> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Hadis te Metin Tenkidi Metodları > Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri  (Okunma Sayısı 978 defa)
13 Haziran 2011, 15:46:55
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 13 Haziran 2011, 15:46:55 »



2. Kıyası Haber-i Vahide Tercih Edenlerin Delilleri


Kıyası, ravisi fakih olmayan haber-i vahide tercih edenler çeşitli de­liller ileri sürmüşlerdir. Bunları aşağıdaki şekilde özetlemek mümkündür:

a. Sahabenin kıyasla amel ettiği ve haber-i vahidi reddettiği meş­hurdur. Nitekim İbn Abbas Ebu Hureyre'nin "Ateşe dokunan şeyden dolayı abdest alınız" hadisini rivayet ettiğini işittiği zaman:

"Sıcak su ile abdest alsaydın, ondan dolayı da abdest alman gerekecek miydi" demiş; "Cenaze taşıyan abdest alsın" hadisini işittiği zaman da:

 "Kuru ağacı ta­şımaktan dolayı bize abdest gerekir mi?" diye karşılık vermiştir. Ayrıca Hz. Ali Berra' hadisini ve Hz. Ömer de Fatıma binti Kays hadisini kıyasla reddetmişlerdir. İbrahim en-Nehâî ve Şa'bî ise "Zina yoluyla doğan ço­cuğun üç şerliden biri olduğu" hadisi konusunda:

"Eğer zina çocuğu üç şerliden biri olsaydı, Hz. Peygamber annesinin onu doğurmasını bekler miydi?" demişler ki, bu bir tür kıyastır [1265].

Serahsî'ye göre:

Bu konuda seleften meşhur olarak rivayet edilen hususların önemine binaen şöyle denilmelidir:

Fakih ravinin rivayetle­rinden kıyasa uygun olanla amel edilir; muhalif olanlarından ise sadece selefin kabul ettikleri ile amel edilir, bunun dışında ise serî kurallara uy­gun kıyas tercih edilir. Meğer ki o konuda içtihat kapısının kapanmış ol­duğu kabul edilsin. Çünkü sahabenin hadisleri manen rivayet etmeleri daha yaygındı. Resûlullah'ın kelamında kastedilen her mânaya vakıf ol­mak ise zor bir iştir. Zira "Bana özlü söz söyleme özelliği verildi ve din özet olarak bildirildi" hadisinde buyurduğu üzere ona sözlerin özü ve­rilmiştir. Halbuki bir sözü mâna olarak nakleden, ibareden sadece anladı­ğını nakleder. İşitendeki anlayış eksikliği çok kerre kastedilenlerin bir kıs­mını tespit edememesi sonucunu doğurur. Bu eksikliği aynı hadisin lafzen ve manen rivayetlerinin karşılaştırılması halinde anlamak zor değildir. Ravide Resûlullah'ın sözünü anlama eksikliğinin olabileceği düşüncesiy­le deriz ki:

Haber-i vahidin sahih kıyasa muhalif olması halinde, habere konu olan hususta içtihat kapısı kapanmış ve zaruret ortaya çıkmış ise ha­beri mutlaka terketmek gerekir [1266].

b. Kıyas kitap, sünnet ve icma ile sabit olan bir delildir, Haber-i va­hidin Hz. Peygamber'e ulaşması ise şüphelidir. Bu durumda kıyasla sabit olan, haber-i vahidle sabit olandan daha kuvvetli olmuş olur ve onunla amel de daha uygundur [1267]. Aynı şekilde sahih kıyasa her yönüyle aykırı olan bir haber mâna yönünden de kitap, meşhur sünnet ve icmaa aykırı olmuş olur [1268].

c. Kıyas haber-i vahidden daha sağlamdır. Çünkü haberde ravinin unutması ve yalan söylemesi ihtimalleri varken bunlar kıyasta söz konusu değildir [1269].

d. Kıyasın tahsise ihtimali yoktur. Haberde ise bu ihtimal söz ko­nusudur. İhtimal söz konusu olmayan diğerine tercih edilir [1270].

e. Eğer kıyasa muhalif olan haber-i vahidi reddetmeyecek olursak onu kitap ve meşhur sünnet ile sabit olan kıyası neshetmiş ve kıyas konu­sundaki icmaa ters düşmüş oluruz. Zira Kur'an'da "Ey akıl sahipleri! İbret alın" [1271] buyurulmakta ve böylece kıyasla amelin gerekli olduğu bildirilmektedir. Meşhur sünnette ise Muaz ve daha başka sahabîlerin kı­yasta bulunduklarına dair haberler bulunmaktadır. Bu sebeple haber-i va­hidi reddetmek daha uygundur [1272].

Hanefi'lerin kıyası habere tercih ederken zikrettikleri deliller işte bunlardan ibarettir. Âmidî bunlara şu görüşünü eklemiştir:

Müçtehid kı­yasla sabit olan bilgiyi, kendi içtihadı; haber-i vahid yoluyla hasıl olan bilgiyi ise başkası vasıtasıyla kazanmaktadır. Kişinin kendine güvenmesi ise, başkasına güvenmesinden daha mükemmeldir [1273].



[1265] Abdülaziz el-Buhârî, a.e., ll, 378; Serahsî, a.e., I, 340-341.

[1266] Serahsî, a.e., I. 341.

[1267] Serahsî, a.e., I, 341; Abdülaziz el-Buhârî, Keşfü'l-esrâr, II, 378.

[1268] Serahsî, a.e.. I, 341.

[1269] Abdülaziz el-Buhârî, a.g.e., II, 378.

[1270] Abdulaziz el-Buhârî, a.e.. II, 378.

[1271] el-Haşr: 59/2.

[1272] Abdulaziz el-Buhârî, a.g.e.. II, 378.

[1273] Âmidî, el-İhkâm, I, 297. Misfir B. Gurmullah Ed-Dümeyni, Hadiste Metin Tenkidi Metodları, Kitabevi Yayınları, İstanbul 1997: 366-368.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri
« Posted on: 27 Nisan 2024, 00:29:21 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri rüya tabiri,Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri mekke canlı, Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri kabe canlı yayın, Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri Üç boyutlu kuran oku Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri kuran ı kerim, Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri peygamber kıssaları,Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleri ilitam ders soruları, Kıyası haberi vahide tercih edenlerin delilleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes