Konu Başlığı: Ölü yıkayanın gusül abdesti alması gerekir mi? Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:12:39 Ölü Yıkayanın, Gusül Abdesti Alması Gerekir Mi?
Ölü yıkayanın, gusül abdesti alması gerektiğini ifade eden birçok merfu hadis rivayet edilmiştir. Ancak bu rivayetlerin tamamı zayıftır. Bunlardan birisi, Ebû Hureyre (radiyaliâhu anh)'ten nakledilen şu rivayettir; Peygamber (saUallâhu aleyhi ue sellem), «cenaze yıkayan gusül abdesti; cenaze taşıyan namaz abdesti alsın» buyurmuştur.[217] Bu rivayet zayıftır. Her ne şekilde olursa olsun, âlimlerin çoğunluğu, cenaze yıkayanın gusül abdesti almasını vacip görmemiştir. Bunun sadece müstehap olduğunu belirtmişlerdir. Sahabelerden birçoğundan da bunun müstehap olduğu nakledilmiştir.[218] Hamile vefat ettiği zaman: Hamile vefat ettiğinde, karnındaki çocuğun canlı olduğu kanaati ağır basıyorsa, karnı yarılarak çocuk çıkarılır; eğer çocuktan ümit kesilmişse, karnı yarılmaz. Alimlerin çoğunluğu bu görüştedir. Cenaze yıkanmadan defnedildiği zaman: Ceset uğramamışsa, yıkanması için mezarının açılmasında bir sakınca yoktur. Alimlerin çoğunluğu bu görüştedir. Gerekli durumlarda, mezarın açılıp cesedin çıkarılması caizdir. Buna Câbir (radiyaliâhu anh)'ın rivayet ettiği sahih hadis delildir. 'Peygamber (saUallâhu aleyhi ve sellem), defnolunduktan sonra Abdullah İbni Ubey'in kabrine geldi ve onun çıkarılmasını emretti. Daha sonra onu dizlerinin üzerine koydu, tükürüğünden ona üfledi ve gömleğini ona giydirdi.[219] Düşük Yapılan Çocuk Yıkanır Mı? Hamile kadın düşük yaptığında, eğer çocuğu dört aylıktan fazla ise, yıkanır ve cenaze namazı kılınır. Şayet henüz dört aylık olmamışsa, yıkanmaz ve cenaze namazı kılınmaz; bu durumda bir beze sarılır ve defnedilir. Çünkü anne karnındaki çocuğa, dört aydan sonra ruh verilir. Bu süre dolmadan önce, canlı insan hükmünde değildir; bir nesne ve kan gibidir.[220] Hanefi ve Mâlikî mezhebine göre, yıkamanın vacip olması için çocuğun canlı olarak doğması şarttır. Ölü doğan veya düşük yapılan çocuklar yıkanmazlar. Ancak isim konulmalıdır. Nitekim kıyamet günü isimleriyle hoşr olunacaklardır. [221] Savaşta Şehit Olan Yıkanmaz: Uhud şehitlerinin anlatıldığı Câbir (radiyaliâhu anh)'m rivayet ettiği hadiste, Peygamber (saUallâhu aleyhi ve sellem), yıkanmadan ve cenaze namazı kılınmadan, şehitlerin kanlarıyla defnedilmelerini emretmiştir. Bu hüküm, sadece savaşta şehit düşenler içindir. Karın ağrısından, veba salgınından veya boğularak, ya da depremde ölenler, diğer Ölüler gibi yıkanır ve cenaze namazları kılınır.[222] [217] Ebû Dâvûd,.3161; Ahmed, 2/433; vdğ. Rivayetin bütün varyantları zayıftır. [218] Mustafa el-Adevî, el-Güslü ve'l-Kefen, 120-125. [219] Buhârî, 1350; Müslim, 2773. [220] El-Mecmû, 5/256; ei-Muğnî, 2/522. [221] El-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erbâa, 2/446. (Çev.) [222] El-Muğnî, 2/536. |