> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Dokuz Eylül İlitam > İslam Felsefesi > Ünite 3 Ders Özetleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 3 Ders Özetleri  (Okunma Sayısı 2448 defa)
20 Kasım 2013, 16:32:59
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 20 Kasım 2013, 16:32:59 »



ÜNİTE 3 / İSLAM FELSEFENİN GELİŞMESİ VE DÖNEMLERİ

1-İSLAM FELSEFESİNİN TARİHÎ GELİŞİMİ
Coğrafî etkilerine göre doğu ve mağrip İslam felsefe gelenekleri olarak iki kola ayrılarak incelenebilir. Gazali’nin Tehafüt adlı eseri ile başlayan felsefî eleştiriyi esas
alarak Gazali öncesi ve Gazali sonrası şeklinde farklı bir tasnife tabi tutulabilir. Daha önceki doğuş gelişme ve özgün felsefî eserler dönemini Gazali öncesi İslam
felsefesi başlığı altında incelenebileceği gibi, Gazali sonrası dönemi de, Endülüs’te İbn Rüşd (ö. 1198) tarafından Gazali’ye karşı yazılan Tehafütu’t-Tehafüt adlı
eserin yazılmasından sonra müstakil olarak felsefenin devam etmediği dönem olarak araştırma konusu yapılabilir.

Emeviler Döneminde Felsefi İlimler
Emeviler döneminde felsefî ilimlerle meşgul olan bazı isimler :
İmam Cafer es- Sadık (ö. 765)’a atfedilen kitaplar arasında “Kitabu’l-Cifr “ adıyla bir eser vardır.
Emeviler döneminde Halid b. Yezid b. Muaviye (ö.708)’nin tıp, astronomi ve kimya gibi ilimlere ilgi duyan ilk Müslümanlardan biri olduğu anlaşılmaktadır. Ona
atfedilen kitaplardan Manzumetu Firdevsi’l-Hikme fî İlm’l-Kimya veya Kitabu’r-Rahmeti fi’l-Kimya adlı kitaplardan yapılan bir derleme ortaçağda Latinceye
çevrilerek daha sonraki yerel dillere de tercüme edilen tıpla ilgi seçmeler arasındadır.
Abbasiler Döneminde Felsefî Tercümeler
Felsefe ve bilimlerle ilgili birisi Mısır ve Grek-Helenistik felsefeyi öne çıkaran, diğeri doğu ilim mirasını öne çıkaran iki farklı anlayışın ortaya çıktığına da tanık
oluruz. Endülüs’te yetişen İbn Cülcül’ün felsefe tarihi ile İranlı bir felsefe tarihçi olan İbn Nedim’in bilimle ilgili anlayışları ve bu farklı yaklaşımları temsil ederler.
M. Lapidus: “Irak’ın bir kısmı ve İran’ın tamamı, Manicilik ve Mazdekcilik gibi mezhepleri de kapsayan Zerdüştlük dinine bağlıydı. Irak’ın diğer parçalarıyla
Bizans’ın batı bölgelerinin tamamı, Hıristiyanlığın birkaç değişik seklinden birine bağlıydı. İslam’ın gelişiminin arifesinde, Kıpti kilisesi Mısır kilisesiydi; Monofizist
kilisesi Suriye kilisesiydi; Nesturi kilisesi ise, Irak’ta yaygınlaşmıştı.”
Tercümeler yoluyla Müslümanlar arasında tanınmaya başlayan bilimlere “kadim ilimler” (ulumu kadime) ve “evvelkilerin ilimleri” (ulumu evail) denilmektedir.
Yunan filozofların adları ve eserleri bilindiği için onlardan alınan ilimlere kadim ilimler; anonim ya da doğudan alınan ilimler ve eserlerin kime ait olduğu
bilinmeyen ilimlere ise öncekilerin ilimleri ya da hikmet denilmekteydi. İbn Nedim Fihirist’de “tabiat felsefecileri” ibaresini kullandığını dikkate alırsak, İslam
felsefesi önceleri doğa bilimlerine yönelik bir merak ile ortaya çıktı.
İbn Nedim’in yeni-Platoncu olarak bilinen ve esas itibariyle bazı metafizik veya mantık şerhleri yazan, bazıları da tılsım, büyü, astroloji gibi gizemli ilimler üzerine
yazan ‘Ptolemy el-Garib’ Teon, Teofrastus, İamblicus, Porfiri, Simplicus ve Plotinus gibi yeni-Platoncu yazarları tabiat filozofları arasında sayar. Bu isimlerin ortak
özeliklerinden biri de ‘fizik’ kelimesini Stoacı anlamda tabiatın manevi ilkesi (logos) olarak kullanmalarıdır. Porfiri’nin mantık şerhi olan İsagoji’si ve Teofrastus’un
bitkiler ve taşlar hakkındaki kitapları hariç, adı geçen yazarların hiç birinin tabiat felsefesi hakkında bilinen bir eseri yoktur. Var olan eserlerin çoğu tılsım, büyü,
astroloji gibi gizemli ilimlerle ilgili kitaplardır. Bu da bize, tercümeler arasında tabiat felsefesi ile gizemli ilimlerin beraber ve birbirine karışık halde İslam kültürüne
dahil olduğu anlaşılmaktadır. Bu ortaya çıktığı tarih ve yer bilinmeyen ‘evvelkilerin ilimleri’ (ulumu’l-evail) ya da önceki nesillerin ilimlerinin tasnifi ciddi
tartışmalara konu olmuştur. Hind ve Çin gibi Asya bölgelerinden gelen bilimlerin ait olduğu kültür belirlenmezken, kadim Grekçe eserlerin yazarları bilinmekte idi.
Halife el-Me’mun (ö. 833) Akdeniz havzasındaki birçok merkeze elçiler ve vazifeli kişiler göndererek “kadim ilimleri” ihtiva eden kitapları getirterek Bağdat’taki bu
ilim kurumunda uzman bir heyet tarafından çevrilmesini sağladı. Kadim dünyada vücuda getirilen her türlü bilimsel ve felsefî değeri olan tüm kitapların derlendiği
bir kütüphane böylece Bağdat’ta kurulmuş oldu. Bu eserler sadece İslam dünyasında değil Ortaçağın sonunda Avrupa yeniden canlanan bilimsel gelişmelerin
sebepleri arasındadır.
Özgün eserler veren filozofların başında gelen Kindi, Abbasiler döneminde Bağdat’ta oluşan bu zengin kültür ortamında yetişmiştir. Çevre beyliklerde ve
coğrafyalara yayılan felsefi ilimlerin tahsil edilebileceği merkezler arasında 10. Yüzyıldan itibaren Endülüs, Mısır, Suriye, İran, Horasan, Harezm, Herat ve
Türkistan bölgeleri katılacaktır. Farabi, Süleyman es-Sicistani, İbn Sina, Gazali gibi düşünürler bu bölgelerde yetişmiştir. Gazali eğitimini Tus’ta tamamlayıp
Bağdat’ta Abbasi Halifelerinin hizmetine girmiştir. Onun döneminde Selçuklu Sultanı Tuğrul Bey, 1055’de Bağdat’a gelerek Abbasi hilafetini siyasi koruma altına
almıştı.

Selçuklular Döneminde Felsefe
Selçukluların Bağdat’a gelerek çevre beylikler tarafından ve iç çatışmalardan zayıflamış olan Abbasi hilafetini himaye altına almaları başka bir kültürel teşebbüsün
başlangıcını oluşturur: Nizamiye Medreseleri’nin kurulması, Selçuklu veziri Nizamü’l-Mülk’ün adıyla anılan medreselerin kuruluşu felsefe öğretimi açısından
önemli bir dönüm noktası oluşturur.
Büyük Selçukluların eğitimi örgütlemek amacıyla kurdukları medreseler İslam medeniyetinde yeni bir dönemi başlatmıştır.
Tabiat bilimleri alanında ve teknik ilimlerde astronomi, tıp, matematik alanlarında en önemli eserler bu dönemde verilmeye başlandı. Bilim ve felsefenin altın
çağlarından biri de Selçuklu Türkleri zamanında medreselerin kurulmasıyla başladı. Tabiat bilimlerinden Tıp hastanelerde, geometri, matematik ve astronomi
rasathanelerde, mantık, matematik ve metafizik gibi felsefî ilimler de medreselerde okutulmaya başlandı.
Moğol istilası öncesinde, Maverâünnehir’den kaçan, alimlerin Selçuklulara sığınması ile yeni bir dönem başlar. 1258’de Bağdat’ın Moğollar tarafından istilasından
sonra ve özellikle Hülagu (Cengiz Han’ın oğlu) ile birlikte geleneksel medreselerin ve bilimsel kurumların yeniden canlanmaya başladığı görülür. Hülagu’nun
Azerbaycan’daki Merağa’dan Çin’deki Han Balık (Pekin)’e kadar 99 rasathane kurması diğer bir önemli bilimsel gelişmenin başlangıcı oldu. Nasıreddin Tusi’nin
Merağa rasathanesinde başlattığı matematik-astronomi çalışmaları Anadolu'da da felsefe ve bilim hayatında bir canlanmaya yol açtı. Fakat Moğollardan sonra,
özellikle Türkistan ve İran'dan Anadolu’ya intikal eden alimler İbn Sina’nın metafiziğinin İşrakî yorumlarını taşıyarak kelam, felsefe ve tasavvufun bütünleştiren bir
tefekkür iklimi oluşturdu. Türklerin siyasî hakimiyetinde Anadolu’da da felsefî metafiziğin kelamî, kelamın tasavvufî açıdan tenkit süzgecinden geçirildiği bir
tefekkür dili öne çıkmaya başlar.
Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemi İslam felsefesinin tabiat bilimlerini kapsayan yönü İbn Sina ile İbn Heysem'in çizdiği yoldan gelişerek bilim
metafizik ilişkisi yeni bir çerçeveye kavuşturulmuştur. Mesela Selçuklular için hazırlanan takvimi hesaplayan astronomi heyetinin başkanı olan Ömer Hayyam
geometri risalesinin girişinde bu ilimin ilkelerinin metafizikten alındığını vurgular. Böylece doğa felsefesi olarak metafizik yerini korurken, ilahiyat olarak metafizik
kelamî ve tasavvufî bir bakışa açısına temel teşkil edecektir.
Konevî'nin Miftahu’l-Gayb
Kayserî'nin Şerhu Fusus
Fenarî'nin Miftahu’l-Üns
Anadolu Selçuklularında medreselerde Meşşaî tabiat felsefesi İbn Sina çizgide okutulmaya devam eder. Başta el-İşarat ve’t-Tenbihat olmak üzere bu geleneğe ait
şerhler, haşiyeler yazıldı. Burada dersler veren Esiruddin Ebherî'nin Hidayetu’l-Hikme’si ders kitabı olarak okutuldu. Urmevî ve Kazvinî gibi alimlerin eserleri de
Meşşaî felsefenin öğretim malzemesi olarak kullanıldı. İbn Sina felsefesini Eşarî kelamı açısından eleştiren Fahreddin Razî’ye karşı Meşşaî felsefeyi kısmen
savunan Nasireddin Tusî'nin İbn Sina şerhini mukayese ve tenkit eden mantıkçı Kutbuddin Razî'nin eseri “el-Muhakematu beyne Şerheyi’l-İşarat” bu dönemin
felsefi açıdan önemli çalışmalarıdır. Yine Seyfeddin Amidî (ö. 1233), kelamî açıdan hem Fahreddin Razi’yi hem de İbn Sina metafiziğini eleştirdiği Keşfu’l-Temvihat
fi Şerhi’l-Tenbihat adlı eseri bu dönemde yazmıştır. Anadolu'da diğer bir çok İbn Sina şerhi yazan alimler arasında Şemseddin Semerkandî ( Beşaret el-işarat) ve
Ekmeleddin Nahcivânî (ö/y. 1302 ) ve Siraceddin Urmevî de anılabilir. Ayrıca İşrakîliğin kurucusu olan Şihabeddin Sühreverdî'nin İbn Sina ve Behmenyar (ö. 1066),
Ebu'l-Abbas Levkerî (ö. 1109 gibi Meşşaîliğin takipçilerinin görüşlerine geniş yer verdiği “Kitabu't-Telvîhâti’l-Levhiyye ve’l-Arşiyye” adlı eseri de medreselerde
okutulmuştur.

Osmanlı Döneminde Felsefe
Gazalî’nin Tehafüt’ü ile başlayan felsefe eleştirisinin etkisinde kaldığını söylemek gerekir. Osmanlı, Selçuklulardan kalan Nizamiye medrese geleneğini miras aldı.
Osmanlı ilim hayatı Maveraünnehir, İran, Mısır, Suriye ve Irak olmak üzere İslam coğrafyasının farklı bölgelerinde tahsil gören veya buralardan göç eden ulema
tarafından şekillenmiştir. XV. yüzyıldan sonra Türkistan, Maverünnehir ve İran ulemasının felsefe, kelam ve tabiat ilimlerinde büyük bir tesiri varken, dinî
ilimlerde Mısır ve Suriye etkisi ağırlık kazanır. Bu yüzyıldan itibaren Fahreddin Râzî (ö. 1209) geleneği v...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ünite 3 Ders Özetleri
« Posted on: 19 Mart 2024, 11:54:38 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 3 Ders Özetleri rüya tabiri,Ünite 3 Ders Özetleri mekke canlı, Ünite 3 Ders Özetleri kabe canlı yayın, Ünite 3 Ders Özetleri Üç boyutlu kuran oku Ünite 3 Ders Özetleri kuran ı kerim, Ünite 3 Ders Özetleri peygamber kıssaları,Ünite 3 Ders Özetleri ilitam ders soruları, Ünite 3 Ders Özetleriönlisans arapça,
Logged
05 Ocak 2014, 16:57:21
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« Yanıtla #1 : 05 Ocak 2014, 16:57:21 »

Soru1: İslam Felsefesi hangi başlıklarla araştırma konusu olabilir
Cevap1 : Ortaya çıktığı tarihî süreçlere göre, doğuş, gelişme ve özgün eserler dönemi ve gerileme dönemi olarak, Coğrafî etkilerine göre doğu ve mağrip İslam felsefe gelenekleri olarak ve Gazali öncesi ve Gazali sonrası dönemler başlıkları altında incelebilir.

Soru2: Gazali’ye karşı yazılan Tehafütu’t-Tehafüt adlı eseri kim nerede yazmıştır
Cevap 2: Endülüs’te İbn Rüşd (ö. 1198) 

Soru3: Emeviler döneminde  Müslümanların diğer kültürlerin muhtevası içinde en fazla ilgi gösterdiği şey ne olmuştur
Cevap3: Kadim hikmet, felsefe ve bilim konularında yazılı eserler olmuştur.

Soru4: Emeviler döneminde felsefî ilimlerle meşgul olan isimler kimlerdir esrleri nelerdir
Cevap4: İmam Cafer es- Sadık (ö. 765) “Kitabu’l-Cifr ve Halid b. Yezid b. Muaviye (ö.708) Manzumetu Firdevsi’l-Hikme fî İlm’l-Kimya veya Kitabu’r-Rahmeti fi’l-Kimya

Soru5: Emeviler döneminde felsefî ilimlerle meşgul olan isimler hangi konularla igilenmişler
Cevap5: Simya, cifr (gizemli sayılar), tıp, astronomi ve kimya

Soru6: İlimlere duyulan ilgi ve ihtiyaç devlet desteğinde çok sayıda bilginlerin mütercimlerin katkıda bulunacağı büyük çeviri hareketi ile hangi dönemde karşılanmıştır
Cevap6: Abbasiler zamanında karşılanmıştır

Soru7: İslam’da bilimin gelişmesi ne zaman büyük hız kazanmıştır
Cevap7: Abbasilerin iktidara gelmesi ile büyük bir hız ve ivme kazanmıştır

Soru8: Bilimin ilerlemesi hangi etkenlere bağlıdır
Cevap8: Bilim, siyasi istikrar, iktisadi refah, düşünce ve kanaat özgürlüğü, ulaşım ve güvenlik gibi diğer etkenlerin uygun olduğu bir zeminde ilerleme ve gelişme gösterebilir

Soru9: Abbasiler döneminde hangi alanlarda eserler tercüme edilmiştir
Cevap9: Kitap, risale, derleme hacmindeki her türlü tıp, coğrafya, matematik, astronomi, fizik, mantık, metafizik, psikoloji, ahlak, siyaset felsefe ve bilimle ilgili eserler ve astroloji, simya, tılsım, kehanet, cifr gibi gizemli ilimlere dair kitaplar

Soru10 : Müslümanların Helenistik ilim kültürü yanında doğudaki İran Hint, Orta Asya ve Çin’deki ilmi bikrimle de temaslarını artıran temel öğe nedir
Cevap10: Abbasilerin 750’de iktidara gelmesinden sonra Bağdat’ın kurulmasıyla başkentin doğuya taşınması

Soru11: Endülüs’te yetişen İbn Cülcül’ün felsefe tarihi ile İranlı bir felsefe tarihçisi olan İbn Nedim’in bilimle ilgili anlayışları arasında nasıl bir fark vardır
Cevap11: Birisi Mısır ve Grek-Helenistik felsefeyi öne çıkarırken, diğeri doğu ilim mirasını öne çıkarır

Soru12: Emevilerin ilk tanıştıkları Helenistik ve Mısır merkezli ilim anlayışı nerede yer alır
Cevap12: İbn Cülcül’ün eserinin mihverinde yer alır.

Soru13: Dört halife döneminde fethedilen, Mısır, Suriye, Irak ve İran gibi bölgelerde hangi kültürel gelenekler vardı
Cevap13: Mısır, Eski Yunan, Hint ve Orta Asya ilim ve kültürel gelenekleri

Soru14: M. Lapidus, tespitine göre adı geçen bölgelerdeki yaygın dinî ve felsefî akımlar nelerdir
Cevap14: Irak’ın bir kısmı ve İran’ın tamamı, Manicilik ve Mazdekcilik gibi mezhepleri de kapsayan Zerdüştlük dinine bağlıydı. Irak’ın diğer parçalarıyla Bizans’ın batı bölgelerinin tamamı, Hıristiyanlığın birkaç değişik seklinden birine bağlıydı. İslam’ın gelişiminin arifesinde, Kıpti kilisesi Mısır kilisesiydi; Monofizist kilisesi Suriye kilisesiydi; Nesturi kilisesi ise, Irak’ta yaygınlaşmıştı. ”

Soru15:Kadim ilimler(ulumu kadime)ve evvelilerin ilimleri(ulumu evail)nedir arasındaki fark nedir
Cevap15: Tercümeler yoluyla Müslümanlar arasında tanınmaya başlayan bilimlere denir. Yunan filozofların adları ve eserleri bilindiği için onlardan alınan ilimlere kadim ilimler;anonim ya da
doğudan alınan ilimler ve eserlerin kime ait olduğu bilinmeyen ilimlere ise öncekilerin ilimleri ya da hikmet denir

Soru16: İslam felsefesinin ortaya çıkış nedeni nedir
Cevap16: İslam felsefesi önceleri doğa bilimlerine yönelik bir merak ile ortaya çıktı.

Soru17: Tabiat filozoflarına nispet edilen kitaplar hangileridir
Cevap17: Tabiatın Sırları,İnsan Tabiatı,Rüya Tabirleri

Soru18: İbn Nedim kimleri tabiat filozofları arasında sayar. Bu isimlerin ortak özelikleri nedir
Cevap18: İbn Nedim yeni-Platoncu olarak bilinen ve esas itibariyle bazı metafizik veya mantık şerhleri yazan, bazıları da tılsım, büyü, astroloji gibi gizemli ilimler üzerine yazan ‘Ptolemy el- Garib’ Teon, Teofrastus, İamblicus, Porfiri ,Simplicus ve Plotinus gibi yeni-Platoncu yazarları tabiat filozofları arasında sayar. Bu isimlerin ortak özeliklerinden biri de ‘fizik’ kelimesini Stoacı anlamda tabiatın manevi ilkesi (logos) olarak kullanmalarıdır

Soru19: Bu isimler arasında Teofrastus ve Porfiri yi diğerlerinden ayıran özellikleri nedir
Cevap19: Porfiri’nin mantık şerhi olan İsagoji’si ve Teofrastus’un bitkiler ve taşlar hakkındaki kitapları hariç, adı geçen yazarların hiç birinin tabiat felsefesi hakkında bilinen bir eseri yoktur.

Soru20: Abbasiler döneminde en önemli kültürel gelişme nedir
Cevap20: 832’de Abbasilerin kurduğu Beytu’l-Hikme’de sürdürülen tercüme faaliyetlerinde önemli görevler alan Müslümanlar yanında Hristiyan Sabiîler ve Zerdüştler arasında Arapçanın ortak bir bilim dili haline gelmesi en önemli kültürel gelişmedir.

Soru21: Akdeniz havzasındaki birçok merkeze elçiler ve vazifeli kişiler göndererek “kadim ilimleri” ihtiva eden kitapları getirterek uzman bir heyet tarafından çevrilmesini sağlayan Kadim dünyada vücuda getirilen her türlü bilimsel ve felsefî değeri olan tüm kitapların derlendiği bir kütüphaneyi  Bağdat’ta kuran halife kimdir
Cevap21: Halife el-Me’mun (ö. 833)

Soru22:Abbasiler döneminde Arapçaya en erken çevrilen ilk kitapların konusu nedir
Cevap22: Matematik, simya, astroloji ve tıp Arapçaya en erken çevrilen kitapların konuları ar asındadır.Bunların yanında maliye gibi idari; miras, vergi, arazi ölçümü gibi hukuki, mesafe, iklim ve hava şartlarını tahmin gibi askerî; ölçü, tartı birimlerini sabitlemek gibi ticari; tarım, ulaşım, şehircilik, mimarî, sağlık vb. sahalarda uygulama imkanı olan matematik ve geometri, tıp, astronomi sayılabilir.
 
Soru23: Özgün eserler veren filozofların başında gelen Kindi,nerede yetişmiştir
Cevap23 : Abbasiler döneminde Bağdat’ta oluşan bu zengin kültür ortamında yetişmiştir.

Soru24: 10. Yüzyıldan itibaren çevre beyliklerde ve coğrafyalara yayılan felsefi ilimlerin tahsil edilebileceği merkezler arasına katılan bölgeler hangileridir ve burlarda yetişen önemli isimler kimlerdir
Cevap24: Endülüs, Mısır, Suriye, İran, Horasan, Harezm, Herat ve Türkistan bölgeleridir.Farabi, Süleyman es-Sicistani, İbn Sina, Gazali gibi düşünürler bu bölgelerde yetişmiştir..

Soru25: Gazali eğitimini nerede tamamlamış Abbasi halifelerinin hizmetine nerede katılmıştır
Cevap25: Gazali eğitimini Tus’ta tamamlayıp Bağdat’ta Abbasi Halifelerinin hizmetine girmiştir.

Soru26: Kimin döneminde Selçuklu Sultanı Tuğrul Bey, 1055’de Bağdat’a gelerek Abbasi hilafetini siyasi koruma altına almıştı.
Cevap26: Gazalinin döneminde

Soru27: Nizamiye Medreseleri hangi dönemde kurulmuştur adını nereden almaktadır
Cevap27:Selçuklular döneminde ve adını Selçuklu  veziri Nizamü’l-Mülkten alır

Soru28: Selçuklu Türkleri zamanında medreselerde,hastanelerde ve rasathanelerde hangi ilimler okutuluyordu
Cevap28 : Tıp hastanelerde, geometri, matematik ve astronomi rasathanelerde, mantık, matematik ve metafizik gibi felsefî ilimler de medreselerde okutulmaya başaladı

Soru29 : Azerbaycan’daki Merağa’dan Çin’deki Han Balık (Pekin)’e kadar 99 rasathane kuran Moğol hüküdarı kimdir Cevap29:Hülagu (Cengiz Han’ın oğlu)

Soru30: Selçuklular için hazırlanan takvimi hesaplayan astronomi heyetinin başkanı kimdir
Cevap30: Ömer Hayyam

Soru31: Anadolu Selçuklularında medreselerde müfredatı şekillendiren eserler hangileridir
Cevap31: el-İşarat ve’t-Tenbihat Esiruddin Ebherî'nin Hidayetu’l-Hikme’si Urmevî ve Kazvinî gibi alimlerin eserleri Kutbuddin Razî'nin eseri “el-Muhakematu beyne Şerheyi’l-İşarat Seyfeddin Amidî (ö. 1233), kelamî açıdan hem Fahreddin Razi’yi hem de İbn Sina metafiziğini eleştirdiği Keşfu’l-Temvihat fi Şerhi’l-Tenbihat adlı eseri Şemseddin Semerkandî ( Beşaret el-işarat) ve Ekmeleddin Nahcivânî (ö/y. 1302 ) ve Siraceddin Urmevî “Kitabu't-Telvîhâti’l-Levhiyye ve’l- Arşiyye

Soru32: İşrakîliğin kurucusu kimdir
Cevap32: Şihabeddin Sühreverdî

Soru33: Osmanlı ilim hayatı kimler tarafından şekillenmiştir.
Cevap33: Maveraünnehir, İran, Mısır, Suriye ve Irak olmak üzere İslam coğrafyasının farklı bölgelerinde tahsil gören veya buralardan göç eden ulema tarafından

Soru34: XV. yüzyılda Fâtih Sultan Mehmed'in isteği ile Tehafüt tartışması yeniden başlatılmış ve zamanın âlim ve düşünürlerinden bazıları buna eserleriyle katkıda bulunmuşlardır. Fatih’in tertip ettiği tartışmaya eserleriyle katılan alimler kimlerdi
Cevap34: Hocazâde Muslihiddin Mustafa (ö. 1488 )Tehafütü’l-Felasife ve Alâeddin Ali Tûsî (ö. 1482) Kitâbu'z-Zuhr. İbn Kemal'in Haşiye alâ Tehâfüti'l-Felâsife Muhyiddin Muhammed Karabaği (ö. 1535) de Ta’lika ala Tehafuti’l-Felasife li Hocazade Mestçizâde’nin yazdığı el- Hilâfiyyat ve'l-Vifâkiyyat Musa Kazım Efendi (öl. 1918)’nin yazdığı “İbn Rüşd’ün Felsefi Metodu ve İmam-ı Gazali ile Bazı Konulardaki Münazarası tehafüt tartışmalarına katılan dğer eserlerdir

Soru35: Bu dönemde yaygınlaşan felsefe karşıtlığının toplum hayatı için yol açtığı olumsuzlukları eserindekaleme alan kimdir
Cevap35: Kendisini “İşrâkî meşrep" ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

29 Ağustos 2020, 12:44:51
Züleyha

Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 1.439


« Yanıtla #2 : 29 Ağustos 2020, 12:44:51 »

Hazırlayamasan Allah razı olsun soru cevapla daha kolay kavraniyor konu.Allah okuyanlara zihin açıklığı versin selam ve dua ile
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes