๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hanımlar İlmihali => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 29 Kasım 2010, 11:52:10



Konu Başlığı: Hayızlı ve lohusayken haram olan durumlar
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 29 Kasım 2010, 11:52:10
Hayızlı ve Lohusa Hanımlara Haram Olan Durumlar:
 

1. Namaz Kılmak:
 

Hayızlı ve lohusa hanımların, ister farz, ister nafile olsun namaz kılmalarının 'haram' olduğu konusunda âlimler icmâ etmiştir. Nama2in onlara 'farz olmadığı' ve temiz­lendikleri zaman da 'kaza etmeyecekleri' konusunda da icmâ etmişlerdir. [265]

Ebû Saîd radiyallahu anh anlatıyor; Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) buyurdu ki; '...hayız olduğu zaman namaz kıl­mıyor ve oruç tutmuyor, değil mi? İşte bu dininin eksikliğidir.[266]

Muâz radiyailahu anh anlatıyor; 'bir kadın Âişe (radiyalla­hu anhâ)'ya; 'herhangi birimiz (hayızdan) temizlendiğinde na­mazlarını kaza etmeli mi?' diye sordu. Aişe; 'sen uhrevîlerden [267] misin?! Biz Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in yanında hayız olurduk, bizlere bunu (namazları kaza etmemizi) emretme­di' dedi. Veya o kadına; 'yapma' dedi. [268]

 
Hatırlatmalar:
 

a) Örneğin ikindi namazından biraz önce hayız kanı gelen bir hanım, öğle namazını kılmamış İse, temizlendiğinde öğle na­mazını kaza etmesi gerekir mi?

İkindi namazından biraz önce hayız kanı gelen bir hanım, öğle namazını kılmamış İse, temizlendiğinde öğle namazını kaza etmesi gerekir.[269] Çünkü hayzı başlamadan önce, öğle namazı, vaktin girmesiyle birlikte kendisine farz olmuştur. Dolayısıyla namazını kılması, kılmamış ise kaza etmesi gerekir. Namaz vakti girdikten sonra bir rekat kılacak kadar vakit geçmiş ve sonrasında hayız olmuş ise, o namazı hayzı bittikten sonra kaza etmesi ge­rekir. Çünkü Yüce Allah; '...Hiç şüphesiz namaz, iman edenlere belirli vakitlere göre farz kılınmıştır.[270]

Hanefî ve Mâliki mezhebine göre, hayız olunan va­kitte, o vaktin farz nama2i kılınmamış ise, temizlendikien sonra kazası gerekmez.

b) Meselâ, ikindi namazından biraz önce hayzı biten hanım, gusül abdestini aldığında ikindi vakti girmişse, öğle namazını kıl­ması gerekir mi?

Güneş batmadan önce hayız veya lohusalıktan temizlenil-diğinde, o günün öğle ve ikindi namazlarının kılınması gerekir. Aynı şekilde, fecir doğmadan önce tem izlen ildiğinde de, o gece­nin akşam ve yatsı namazlarının kılınması gerekir. Çünkü özürlü olunduğu durumlarda, ikinci namazın vakti, ilk namazın vakti­dir.

Şeyhu'İ-İslam, 'el-Fetâuâ'da (2/434) der ki; Bu nedenle âlimlerin çoğunluğuna Mâliki, Şafiî ve Hanbelî mezheplerine-göre, gündüzün son vaktinde hayızdan temizlenenler, o günün öğle ve ikindi namazlarını birükte kılar. Gecenin son vaktinde temizlenenler, o gecenin akşam ve yatsı namazlarını birlikte kı­lar. Bu, Abdurrahman bin Avf, Ebû Hureyre ve İbni Abbâs'tan (radiyallâhu anhum) nakledilmiştir. Çünkü özürlü olunduğu du­rumlarda vakit, iki namaz arasında ortaktır. Bu nedenle gündü­zün son vaktinde temizlenenler için, öğle namazının vakti devam etmektedir. Önce öğle namazını sonra ikindi namazını kılması gerekir. Gecenin son vaktinde temizlenenler için, özür halinden dolayı akşam namazının vakti devam etmektedir. Önce akşam namazını, sonra yatsı namazını kılması gerekir...' -En doğrusunu Allah bilir.

Hanefî mezhebine göre, güneş batmadan önce ha­yız veya lohusalıktan temizlenen kadın, sadece temizlen­diği vakit namazını kılar.


[265] Nevevî, el-Mecmû', 2/351; İbni Hazm, el-Muhallâ, 2/175.

[266] Buhârî, 1951; Müslim, 80; vdğ.

[267] Haricilerin inancını mı, taşıyorsun?' (çev.)

[268] Buhârî, 325; Müslim, 265.

[269] Kaza etmesi gerekmez diyen âlimler de vardır. Bu âlimler şunu delil gös­termişlerdir. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve selem) zamanında hanımlar namaz vakitlerinin tamamında hayız olurlardı. Buna rağmen, Rasulul­lah sallallâhu aleyhi ve sellem'in onlara, en son kılamadıkları namazı, temizlendiklerinde kaza etmelerini emrettiğine dair hiçbir rivayet yoktur. Şeyhu'l-İslam, 'e/-Fe£oua'da der kî; 'bu konuda en kuvvetli delil Ebû Ha-nîfe ve Malik'in mezhebidir. Her ikisi de, kaza etmelerinin gerekmediğini söylemişlerdir. Zira aksi halde yeni bir emrin bulunması gerekirdi. Oysa kaza etmelerinin gerektiğine dair herhangi bir emir yoktur. Çünkü en son kıhnamayan namaz, gecikmesi caiz olan bir vakitte gecikmiş olması (ve söz konusu vakitte hayzın başlaması) nedeniyle herhangi bir kusur söz konusu değildir. Uyuyan veya unutan kimse, kusurlu sayılmadığı gibi, uyandığı veya hatırladığı zaman namazı kılması da 'kaza değildir'. Çünkü namaz, uyuyana uyandığı; unutana hatırladığı zaman farz olur...' el-Fe-tâvâ, 33/335. Fakat ben; 'kaza yapılmasını vacip görmek daha ihtiyatlıdır' derim. -En doğrusunu Allah bilir-,

[270] Nisa, 103.