> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Fetvalarla Çağdaş Hayat > Muhammed ismi koyma
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Muhammed ismi koyma  (Okunma Sayısı 958 defa)
11 Mart 2011, 21:54:19
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 11 Mart 2011, 21:54:19 »



d. "Muhammed" İsmi Koyma




Soru: Öğrenmek istediğim bir mes'ele daha var. Bir sü­re önce bir köşe yazarınız "Muhammed" isminin bilinçsizce kullanıldığına dair bir yazı yazdı. Halbuki bizim bildiği­mize göre Rasûlüllah kendi isminin konulmasını teşvik et­mişlerdir?

Cevap: Sözünü ettiğiniz yazıyı okumak maalesef nasip olma­dı. Ancak bu konuda bilinenleri özetlemeye çalışırsak şunları söyleyebiliriz:

Rasûlüllah Efendimiz (sav), babaların çocuklarına güzel isimler vermelerini emretmiş, Kıyamet günü insanların isimleriyle çağırı­lacaklarını, isimlerin sahipleri üzerinde etkili olacağını bildirmiş­ti. En güzel isimlerin "Abd'lı İsimler olduğunu, özellikle de "Ab­dullah" ve "Abdurrahman" Allah'ın en sevdiği isimler olduğunu söylemiştir.[1251]

Kendi ismi ile ilgili olarak da:

"Benim ismimle isimlenin ama künyemle künyelenmeyin" [1252] buyurmuştur. Buradan hareketle Şafiî ve Zahiriler onun künyesi olan "Ebu'l-Kâsım" ile kimsenin künyelenemeyeceğini söylemişler, cumhur ise bu­nun da Rasûlüllah (sav)'ın zamanına ait olduğunu, onun vefatın­dan sonra karıştırma ihtimali bulunmadığından ötürü, künyesinin dahi alınmasında mahzur bulunmadığını söylemişlerdir. Çünkü yukarıdaki hadis-i şerif birisinin, bir diğerini, "Ya Ebel-Kâsım" diye çağırması, Rasulüllah (sav)'ın zamanına ait olduğunu, onun ve­fatından sonra karıştırma ihtimali bulunmadığından ötürü, kün­yesinin dahi alınmasında mahzur bulunmadığını söylemişlerdir. Çünkü yukarıdaki hadis-i şerif birisinin, bir diğerini, "Ya Ebel-Kâsım" diye çağırması, Rasulüllah (sav)'ın ona karşı dönmesi ile de, "ben sizi kastetmedim, ya Rasulallah" demesi üzerine söylenmiş­tir. Onun vefatından sonra artık böyle bir karıştırma sözkonusu değildir. Tahavi'nin, "Ashab arasında ismi Muhammed, künyesi Ebul-Kasım olan bir çok insan vardı" demesi de bunu destekler. Ayni, bu zevatın teker teker isimlerini verir. [1253] Ancak Beyhakî, "onun künyesiyle künyelenmenin yasak oluşu mutlaktır (onun zamanıyla sınırlı değildir) ve bu konudaki hadisler daha çok ve daha sahihtir" der. [1254]

Onun künyesini almanın sadece ismi "Muhammed" olanlar için yasak olduğu görüşü de vardır. [1255] Yine Beyhakî'nin rivayet ettiği "ismimi alan künyemi almasın, künyemi alan da ismimi al­masın" [1256] hadis-i şerifi de bunu destekler. Ama yine de Rasûlüllah (sav)'ın Ali Efendimize ruhsatı verdiği onun da çocuğuna "Muhammed Ebu'l-Kâsım" diye isim ve künye verdiği meşhur­dur. Taberî, bu da bu yasağın haram derecesinde değil, mekruh derecesinde olduğunu gösterir, der. [1257]

Gerçi: "Muhammed adını koyduklarınıza vurmayın ve onları iyilikten mahrum etmeyin", "Çocuğa Muhammed adını koyduğu­nuzda ona iyi davranın, meclisi onun için açın, ona yüz ekşitmeyin" [1258] ve, "Üç oğlu olupta birisine Muhammed adını koyma­yan cahillik etmiştir" [1259] şeklinde hadisler rivayet edilmiştir. Ama üçü de oldukça zayıftır. Üçüncüsü için İbnü'l-Cevzî mevzu­dur uydurmadır, demiştir. Daha başkalar da mevzu olmadığını söylemişlerdir. [1260] Bu yüzden bu hadisler pek hesaba katılmasa bile İbn Asakir'in bir rivayetinden "Muhammed" isminin yine de teşvik edildiğini görürüz:

"Kimin bir oğlu olur da ona teber-ruken Muhammed adını koyarsa o da çocuğu da Cennet'te olur." [1261]

Suyutî bu hadisin bu konuda en örnek hadis olduğunu ve hasen bulunduğunu söyler. [1262] Kaldı ki, Ezra'î; ba­zı Hanbeli alimlerinin kendi zamanlarında Muhammed, Ahmed, Ebubekr, Ömer, Hasan, Hüseyin vb. isimleri Yahudi ve Hıristi­yanların almasını yasakladığını, bazı zayıf Şafiîlerin de bu görüşe uyduklarını naklettikten sonra der ki, her ne kadar, bunların ilk ikisini almamaları, sövme ve alay konusu olmaları ihtimalinden ötürü, insanın gönlüne daha yatkın görülüyorsa da böyle bir gö­rüşe nereden vardıkları bilinmez. Bu görüş su götürür. Çünkü Yahudilerden İsa, Hıristiyanlardan da Musa adını alanlar vardır ve bu tarih boyunca kınanmamıştır... İnsan sevdiği ve saygı duy­duğu kimselerin ismini alır. Buna rağmen alay ve hafife alma ko­nusu olan yerde buna engel olunmalıdır. [1263] Görüldüğü gibi bu isimleri gayri müslimlerin alamayacağına dair dahi bir şey yoktur. Ama Muhammed ismini almanın her halükarda yasak olduğu­nu söyleyenler de vardır. Bunlar:

"Çocuklarınıza Muhammed adını koyar, sonra da onlara lanet edersiniz!" [1264] hadis-i şerifine tutunurlar. Gerçi bu hadisi Suyutî sahih diye işaretlemiştir ama, anlamı Muhammed isminin alınmasını yasaklamak değil, bu ismi alanlara bu isimle kötü söylemenin özellikle çirkin bir davranış olacağıdır. Bunu öbür türlü anlamayı tarih de, bizzat Rasulüllah (sav) da yalanlar. Onun asrı saadetinden günümüze kadar binler­ce insana Muhammed adı verilmiş ve bunu kimse kınamamıştır. Bir oğlu olan Ensarlı birisi ona Muhammed adını koymak isteyin­ce hükmünü Rasulüllah (sav)'a sormuş o da "Ensar'a iyilikte bulundun. Elbette ismimi alın, ama künyemi almayın" [1265] buyurmuşlardır.

O görüşü destekleyen bir delil de Hz. Ömer Efendimiz'in bu konudaki davranışıdır. O, Küfe'ye bir emir göndererek, kimse­nin, çocuklarına peygamber adı koymamasını istemiş, Medine'de de Muhammed isimli çocukları olan bîr grup insana bu isimleri değiştirin, demiştir. Ama onların, Rasulüllah bu konuda bize izin verdi, demeleri üzerine bunu bırakmıştır. [1266] Peki, Hz. Ömer bunun caiz olduğunu bilmiyor muydu, diye akla bir soru gelebi­lir. Verilen bilgiye uyması, bilmediğine ihtimal vermiyor değildir. Ama bu isme karşı gösterilen aldınşsızlıklara, sert mizacının gös­terdiği tepki, bildiği halde bunu ona bir an unutturmuş olması makuldür. Kadı lyad'a göre Ömer bunu Rasulüllah (sav)'ın ismi­ne hürmetsizlik edilmemesi ve saygılı olunması için yapmıştır. Bir görüşe göre de, bir gün Muhammed b. Zeyd'e "Sana Allah yaptı, ya Muhammed!" diye kötü söylediğini duyunca Ömer onu çağır­dı ve:

"Bakıyorum senin yüzünden Rasulüllah (sav)'a sövülüyor. Vallahi bundan sonra Muhammed diye çağrılamazsın, dedi ve ismini Abdurrahman diye değiştirdi. Onun Muhammed isimlerini değiştirme fermanı da bu yüzdendir.''[1267]

Ayrıca, meleklerin isimlerini almak bazı alimlerce mekruh gö­rülmüştür. İmam Malik de, Cibril (Cebrail) ve Yâsîn gibi isimle­rin mekruh olduğu görüşündedir. [1268]

Netice olarak, Muhammed ismini almak değil, bu isme karşı saygısızlık etmek mahzurludur. Hatta sırf Rasulüllah (sav)'ın hatı­rası için teberruken alınması müstehap ve hoş bir davranıştır. Çocuklarına İslâm terbiyesi vermek arzusunda olanların bu ismi koymalarında hiç bir mahzur yoktur. Ama genellikle İslâmî terbi­yenin verilemediği bir ortamda buna tepki gösteren "Ömerîler"i de hoş görmek gerekir (Allah'u a'lem). [1269]

Bu konuda çok daha değişik görüşleri olan hatta bu isimleri alanların azap görmeyeceğini söyleyenler dahi vardır. [1270]



[1251] bk, el-Hindî, Kenz, XVI/417 vd.

[1252] Müslim, Edep, I.

[1253] Aynî, Umdetü'l-Kârî, IX/328.

[1254] Beyhakî, es-Sünenü'l-kübra, IX/3I0

[1255] Nevevi, Şerhu Müslim, IX/359/60.

[1256] Beyhakî, age., IX/309.

[1257] İrşâdu's-sârî, X/573

[1258] Hindî, age., XV!/418; Suyutî, el-Camiu's-sagir (Feyzu'l-Kadîr ile), 1/358.

[1259] Hindî, age., (Taberâniden), XVI/4I9.

[1260] Münavî, Feyzu'l-Kadîr, VI/237-38

[1261] Münavî, age., VI/237.

[1262] agk.

[1263] Münavî, age., 1/385.

[1264] Hindî, age., XVI/418 (45200); Suyutî, age., 111/246.

[1265] Müslim, âdâb, 6.

[1266] Nevevî, Şerhu Müslim, Xlll-XIV/364.

[1267] agk.

[1268] Nevevî, age., XlII-XlV/364; Ayrıca bk., İbn Kayyim, Tuhfetü'l-mevdû,104. Bunda bir beis olmadığını söyleyenler de vardır, bk, agk.

[1269] Bu konunun özeti, başka hadisler ve üc temel görüş için bk. İbnü'l-Esir, Cami'ul-Usûl, l/381-82.

[1270] Bu mânâda yazılmış bir kitap adına rastladık: "Büşra'l-Kerim el-emced bir adem-i ta'zibîmen yüsemma bi-Ahmed ve Muhammed" Şeyh Osman el-Fetûhî, bk.., Keşfu'z-zunûn, 1/245. Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 481-485.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Muhammed ismi koyma
« Posted on: 18 Nisan 2024, 05:14:05 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Muhammed ismi koyma rüya tabiri,Muhammed ismi koyma mekke canlı, Muhammed ismi koyma kabe canlı yayın, Muhammed ismi koyma Üç boyutlu kuran oku Muhammed ismi koyma kuran ı kerim, Muhammed ismi koyma peygamber kıssaları,Muhammed ismi koyma ilitam ders soruları, Muhammed ismi koymaönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes