammed S.A.V.
Sayfa: [1] 2 3 4   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes