> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Dokuz Eylül İlitam > Hadis ve Hadis Metinleri > Oryantalistik hadis çalışmaları
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Oryantalistik hadis çalışmaları  (Okunma Sayısı 2662 defa)
08 Mart 2013, 18:52:25
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 08 Mart 2013, 18:52:25 »



ORYANTALİSTİK HADİS ÇALIŞMALARI


Oryantalizm,batı  dünyasının  doğu  dünyasını  tanımaya  çalışmasıdır.Ancak  bu  tanıma  batının  üstünlüğünü,doğunun  yani  İslam’ın  açığını  yakalama  amacı  güder.
Batının  İslam’a  ve  İslami  metinlere  ilgisinin  ilk  örneği  11.yy.da  yapılan  Kur’an  tercümesi,düşmanı  yakından  tanımak  amacıyla  gerçekleştirildi.
XVII.yy.da   İngiltere’de  Arapça  kürsüleri  açılmış.
1795’te  Silvestre’de  Socy’nin  ilk  Arapça  Profesörü  olduğu  Doğu  Dilleri  Okulu(Fransa)nun  açılışıyla  İslam’la  akademik  düzeyde   ilgilenen  ve  bunu  meslek  edinen  ilk  büyük  Oryantalistler  yetişmiş.Oryantalistler  sömürgeciler  için  gerekli  verileri  temin  etmiş.Sömürülen  bölgelerdeki  halkların  kültürü  ve  dini  hakkında  bilgi  sahibi  olarak  reformlar  karşısındaki  dirençlerini  kırmak  için  strateji  oluşturmuş.
Oryantalistler  İslam’ın  Yahudi  ve  Hristiyanlıktan  bozma  bir  din  olduğunu  ileri  sürmüş.Oryantalistler  Kur’an-ı  amaçları  için  kullanamadıkları  için  hadislerin  sıhhatini  tartışmaya  açmıştır. Hadislerde  isnadı  göz ardı  etmişler.Bu  dönem  XIX.yy.ın   ikinci  yarısına  kadar  devam  eder.Oryantalistlerin  bu  tavırlarının  arkasında  Ignaz  Goldhzier’le   başlayan  hadis  literatürünün  tamamı  aksi  ispat  edilinceye  kadar  uydurmadır  görüşü  yatar.

HADİS    LİTERATÜRÜNE  İKİ  FARKLI  YAKLAŞIM

Klasik  Paradigma   ile   Oryantalist  Pradigma   
İki  farklı  Paradigma  Oluşma  nedenleri:
1-Hz.Peygamber’in  (S:A:V  nübüvvetini  kabul/inkar
2-Hz.Peygamber’in   dindeki  konumunu  takdir  etmek/etmemek   ve  tahfif
3-Sahabenin  ayrıcalıklı  konumu  ve  adaletini  kabul/red
4-Selefe  ve  ulemaya  umumi  itimat  etmek/  etmemek
5-Literatürle   irtibatın  varoluşsal  olup  olmaması
6-Aksi  ispat  edilene  kadar  hadisleri  sahih/uydurma  kabul  etmek
7-İsnadlara  itimat  etmek/etmemek
8-Rical  literatürünü  belirleyici  kabul  etmek/etmemek   “
Oryantalistler  Hz.Peygamber’in nübüvvetini  kabul  etmeyerek , onu  en güzel örnek  ve  kanun  koyucu  olarak da  görmezler,en  iyimser  ifadeyle  eşitlerin  birincisi  kabul  ederler.
Sahabenin  de  hadis  uydurabileceğini   iddia  ederk  sahabenin  ayrıcalıklı  konumunu  reddederler.
Ahmet  Tahir  Dayhan,  Hollandalı  Oryantalist  G:H:A  Juynboll’a  göre  Hadis  tarihinin,  adeta  sahte  metin  ve  isnadlarla  ,sahtekar  ravi  ve  muhaddislerin  ortak  yapımı  uzun  soluklu  karmaşık  bir  senaryo  olduğunu  söyler.

ORYANTALİSTLERİN  HADİS  LİTERATÜRÜ  HAKKINDAKİ  GÖRÜŞLERİ


Siret:Hz. Peygamber’in  hayatı  hakkındaki  çalışmalar.Hz.Peygamber’in  hayatı  örnek  alınmak  için  yazılmış.
Oryantalistler  öncelikle  Hz.  Peygamber’in  hayatı  hakkında  çalışma  yapmaya  yönelmişler.Ancak  onların    yaptığı  Siret  değil,Tarih  amacıyla  yazılan  Biyografidir.İlk  örnekleri:Alois  Sprenger(1813-1893),Reinhart Dozy(1808-1889),William  Muir(1819-1905)
Hadisle  ilgili  ilk  müstakil  çalışma:Sprenger,Hatib  el  Bağdadi’nin(463-1071)  Takyidül  ilm’inden  birkaç  sayfa  tercüme  etmiştir.Bu  dönemde  genel  anlamda  hadislerin  sahte  olduğu  fikri  batıda  yerleşmiş.
Goldhziher’in  Hadis  hakkındaki  görüşleri:
Batıdaki  hadis  çalışmalarının  kurucusu
Hadis  literatürünün  genelinin  sahte  olduğu   görüşü  onunla  yerleşik  hale  gelmiş.Alman  Oryantalist  Thedor  naldöke(1836-1930)  Goldhziherden  etkilenmiş.
Hadisler  İslam’ın  ilk  iki  yüzyıldaki  dini , tarihi,sosyal  gelişmelerinin  neticesi  görüşü  Batıdaki  hadis  çalışmalarını  etkilemiş.
Bu  hadis  hangi  grup  tarafından  uyduruldu   görüşü  ile  tüm  hadisleri  uydurma  kabul  eder.Oryantalistler  için  tarihlendirme  hadislerin   uydurulduğu  dönemi  belirler.
Hadis  literatürünü  çatışma  eksenli  okuyarak,İslam  tarihinde  muhalifler  yani  Hz.  Ali  taraftarları-Muaviye,Ashabı  rey-Ashabı  hadis,Abbasiler-Emeviler  kendi  taraftarları  lehine,rakip  aleyhine  hadis  uydurmuştur  der.
Sahabenin  de  hadis  uydurduğunu  söyler.
İsnadı  dikkate  almaz  bu  yüzden  teknik  açıdan  zayıf  değerlendirmelerde  bulunur.
Burrowing(ödünç  alma)İslam  başka  din  ve  kültürlerden  etkilenmiş,hatta  varlığını  ona  boçludur  tezini  savunur.Örneğin,İcmanın  bağlayıcılığı  Roma  hukukundan  alınmış,İncildedeki  sözler  hadisleştirilmiş  v.b.  saçmalıklar.
C.Snovck   Hurgranje  (1857-1936)
İslam  diğer  dinlerden  etkilenmiş,bizzat  Hz.  Peygamber  Yahudilerden   birtakım  unsurlar  almıştır  tarzı  iftiralar.
İslam2ın  vahiy  kaynaklı  olduğunu  ve  Hz.  Muhammed’in   Peyg.  Olduğunu  kabul  etmez.
Alman  Josef  Horovitz  (1874-1931)
İslam  diğer  dinlerden  etkilenmiş.
Ayırıcı  vasfı   İsnadları  inceleme  konusu  etmesidir.H:75.  Yıldan  sonra  başlar  der.
Hollanda’lı  Arent  Jan  Wensinck
Hayattayken  Müslümanların  tepkisini  çeker.İslam  diğer  dinlerden  etkilenmiş  der.Birçok  fıkhi  düzenleme  Yahudi  kaynaklı  ,tasavvuf  ve  Süryani  mistisizmi  arasında  irtibat  vardır.der.
Kutsal  metinler  hadisleşmiştir  der.
Çalışmasını  daha  çok  itikadi-kelami  metinlere  ayırır.
İng.  Rahip  David  Samvel  Margoliouth
Zaman  zaman  hadisler  ana  hatlarıyla  Asr-  saadetten  gerçek  bilgiler  verir  der.
Hadis  kaynaklarından  hareketle  Hz.  Peygamber’in  hayatından  ziyade  İslam  tarihi  hakkında  bilgi  edinilebilir.
İslam  hukukunun   diğer  sistemlerden  alıntı  yaptığını  düşünür.
Sahabenin  hadis  uydurabileceğini  düşünür.Ona  göre  sünnet  feshedilmemiş  cahiliye  adetidir.
Margoliouth  Schacht  ‘dan  etkilenmiş.Görüşler  aynı.
Schacht:
Eseri:The  Origins  of  Muhammadan  Jurısprudence(Oxford  1950)Eserinde  Hicri  I.  Yy.da  İslam  hukukundan  bahsedilmez.
Hz.  Peygamber,sahabe  ve  tabiine  isnad  edilen  hukuki  haberleri  hukuk  düşüncesi  olarak  ele  alır  ve  mantıki  açıdan  kusurlu  akıl  yürütme  örneği  olarak  görür.
Hukuki  hadislerin  H.100yy.dan   sonra  çıktığını  savunur.
Nebevi  sünnetin  ikame  edilmesi  İmam  Şafii  ile  olmuştur,der.
Merfu.mevkuf  hadisler  sahih  değil,tabiun  rivayetleri  sahih  değilder.’’Bölgelerin  yaşayan  geleneği mi  yoksa  Hz.Peygamber2in  sünnetimi  bağlayıcıdır’’görüşü  var.
Teorisine  uyan  delilleri  esas  alır.
İsnadlardan  yararlanır.*bu  konuda  Goldhziherden  ayrılır.
Müşterek  ravi  teorisini  geliştirir.İlk  ravinin  hadisi  uyduran   kişi  olduğunu  söyler.*Bu  oryantalistlerin  kronik  şüpheciliği  ve  Müslümanların  selefe  ve  ulemaya  gösterdiği  itimadı  paylaşmamanın  neticesidir.
Gautier  H:A:Juynboll:
Müşterek  ravi  fikri  var.
İmam  Buhari ,Müslim  Ahmed  b.  Hanbel2i  isnadları  uydurmakla  itham  eder.Metodundaki  önemli  eksiklik  Hadisleri  değerlendirirken  metinleri  dikkate  almamasıdır.Schocht!tan  farklı  olarak  müşterek  raviden  sonraki  kısmını da  uydurma  kabul  eder.
Harald  Motcki:
İsnadlar  ve  metinler  arasındaki  uyumu,isnada  yer  alan  kişilerin  gerçekten  o  hadisi  nakledenler  olduğuna  delil  kabul  eder.
Ravilerin  adalet  ve  cerh  açısından  durumları  hakkındaki  değerlendirmeleri  esas  almadığı  için  Müslümanlardan  ayrılır.
H.ı.  asırda  İslam  hukukunu  ve  hadislerin  varlığını  kabul  eder  ancak  hadislerin  bu  yy.da  oynadığı  rolün  Müslümanların  iddia  ettiği  kadar  büyük  olmadığını  savunur.
‘’Batılı  İslam  bilimi  sekülerdir,Müslümanların  dogmalarına  önem  vermez’’der.
Netice:Oryantalistler  hadisleri  kendi  görüş  ve  çıkarlarına  göre yorumlar


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 22 Nisan 2014, 08:44:34 Gönderen: Hafize Aişe »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Oryantalistik hadis çalışmaları
« Posted on: 18 Nisan 2024, 22:50:27 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Oryantalistik hadis çalışmaları rüya tabiri,Oryantalistik hadis çalışmaları mekke canlı, Oryantalistik hadis çalışmaları kabe canlı yayın, Oryantalistik hadis çalışmaları Üç boyutlu kuran oku Oryantalistik hadis çalışmaları kuran ı kerim, Oryantalistik hadis çalışmaları peygamber kıssaları,Oryantalistik hadis çalışmaları ilitam ders soruları, Oryantalistik hadis çalışmaları önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes