> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Hadis Müdafaası > Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis  (Okunma Sayısı 1963 defa)
23 Ekim 2010, 11:02:57
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 23 Ekim 2010, 11:02:57 »



84- Dediklerine Göre Bir Kısmı Dıgerıni Nakleden Hadis

İddia: RasûluIlahın S a'd b.Muâz (R.A) hak-kında:"Onun  Ölümünden dolayı arş titremiştir.[262] ve onu gasletmeğe yetmiş bin melek koş­muştur. Ben de (meleklerden dolayı) neredeyse onun cenazesine ulaşamıyacaktım. " dediğini riva­yet ettiniz.

Sonra Rasûlullahın:"Eğer kabir azabından bir kimse kurtulacak olsaydı,muhakkak ki Sa'd b.Muâz kurtulurdu.(Buna rağmen kabir) onu öyle bir sıkıştırdı ki.göğüs kemikleri parçalandı. [263]

dediğini de rivayet ettiniz.

Allanın arşı bir kimsenin ölümünden dolayı na­sıl sallanır? Eğer bu caiz ise,peygamberler buna daha lâyıktır.

Siz.Rasûlullarîtan (S.A.V)""Güneş ve Ay'ın ,bir kimsenin ölümü veya doğumu sebebiyle tutulmayacağını, [264] rivayet ettiniz.Güneş ve ay ikisi de-ri-vayet ettiğinize göre-ateşte birbirine sarılmış iki öküz olursa[265]şerefli ve yüce arş'm durumu nasıl olur? Üstelik arş kımıldayınca,onun haraketi ile gökler ve yer sallanacağına göre.arş nasıl olur da,Allah'ın ken­disine azab edeceği,göğüs kemikleri parçalanacak de­recede üzerine kabri sıkıştıracağı bir adamın ölü­münden 'olayı hareket eder?

Yetmiş bin meleğin yıkadığı ve meleklerin izdi­hamından Rasûlullahın.onun cenazesine neredeyse, yetişemediği birisine Allah nasıl azab eder?...

Cevap:Biz deriz ki:Bu hadisi birtakım kimseler tevil etmişlerdir.

Bunlar hadisteki "arşın titremesi" nin; mızrağın ve rüzgârın hareketi ile ağacın titremesi gibi sadece haraketten ibaret olduğunu söylediler.

(Hadisin) bu şekilde tevil edilmesi çirkin bir şey­dir ve bu hadisi delil olarak kullanan (muhaliflerin) eline koz verilmiş olur.

Bazıları da:Arş burada-Sa'd b.Muâz'm üstünde taşındığı tabut {=serir) dir ve o tabut sarsılmış tır, de­diler.

Bu şekildeki bir tevil yapıldığı zaman,bu hadiste Sa'd için bir fazilet ve söylenilen bu sözde de bir fayda olmaz.Çünkü ölülerin taşındığı her tabut (=serîr) in­sanların onu (taşırken) çekiştirmesinden dolayı mut­laka haraket edecektir.

Üstelik başka bir hadiste:"Ontm ölümünden dolayı Rahman'ın arşı titredi.[266] şeklinde riva­yet edilmişken,arşın,Sa'd b.Muâz 'm üzerinde taşın­dığı tabut olması nasıl mümkün olabilir?!

Buradaki el-ihtizâz (=titreme, sarsılma) ne onla­rın dedikleri gibi bir " hareket" tir.ne de arş,diğerleri-nin dediği gibi, (bir "tabut") tur.Bilâkis ihtizaz ^titre­me sarsılma)-burada -sevinç ve sürûr,demektir.

"İnne fulânen le yehtezzu lil-ma'ruf (=fulan iyi­lik yapılmasından dolayı titrer)" denilir.Yani ,sevi-nir.sürûr duyar demektir.

Keza," kendisini övüp medhettiklerinde fulanı bir titreme alır." denilir.Yani,neşelenir ve yüzü gü­ler, demektir.

Bundan dolayı şöyle bir darb-ı mesel söylenmiş­tir: "İnne fulânen izâ duıye ıhtezze; ve izâ suile irtezze."

Bu söz Ebul-Esved ed-Duelî'ye (- 69) [267] aiddir.

Yani şunu demek istiyonYemeğe çağrılınca onu yer ve sevinir.neşelenir.Kendisinden birşey istenildi­ği zaman ise olduğu yerde kalır ve neşesi kaçar .

İşte hadisteki ihtizâz'm da mânası budur.

Arş'a gelince:O da .hadiste zikredildiği gibi,Rah-man'ın arşıdır.Rasûlullah arşm titremesinden sade-ce;arşı taşıyan ve onun etrafında Sa'd b.Muâz'm ru­hunu dolaştıran meleklerin sevinmesini kasdetmiştir.Allah'ın (C.C) "Nihayet (Firavn ve kavminin) üzerlerine ne gök ağladı ne yer.."(44.ed-Duhân:29) buyurduğu gibi;Rasûluİlah da arşı onu taşıyan ve onu kuşatan meleklerin yerine koymuştur.Allah (C.C) âyette:"Onlann üzerine ne göktekiler ağladı ne de yerdekiler. "demek istemiş tir. Allah (C.C) gök'ü ve yer'i ,orada bulunanların yerine ikame etmiştir.

Yine Allah (C.C) "Hem   şehre   sorun.,"

(12.Yûsuf: 82) buyurmuş tur. Yani: Şehrin ahalisine-sorun ,demektir.

Rasûlullah da Uhud dağı hakkında:"Bu bir dağ­dır (kî) bizi sever.biz de onu severiz.[268] buyurmuştur.Bu sözüyle:"Oranın ahalisi-yani ansâr- bizi sever biz de onları severiz." demek istemiştir.

İşte bu (misallerdeki) gibi.Rasûlullah arşı ,onun taşıyıcıları ve etrafında dönen melekler yerine koymuştur.

Hadiste"MeIeklerin,mü'minİn ruhundan dolayı sevindikleri ve her mü'min için gökte bir kapı­nın mevcud olduğu;oradan amelinin yükseldi­ği.rızkının indiği ve ölünce ruhunun oradan yük­seleceği .sonra tekrar iade edileceği",varid olmuş­tur. [269]

Rasûlullahm,"Onu yıkamağa yetmiş bin melek koşuştu." sözü de keza,bu tevilin doğruluğunu gös­termektedir.

Bu tevil-Allah'ın lütfuyla  kolay ve akla yakın bir tevildir.

(Mevzuumuz olan hadiste ) Rasûlullah sanki şöyle demiştir:"Arşı taşıyan ve arşın etrafını kuşatan melekler Sa'd 'in ruhundan dolayı sevindiler."

'Yıkanmasına yetmiş bin meleğin koşuştuğu birsine nasıl azab olunur?" demelerine gelince: Ölüm'ün.Diriliş'in ve Kıyamet'in şiddetli zelzeleleri,korkuları vardır ki.bunlardan ne bir peygamber ,ne de bir velî kurtulabilir...Nitekim Rasûlullahın kabir azabından Allah'a sığınması da bunu ispat eder.Eğer bu (kabir azabı) muhal olmuş olsa idi Rasû­lullah bundan Allah'a sığınmazdı.Lâkin o .Allah'ın bütün kullan üzerine takdir ettiği, onlan ondan kor-kuttuğu,hiçbir kimseye,buna karşı emniyet ve huzur garantisi vermediği kabir azabından korkmuştur.

Kıyamet günü peygamberlerîn:"Yâ Rab-bi.nefsî nefsi [Ben n'olacağnn.ben n'olacağım.)" peygamberimizin ise:"Yâ Rabbi,ümmeti,üminetî ( =ümmetim n'olacak,ümmetim n'olacak) !" demesi[270] de sana dediklerimizin doğruluğunu göste­rir.

Allah Taâlâ'nm:"İçinizden hiçbiri istisna edilmemek üzere herkes mutlaka Cehenneme va-racaktır.Bu Rabbinin katında kesinleşmiş bir hükümdür."(19.Meryem:71) buyurması da keza bunu gösterir.

Allah (C.C) herkesin mutlaka Cehenneme varacağını,sonra kendisinin takva sahiplerini kurtaracağını,zalimleri ise diz üstü Cehennemde bırakacağını bize bildirmiştir.

Ömer b.el-Hattâb (R.A) da :"Eğer benim yeryüzü dolusu altınım olsaydı,Kıyamet gününün korkusun­dan [271]kurtulmak için onları verirdim. [272] demiş­tir.

İbnu Abbâs (R.A) da :Allah'ın (C.C) :"Allah kıya­met gününde peygamberleri toplayıp,şöyle buyu­rur: Ümmetinizi (dine) davet ettiğinizde size ne ce-vab verildi? Onlar da:"Bizde hiçbir bilgi yok.Sen bütün gayblan kemal üzre bilensin." derler."(5.el-Mâide:109) âyeti hakkında, "Kıyamet gününde pey gamberleri toplar" yani:Onlan kıyamet gününün kor­kularından dolayı şaşkınlığa uğratır." demiştir.. [273]

 
85-Dedıklerıne Göre Düşüncenin Yalanladığı Hadis

İddia: Abdullah b.Numeyr'den.o da Ubeydullah (b.Ömer b.Hafs) dan,o da Nâfi'den o da İbnu Ömer'den.o da Rasûlullahtan (S.A.V) rivayet ettiniz ki Rasûlullah keler hakkında:"Onu ne yerim.ne de onun yenmesini yasaklarım.Onu ne helâl ki-ianm,ne de haram! [274] demiştir.

Rasûlullah da birşeyi yemez ve yasaklamaz.haram kümaz.helâl da kılmazsa, helâl ve haram husu­sunda kime sığınılır?Halbuki bedeviler kelerleri yer ve ondan hoşlanırlar.

Nitekim Ebû Vâil (-82) [275]:"Karnında yumur­ta dolu bir keleri,etli ve yağlı bir tavuğa tercih ederim." demiştir.

Hâlid b.Velid onunla keler yemiş .Hz.Ömer ' de yemiştir.Bu zâtların şüpheli bir şeyi yemeleri müm­kün değildir.

Cevap: Biz deriz ki:Bu hadiste;onu nakledenle­rin birisinden sudur etmiş olan bir sehv (-hata) mevcuddur.Hadis,"Onu ne yerim,ne de onu yasaklarım." şeklinde.sadece bu kadar idi.Ravi de Rasûlullahın ye­mediği ve yasaklamadığı gibi;haram veya helâl da kıl­madığını zannetmiştir.Halbuki ikisi arasında fark vardır.Çünkü Rasûlullah onu yemeyi haram oldu­ğundan değil,sadece hoşlanmadığı, içi almadığı için terketmiştir.

Hz.Ömer (R.A) de kendisine bir keler getirildiği zaman,elini kelerin iç yağma götürmüş ve Rasûlul­lah onu haram kılmadı. Lâkin onu pis kabul etmiş ve tiksinmiştir." demiştir...

Şu hadis de bu hususu sana açıklanVehb b.Cerîr Şu'be' den,o da Tevbetu'l-Anberî'den ,o da eş-Şabî'den,o da İbnu Ömer 'den rivayet etti ki (İbnu Ömer) şöyle demiştir:"Rasûhıllahın Ashabından ba­zıları birşey yiyorlardi.Aralannda Sa'd b.Mâlik de vardı.Rasûlullahın hanımlarından birisi:"O (yedi ğiniz) kelerdir." diye seslendi.Onlar da yemediler. Bun un üzerine Rasûlullah Yeyiniz.Şüphesiz o helâldir,on(u yemeniz) da bir mahzur yok­tur. Lâkin o benim kavmimin    yiyeceği değildir."[276] dedi.

İşte bu hadis,,İbnu Ömer'den nakleden ravinin-hatasını göstermektedir.Çünkü İbnu Ömer'in birbiri­ne zıd iki hadisi birlikte rivayet etmesi mümkün değil­dir.

Rasûlullahın;kendi nazarında helâl olduğu hal­de onu yemeyişine gelince: Nefisler helâl olan şeylerin hepsinden hoşlanır ve helâl olan şeylerin hepsinin iş­lenmesi gerekir diye birşey yoktur.

Allah (C.C) bize (koyun,keçi,sığır gibi) hayvanla­rı helâl kümıştır.Onlann sadece akan kanlarını ha­ram kılmıştır.Böyle olduğu halde,Rasûlullah koyu­nun idrar kesesini,bezelerini, barsaklarını, husyele­rini ve dalağını yemeyi sevmezdi.

"Anasının boğazlanması cenîn'in boğazlan­ması (demek) dir. [277]diye bir hadis rivayet edildiği halde,nefisler,(anası boğazlandığı zaman karnından çıkan) cenini (yavruyu) yemekten hoşlanmaz.

İnsan ve maymun eti «yılanların ve abraşların[278]kertenkelelerin,farelerin etleri ve bunların ben­zerleri gibi;haram kılındığına dair âyet ve hadis mev-cud olmaylan şeyler hususunda insanlar,fıtratlanna ve yaratılışlarına bırakılmışlardır.Bu sayılanlardan da hiçbirisi yoktur ki nefisler onlardan tiksinmemiş olsun.

Allah (C.C) Kur'an'daîR...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis
« Posted on: 25 Nisan 2024, 15:52:03 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis rüya tabiri,Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis mekke canlı, Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis kabe canlı yayın, Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis Üç boyutlu kuran oku Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis kuran ı kerim, Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis peygamber kıssaları,Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadis ilitam ders soruları, Dediklerine Göre Bir Kısmı Diğerini Nakleden Hadisönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes