a. Hadisin Metni Bilinir.
Bu takdirde de iki ayrı ihtimal mevcuttur:
aa. Hadisin ilk kelimesi (yani baş kısmı) eldedir.
Bu halde yapılacak iş, hadis metinlerini alfebetik olarak ihtiva eden ve kaynak gösteren el-Câmi'u's-sağir,Râmûzu'l-ehâdîs gibi eserlere; ikinci olarak da Müslim, Muvatta, îbn Mace ve Mişkâtu'l-mesâbih gibi sonunda veya müstakil olarak alfebetik fihristi bulunan kitablara başvurmaktır.
Elde mevcut olan bu ilk kelime müştakk bir kelime ise, pek tabii olarak Concondance'a da bakılabilir. Ayrıca aslında hadis olup olmadığı kesin belli olmayan metinler için başvuru kaynağı olan, Keşfu'l-hafâ ve el-Mekâsıdu'l-hasene gibi eserlere de müracaat edilebilir.
bb. Hadisin herhangi bir (veya birkaç) kelimesi eldedir.
Bu halde yapılacak iş, mümkünse, elde mevcut kelimelerin her birinden hareketle Concordance'tan yararlanmaktır. Ayrıca elde mevcut kelimeler, hadisin konusu hakkında bir fikir verebilir. Concordance'dan bulunamaması halinde, Miftahu Kunuz'ıs-sünne gibi mevzu fihristlerine veya musannef türü eserlerin ilgili konularına tek tek bakılabilir. [670]
[670] Doç. Dr. İsmail Lütfi Çakar, Hadis Edebiyâtı, İfav Yayınları: 220.
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın