> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Hadis Kitaplığı > Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt
Sayfa: 1 [2] 3   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt  (Okunma Sayısı 26875 defa)
05 Nisan 2010, 13:50:15
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #5 : 05 Nisan 2010, 13:50:15 »



[1] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/VIII.

[2] Ayetteki orta namazı hakkında ihtilaf edildi:

a- Hz. Ali, ibn Abbas ve Enes b. Mâlik´ten gelen bir rivayette sabah namazıdır, dendi.

b- Hz. Âişe, Ebû Saîd, Zeyd b. Sabit, Urve b. Zübeyr, Abdullah b. Şeddâd ve İbn Ömer´den gelen rivayette ise öğle namazıdır.

c- Ancak bu Jconuda en kuvvetli görüş ikindi namazıdır, zira hadislerde Peygamberimiz bizzat açıklamıştır ve yukarıda ismi geçenlerin bir çoğu da dahil sahabe, tabiûıı, etba ve muctehid imamların birleştiği görüş budur. Bu görüş Hz. Ömer, A1İ, İbn Mes´ûd, Ebû Eyyub, Abdullah b. Amr, Semüra b. Cündüb, Ebû Hüreyre, Ebû Saîd, Hafsa, Ümmü Habibe, Ümmü Seleme, ayrıca İbn Ömer, Ubeyde, İbrahim en-Nehâî, Saîd b. Cübeyr, tbn Şîrîn, Hasan b. Münzir, Ebû Hanîfe, Ebû Yusuf, Şafiî, Ahmed b. Hanbel... gibi âlimlerden nakledilmiştir. Ayrıca Müsned Trc. H.no: 125/9995´de Hz. Ali orta namazını sabah namazı olarak bildik­lerini, ancak ikindi namazı olması gerektiğini kendisi söylemiştir. (Bk. Mâlik. Salat, 8, H.no: 25-28; İbn Hazm, Muhallâ, IV/249; Şîrâzî, Mühezzeb, 1/53; Zemahşerî, Keşşaf, 1/283-284; Nevevî, Mecmu´, III/60-6I; İbn Kudâme, Mtığnî, 1/387-389; İbn Kesir, Tefsir, 1/274-278; tbnÜ´l-Hümam, Fethu´l-Kadîr, 1/257; Bennâ, age., H/263; Hadisler için bk. Müsned Trc. H.no: 124/994,125/9995,126/996, 127/997,129/999).

[3] Sabah, Öğle ve ikindi namazları (İbn Cerir, Camıu´l-Beyaıı, VÜ/124-126; Bennâ, age., 11/200).

[4] Akşam ve yatsı namazları. Hasan el Basrî, gecenin bölümlerini akşam ve yatsı olarak açıkladı ve mürsel olan rivayetinde dedi ki: Hz. Peygamber: "Gecenin iki bölümü akşam ve yatsıdır" buyurdu. (İbn Cerir, age., VII/128).

[5] Rasûlullah dedi ki: " (Bu) namazlar aralarında işlenen günahlara keffarettir, çünkü Allah şöyle dedi: ´Şüphesiz sevaplar günahları siler´." (İbn Cerir, age., VII/128);

Ayrıca beş vakit namazın günahlara keffaret olduğuna dair rivayetler için bk. İbn Kesir, age., 11/444; Bennâ, age., 11/200.

[6] Rasûlullah ayetteki vakitlerin emredilen beş vakit olduğunu haber verdi. Bk.Müsned Trc, H.no: 9/879.

[7] Zeval, güneşin tepe noktasında olduğu vakittir.

[8] Öğle ve ikindi namazları (İbn Kesir, age., 111/53)

Ayetteki güneşin zevalden meyletmesi manasındadir. (Câbir b. Abdullah anlattı: Rasûlullah´ı ve dilediği kadar sahabesini davet ettim. Evimde yemek yediler. Güneş zevalden meylettiği zaman çıktılar, Rasûlullah da çıktı ve dedi ki: "Çık, ey Ebû Bekir! işte bu güneşin zevalden meylettiği andır." (İbn Cerir, age., VIII/125, H.no: 22584);

Aynca bu kelimenin güneşin meylettiği zaman manasındaki rivayetler için bk. (Abdurrezzak, 1/545; Dârekutnî, 1/261; Beyhakî, 1/438; İbn Abdilber, Temhid, VII1/23; Mübârekpûrî, Tuhfetü´l-ahvezî VIII/452).

[9] Akşam ve yatsı namazları (Ayetin buraya kadarki kısmından Öğle ikindi, akşam ve yatsı olmak üzere dört vakit anlaşılır. Bk. İbn Cerir, age., VIII/123-126; İbn Kesir, age., 111/53).

[10] Yani Fecr (sabah) namazı. Bu şekildeki sahabi tefsiri için bk. Buhârf, Ezan, 31; Tirmizî, Tefsîru´l-Kur´ân, 18, H.no: 3135 (hasen-sahih); Nesâî, Salât, 21, H.no:483; İbn Mâce, Salât, 2, H.no:670; İbn Kesir, UI/53.

[11] Bk. Mâlik, Kasru´s-salât, 82; İbn Cerir, age., VIII/127, H.no: 22595.

[12] Sabah namazı.

[13] İkindi namazı (Rasûlullah dedi ki: "Güneş doğmadan ve batmadan önceki namazları kıtan ateşe girmeyecektir." Ahmedb. Hanbel, İV/136,261; Müslim, Salat, 13,21; Ebû Dâvûd, Salat, 9).

[14] Yatsı namazı.

[15] Öğle ve akşam namazları (Bu ayette kastedilen beş vakit namazdır. Sahabe, tabiîm ve etba´ın görüşü böyledir. Bk. İbn Cerir, age., VIIV477; )bn Kesir, age., III/165-166).

[16] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/2-3.

[17] Sened:

Sahih: Müsned, 1/333, H.no:3081-3082; Diğer rivayet: 1/354, Rno:3322; Ebû DâvÛd, Salât, 2, H.no:393; Tirmiû, Salât, i, H.no:149 (Bu konuda Ebû Hüreyre, Büreyde, Ebû Musa, Ebû Mes´ûd el-Ensârî, Ebû Saîd, Câbir, Amr b. Hazm, Berâ ve Enes´ten (Radıyallahü anhüm) nakiller vardır. Tirmizî Câbir´den özet bir nakil verir ve bu rivayetin "hasen-sahih-ğarib"; İbn Abbas rivayetinin İse "hasen-sahih" olduğunu söyler. İmam Buhârî´den de bu konuda en sahih rivayetin Câbir´inki olduğunu nakleder).

Hadisin şâhidleri:

a-Ebû Mes´ûd el-Ensârî*den (Radıyallahü anh) şahidi için 97/967. hadise bk.

b-Ebû Musa´dan (Radıyallahü anh) şahidi için bk. 98/968. hadis.

c-Abdullah b. Amr´dan (Radıyallahü anhümâ) şahidi için 91/961. hadîse bk.

d-Ebû Saîd el-Hudrî´den (Radıyallahü anh) şahidi için bk. 89/959 ve 98/967hadis

e-Ebû Hüreyre´den (Radıyallahü anh) şahidi: Heysemî Bezzar´ın naklettiğini söylediği bu rivayetin senedinde Ömer b. Abdurrahman´ın bulunduğunu, tbn Ebî Hâtim´in babasından bu râvî hakkında: "Ebû Nuaym ve Abdullah b. Nâfı´ bu zattan hadis İşittiler" dediğini nakleder. Bezzar´ın hocası ibrahim b. Nasr´ın biyografisine vakıf olmadığını, ancak diğer râvîlerin sika sayıldıklarını belirtir. Bk. Mecma´, 1/303.

f-Enes´ten (Radıyallahü anh) şahidi: Heysemî, Bezzar´ın naklettiğini söylediği bu riva­yetin senedinde de çok zayıf olan Yusuf b. Hâüd es-Semtî´nin bulunduğunu, Ebû Ya´lâ´nin naklettiği rivayetin ise isnadının hasen olduğunu söyler. Bk. age,, 1/303-304.

g-Berâ b. Azib´den (Radıyallahü anh) şahidi: Heysemî, Ebû Ya´lâ´nm naklettiği rivayetin senedinde Hafsa bt. Âzib´in bulunduğunu, ancak bu râvînin biyografisine vakıf olmadığını belirtir. Bk. age., 1/304.

h-Câbir´den (Radıyallahü anh) şahidi için bk. 90/960. hadis

ı-Kays b. es-Sâİb´den (Radıyallahü anh) şahidi: Taberânî, el-Mu´cemü´t-kebîr, XVIII/ 363-364; Heysemî, senedinde Müslim el-MülâTnin varlığını söyleyerek Ahmed ve İbn Main´İn zayıf saydığını belirtir, Bk. age., 1/305.

İ-Büreyde´den (Radıyallahü anh) şahidi için 99/969. hadise bk.

Bennâ hadisi Beyhakî, İbn Hıbbân, İbn Huzeyme, Hâkim ve Abdürrezzak´a da nisbet ederek Hâkim´İn: "isnadı sahihtir" dediğini, Ebû Bekir İbnü´l-Arabi´nin ve İbn Abdİlberr´in ise hadisi sahih saydıklarını belirtir. Bk. Bulûğu ´t-emânî, 11/240.

[18] Bir rivayette; Kabe´nin yanında bana iki kere imam oldu, şeklinde nakledilir.

[19] Yani güneş zevalden batıya biraz meyledince; gölge en kısa hâlinden sonra uzamaya başlayınca Öğle namazı kılınabİlir. Bk. İbnü´1-Esîr, Nihâye, 11/467-468; Azîmâbâdî, 11/41.

[20] Yani güneş battıktan sonra.

[21] Şafak, Arapçada iki zıd mânâsı olan (ezdad) kelimelerdendir. a-Güneş battıktan sonra görülen kırmızılıktır ki bu mânâyı İ.Şafiî almıştır. b-Kırmızılıktan sonra hava karanncaya kadar kalan beyazlıktır, bu mânâ İle de İ.Ebû Hanîfe amel etmiştir. Bk. Râzî, Muhtâru´s-Sıhâh, 342; Bennâ, age., 11/240.

[22] Yani fecr-i sadık vaktinin başlangıcı. AJlah Teâlâ bu vakitte yeme ve içmenin terk edilmesini emretti:´...Fecrin siyah İpliği (rengi) beyaz ipliğinden (renginden) ayrılıncaya, kadar yiyin ve İçin!..´ (Bakara 2/187)

[23] Peygamber´in namaz vaktinden kasıt, bu geniş vakit demektir, zira onların namazı (özel duası) günün iki ucunu içine alacak şekilde genişti, ancak Muhammed ümmeti son ümmet olduğu İçin hepsinin namazı birleştirildi. Bk. Bennâ, age., 11/240.

[24] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/4-6.

[25] Sened:

Sahih: Müsned, II1/30, H.no:ltl88; Bennâ hadisi Tahâvî´nin de naklettiğini, isnadında İbn Lehîa´nın bulunduğunu söyler. Bk. Bülûğu´l-emânî, 11/241. Heysemî, Ahmed b. Hanbel ve Taberânî tarafından nakledilen hadisin senedinde zayıf kabul ettiği İbn Lehîa´nın bulundu­ğunu belirtir. Bk. Mecma´, 1/303. tbn Lehîa ile ilgili bilgi için bk. 22/64. hadis.

[26] Bu ilave için bk. Musned Trc. H.no: 88/958.

[27] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/6-7.

[28] Sened:

Sahih: Müsned, III/330-331, H.no:14475; Tirmizî, Salât, 1, H.no:I50 (TirmizîCâbir´den özet bir nakil verir ve bu rivayetin "hasen-sahih-ğarib" olduğunu söyler, tmam Buhârî´den de bu konuda en sahih rivayetin Câbİr´inkİ olduğunu nakleder); Nesâî, Mevâkît, 10, 17, 24, H.no:511 526, 542; Bennâ hadisi tbn Hıbbân ve Hâkim´e da nisbet eder. Bk. Bülûğu´l-emânî, 11/241. Heysemî, Taberânî´nin Evsafında naklettiğini söylediği bu rivayetin ise İsnadının hasen olduğunu söyler. Bk. Mecma´, 1/303-304.

Enez´ten (RadıyallahU anh) sadece sabah namazının şahidi için bk. 111/189, H.no: 12898; III/182, H.no:12810; III/313, H.no:12058; IH/121, H.no:12159.

[29] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/7-9.

[30] Sened:

Sahih: Müsned, H/210, H.no:6966; Diğer rivayet: 11/223, H.no:7077; Benzer bir rivayet: ü/213, H.no:6993 lafzıyla; Müslim, Mesâcid, 171-174; Ebü Dâvûd, Salât, 2, H.no:396 lafzıyla; Nesâî, Mevâkît, 15, H.no:520 lafzıyla nakletmiştir.

[31] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/9-10.

[32] Sened:

Sahih: Müsned, 11/232, H.no:7172; Tirmizî, Salât, 2, H.no:151 (Tirmizî, hocası Buhâri´den şu görüşü nakleder: "Namaz vakitleri konusunda A´meş´in Mücâhid´den naklettiği hadis, Muhammed b. Fudayl´in A´meş kanalı ile naklettiği rivayetten daha sahihtir. Muhammed b. Fudayl hata etmiştir (Bk.İbn Ebî Hatim, 1/101, Trc.no:273)"); Bennâ hadisi Hâkİm´e de nisbet eder ve isnadının sahih olduğunu söylediğini nakleder. Ayrıca İbnü´s-Seken´in de Sahih´ine aldığını ifade eder. Bk. Bulûğu´l-emânî, H/243. Nesâî´nin rivayeti de şöyledir:

Neiör, Mevâkît, 6, H.no:502; Tahâvî, J«r/ıw meâni´l-âsâr, 1/89; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/375-376; İbn ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt
« Posted on: 24 Nisan 2024, 11:34:17 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt rüya tabiri,Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt mekke canlı, Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt kabe canlı yayın, Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt Üç boyutlu kuran oku Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt kuran ı kerim, Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt peygamber kıssaları,Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Cilt ilitam ders soruları, Müsned-i Ahmed Bin Hanbel 4.Ciltönlisans arapça,
Logged
05 Nisan 2010, 13:50:35
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #6 : 05 Nisan 2010, 13:50:35 »

[77] Sened:

Sahih: Müsned, III/161, H,no:12580; Tirmizî, Salât, 4, H.no: 156 (Tirmizî hadisin "hasen-sahîh" olduğunu belirttikten sonra: "Bu konuda en iyi hadis budur. Câbİr´den de bîr rivayet vardır" der); Nesât, Mevâkît, 2, H.no:494; Aynı senedle nakledilen benzer bir rivayet:

Müsned, IH/162, H.no:12596; 111/107, H.´no:11983; İll/254, H.no:13600; lİ´l/177 H.no:12756; Buhârî, Mevâkît, 11; l´tisâm, 3; Müslim, Fezâil, 134; Taberânî, el-Mu´cemü´l kebîr, 11/229, H.no:1947; 11/232, H.no:1968; X/309, H.no:10752 (İbn Abbas´tan şahididir);

Câbir b. Semüra´dan (Radıyallahü anh) şahidi İçin bk. Taberânî, el-Mu´cemü´l-kebîr, 11/229, 232, H.no:1947,1968.

Kısaca öğle namazının vaktini bildiren bu hadis, yine Müsned´de aynı isnadla nakledilen bu uzun rivayetin başından alınarak/takti yapılarak nakledilmiş olabilir. Uzun hadis ile İlgili olarak (Hm konusunda geçen 34/231. hadise ve onun şahidi olan 33/230. hadise bk.

Enes´ten nakledilen bir başka rivayet için 93/963. hadise bk.

[78] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/24-25.

[79] Sened:

Hasen: Müsned, ffl/160, H.no:12571; Benzer rivayet için bk. III/135, H.no:!2328; Senedindeki Mûsâ Ebu´1-Alâ meçhuldür. Bennâ hadisi Abdürrezzak ve Beyhakî´ye nisbet ederek isnadının ceyyid olduğunu söyler. Bk. Bülûğu´l-emânî, 11/250.

[80] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/25.

[81] sened:

Sahih: Müsned, V/106, H.no:20914; Diğer rivayet: V/106, H.no:20915; Benzer rivayetler için bk. V/106, H.no:20917; V/91, H.no:20744; V/91, H.no:20741:

//m, Mesâcid, 160; Ebû Dâvûd, Salât, 4, 127, H.no:403, 806; îbn Mâce, Salât, 3, H.no:673.

Ebû Berze el-Eslemî´den (Radtyaliahti anh) şahidi için bk. 96/966 ve 147/1017. hadisler. Senedde yer alan ve babası ite birlikte Ebû Berze´ye giden Ebû MinhâPin İsmi: Seyyar b. Selâme´dir.

[82] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/25.

[83] Sened:

Sahih: Müsned, V/108, H.no:20950; Benzer rivayet: V/110, H.no:20961; A/Ûs/m, Mesâcid, 189; Afesdf, Mevâkît, 2, H.no:495; /Mı Mâce, Salât, 3, H.no:675; Humeydî, 1/83, H.no:352; Taberâııî, el-Mu´cemü´Ukebîr, IV/78, H.no:3698; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/438;

îbn Mes´ûd´dan {Radıyallahü anh) şahidi İçin bk. İbn Mâce, Salât, 3, H.no:676 (Bûsıfî, hadisin senedi için tenkidlerin yapıldığını, Mâlik et-Tâî´nin meçhul olduğunu, Muâviye b. Hişam´da ise zayıflık bulunduğunu söyler).

[84] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/26.

[85] Sened:

Sahih: A/umerf, VI/135, H.no:24919; Benzer rivayet için bk. VI/215-216, H.no:25685 ( J^Hy yS v´j >^) kısmı hâriç; Abdürrezzâk, 1/543, H.no:2054; Tinnizî, Salât, 4, H.no:155 (Tirmizî bu

konuda Câbir b. Abdullah, Habbâb b. Eret, Ebû Berze, İbn Mes´ûd, Zeyd b. Sabit, Enes ve Câbİr b. SemÜra´dan da nakillerin bulunduğunu, Hz.Aişe´nin rivayetinin ise "hasen" olduğunu söyler. Ali b. el-Medînî ve Yahya b. Saîd: "Şu´be, Hakîm b. Cübeyr´in tbn Mes´ûd kanalı İle Hz.Peygamber´den yaptığı (vV ^ »Jj ^ Jt- ´J*) rivayeti hakkında tenkidde bulundu. Yahya "Süfyan ve Zaide bu zatın rivayetlerini nakleder" diyerek rivayetlerinde herhangi bir sakınca görmez. Buhârî de Hakîm b. Cübeyr-Saîd b. Cübeyr-Hz.Âİşe-Hz.Peygamber senedi İle öğlenin erken kılınmasına dair bir rivayetin nakledildiğini söyler); İbn Ebî Şeybe, 1/285, H.no:3264; Tahâvî, Şerhu meâni´l-âsâr, 1/109, 185; İshâk b. RâhÛye, Müsned, 111/836, H.no:1489; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/436-437.

Hamza Ahmed, her iki rivayette de tenkid edilen Hakîm b. Cübeyr´in bulunmasına rağmen 24919. hadisin tahricinde "hasen"; 25685. hadisin tahricinde ise "sahih" hükmü ver­miş. Şuayb el-Amavut ve ekibi ise her iki rivayetin "zayıf olduğunu söylemişler. Bk. H.no: 25038, 25809.

Ahmed Muhammed Şâkir Tirmizî haşiyesinde hadisin "sahih" olduğunu söyler. Tirmizî, Hakîm b. Cübeyr´in rivayetinde tek kaldığı zannı ile hadisi "hasen" saydı. Hadis hakkında Beyhakî´nİn değerlendirmelerindeki hatalar ve Hakîm b. Cübeyr´i sika sayması ile İlgili kriti­ği için Ahmed Muhammed Şâkir´in haşiyesine bk.

öğlenin erken kılınması ile ilgili Ebû Berze, Enes (100-101/970-971. hadisler), Habbâb b. Eret (103/973. hadis) ve Ümmü Seleme´den (105/975. hadis) (Radıyatlahü anh) nakledilen şâ-hidlerle hadis sahih li ğayrihî seviyesine yükselir.

[86] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/26-27.

[87] Sened:

Sahih: Müsned, VI/289, H.no:26358; Mükerrer için bk. VI/310, H.no: 26526; Aw EbîŞeybe, 1/285. H.no:3269; Salât, 7, H.no:İ61-163 (Tirmizî hadisi Üç ayrı isnadla nakleder, isnadlanndan biri Ahmed b. Hanbel´in burada verdiğimiz tarikten geçmektedir, "en sahihi budur" der); Ahmed Muhammed Şâkir TirmizTnin "en sahihi budur" şeklinde kendi rivayetleri arasında tercihte bulunmasını delilsiz bir iddia olarak kabul eder ve tariklerinin her birinin sahih olduğunu söyler. Ebû Ya ´lâ, XII/426, H.no:6992; Taberânî, el-Mu ´cemü ´l-kebîr, XXffl/278, H.no:6Ö4;

İbrahim en-Nehaî´den nakledilen mürsei rivayet İçin bk. AbdUrrezzâk, 1/540, H.no: 2042; Tahâvî, Şerhu meâni´l-âsâr, 1/189;

Ahmed b. HanbeFin hocası İsmail b. İbrahim bazı senedlerde İbn Uleyye veya İsmail b. Uleyye olarak geçmektedir (v. 193/809)

Enes b.Mâlik´ten de ikindiyi erken kılması ile ilgili rivayet için bk. 113/983. hadise bk.

[88] Bennâ, age., 11/250.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/27.

[89] Sened:

Sahih: Müsned, IV/250, H.no:18102;´&n Mâce, Salât, 4, H.no:680 (Bûsırî Zevâİd´inde "isnadının sahih, râvilerinin de sika olduğunu belirterek, tbn Hıbbân´ın Sahih´inde naklettiğini söyler); Taberânî, eUMu´cemü´l-kebîr, XX/400, H.no:949; Tahâvî, Şerhu meâni´t-âsâr, 1/187; İbn Hıbbân, IV/372, 375, H.no:1505, 1508; Beyhakî, es-Sünenifl-kübrâ, 1/439: es-Sünenü´s-suğrâ, s.216.

Hadisin şâhidleri:

a-İbn Ömer´den (Hadıyallahü anhümâ) şâh İdi İçin bk. İbn Mâce, Salât, 4, H.no:681 (Bûsırî Zevâİd´inde "isnadının sahih olduğunu belirterek, İbn Hıbbân´ın Sahih´inde naklettiğini söyler); Taberânî, el-Mu´cemü´l-evsat, VI/146, H.no:6O43;

b-Safvân b. Mahreme´den (Radtyallaha anh) şahidi için bk. 107/977. hadis.

c-EbÛ Hüreyre´den (İtadıyatlahü anh) şahidi için bk.108/978 ve 110/980. hadisler.

d-EbÛ Saîd´den {Radıyallahü anh) şahidi için bk. 109/979. hadis.

e-Ebû Zer´den (Radıyattahü anh) şahidi için bk. 111/981. hadis.

f-tbn Mes´ûd´dan (Radıyaltahii anh) şahidi için bk. Müsned, V/368, H.no:23013 (Sahabeden Haccâc el-Bâhilî´den de şahidi vardır. Fakat onun naklettiği mUphem sahâbî İbn Mes´ûd´dur. Heysemî, hadisi Ahmed b. Hanbel, Taberânî ve Ebû Ya´lâ´ya nisbet ederek ricalinin sika olduğunu belirtir. Bk. Mecma´, 1/306-307; İbnü´l-Esîr el-Cezerî, Üsdü´t-ğâbe, 1/688-689, Trc.no: 1079)

g-Hz.Âişe´den (Radıyallahü anhâ) şahidi için bk. İbn Huzeyme, 1/170, H.no:331; Ebû Ya´lâ, VIII/119, 361, H.no:4656, 4949; Heysemî, hadisi Bezzâr Ebû Ya´lâ´ya nisbet ederek ricalinin sika sayıldıklarını belirtir. Bk. Mecma´, 1/307.

h-Hz.Ömer´den (Radıyallahü anh) şahidi:

Bezzâr, 1/403-404, H.no:280; /frn EbîŞeybe, 1/286, H.no:3284; Beyhakî, es-SünenU´l-kübrâ, 1/439; Heysemî, Ebû Ya´lâ ve Bezzâr tarafından nakledilen hadisin senedinde Muhammed b. el-Hasen b. Zübâle´nİn bulunduğunu, bu´ zata hadis uydurma özelliğinin nisbet edildiğini söyler. Bk. age., 1/306.

ı-Amr b. Abese´den (Radıyallahü aııh) şahidi: Taberânî, Müsnedü´ş-Şâmiyyîn, Ü/309, H.no: 1401; Heysemî, hadisi Taberânî´nin Kebir´İne nisbet ederek senedinde Süleyman b. Seleme el-Habâirî´nin bulunduğunu, bu râvinİn zayıflığında İcma edildiğini söyler. Bk. age., 1/307.

i-Atâ b. Yesâr´dan mürsel olarak ve şu ziyâde ile nakledilir:

Md/ıJt,´vukÛt,26.´

j-Abdurrahman b. Câriye´den şahidi: Heysemî, hadisi Taberânî´nin Kebir´İne nisbet ederek senedinde tbnU´s-Selît´İn bulunduğunu, bu râvi hakkında bilgi veren birine rastla­madığını, diğer râvilerinin ise sahih hadis ricalinden olduklarını İfade eder. Bk. age., 1/307;

k-Enes b. Mâlik´ten (Radıyallahü anh) şahidi: NesSÎ, esSünenü´l-kübrâ, 1/465, H.no: 1486.

1-Ebû Musa´dan (Radıyallahü anh) şahidi: İbn Ebî Şeybe, 1/286, H.no:3283; Nesâî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/465, H.no: 1490.

[90] İbn Hacer, Fethu´l-Bari, 11/47; Azimâbâdî, Avnü´l-Ma´bûd, 11/54-55.

Bazı hadislerde humma hastalığı da cehennemin nefesi/kabarması olarak isimlendirilmiştir ki bu da mânânın mecazî olduğunu gösterir. Bk. Buharî, Tıb,28; Müslim, Selam, 83 (2212); İbn Hacer, age., VI/33, X/139.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/27-29.

[91] Sened:

Sahih: Müsned, IV/262, H.no:18223; Benzer rivayet İçin bk. IV/262, H.no:18222; İbn Ebî Şeyhe, 1/287, H.no:3286; TaberÜnî, el-Mu´cemü´l-kebîr, V1II/71, H.no:7399; W4fam, HI/280, H.no:5092; Ahmed eş-Şeybânî, Âhâd, 1/465, H.no:645; Makdisî. Muhtara, VIIV50-5I, H.no:40,42; Heysemî, hadisi Ahmed b. Hanbel ve Taberânî´ye nisbet ettikten sonra Kasım b. Safvan´ın İbn Hıbban tarafından sika sayıldığını, Ebû Hatim´in: "Bu hadisin dışında bu râvî tanınmamaktadır" dediğini nakleder. Bk. Mecmu´, 1/306. Bennâ hadisi Taberânî, Hâkim, İbn Ebî Şeybe ve Beğavî´ye nisbet ederek isnadının ceyyid olduğunu söyler. Bk. Bulûğu ´l-emânî, 11/252.

Hadisin senedinde yer alan Safvân, Safvân b. Mahreme el-Kuraşî ez-Zührî´dir. Mİsver b. Mahreme´nin kardeşidir. Kendisi ve çocukları Mekke´nin fethinden sonra Müslüman olmuştur. Oğlunun da sahâbî olduğu söylenir.

Hadisin şâhidleri İçin 106/97...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

05 Nisan 2010, 13:51:08
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #7 : 05 Nisan 2010, 13:51:08 »

[117] Sened:

Sahih: Mümed, IV/141-142, H.no:17208; Benzer rivayet:

IV/143, H.no:17222; Buhâri, Mevâkît, 18; Müslim. Mesâcid, 217, 198; İbn Mâce, Salât, 7, H.no:687; Beyhakî, es-Sünenü´i-kübrâ, 1/442; Ebû Tarîften (Radıyallahüanh) şahidi:

Taberânî, el-Mu´cemü´l-kebtr, XXII/315, H.no:795;

Eşlem kabilesinden bir sahâbiden şahidi için bk. 135/1005. hadis.

Enes´len (Radıyallahüanh) şahidi: 134/1004. hadis.

Câbİr b. Abdullah´tan (Radıyallahü anh) şahidi için bk. 94/964. hadis.

Ayrıca 119/989 ve 134/1004. hadislere bk.

[118] Benzer rivayet Enes b. Mâlik´ten nakledildi. Bk. Müsned Trc. H.no: 112/982.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/36.

[119] Sened:

Hasen: Müsned, IV/344, H.no:18924 (Şuayb el-Arnavut ve ekibi Ebû Vâkid sebebiyle hadisin isnadının zayıf olduğunu belirtirler. Bk.H.no: 19023); Tahâvî, Şerhu meâni´l-âsâr, 1/191; Taberânî, el-Mıt´cemü´l-kebîr, XXII/369, H.no:925; Heysemî,

hadisini zikrederek Bezzâr, Ahmed b. Hanbel (özetle) ve Taberânî Kebir´İnde rivayet ettiğini, senedinde Ebû Vâkıd Sâlİh b. Muhammed (b. Zaide) el-Leysî´nin bulunduğunu, bu râviyi Ahmed b. Hanbel´in sika, Yahya b. Main, Dârekutnî ve bir grup âlimin ise zayıf saydığını belirtir. Bk. Mecma´, 1/307. Bu râvinin Tirmizî bir, Ebû Dâvûd ve Dârimî iki, İbn Mâce üç ve Ahmed b. Hanbel ise dört rivayetini nakleder. Tİrmizî rivâyetindeki değerlendirmesinde hocası Buhârî´nin: "münkeru´I-hadis" dediğini nakleder. Bk. Sünen, Hudûd, H.no: 1461; Bûstrî de fbn Mâce´nin Zevâid´inde zayıf olduğunu ve birçok kimsenin zayıf saydığını belirtir. Bk. Sünen, HudÛd, 22, H.no:2586: Cİhâd, 8, H.no:2769; Tıb, 32, H.no:3508; İbn Mes´ud´un uygulaması bu rivayetin kuvvetlendiğini gösterir:

Heysemî bu rivayet için de Taberânî Kebîr´mde nakletti, "râvileri sikadır" der. Bk. Mecma´, 1/307. Tahâvî bu rivayetlerden Hz. Peygamber´in ikindi namazından sonra ve güneş batınımdan önce iki fersah yürüdüğünü, dolayısıyla gerek yaya, gerekse binitlİ olarak yürüyüşün caiz olduğu neticesini çıkarır. Ebû Ervâ´dan naklettiği bir rivayette de lafzı geçmektedir ki bu da yürüyerek gittiğine delildir. Bk. Şerhumeâni´l-âsâr, 1/191.

[120] Bu ağaç Medine´ye İki fersah uzaklıkta Zü´1-Huleyfe denilen yerdedir. Bk. Bennâ. age., 11/255.

[121] Benzer rivayet Enes b. MSlik´ten nakledildi. Bk. MUsned Trc. H.no: 112/982.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/36-37.

[122] Sened:

Sahih: Müsned, VI/37, H.no:23977; İkinci rivayet: VI/278-279, H.no:26256 (Bu rivayette Ahmed b. Hanbel´İn hocası Âmir b. Salih b. Abdullah b. Urve b. Ziibeyr b. Avvam Ebu´l-Hâris ez-ZUbeyrî (v.182/798) zayıftır. Çoğu metruk saymıştır. Zehebî hakkında şu bilgileri verir: "Ahmed b. Hanbel: "Sika biridir. Yalan söylemedi" der, Yahya b. Main: "Kezzâptır/ya-lancidır" dedi. Kendisine: "Ahmed b. Hanbel kendisinden hadis naklediyor?" denilince "Ona ne oluyor, yoksa delirdi mi?" cevabını verdi. Dârekutnî İse metruk olduğunu söyledi. Bk. Kâşif, Trc.no:2535. İbn Hacer onun hadisinin metruk olduğunu, fakat İbn Maİn´in onu yalancı nitelemesi ile aşın/ileri gittiğini ifade eder. Bk.Takrîb, Trc.no:3096. Ahmed b. Hanbel 19, Tirmizî ve Dârİmî birer rivayetini nakleder. Tirmizî herhangi bir yorumda bulunmaz. Ahmed Muhammed Şâkir: "Fıkıh, hadis, nesep, Arap günleri ve şiirlerini bilen bîri idi. Bazı âlimler onu zayıf saydılar. Yahya b. Main onu yalancı saydı. Hattâ hakkında: "Kezzâb, habîs/pis, Allah´ın düşmanı" gibi sıfatları kullandı. Ebû Dâvûd ise Ahmed b. Hanbel´İn ondan sadece üç hadis naklettiğini iddia etti. Ben onun Müsned´de bir yerinde nakillerde bulunduğunu gördüm. BkMiisned, VI/278-279. (Fakat 19 rivayetine biz işaret etmiştik. Bu rivayetlerden çoğu Hz.Âişe´den diğerleri ise Sa*b b. Cessâme, Ka´b b. Mâlik ve Umara b. Huzeyme´nin amcasındandır.) Ahmed Muhammed Şâkir´İn bu değerlendirmesi için bk. Tirmİzî, Sünen, Cum´a, 64, H.no:594 şerhi". Görüldüğü gibi bu ikinci rivayet Âmir b. Salih sebebiyle zayıf­tır); Benzer rivayetler için bk. VI/85, H.no:24435; VI/199, H.no:255I2; VI/204, H.no: 25561; Buhâıi, Mevâkît, 13; Müslim, Mesâcid, 168-170; Ebû Dâvûd, Salât, 5, H.no:407; Tirmizî, Salât, 6, H.no: 159 (Tirmizî, bu konuda Enes, Ebû Ervâ, Câbir, Rafı´ b. Hadîc´den de nakillerin bulunduğunu, Râfl´den ikindinin geciktirilmesine dair rivayetin sahih olmadığını, Hz.Aişe rivayetinin ise "hasen-sahih" olduğunu söyler); Nesâî, Mevâkît, 8, H.no:505; İbn Mâce, Salât, 5, H.no:683; İbn Huzeyme, 1/170, H.no:332.

[123] Peygamberimiz´İn eşlerinin odaları dardı ve duvarı da yüksek değildi. Duvarın gölgesi bir misli olduğunda ikindi vakti girerdi; o anda güneş arsanın arka tarafında olur ve doğu duvarında gölge olmazdı. Bk. Bennâ, age., 11/258.

[124] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/37-38.

[125] Sened:

Zayıf: Müsned, Ilİ/463, H.no:15748; Mükerrer için bk. IV/142, H.no:17215; Heysemî, Taberânî´nin benzer rivayetini esas alarak "Ahmed b. Hanbel de benzerini nakletti" der ve buradaki hikayeye İşaret ederek tabiinden olan şeyhin Müsned´de İsİmlendirilmediğini, Taberânî ise bu zatı isimlendirdiğini söyler. (Heysemî´nin kullandığı Müsned nüshalarında bu ismin kayıtlı olmadığını Öğrenmiş oluyoruz. Hâlbuki elimizdeki nüshalarda bu şeyhin ismi Rafı´ b. Hadic´in oğlu Abdullah olarak kayıtlıdır.) Senedindeki Abdulvâhid b. Nâfi´ el-Kelâî´yi, İbn Hıbbân´ın Sikât´ında ve Duafâ´da zikrettiğini belirtir. Bk. Mecma´, 1/307. Ahmed b. Hanbel bu râviden bu rivayetin dışında nakilde bulunmamıştır.

Bennâ hadisin İsnadının zayıf olduğunu söyler. Bunun gerekçesini de "Abdulvâhid Râfİ´ b. Hadic´in oğlu Abdullah´tan rivayette bulunmadı. Bu hadisin ne Râfi´den ne de bir başka sahâbiden nakli sahih değildir" şeklinde ifade eder. Bk. Bulûğu´l-emânî, 11/258.

Ayrıca bk. 116/986. hadis.

[126] ´Medine´deki (Rasûlullah´ın) mescidine girdim ve müezzin ikindi namazı için ezan okudu... ´Bk. Dârekutnî 1/251.

[127] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/38-39.

[128] Sened:

Sahih: Müsned, V/349-350, H.no:22853; Benzer rivayetler için bk. V/361, H.no: 22951; V/350, H.no:22855; V/360, H.no:22941 (<££) lafzı da bulunmaktadır, 22944; V/357, H.no:22922; Buhâıi, Mevâkît, 15,34; Nesâî, Salât, 15, H.no:474; îbn Mâce, Salât, 9, H.no:694:Şeybe, 1/301, H.no:3449; « Hıızeyme, I/İ73, H.no:336; Taberânî, e/-Mh ´cemü ´l-kebîr, XII/278, H.no: 13108; el-Mu ´cemü ´l-evsat, VI22, VIII/331; Ebu´l-Melih Âmir/Zeyd b. Üsâme el-Hüzelî´dir ve sika bindir.

Ebu´d-Derdâ´dan (Radıyallahü anh) şahidi İçin bk. 131/1001. hadis.

İbn Ömer´den (Radıyallahü aıthiimâ) şahidi için bk. 130/1000. hadis.

Nevfel b. Muâviye´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. Müsned, V/429-430, H.no: 23532; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/445 (75/945. hadis).

[129] Bk. Bennâ, age., 11/259.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/39.

[130] İ. Muhammed, Asi, 1/145; Şafiî, Ümm, 1/91-92; SehnÛn, el-Miidevvenetü´l-kübrâ, 1/56; Merğınânî, Hidâye, 1/38; Nevevî, Mecmu", 111/25, 28, 54; İbn Kudâme, Muğnî, 1/383-385; Desûkî, Haşiye, 1/177; Bennâ, age., 11/259.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/39-40.

[131] Sened:

Hasen: Müsned, 111/262, H.no:13695 (Hamza Ahmed tahricinde sahih olduğunu belirtir); Ebû Dâvûd, İlim, 13, H.no:3667; Muallâ b. Zİyâd saduktur. Bennâ hadisin isnadının ceyyid olduğunu söyler. Bk. Bülûğu´l-emânî, 11/260.

[132] Yani zikir, Kur´ân okuma veya ilim müzakeresi gibi işler yaparsa. Bk. Bennâ, age. 11/260.

[133] Zira onları âzâd etmek çok .faziletlidir. Bk. Bennâ, age., 11/260.

[134] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/40.

[135] Sened:

Sahih: Müsned, VI/396-397, H.no:27102; Benzer rivayetler için bk. Vİ/397, H.no: 27104-27105:

Müslim, Müsâfirûn, 292; Afej^ı, Mevâkî^, 14, H.no:519; Beyhakî. es-Sünenü´l-kübrâ,II/452.

[136] Bk. Bennâ, age., II/260.

[137] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/40-41.

[138] Sened:

Sahih: Müsned, H/396, H.no´: 9124; Benzer rivayetler için bk. 11/344, H.no:8519; 11/266 H.no:7601; 11/233, H.no: 7185 Bu iki rivayet şu lafızlarla nakledilir:

11/474, H.no: 10089 (rivayetini verdiğimiz metnin sadece ikinci kısmı); 11/257, H.no:7483 {59/929. hadis); Mâlik, Kasnı´s-salât, 82; Buhârf, Mevâkît, 16; Ezan, 31; Müslim Mesâcid, 210; TinnizU Tefsîru´l-Kur´ân, 17/5, H.no: 3135 (hasen-sahih); Nesâî, Salât, 21, H.no:483; İbn Mâce, Salât, 2, H.no:670.

Ayrıca 59/929. hadise bk.

[139] Bk. Müsned Trc. H.no: 59/929 ve açıklaması.

[140] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/41-42.

[141] Sened:

Sahih: Müsned, 1/113, H.no:911; Şu´be gibi bazı âlimler Çe£) ve kelimelerinde şüpheye düşmüşlerdir. Bu husus şu rivayette dile getirilir:Bk. 1/137, H.no:1151. Benzer rivayetler için bk. 1/122, H.no:994 (Bu rivayette Hendek savaşı lafzı geçer. (JU*m) veya Ç$M) kelimeleri yerine lafzı zikredilir ve şu ziyade vardır: 1/135, H.no:1132; 1/146, H.no:1245; 1/154, H.no:1326; 1/81-82, H.no:617; 1/79, H.no:591; 1/122, H.no:990 (Bir sonraki 125/995. hadis); 1/126, H.no:1036; V135. H.no:1134; V137, H.no:ll50; 1/144, H.no:1220; 1/150, H.no:1287 (Bu rivayet hâdisenin Uhud savaşında olduğunu ifade etmektedir. Fakat hadis senedindeki Câbir el-Cu´fî isimli râvi sebebiyle zayıftır); 1/151, H.no:1298; 1/152, H.no:1305, 1307; 1/153, H.no:1313; Buhârî. Cihâd, 98; Tefsir, 42; Deavât, ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

05 Nisan 2010, 13:51:30
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #8 : 05 Nisan 2010, 13:51:30 »

[177] Sened:

Sahih: Müsned, III/114, H.no:12075; Benzer rivayetler için bk. III/İ99, H.no:12993 III/105, H.no: 11963:

(Mükerreri): III/206, H.no:13072; III/189, H.no:12899; IH/205, H.no:13064.111/265, H.no:13735:

BaM/f. Cihâd, 80; A/öj/rm, Cihâd, 136; Ebü Dâvûd. Salât, 6, H.no:416. Bu rivayette "okun düştüğü yerin görülüp-görülmemesinin" zaman tayininde bir yöntem olarak kullanıldığını görmekteyiz. Bunun şâhidleri:

a-Râfî´ b. Hadîc´den (Radıyallaha anh) şahidi için bk,l 16/986. hadis. b-Câbİr b. Abdullah´tan (Radıyallahu anlı) şahidi için 94/964. hadis c-Zeyd b. Hâlid el-Cühenî´den (Radtyallahü anh) şahidi:

Müsned, IV/114, H.no:16966; IV/115, H.no:16978; IV/117 H.no:16990 (Heysemî, hadisin Ahmed, Taberânî tarafından nakledildiğini, senedinde Tev´eme´nin âzâdlığı Salih´in bulunduğu, bu zatın ömrünün son zamanlarında ihtilat ettiğini, fakat İbn Main?in: İbn Ebi Zi?b, ravinin ihtilatından önce hadis aldı? dediğini, buradaki rivayette de İbn Zi?b?in Salih?ten naklettiğini belirtir.bk.Mecma? , I/310): Diğer rivayetteki Süfyan da Salih?in ihtilatından önce hadis almıştır.

d- Ebu Tarif?ten (Radiyallahu anh) şahidi:

Müsned, III/416, H.no:15375 (Heysemi, hadisin senedinde Velid b. Abdullah b. Şümeyle?nin bulunduğunu, bu zatın terceme-i haline rastlamadığını ifade eder.Bk. Mecma?, I/308, 310);

e- Ka?b b. Malik?ten şahidi için bk. Taberani , el-Mu?cemü?l-kebir, XIX/63; Hadisin değerlendirmesi için bk. Heysemi, Mecma?, I/310-311.

Bir sonraki hadis de şahidler arasında yer alır.

[178] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/52-53.

[179] Sened:

Sahih: Müsned, V/371, H.no:23042; Benzer rivayetler: IV/36, H.no: 16367 (Hasen);

IV/36, H.no:16368 (Hasen); Nesai, Mevakit, 13, H.no:518.

Benzer rivayetlerde Ebu Bişr?in, Ali b. Bilal el-Leysi?den, onun da ensardan bir grup sahabeden aldığı görülmektedir.Fakat metni tercih edilen hadisin senedinde ebu Bişr?in, Hassan b. Bilal?den , onun da sahabeden Elsem/Eslüm kabilesinin fertlerinden birinden naklettiği dikkatimizi çekmektedir.Nesai, Mevakit, 13, H.no:518?de de ravinin ismi Hassan b. Bilal?dir.

Ali b. Bilal el-Leysi sebebiyle hadis hasendir.Hüseyni, İkmal?de mechül saymış, İbn Hıbban Sikat?ta bu raviye yer vermiş (bk.Sikat, VII/208), Buhari ve Ebu Hatim sükut etmiştir.Bk.et-Tarihu?l-kebir, VI/263, el-Cerhu ve?t-tadil, VI/175.

Benna hadisi Nesai ve Beğavi?nin Mu?cem?inde nakledildiğine işaret ederek İbn Hacer?in Fethu?l-Bari?de hadisin şahidini göstererek Hasen olduğunu ifade ettiğini nakleder.bk.Büluğu?l-emani, II/266.Heysemi de bu kanaattedir.Bk. Mecma?, I/310.

Fakat bir önceki hadis bu hadisin sahih olduğuna delildir.Yani hadis sahihli ğayrihi mertebesine yükselir.İşaret edilen bu (134/1004) hadisin tahricine bk. Ayrıca Rafi? b. Hadic?den şahidi için bk. 116/986. hadis.

[180] Sem?ani , Ensab, I/151-152; kehhhale, Ömer Rıza, Mu?cemu kabaili?l-Arab, I/25-26; Eslüm şeklindeki zaptı için bk. İbn Hazm, Cemheratü ensabi?l-Arab, 440, 460.

[181] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/53-54.

[182] Sened:

Sahih: Müsned, IV/51, H.no:l6484; Benzer rivayet:

IV/54, H.no:16502; Buhâri, Mevâkît, 18; Müslim, Mesâcid, 216; Ebû Dâvûd, Salât, 6, H.no:417; Tinnizî, Salât, 8, H.no:164 (Câbir, Sunâbihî, Zeyd b. Hâlid, Enes, Rafı´ b. Hadic, Ebû Eyyûb, Ümmü Habîbe, Abbas b. Abdulmuttalib, İbn Abbâs´tan da nakiller vardır. Abbas´ın rivayeti mevkuf olarak daha sahihtir. Sunâbihî İse Hz. Peygamber´den hadis işitmedi. Bu zat Hz.Ebû Bekir´in arkadaşıdır. Seleme b. el-Ekva´ hadisi ise "hasen-sahİh" tir.); İbn Mâce, Salât, 7, H.no:688; Dârimi, Salât, 16, H.no:l212;

Heysemî, Sunâbihî, Haris b. Vehb ve ibn Mes´ûd rivayetlerine yer verir. Bk. Mecma\ 1/311.

[183] Metindeki güneşin bölümleri anlamındadır. Bk. Muhammed b. Ebû Bekir er-Râzî. Muhtâru´s-Sıhâh, 122; Burada kelimesinden güneş yuvarlağının üst bölümü kastedilmektedir. Bk. Bennâ, age., H/266.

[184] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/54.

[185] Sened:

Sahih: Müsned, V/421, H.no:23470; İkinci rivayet: V/415, H.no:24313 (Senedi: Görüldüğü gibi ilk verilen isnadda müphem bir râvi bulunmaktadır. Fakat İkinci rivayetin senedinde bu müphem râvînin Ebû İmrân Eşlem b. Yezid olduğu tesbit edilmektedir. Heysemî, Ahmed b. Hanbel´in müphem râvisî bulunan rivayetine değinir ve Taberânî´de geçen rivayette müphem râvîninEbû İmrân Eşlem b. Yezid olduğunu ilâve ederek râvilerin sika olduklarını belirtir. Bk. Mecma´, 1/310; İkinci rivayetin senedinde de İbn Lehîa bulunmaktadır.

Ahmed b. HanbeFin benzer rivayetlerinde ise Yezid b. Ebû Habib´in hocasının mütâbi olarak Mersed b. Abdullah el-Yezenî olduğu görülmektedir:

Müsned, V/417, H.no:23425-23426; V/422, H.no:23472; IV/147, H.no:17262(141/10II. hadis); Ebû Dâvûd, Salât, 6, H.no:4l8; Bennâ hadisi Hâkİm´e de nisbet ederek Hâkİm´in: "Müslim´in şartına uygun olarak sahihtir" dediğini, Zehebî´nin de bunu onayladığını belirtir. Bk. Bulûğu ´l-emânî, 11/269.

Elbânî isnadının sahih olduğunu belirtir. Bk. es-Silsiletü´s-sahîha* H.no:1915;

Abbas b. Abdülmuttalib´den (Radıyallahü anh) şahidi:

/ön Mdce, Salât, 7, H.no:689 (İbn Mâce hocası Muhammed b. Yahya´dan şunu aktanr: "Bağdat´ta bu hadis hakkında âlimler çelişkiye düştü. Ebû Bekir el-A´yen ile birlikte Avvam b. Abbad b. Avvam´a gittik. Babasının hadisleri yazdığı asıl nüshasını çıkarıp gösterdi. Baktık ki hadis orada var" Bûsırî de isnadının hasen olduğunu söyler); Taberânî, el-Mu´cemü´l-evsat, U/214, H.no:1770; el-Mu´cemü´s-sağîr, 1/56, H.no:56.

İbn Ömer´den (Radıyallahü anhüınâ) şahidi:

Taberânî, el-Mu´cemu´l-evsat, IV768, H.no:3630. Haris b. Vehb´den (Radıyallahiianh) şahidi:

Taberânî, el-Mu´cemii´l-kebîr, IH/237, H.no:3264.

Bennâ bu hadisi de Hâkim ve İbn Huzeyme´ye de nisbet eder. Bk. Bulûğu ´l-emânî, ü/269. Bu hadis 141/1011. hadiste daha uzun bir şekilde zikredilecektir.

[186] Bu mânâ için bk. Bennâ, age., 11/266.

[187] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/54-55.

[188] İ. Muhammed, age., 1/146; Merğınânî, age., 1/38-39; tbn Rüşd. age.,V69; İbn Kudâme, age., 1/390-391; Bennâ,age., 11/247-249,267.

İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/55-56.

[189] Sened:

Sahih: Müsned, 11/83, H.no:5549; Mükerrer için bk. 11/154, H.no:6421; Benzer rivayetler için bk. H/30, H.no:4847; 11/41, H.no:4992; Mâlik, Salâtü´l-leyl, 13, 22; îbn EbîŞeybe, H/283; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 111/22.

Bennâ hadis ile ilgili olarak şunları söyler: "Hadisin birinci bölümünü İmam Mâlik İbn Ömer´in sözü (mevkuf) olarak nakleder. İbn Abdİlber de bu rivayetin merfû olarak naklinin sahih olduğu görüşünü benimser. Dârekutnî de tbn Mesûd´dan zayıf bir senedle nakleder. Beyhakî ise İbn Mesûd´dun sözü (mevkuf) olarak sahih olduğunu belirtir. Hafız Irâkî Ahmed b. Hanbel´in rivayetinin sahih olduğunu İfade eder. Hadisin ikinci kısmını ise kütübü sitte musanniflerinin her biri rivayet eder, Bk. Bulûğu ´l-emânî, 11/267. İbn Ömer´den konu İle ilgili nakledilen rivayetler: a-Bazı rivayetlerde sadece gece namazının vitrinden bahsetmektedir:

Bk. Mftn*/, IV5, H.no:4492; II/9, H.no:4559; 11/10, H.no:457l; 11/30, H.no:4848; 11/31, H.no:4860; 11/33, H.no:4878; iy4Û, H.no:4987; 11/44, H.no:5032; 11/45, H.no:5049; 11/48, H.no:5085; 11/49, H.no:5096, 5103; 11/54, H.no:5159; 11/58, H.no:5217; 11/66, H.no:534I; 11/71, H.no:5399; 11/75, H.no:5454; 11/76, H.no:5470; 11/77, H.no:5483; U/78, H.no:5490; U/79, H.no:5503; 11/81, H.no:5537; 11/102, H.no:5793; II/l 13, H.no:5937; 11/119. H.no:6008; 11/133, H.no:6169-6170; 11/134, H.no:6176; 11/141, H.no:6258; 11/148, H.no:6355; Afd/ıt, Salâtü´l-leyl, 13, 19-20; Buhârî, Salât, 84; Vitir, 1; Müslim, Müsâfirûn, 145; Ebû Dâvûdy Tatavvu´, 24, H.no: 1326; Vitir, 8, H.no: 1438 (Hocası Ahmed b. Hanbel´den naklettiği hadisin metni: (0) J& ^-» >´ ^)); H.no:1421; TirmizS, Salât, 206, H.no:437 (Amr b. Abese´den de nakledildiğini söyleyen Tİrmizî, hadisin "hasen-sahih" olduğunu söyler), Vitir, 8, H.no:461 (hasen-sahih); Nesâl Salât, 26, H,no:1665-1672; İbn Mâce, İkâme, 116, H.no-1174-1175; Dârimi, Salât, 155, H.no: 1467.

b-Bir kısım rivayetler ise Allah´ın tek olduğunu ve teki sevdiğini belirtmektedir:

Müsned, 11/155, H.no:6439 (Atıyye b. Sa´d sebebiyle senedi zayıftır); 11/109, H.no:5880.

c-Bazt rivayetlerde de gece ve gündüz namazlarının ikişer rekatlı olduğundan bahsetmektedir:

Bk. Afifcnerf, 11/51, H.no:5122; 11/26, H.no:4791; Dâ/vni, Salât, 154, H.no:I466; Ebû Dâvûd, Tatavvu´, 13, H.no:1295; Tirmizî, Cum´a, 65, H.no:597 (Tirmizî, İbn Ömer´den nakline de işaret ederek bu konudaki farklı görüşlere işaret etmiştir: İmam Şâfıî ve Ahmed b. Hanbel, gece ve gündüz nafile namazlann ikişer rekat olduğunu ifade ederler. Şüfyan es-Sevrî, İbnü´l-Mübârek ve tshak´ın görüşü ise gece namazlarının ikişer rekat, gündüz namazlann in ise öğle namazının ilk sünnetinde olduğu gibi dört rekat oluşudur.) Nesâî, Salât, 26, H.no:1664; İbn Mâcet tkâme, 172, H.no:1322 (Metindeki Ç0j) ziyadesi hakkında tenkidde bulunulmuştur. Hafız İbn Hacer de tenktdde

bulunanlardan biridir. Bu ziyâde ile nakledilen kısmı âlimler zayıf saydılar. Ziyâdesiz kısmı ile hadîs sahihtir).

d-Bir kısım rivayetler ise gece namazlarının vitrini kılma hususunda sabah olmadan acel» kılınması/sabaha bırakılmamasma işaret edilmektedir:

Müsned, 11/38, H.no:4954 (Mükerreri: 11/37-38, H.no:4952); 11/150, H.no:6372; Müslim, Müsâfırûn, 149; EbÛ Dâvûd, Vitir, 8, H.no:1436; Ti...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

05 Nisan 2010, 13:51:54
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« Yanıtla #9 : 05 Nisan 2010, 13:51:54 »

[227] Sened:

Sahih: Müsned, H/28, H.no:4826; Benzer rivayet için bk.

11/94-95, H.no:5692 ("geciktirdi" lafzı ile); H/88, H.no:5611; H/126, H.no:6097; B«M/f, Mevâkît, 24, 40; Müslim, Mesâcid, 221; Ebû Dâvûıl Taharet, 79, H.no:199; Salât, 7, H.no: 420; Şafiî, Müsned, s.28; Nesâî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/476, H.no:1522-1523; İbn Huzeyme, 1/180, H.no:349; İbn Htbbân, IV/407, H.no: 1541.

Hz. Peygamber´in yatsı namazına geç geldiği ve ashabın uzun süre beklediğini gösteren tbn Ömer´in nakli dışındaki rivayetler İçin bk. a-Hz. Âişe´den (Radıyallahu aıılıâ) şahidi için bk. Buhârî, Mevâkît, 24; Müslim,

Mesâcid, 218; Dârimî, Salât, 19, H.no:1216-1217; Nesâî, Salât, 21, H.no:533-534; (158- 159/1028-1029. hadisler)

b-Ebû Saîd el-Hudrî´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. (154/1024. hadis) c-Enes´ten (Radıyallahu anh) şahidi için bk. (361-362/669-670. hadisler) Benzer bir

rivayet 1483/2353. hadiste zikredilecektir.)

d-Muâz b. Cebel´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. (156/1026. hadis)

e-İbn Abbas´tan (Radtyallahüanhümâ) şahidi İçin bk. (360/668. hadis)

f-Nu´man b. Beşîr´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. Ebû Dâvûd, Salât, 7, H.no:419;

Heysemî, hadisin Taberânî´nin Kebİr´inde nakledildiğini, râvilerin sika olduklarım belirtir.

m.Mecma´, 1/314.

g-Ebû Hüreyre´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. 150/1020. hadis h-Câbir b. Abdullah´tan (Radıyallahuanh) şahidi için bk.41/911 ı-Ebû Bekre´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk. 155/1025. hadis i-tbn Mes´ûd´dan (Radıyallahu anh) şahidi için bk. 222/7637. hadis j-Câbir b. Semüra´dan (Radıyallahu anh) şahidi için bk.153/1023. hadis k-Abdullah b. Müstevrid´den (Radıyallahu anh) şahidi için bk,

Heysemî, hadisin Taberânî´nin Kebir*inde nakledildiğini, senedinde zayıf saydığı İbn Lehîa´nın bulunduğunu belirtir. Bk. Mecma´, 1/313.

1-M ünkedir´den (mürsel olarak) şahidi için bk.

Taberânî, el-Mu´cemü´l-kebîr, XX/360; Heysemî, hadisin Taberânî tarafından her üç Mu´cem´inde de nakledildiğini, senedindeki râvilerin sika olduklarını belirtir. Bk. Mecma´, 1/312. Ayrıca İbn Ömer´den farklı rivayet için bir sonraki 152/1022. hadise bk.

[228] Metindeki ek: *Ya da namazı veya benzeri bir lafzı söylediği nakledildi.´ Hadis rivayetinde geçen ´ya da benzeri´ gibi kullanımlarla ilgili bilgi için bk. 49/246. hadisin açıklaması.

[229] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/68-69.

[230] sened:

Sahih: Müsned, 11/88, H.no:56l 1; Benzer rivayet için bk. 11/126, H.no:6097 ziyadesi ile; Buhâri, Mevâkît, 24, 40; Müslim, Mesâcid, 221; Ebû Dâvûd, Taharet. 79, H.no: 199 (Hocası Ahmed b. Hanbel´den naklettiği hadislerden biridir); Salât, 7, H.no:420 (Şu ziyade ile nakleder:

Nesâî, Salât, 21, H.no:535 (Nesâî de Ebû Davud´un ziyâdeli metni gibi nakletmiştir). Heysemî, lafzı ile verir ve senedindeki râvilerin sahih ricali olduklarını belirtir. Bezzâr´dan naklettiği rivayetin ise râvilerinin sika olduklarını ifade eder: ziyadesi ile nakleder. Bk. Mecma´, 1/313.

[231] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/69.

[232] Sened:

Sahih: Müsned, V/89, H.no:20718; Benzer rivayet için bk. V/105, H.no:20900 (metinde takdim-tehirle); Şu rivayetlerde ise sadece "Yatsıyı geciktirirdi" lafzı bulunmaktadır: V/89, H.no:20721; V/93, H.no:20772 (Mükerreri: V/95, H.no:20788); Müslim, Salât, 168; Mesâcid, 226; Nesâî, Salât, 20, H.no:531; Taberânî, e/-Mu´cemü´l-kebîr, 11/251, H.no:2055.

Hadisin şâhidleri:

a-lbn Abbas´tan (Radıyaüahü anfıiânâ) şahidi:

Taberânî, el-Mu´cemü´l-kebîr, XII/201, H.no:12890.

b-Ebû Berze´den (Radtyallahü anh) şahidi:

Affli««/, IV/420, H.no:19655; IV/423, H.no:19684; IV/424, H.no:19688: lafzı ile nakledilir. Ayrıca bk. Buhâri, Mevâkît, 13, 39; Müslim,

Mesâcid, 235; Nesâî, Mevâkît, 16, H.no:523; îbn Mâce, Salât, 12, H.no:701.

c-Ebû Hüreyre´den (Radıyaliahü anh) şahidi:

nnnizf, Salât, 10, H.no:167 (Câbir b. Semüra, Câbir b. Abdullah, Ebû Berze, Îbn Abbas, Ebû Saîd el-Hudrî, Zeyd b. Hâlİd ve Îbn Ömer´den (Radıya}lahü anhum) de şâhidlerinin bulunduğunu söyleyen Tirmizî, Ebû Hüreyre hadisinin "hasen-sahih olduğunu beliritr.")

[233] Gecenin ilk üçte biri geçinceye yada gece yarısına kadar.

[234] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/69-70.

[235] sened:

Sahih: Müsned, III/5, H.no:10957; Ebû Dâvûd, Salât, 7, H.no:422; Nesâî, Mevâkît, 21, H.no:536; îbn Mâce, Saİât, 8, H.no:693; Îbn Huzeyme, 1/177, H.no:345; Bennâ hadisi İbn Mâce, İbn Huzeyme ve Beyhakî´ye de nisbet ederek isnadının sahih olduğunu söyler. Bk. Bulûğu ´l-emânî, H/275.

Ebû Saîd el-Hudrî´den nakledilen ve günahların keffâreti olarak gösterilen "sıkça mescide gitme, mescidde namaz vaktini abdestli bir hâlde bekleme, mescİdde namazı bekleyenin namaz kılan kişi gibi sayılması ve meleklerin merhamet ve mağfiret duaları" ile ilgili hadisler de yatsı namazını geç vakitlere kadar mescidde bekleme zahmetinde bulunan sahabeye bir ikram olarak bu gecede sunulmuş olabilir. Câbir´den (Radıyaliahü anh) nakledilen rivayet bu kanaati desteklemektedir. İlgili rivayet içtn bk. İbn Ebî Şeybe, 1/402; Tahâvî, Şerhu meâni´l-âsâr, I/I57; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/375; Heysemî, Mecma´, 1/312 (Heysemî, hadisin Ahmed b. Hanbel ve Ebû Ya´lâ tarafından nakledildiğini, Ebû Ya´lâ´nın râvilerinin sahih hadis ricalinden olduklarını belirtir). Ayrıca bk.41/911. hadis.

[236] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/70-71.

[237] Sened:

Sahih: Müsned, V/47, H.no:20362; Taberânî, eUMu´cemü´l-kebîr, X/162, H.no: 10209; Heysemî, hadisin Taberânî´nin Kebir´inde ve Ahmed b. Hanbel´in Müsned´inde nakledildi­ğini, senedinde Ali b. Zeyd´in bulunduğunu, bu râvi ile delil getirme hususunda da ihtilâfın varlığını ifade eder. Bk.Mecma\ 1/314.

Ali b. Zeyd (b. Cud´ân et-Teymî el-Basrî el-Kuraşî) hakkında Heysemî, bir başka hadisi değerlendirirken, bu râvînin zayıf olduğunu, kendisiyle delil getirilmesinde ihtilafın varlığını İfade eder. Bk.Mecma´, 1/128; Bûsirî de aynı şeyleri söyler. Bk. Misbâhu´z-zücâce, IV/228. Buhârî bu zat hakkında herhangi bir değerlendirme yapmamıştır. Bk.et-Târîhu´l-kebîr, VI/275, Trc.no:2389; tbn Hacer, râvi hakkında "zayıftır" derken (Bk.Takrîb, Trc.no:4734); Zehebî: "Hadis hafızlarından biridir; fakat sebt/hafızası kuvvetli değildir" der ve Dârekutnî´nin şu görüşünü nakleder; "O, benim nazarımda leyyin/zayıf olarak kalacaktır." Bk.Kâşif, Trc.no:3916. İmam Müslim, bu râviyi (Sabit el-Bünâni ile birlikte) mütâbaat açısından eserine almıştır. Bk.Sahih, Cihâd, 100; Tirmİzî ise: "Saduktur; ancak bir başkasının mevkuf yaptığı haberleri merfû yapar" diyerek sadece zaptını tenkid etmiştir. İşte bu sebeple de bazı âlimler, bu râvînin hadislerini hasen olarak telakki etmişlerdir. Fakat Tirmizî, bu râvînin de yer aldığı hadislere "hasen-sahih" hükmü de verir. Bk.Sünen, Taharet, 80, H.no:109 (Ahmed Muhammed Şâkir, sika olduğunu; hakkında tenkidde bulunanların ise delilsiz hareket ettiklerini ifade eder); Cuma, 39, H.no:545.

AH b. Zeyd için 29/180. hadisin tahricine bk.

Hadisin şahidi için bk. 41/911. hadis.

[238] Metindeki ek: Ebû Dâvûd; sekiz gece, olarak nakletti.

[239] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/71-72.

[240] Sened:

Sahih: Müsned, V/237, H.no:21^65-21966; Ebû Dâvûd, Salât, 7, H.no´:421; îbn Ebî Şeybe, 1/331; 11/439; Taberânî, el-Mu´cemü´l-kebîr, XX/120, H.no:240; EbÛ Nuaym, Hıtye, DÜ238; Beyhakî, es-Sünenü´l-kübrâ, 1/451; Bennâ hadisin İsnadının ceyyid olduğunu söyler. Bk. Bülûğu´l-emânî, 11/276. Ayrıca diğer şâhidleri için 151/1021. hadisin tahricine bk.

[241] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/72.

[242] Sened:

Sahih: Müsned, 1/366, H.no:3466; Diğer rivayet: 1/221, H.no:1926; Benzer bir rivayet: 1/244, H.no:2195 (Bu rivayetin sonunda (ziyâdesi vardır). Buharı, Salât, 24 (Şu ziyade ile):

Müslim, Mesâcid, 225 (Müslim´in ziyadesi ise şu şekildedir):

ft Mevâkît, 20, H.no:529-530 (Buhari ve Müslim´deki ziyade Nesâî´de de geçiyor); Dârimi, Salât, 19, H.no:1218.

Heysemî, hadisin Taberânî tarafından nakledildiğini, senedindeki râvilerin sika ol-duklannı belirtir. Bk. Mecma´, 1/313.

Diğer şâhidleri İçin 151/1021. hadisin tahricine bk.

Ayrıca 360/668. hadise bk.

[243] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/72-74.

[244] Sened:

Sahih: Müsned, VI/34,H.no:23941; Diğer rivayet: VI/215, H.no:25683-25684; Benzer rivayetler için bk. VI/199, H.no:25506; VI/272, H.no: 26215; Vl/150, H.no:25050 (Bir sonraki 159/1029. hadis); Buhârî, Salât 22, Ezan, 161; Temennî, 9; Müslim, Mesâcid, 218-219; Nesâî, Salât, 19, H.no:482,535; Dârimi, Salât, 19, H.no:1216-1217.

İbn Ömer´den (Radıyallahii anhümâ) şahidi için bk. Müslim, Mesâcid, 220;

Diğer şâhidleri için 151/1021. hadisin tahricine bk.

[245] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/74.

[246] Sened:

Sahih: Mümed, VI/150, H!no:25050; Müslim, Mesâcid, 218; Nesâî, Mevâkît, 21, H.no:533; Dârimi, Salât, 19, H.no:1216; İbn Huzeyme, 1/179, H.no:348; Aynca bir önceki 158/1028. hadise bk.

[247] İmam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethu?r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/75.

[248] İbn Rüşd, Bidâyelü´l-müctehid, 1/70; Nevevî, Mecmu´, 111/55, 56; İbn Kudâme, Muğnî, 1/393; Meydânî, Lübâb, 1/74.

[249]...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: 1 [2] 3   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes