Konu Başlığı: Bayram günü yapılması müstehap şeyler Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Kasım 2010, 15:51:29 Bayram Günü Yapılması Müstehap Olan Şeyler:
1. Gusül Abdesti Almak: Ali (radiyallâhu anh)'ar gusül abdesti hakkında sorulduğunda; 'Cuma günü, Arefe günü, Ramazan ve Kurban bayramı günü (gusül abdesti alınmalıdır)' demiştir.[141] 2. Ramazan Bayramı Namazına Çıkmadan Önce Bîr-Şeyler Yemek: Enes (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem} Ramazan bayramı günü birkaç hurma yemeden önce sabahleyin çıkmazdı.[142] 3. Kurban Bayramı Günü, Yemeği Namazdan Sonraya Ertelemek: Ebû Bureyde {radiyallâhu anh} anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), Ramazan bayramı günü yemek yemeden önce çıkmazdı. Kurban bayramı günü de, kurbanını kesinceye kadar yemek yemezdi.[143] Haram işlenmediği sürece, bayram günlerinde, kız çocuklarının şarkı söylemelerine ruhsat verilmiştir: Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) bana geldiğinde, yanımda Buâs günü şarkılarını söyleyen iki cariye/kız vardı. Yatağa uzandı ve yüzünü (diğer tarafa) çevirdi. Daha sonra Ebü Bekir geldi, beni azarlayarak; «Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellemj'in yanında şeytan düdüğü mü?' dedi. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seliem) döndü ve; 'rahat bırak onları' buyurdu. Daha sonra ben kızlara işaret ettim, çıktılar.[144] Bu hadiste öğrendiklerimiz; 1. Küçük kız çocuklarının bayram günlerinde, haram çalgı aletleri kullanmaksızin, mubah güzel sözlerle helaldir. şarkı söylemeleri Buharı'de bir başka rivayette, 'şarkı söyleyen ama şarkıcı olmayan iki cariye/kız [145] ifadesi yer almaktadır. Yani Aişe (radiyallâhu anhâj'nın yanında şarkı söyleyen kızlar, şarkıcı olarak tanınmış, şarkı söylemeyi sanat edinmiş kimseler değildi. Dolayısıyla bu ifade, durgunu hareketlendiren, mahremi açığa çıkaran ve haramhğında ihtilaf edilmeyen şarkıcı ve müzisyen olarak tanınmış kimseleri dinlemekten sakındırmaktadır. 2. Bu hadisin başka bir rivayetinde yer alan 'def çalan' ifadesinden, def kullanmanın da mubah olduğu anlaşılmaktadır. Düğünlerde ve benzeri merasimlerde def çalınmasının mubah olduğu ifadesinden, ut ve benzerleri gibi başka çalgı aletlerinin de mubah olduğu sonucu çıkarılamaz. Bir grup âlim, def dışındaki çalgı aletlerinin haram olduğuna dair icma nakletmiştir.[146] Ebû Hanîfe'ye göre eğlenmek amacıyla çalınan tüm çalgılar haramdır.[147] Kefal ve Reyyânî, İrnam Mâük'in telli çalgılar ve ûd gibi çalgı aletlerini mubah kabul ettiğini nakietmişlerdir. Medîne ulemâsı, Zahiriler ve Şafiî âlimler, mûsikiye cevaz vermişlerdir.[148] Hanbelî mezhebi, güzel sesle terennümü mubah görmüşler, ancak ûd, davul ve saz gibi çalgı aletlerinin caiz olmadığını, bu tür çalgı aletleriyle yapılan düğünlere gidilmesinin de caiz olmadığını belirtmişlerdir.[149] Günümüzdeki çalgı aletleriyle söylenilen şarkılar, hiç kuşkusuz haramdır. Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve selîem), 'Yemin olsun ki, ümmetimden bazı gruplar gelecektir; bunlar, cinselliği,[150] ipek elbiseler giymeyi, şarap içmeyi, çalgı aletleri çalıp eğlenmeyi helalleştireceklerdir!serbest bırakacaklardır.[151] Bazı artniyetli kimseler, Aişe validemizin rivayet ettiği bu hadisi ileri sürerek, Müslümanları şüpheye düşürmeye ve günümüz şarkılarının mubah olduğuna İnsanları ikna etmeye çalışmaktadırlar. Dolayısıyla onlara karşı uyanık olunmalı ve onlardan sakı-nılmalıdır. Hiç kuşkusuz, bu konuyla ilgili deliller gayet açıktır. [141] Şafiî, Müsned, 114; Beyhakî'de onun tarikiyle nakletmiştir. Senedi sahihtir. [142] Buhârî, 953; Tirmizî, 541. [143] Tirmizî, 540; İbn Huzeyme, 1426; Hadis lafzı, İbn Huzeyme'ye aittir. Sahih senetle rivayet edilmiştir. [144] Buhârî, 949. [145] Bkz. Buhârî, 952. [146] Bkz. Fethu'I-Börî, 2/442. [147] Bkz. el-Merginânî, el-Hidâye, 4/80. (Çev.) [148] İmam Şevkânî, Neyîu'1-E.utâr, 8/105. (Çev.) [149] El-Cezîrî, el-Mezâh'ıbul-Erbaa, 2/44 (Çev.) [150] Hadiste geçen 'el-Him lafzı, kadının cinsel organı anlamına gelmekte olup, zinayı serbest bırakmak, normal ve meşru karşılamak anlamını da ifade etmektedir. (Çev.) [151] Buhârî, 5268. |