๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hanımlar İlmihali => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:58:10



Konu Başlığı: Hanımların bayram namazına katılması
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:58:10
Hanımların Bayram Namazlarına Katılması:
 

Evli, bekâr, genç, yaşlı ayrımı olmaksızın, hayız ve benzeri durumlardakiler de dahil olmak üzere, hanımların bayram na­mazlarına katılmaları ve müslümanlann dualarına şahit olmaları müekked sünnettir. Hatta giyecek dış kıyafeti olmayan hanımlar, başka hanımlardan ödünç kıyafet alarak namazgaha gelmelidir­ler.

Ümmü Atiyye (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; '.. .Bayram gün­leri (namazgaha) çıkmamız, hatta bekâr kızları da mahfillerinden çıkarmamız emredildi. Hayızh olanları dahi çıkarmamız ve onla­rın insanların en arkasında durmaları emredildi. Hayızh olanlar en arkada insanların tekbirlerimle birlikte tekbir getiriyor, onların dualarıyla birlikte dua ediyorlardı. Bu günün bereketini ue arın-mışlığmı umuyorlardı.[131]

Bir başka rivayette, Ümmü Atiyye (radiyallâhu anhâ), Rasu-lullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e 'herhangi birimiz dış elbisesi olmadığı için (namazgaha) çıkmadığında bir sakınca olur mu?' diye sorduğunda, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'arkadaşının dış elbisesini giysin, hayrı müşahede etsin ve mü­minlerin duasına katılsın...' buyurmuştur. [132]

Hayızh hanımlar bayram namazına gitmeli, hayrı ve duaları müşahede etmeli ama namaza katılmamalıdır:

Çünkü Ümmü Atiyye (radiyallâhu anhâ), '...Hayızh olanları dahi çıkarmamız ve onların namazgahtan ayrı durmaları, hayrı ve müslümanların dualarını müşahede etmeleri emredildi' de­mektedir.

Bayram namazlarında hanımların cemaatle birlikte tekbir getirmesi: Yukarıda zikredilen hadisin açık ifadesinden de anlaşıldığı gibi, cemaatin arkasında hanımların da tekbir getir­mesi müstehaptır. Nitekim Yüce Allah; '...Bu kolaylıkları, sayıyı tamamlamanız ve size hidayet etmesine karşılık, Allah'ı tekbirler­le anmanız için meşru kılmıştır; umulur ki şükredersiniz.[133]


[131] Buhârî, 971; Müslim, 606; Ebû Dâvûd. 1138.

[132] Buhârî, 980.

[133] Bakara, 185.