Konu Başlığı: Nâsih ve mensûh ilmi Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 12 Haziran 2011, 18:18:06 6. Nâsih ve Mensûh ilmi Bir kısmı nâsİh, diğer bir kısmı da mensûh olduğu için aralarım telîf etmek imkânı bulunmayan birbirine zıt hadîslerden bahs eden bir ilimdir. Önce vârid olan hadîse mensûh, daha sonra söylendiği anlaşılan hadîse de nâsih denir.[396] Hadîsin nâsih olduğu bâzan Rasûlullah (s.a.v.)' in sözlerinden| anlaşılır; nitekim Hz. Peygamber (s.a.v.) bir hadîste şöyle buyurmuştur: Ben sizi kabir ziyaretinden menetmiştim; fakat şimdi kabirleri ziyaret ediniz. Kurban etlerinin üç günden fazlî yanınızda kalmasını yasak etmiştim; ama şimdi münâsil gördüğünüz şekilde yiyiniz". Bunu Müslim Bureyde'nin hadîsinden rivayet etmiştir. [397] Nâsih hadîs bâzan da târih ve siyer ilimlerinin yardımıyle bilinir Mekke Fethi'nden önce Ca'fer b. Ebî Tâlİb hakkında vârid olan Hacamat yapanın da, yapdıranın da orucu bozulur", hadîsinin mensûh olduğu Mekke Fethi esnasında babası ile beraber müslüman olan îbnu Abbâs'm rivâye ettiği: RasûluIIah (s.a.v.) oruçlu ve ihramlı iken hacamat yaptırdı" hadîsi ile anlaşılır. "Nâsih ve mensûh hadîs" sahasında Ahmed b. îshâk ed-Dî-narî (v. 318) Muhammed b. Bahr'el-îsbahânı (v. 322), Hibet-tullah b. Selâme (v. 410), Muhammed b. Mûsâ el-Hâzimî (v. 584) [398]ve Îbnu'l-Cevzî (v. 579) kitap yazmışlardır.[399] [396] el-Menhelu'l-hadîs, s. 11; krf. er-Risâîetu'1-mustalrafe, s, 6o. [397] Şerhu'n-nuhbe, 5. 16, [398] Hâzimî'nin "el-î'tibâr fî beyâni'n-nâsihi ve-mensûhi mine'l-ast adh eseri Haydarâbâd, Mısır ve Haleb'de basılmıştır. [399] Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadîs Istılahları, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 91-92. |