Konu Başlığı: Abdest almanın müstehap olduğu durumlar Gönderen: Safiye Gül üzerinde 30 Kasım 2010, 11:44:41 Abdest Almanın Müstehap Olduğu Durumlar:
1. Azîz ve Celîl Allah'ı Zikrederken: Mutlak anlamda zikretmek, Kuran okumak, Kabe'yi tavaf etmek gibi amelleri yaparken abdestli olmak müstehaptır. Bu amelleri yaparken abdestli olmanın müstehap olduğuna delil Muhacir bin Kunfuz hadisidir. Muhacir bin Kunfuz (radîyallâ-hu anh), Peygamber (saliallâhu aleyhi ve sellem)'e abdest alırken selam verir. Abdest almayı tamamlayıncaya kadar onun selamını almaz. Abdestini aldıktan sonra selamını yanıtlar ve; 'Abdestsiz iken Allah'ın ismini zikretmeyi hoş görmediğim için, senin selamına karşılık vermedim' buyurur.[157] Âişe validemizin naklettiği hadisin de de belirtildiği gibi, bu gibi durumlarda abdestli olmak şart değildir. Nitekim Âişe validemiz 'Peygamber (saliallâhu aleyhi ve seliem) her ânında Allah'ı zikrederdi' demiştir. [158] 2. Yatarken: Berâ bin âzib (radiyallâhu anh) anlatıyor; Peygamber (saliallâhu aleyhi ve seliem) buyurdu ki; Yatacağın zaman, namaz için abdest alır gibi abdest al. Sonra sağ yanın üzerine uzan. Sonra 'Allahumme eslemtu nefsî ileyke.../Allah'ım! Kendimi sana teslim ettim...' duasını oku. [159] 3. Cünüp Kimse, Yemek, İçmek, Uyumak veya Yeniden İlişkiye Girmek İstediğinde: Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (saliallâhu aleyhi ve seliem) cünüp iken yemek yemek veya uyumak istediğinde namaz abdesti gibi abdest alırdı'. [160] Ebû Saîd el-Hudrî anlatıyor; Peygamber (saliallâhu aleyhi ve sellem) buyurdu ki; 'herhangi biriniz hanımımla ilişkide bulunduktan sonra tekrarlamak isterse, abdest alsın.[161] Hadisteki emir cümlesi {'abdest alsın ifadesi), Ebû Râfî' hadisiyle birlikte müstehap olarak yorumlanmıştır. Bu konu 'güsül abdestinin müstehap olduğu yerler' bahsinde anlatılacaktır. 4. Güsül Abdestinden Önce Normal Abdest Almak: Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) cünüplükten dolayı güsül abdesti almaya başladığında, önce iki elini yıkar, sonra sağ eliyle sol eline su döker ve organını yıkardı. Sonra da, namaz abdesti gibi abdest alırdı'. [162] 5. Ateşte Pişirilen Yemekten Sonra Abdest Almak: Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Ateşte pişirilen yemek yediğinizde abdest alınız' buyurmuştur.[163] Hadisteki emir lafzı, Amr bin Umeyye ed-Damrî hadisi nedeniyle müstehap ifade eder. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'i koyun budundan koparıp yerken gördüm. Bu esnada namaza çağrıldı. Hemen kalktı ve bıçağı attı. Namaz kıldı ve abdest almadı'. [164] [157] Sahih hadistir. Ebû Dâvûd, 17; Nesâî, 1/16; İbni Mâce, 350; Dârimî, 2/287; Ahmed bin Hanbel, 5/80; Albânî, 'es-SiIsiletu's-Sahîha' 834. [158] Müslim, 373; Buhâri bu hadisi muallak olarak zikretmiştir, 68. [159] Buhârî, 247; Müslim, 2710; vdğ. [160] Buhârî, 288; Müslim, 305; Ebû Dâvûd, 222; Tirmîzî, 118; Nesâî, 1/138; vdğ. [161] Müslim, 3/217; Ebû Dâvûd, 217; Tirmîzî, 141; Nesâî, 1/42. [162] Buhârî, 248; Müslim, 316; vdğ. [163] Müslim, 351; Ebû Dâvûd, 192; Tirmîzî, 79: Nesâî. 1/105; İbni Mâce, 485. [164] Müslim, 277; Ebû Dâvûd, 171; Tirmîzî, 61; Nesâî, 1/89; İbni Mâce, 510. |