๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 10 Haziran 2011, 15:57:55



Konu Başlığı: Fezâil hadîslerini uydurma hareketi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 10 Haziran 2011, 15:57:55
"Bil Ki Fezâil Hadîslerini Uydurma Hareketi, İlk Olarak Şiîler Tarafından Başlatılmıştır. [1098]




Mühim olan nokta, - daha önce zikrediîdiği üzere - haberlerin senedlerle birlikte rivayetinin ilk olarak sünnetin naklinde görüldüğü­dür. Çünkü fıkhî ve teşri meselelerin izahında sünnetin tesiri mev­cuttur. Gayr-i dînî rivayetlerde isnada önem verenler, -islâm'ın ilk yıllarında - müsamahakâr ıstılâhçılarm göz yumabileceği bir tarzda, lâfza bağlı kalanların taassubundan da pek uzak bir şekilde ve tabiî imkân nisbetinde nakillerini isnâd etmişlerdir. Bununla beraber nahvin kurucusu sayılanlardan arabî ilimleri ilk defa tesîs eden kimseler, muhtelif sahalarda imkânları nisbetinde haberler ve eserler nakl etmeye çalışan sahabe ve son tâbirlerin yaptıklarından farklı bir şey yapmamışlardır. Bu iki gruptan herbiri, ahbâr râvîierini umûmî olarak, hadîs râvîierini de daha husûsî bir şekilde birbirlerinden tamamiyle ayıracak bir özellik bulamıyorlardı.

Bununla beraber diyoruz ki, Arapların nahiv prensipleri vazet­meyi düşündüğü günden itibaren hadîs, nahiv asıllarına tabiî olarak tesîr etmiştir. Yani bu tesîr, hadîsin kemâl devresinde değil doğuşu sırasında vuku bulmuştur. Bu hususta mübalağa ederek hadîsin tesîr sahasının genişliğini belirtirken aşırı davranmayacağız. Fakat bu il­min ikinci asırda pişip, üçüncü asııda yanmasından sonra- hadîsin nahve ve nahiv usûlüne, muhtelif ilimlere ve metodlarına olan tesîrini anlatmak bâbinda ne kadar mübalağa edersek edelim, yine de hadîs ilminin hakkını Ödeyemeyiz; zîrâ hiçbir îslâmî ilim yoktur ki, onda hadîsin belirli bir tesîri bulunmasın. Bu tesîr vasıyyetler, hikmetler ve prensipler gibî nebevî mîrâsın aydınlattığı sahalarda olmasa bile, mutlaka tahammül ve edâ usûlleri, rivayet ve râvîlerin şartları, tenkîd ve tercih Ölçüleri, tasnif ve tahrîc iislûbları, muvâzene ve tercih şekilleri hakkındadır. İşte bütün bunlar rivayet ve isnâd yoluyla nahiv misâllerine girmiş, lügat bahislerine geçmiş, edebiyat haberleri arasına katılmış ve her sahada gür sesini duyurmuştur. [1099]


[1098] Şerhu Nehci'l-belâğa, c. II, s. 134.

[1099] Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadîs Istılahları, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 277-278