Konu Başlığı: Birinci Bölüm Gönderen: Zehibe üzerinde 17 Haziran 2010, 08:11:54 ESİRGEYEN BAĞIŞLAYAN ALLAH'IN (CC.) ADIYLA
BİRİNCİ BÖLÜM Övgü, fütüvvet yöntemini yorumlayan ve bütün güzel görevlere rehberlik edecek çok açık bir anlatım tarzı haline getiren, bu yöntemi eksiklik ve kusurlardan anndıran, en yüksek derecelere yükselten Yüce Allah'a (cc.) özgüdür. Gönderilen Peygamberlerinden (Salâtü Selâm onlara olsun) ve kendisine yaklaştırılan seçkin kullanndan ismi doğruluk levhasına temiz olarak yazılan, Hakk'ın yolu kendisine açılan, böylece görevini yerine getiren, derecelerine yerleşerek yoluna devam eden herkes, bu yöntemden hoşnut kaldı. Fütüvvet çağnsma ilk olumlu cevabı veren ve yiğitlik erdemlerini koruyan, eşsiz yaratılışa sahip, insanlık için yüksek bir örnek oluşturan ve adı yerkabuğu anlamına gelen "Edim" den türemiş olan Adem (a.s) dır. Ki O, irade mahallinde ismi sabit, haşmet diyarında resmi sakin, nurlar ve masumiyetle desteklenen, şeref ve cömertlik tacıyla taçlanan ve kurtuluş diyarına yerleşen kimsedir. Kabil fütüvvet'i kovunca Habil kabul etti. Şit (a.s) fütüvvet'in hakkını yerine getirdi ve bütün uygunsuz işlerden onu arındırdı. İdris (a.s) fütüvvet sayesinde yüce mevkiye yükseltildi. İblis'in (aleyhilla'ne) tuzağından kurtuldu. Fütüvvet sevgisiyle Nuh'un (a.s) inlemeleri çoğaldı, üzerinde fütüvvet nurlan parlıyordu. Ad kavmi onunla adlandırıldı. Eski yanlışlara tekrar dönüp aynı hatalan işlemedi. Hûd (a.s) fütüvvet sebebiyle sözünde durmayı gereği gibi yerine getirdi. Salih (a.s) fütüvvet sayesinde yanlışlıklara düşmekten kurtuldu. İbrahim (a.s) yine fütüvvet sayesinde Allah'ın (cc.) dostu unvanını aldı. Heykel ve putların başlannı kopardı. Güçlü ve rakipsiz hükümdann emriyle fütüvvet uğruna İsmail (a.s) feda edildi. Yine Lût (a.s) fütüvvet sayesinde ötesinde iniş olmayan bir makama çıkartıldı. İshâk (a.s) buluşma gününe kadar fütüvvet'in gereklerini yerine getirmekteydi. Ya'kub (a.s) fütüvvet araçlanyla ayakta kadı. Eyyüb'ün (a.s) derdi yine onlarla yok oldu. Yine onlar sayesinde dosdoğru olan Yusuf (a.s) en üstün yola koyuldu. Fütüvvet sayesinde Hz. Yusuf'un başansı devam etti. Zülkifl, fütüvvet'in en yüce rütbesine boyun eğerek en güzel ve en hoşa giden işlerini yaptı. Şuayb (a.s) fütüvvet kamışlannı biçerek yanşmada en Önde geldi. Böylece her türlü şüphe ve kusurdan temizlenmiş oldu. (a.s) fütüvvet kaftanını (özel kıyafetini) giyerek boy gösterdi. Hârûn (a.s) güzel söz söyleyerek ona cevap verdi. Fütüvvetie mağara arkadaşları ve Rakim halkı şereflenerek nimetler diyarına erdi. Davud (a.s)'m kalbi fütüvvetie tamir oldu, böylece rükû ve secde kendisine tatlı geldi. Süleyman (a.s)'a fütüvvet, Davud (a.s)'dan miras kaldı. Bu sayede insan ve cinler emrine âmâde kılındı. Fütüvvet şartlan Yunus (a.s)'a uygun hale getirildi ve o da onları yerine getirdi. Zekeriyya (a.s) fütüvvet sayesinde seçkinler konumuna getirildi. Yahya (a.s) fütüvvet'i doğrulayarak sıkıntıdan kurtuldu. Önem verdiği için saygı gösterdi ve sıkıntı çekmedi. Bu sayede üzüntüye hiç düşmedi. İsa'nın (a.s) karanlığı fütüvvet sayesinde açık bir nurla parladı. Yine fütüvvet sayesinde Ruh ve Mesih olarak unvanlandı. Hz. Muhammed'e (s.a.v.) ve ailesine fütüvvet sayesinde açık bir fetih nasip oldu. Kardeşi ve amca oğlu mü'minlerin emin Hz. Ali (r.a.)'yi fütüvvet emini kıldı. Allah'ım bu sohbetin gereklerini yerine getirmek için bize başarı nasip et. Bu bağlanmanın bereketlerini bizim üzerimize döndür. Bizi bu gerçeklere ulaşanlardan eyle. Bu gerçekler sayesinde bizleri yolların en üstününde yürüt. " Rabbine kavuşmayı uman kimse yararlı iş işlesin ve Rabbine kullukta hiç ortak koşmasın. " [7] Nimetlerine karşılık övgü, sürekli olarak Cenâb-ı Hakk'a özgüdür. Güç ve kuvvet, ancak azamet sahibi olan Yüce Allah sayesindedir. Ki O," Çocuk edinmemiştir, mülkünde ortağı yoktur, düşkün olmayıp yardımcıya da ihtiyaç göstermez. O'nu gereği gibi büyükle. " [8] Övgü, fadlının eserlerini seçkin kullanna göstererek onları kendi nzası doğrultusunda davranmaya yönlendirip rızasına aykırı davranmaktan uzaklaştıran, bulundukları makamdaki durumlannın dostu olan İbrahim peygamber (a.s)'ı süslediği şey olduğunu haber veren Allah'a (cc.) özgüdür. Ki, O dostunu kendisiyle süslediği şey de fütüvvet'tir. Yüce Allah bu konuda şöyle buyurmuştur: " Bazıları: " İbrahim denen bir gencin onları dilme doladığını duymuştuk" dediler. [9] Cenâb-ı Hak Hz. İbrahim (a.s)'ı fetâ olarak adlandırdı. Çünkü O, canına, ailesine, malına ve çocuğuna karşı olan sevgilerini Allah (cc.) uğruna gönlünden boşalttı ve her şeyi her şey kendisinin olan Allah'a (cc.) bıraktı. Fütüvvet olarak adlandırılan şey uğruna evrenden ve içindekilerden vazgeçerek fetâ unvanını aldı. Bundan sonra Yüce Allah (cc.) seçkin velilerinden bu isimle haber verdi ve şöyle buyurdu: " Onlar Rab'lerine inanmış bir kaç gençti. " [10] Rab'lerine araçsız ve kanıtsız İnanarak hidayetlerinin artırılmasıyla ikram edildiler. Sonunda Yüce Allah'a (cc.) yakınlık postuna oturdular. " Durup, şöyle demişlerdi: "Rab'bimiz göklerin ve yerin Rab'bidir. [11] Cenâb-ı Hak onlara kaftanlarından birini giydirerek en üstün gözetimine aldı. Üzerlerinde en zarif değişimini gerçekleştirdi. " Biz onları sağa ve sola döndürürdük. "[12] Fütüvvet yolunu benimseyen de aynı şekilde Cenâb-ı Hakk'ın gözetim ve koruması, güvence ve garantisi altında olur. Allah (cc.) sana kendi nzasıyla ikramda bulunsun, fütüvvet'ten sormuştun cevap vereyim. Bilesin ki fütüvvet; hiç kuşkusuz Yüce Allah'ın (cc.) rızasına uygun davranmak, O'na güzelce boyun eğmek, bütün yerilenleri bırakarak gizli ve açık, ruhen ve bedenen ahlâkın tüm üstünlük ve güzelliklerine sanlmakür. İçinde bulunduğun her durum ve pozisyon, her saat ve saniye, fütüvvetin bir türünü senden istemektedir. Böyle olunca durum ve pozisyonlardan hiç biri fütüvvetin dışında kalamaz. Rabb-ı Taâlâ (cc.) ile, Peygamberin (s.a.v.) ile, Sahabe-i Kiram (r.a.) ile, Selef-i Şalinin (r.a.)' ile, hocalarınla, dostlarınla, eşin, çocukların ve yakınlannla ve en son yazıcı meleklerinle birlikte iken kullandığın ayn ayrı fütüvvetier vardır. Ben burada ve bütün işlerimde Allah'a (cc.) sığındıktan sonra ki, O bana yeter ve ne güzel vekildir fütüvvetin Hz. Peygamber'in (s.a.v.) sünnetinden, selefin eserlerinden, edeplerinden ve yaşantı biçimlerinden olan kimi yönlerini açıklayacağım. |