Konu Başlığı: Birden fazla evlilikle ilgili hatırlatmalar Gönderen: Safiye Gül üzerinde 15 Kasım 2010, 19:49:52 Birden Fazla Evlilikle İlgili Bazı Fıkhı Hatırlatmalar:
1. Dört hanımla evli olan bir erkeğin beşinci hanımla evlenmesi: Dört kadınla evli bir erkeğin beşinci evliliği caiz değildir ve batıldır. İmam Mâlik ve imam Şafiî, -haram olduğunu- bilerek beşinci evliliği yapan erkeğe had cezasının uygulanması gerektiğini söylemişlerdir. İmam Zuhrî, haram olduğunu bilerek beşinci evliliği yapana recm cezasının verilmesini; haramlığını bilmiyorsa iki cezadan hafif olanının -yani had cezasının- gerektiğini belirtmiştir. Bu durumda beşinci kadın mehrini alır, hâkim kararıyla boşatılır ve asla evlenemezler. Beşinci evliliği yapan kimse hakkında âlimlerimizin fetvaları bunlar İse, beşten fazla evlilik yapanların hükmü nasıl olur?! 2. Hanımların mehirlerinin ve velime yemeklerinin farklı olması caizdir. Daha önce de belirtildiği gibi, Necâşİ, Ümmü Habîbe validemizi Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellemj'e nikahlamış ve dört bin dirhem mehir vermiştir. Oysa Peygamberimizin hanımlarına kendisinin verdiği mehîrler dört yüz dirhemdi. Enes (radiyallâhu anh); 'Cahş'm kızı Zeyneb'in evliliğinde, Peygamber (sailallâhu aleyhi ve sellem)'in hanımlarından hiç kimseye yapmadığı şekilde vehme yaptığım gördüm' demiştir. 3. Erkeğin, birden fazla hanımı bir evde tutması caiz midir? Evlilikte, erkeğin her eşine bir ev tutması esastır. Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) de böyle yapmıştır. Yüce Allah; 'Ey iman edenler! Peygamberin evlerine ancak size izin verildiğinde girin' buyurmuştur. Ayette 'Peygamberin evleri' tekil değil. çoqul olarak ifade edilmiştir. İbn Kudâme der ki; 'Erkek bir evde, ister küçük olsun, ister büyük olsun, hanımları razı olmadığı takdirde, birden fazla hanımı barındırma hakkı yoktur. Çünkü bu durumda her ikisi de zarar görecektir. Hanımların arasında düşmanlık, kıskançlık ve kavgalar olacaktır. Birbirlerinin durumlarını ve davranışlarını gözleyeceklerdir. Fakat hanımlar bir evde kalmaya razı olurlar ise, tek evde barınmaları caizdir. Çünkü ev hakkı kadınlara aittir. Hak sahibi, kendi rızasıyla hakkından vazgeçebilir. Kadınların razı olmaları durumunda tek örtü altında birlikte uyuyabilirler.[654] 4. Hanımlar arasında gün paylaşımı: Alimlerin çoğunluğu, dul hanımla evli olan erkeğin, ikinci hanım olarak bakire bir hanımla evlenmesi durumunda yedi gün onunla kalır. Daha sonra hanımları arasında gün sırasına göre kalır. İlk evliliğini bakire bir hanımla yapmış olan erkek, ikinci evliliğini dul bir kadınla yapması durumunda, onun yanında üç gün kalır. Daha sonra da gün sırasına göre kalır.[655] Enes b. Mâlik (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Bir kimse, bakire kızı, dul kadının üzerine alırsa onun yanında yedi gece kalır. Dul kadını, bakire kızın üzerine alırsa onun yanında üç gece kaim Böyle yapması sünnettir.[656] Bazı kimseler bu hadisi yanlış anlamaktadırlar. Dul kadın üzerine bakire kızla evlenenin yedi gün eve kapanması gerektiği, hatta cemaatle namaz kılmak için dahi evden çıkmaması gerektiği şeklinde anlaşılmaktadır. Bu son derece yanlış ve batıl bir anlayıştır. Bu anlayışın hiçbir dayanağı yoktur. Cemaatle namaz kılmaktan geri kalmak, günahtır. Onunla başka insanlar arasında bu konuda hiçbir fark yoktur. 5. Kişi bütün hanımlarını aynı ölçüde sevmek ve cinsel ilişkide bulunmak zorunda mıdır? Sevginin yeri kalptir. Yüce Allah; 'Son derece gayret etseniz de, kadınlar arasında âdil davranmaya güç yetiremezsiniz [657] buyurmuştur. Burada kastedilen sevgi, cinsel ilişki ve şehvettir. İbn Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; Ömer, kızı Hafsa'nın yanına girdi ve; 'Yavrucuğum! Bilmelisin ki, ben seni Allah'ın azabından ve Rasulünün kızgınlığından sakındırırım! (Âişe'yi kastederek) sakın onun güzelliği ve Rasulullah 'm ona olan sevgisi seni aldatmasın!» dedi. (Ömer der ki;) Daha sonra bunu Rasulullah (sallailâhu aleyhi ve sellemj'e anlattım, o da gülümsedi.[658] Peygamberimiz fsallallâhu aleyhi ve sellem)'e, «İnsanlar arasında en çok kimi seviyorsun?» diye soruldu; «Aişe» dedi.[659] İbn Kudâme der ki; 'Cinsel ilişki konusunda eşit davranmanın vacip olmadığı konusunda farklı görüş ileri süren bir âlîm bilmiyoruz. Çünkü cinsel İlişki, şehvet ve kalbin arzusuyla ilişkilidir. Eşit arzu duyması konusunda kalbe hükmetmek ise mümkün değildir. Nafaka ve ihtiyaçlarının karşılanması konusunda ise, hanımlar arasında eşit davranmak vaciptir.[660] 6. Bir kadının, eşinin tek hanımı olmak için, kumasının boşanmasını istemesi caiz değildir. Peygamberimiz (sallailâhu aleyhi ve sellem); 'Hiçbir kadın, kız kardeşinin kabını boşaltmak için onun boşanmasını istemesin. (Kadın istediği kimseyle) evlensin, onun nasibi ancak Allah'ın kendisine takdir ettiği şeydir.[661] [654] İbn Kudâme, el-Muğnî, 7/26-27. [655] İbnu'l-Cevzî, Zödu'i-Meâd, 5/151. [656] Buhârî, 5214; Müslim, 1461. [657] Nisa, 129. [658] Buhârî, 3/49; Müslim, 1479. [659] Mecmûu'l-Fetâvâ, 32/320. [660] Mecmûu'l-Fetâvâ, 32/320. [661] Buhârî, 5152; Müslim, 1408; Ebû Dâvûd, 2176. |