๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hanımlar İlmihali => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 16 Kasım 2010, 17:10:57



Konu Başlığı: Mehir
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 16 Kasım 2010, 17:10:57
Mehir


Tanımı: Hâkimin veya evlenecek tarafların belirlediği ni­kâhtaki ve benzer şeylerdeki karşılıktır. Arapçada mehir, 'sıdâk' olarak da isimlendirilir. Erkeğin, kadınla evlenmeye olan arzusu­nu hissettirmesi nedeniyle böyle isimlendirilmiştir.[485]

Hükmü: Mehir, nikâh akdinin rüknüdür.

Hanefî mezhebine göre, mehir, nikâh akdinin şart­larından değil, sonuçlarından biridir. Bu nedenle nikâh ânında mehir belirtilmemiş olsa da, hatta mehir verilme­yeceği söylense de, nikâh akdi gerçekleşmiş olur. Ancak bu durumda 'mehr-i misil1 verilmesi gerekir. [486]

Nikâhta mehrin belirlenmiş olması, belirlenmemiş ise mehri misilin takdir edilmesi, -yani kızın çevresindeki ona denk kızların mehirleri esas alınarak tespit edilmesi şarttır. Çünkü Yüce Allah;

Kadınların mehirlerini gönül rızası ile verin [487] buyurmuştur. İmam Kurtûbî (5/24) der ki; 'Bu âyet, kadınlara mehir vermenin farz olduğuna delildir. Bu konuda icmâ edilmiştir. Hiçbir ihtilaf yoktur...' Nitekim Yüce Allah; Onlardan faydalanmanıza karşı­lık, bir farz olarak (kararlaştırılmış) mehirlennı veriniz.[488]

Evlenmek isteyen bir adama, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem}; 'Demir bir yüzük olsa dahi, git bir şeyler bul! [489] buyurmuştur. Mehir olarak verecek hiçbir şey bulamayan bir ada­ma; 'Ezberinde Kurandan âyetler var mı?' diye sormuş; adam; 'Evet şu sûre ile şu sûreyi biliyorum' deyince de; '(Mehir olarak) bildiğin sûreleri ona öğretmene karşılık, onu sana nikahladım' buyurmuştur.

İbn Abbâs (radiyailâhu anh) anlatıyor; 'Ali ile Fâtıma (ra-diyallâhu anhumâ) evlendiklerinde; Rasulullah (sallallâhu aley­hi ve sellem), Ali'ye; 'ona (mehir olarak) bir şey ver' buyurdu. Ali; 'hiçbir şeyim yok' dedi. 'Sert zırhın nerede?' diye sordu. O; 'yanımda' dedi. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), '(mehir olarak) onu Fâtıma'ya ver' buyurdu.[490]

Bu deliller, nikâh akdinde 'mehrin rükün' olduğunu göster­mektedir. Ancak nikâh akdi esnasında belirlenmesi şart değildir. Çünkü Yüce Allah; 'Nikâhtan sonra henüz dokunmadan veya onlar için bir mehir belirlemeden kadınları boşarsanız, bunda size günah yoktur.[491]

İbnu'l-Cevzî der ki; 'Bu âyet-i kerîme, mehir belirlenmeden nikâh akdinin caiz olduğuna delildir.[492] Fakat ileride bir tatsızlı­ğa imkân vermemek açısından mehrin, nikâh akdinde belirlen­miş olması daha faziletlidir.[493]

Mehir miktarının, nikâh akdinde belirtilmemesi du­rumunda, kadına mehri misil verilir. Nikâh akdinde mehir belirlemeden bir kadınla evlenip, gerdeğe girmeden önce vefat eden bir adam hakkında; İbn Mesûd (radiyailâhu anh); 'Kadına mehri rnisiî verilmesi, mirasçı olması ve iddet beklemesi gerektiği görü­şündeyim' demiştir. Ma'kil b. Sinan (radiyailâhu anh); 'Ben Ra-sulullah (sallallâhu aleyhi veselîemj'iBeru'a binti Vâşık hakkında böyle hüküm verirken işittim' diyerek şahitlik yapmıştır.[494]


[485] Sübülus-Selâm, 3/311.

[486] Merginânî, el-Hidâye, 1/204; Şirbinî, Muğni'i-Muhtâc, 4/381; Şevkânî, es-Sey/u7-Cerâr, 2/276. (Çev.)

[487] Nisa, 4.

[488] Nisa, 24.

[489] Buhârî, 5029; Müslim, 1425.

[490] Ebû Dâvûd, 2125; Nesâî, 6/129; Sahih rivayettir.

[491] Bakara, 236.

[492] Zâdu'l-Mesîr, 1/279.

[493] İbn Teymiye, Mecmûu'l-Fetâuâ, 29/344.

[494] Ahmed, 3/480; Ebû Dâvûd, 2114; Tirmîzî, 1145; Nesâî, 6/121; ibn Mâce, 1891; Sahih rivayettir.






Konu Başlığı: Ynt: Mehir
Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Nisan 2015, 22:34:08
Mehir kadının hakkıdır ve istediğini talep etmede özgürdür. Tabi vicdan ehli bir kadın eşini zor durumda bırakacak istekte bulunmaz. Allah razı olsun. Dua ile...


Konu Başlığı: Ynt: Mehir
Gönderen: Ceren üzerinde 11 Eylül 2015, 15:51:20
Esselamu aleykum.Rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim.Mihir dini nikah sırasında kadının kocasından isteyeceği şeydir.Ne isterse isteyebilir ve eşinin de alması mecburdur.