๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 11 Haziran 2011, 15:52:05



Konu Başlığı: Muallak hadîs
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 11 Haziran 2011, 15:52:05
6. Mu'allak Hadîs:  

 

îsnâdın baş tarafından bir veya bir­biri peşine daha fazla râvînin ismi hazf edilerek, mahzûfun üst tarafındaki râvîye isnâd edilen hadîstir.[799] Mu'allak hadîs,

Buhârî'de pek çoktur. Misâli şu hadîstir:

Ebû 'Amr Osman b. el-Heysem dedi ki, 'Avf, Muhammed b. Sîrîn'den, O da Ebû Hureyre'den bize şunu rivayet etmiştir: Ebû. Hureyre dedi ki: Rasûlullah (s.a,v.) beni Ramazan zekâtını korumaya memur ettiğinde biri gelerek yiyeceklerden çalmak istedi. Ben de adamı yakalayarak, Vallahi seni Ra­sûlullah (s.a.v.)' in  huzuruna çıkaracağım, dedim. [800]

Sahîh-i Buhârî'deki Mu'allak hadîsler iki türlüdür. Bir kısmı kitabının birbaşka yerinde mevsûl olarak yer almış olanlardır ki, Buhârî fazla uzatmak endişesiyle senedde tasarruf ederek kısaca zik­retmektedir. Diğeri ise, sırf mu'allak olanlardır ki, Buhârî bunları cezm sîğasi ile îrâd etmektedir. Böylece hadîsin, adı zikredilmeyen râvîlerden kesin surette rivayet edilmiş olduğu anlaşılır. Nevevî diyor ki: "Bunlardan gibi cezm sığası

ile zikredilenler ma'ruftur. Buhârî, bu suretle hadîsin, kendine izafe edilen kimseden sahîh bir şekilde geldiğini kabul etmiş demektir. Ay­rıca onun Sahîh'inde bu Mallak hadîsi zikredişi, aslının güvenilir ve îtimat edilir sahîh bir hadîs olduğunu gösterir. O hadîsle istidlal etmek isteyen âlimin, hadîsin ihticâca elverişli olup olmadığını anla­mak için râvîlerine ve senedinin durumuna bakmasılâzımdır. [801]

Bâzı âlimler Mu'allak hadîsi, isnadından bir kişinin düştüğü veya mübhem birinin zikredildiği Munkatı hadîs'in bir nevi olarak kabul etmek istemektedir. Suyûtî, "Sahîh-i Müslim'de, râvîlerinden bir kısmı mübhern olan hadîsler bulunduğunu" göz önünde bulun­durarak bunlardan bir kısmını Munkatı£ hadîs bahsinde zikretmiştir.[802] Bununla beraber Nevevî, böylelerine Mu(âllak demekte veya Munkatı mı, yoksa Mu'allak mı diyeceğini ketirememekte ve şöyle de­mektedir :

"(Müslim, el-Leys b. Sacd şöyle rivayet etti, dedi sözüyle ha­dîsi zikrettikten sonra devamla şunları söylemektedir: Hadîs, Sahîh-i Müslim'de bütün rivayetlerde, Müslim ile Leys arasında munkatı olarak rivayet edilmektedir ki, bu neve Mu'âllak denir. [803]

Bu üç hadîste de mühim olan nokta şudur; Bunları sırf zayıf ola­rak kabul etmek doğru olmamakla beraber râvîlerinin hâline bakarak sahih, hasen ve zayıf sıfatlarından biri verilebilir. [804]



[799] el-KJfâye, s. 288.

[800] Sahîh-i Buhârî ,c. III, s. 64, kftâbu'l-vekâle.

[801] Kavâ'idu't-tahdîs, s. 105.

[802] Tedrîbu'r-râvî, s. 117-118.

[803] Nevevî, Şerhu Sahîh-i Müslim, c. IV, s, 63.

[804] Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadîs Istılahları, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 189-190.