๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Fetvalarla Çağdaş Hayat => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 17 Mart 2011, 17:18:01



Konu Başlığı: Fıkıh açısından avret ve giyinme
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 17 Mart 2011, 17:18:01
8- Fıkıh Açısından Avret Ve Giyinme
 

a- Avret Kavramı Ve Dayandığı Esaslar





"Avret" sözlükte gedik ve benzerindeki aralık ve kendisin­den zarar ve fesat beklenen şey demektir. Âyette geçen "Evle­rimiz avrettir." [425] ifadesi; "Boştur ve orada fe­sat ve kötülükten endişe edilir" anlamındadır. Kadın ise, görül­mesi ya da sesinin duyulmasıyla fesat vaki olabileceği için avret­tir. Yoksa -bazılarının dediği gibi- "Avret"; "çirkinlik" anla­mındaki "aver"den gelme değildir. Çünkü, "avret" aslında, güzel olan ve canların arzuladığı kadınlarda da vardır. Ancak buradaki çirkinlik -yaratılış gereği meyi olsa bile- şer'î çirkinliktir de denebilir. [426]

İnsanın avret sayılan kısımlarının örtülmesi konusunda, fıkıhçılar arasında ihtilâf yoktur. Çünkü bu konuda vucûb ifâde eden açık naslar mevcuttur.

Allah Teâlâ, Kur'ân-ı Kerîm'inde Hz. Peygamberin kadınları­na hitaben;

"Evlerinizde (vekar ile) oturun. Evvelki cahilliyyet devri kadınlarının kınla döküle, süslerini göstere gös­tere yürüyüşü gibi yürümeyin." [427] buyuru­yor. Diğer bir âyette de yine Hz. Peygamber'in kadınları ile ilgili olarak inananlara hitaben:

"O'nun (Hz. Peygamberin) zevcelerinden lüzumlu bir şey istediğiniz vakit perde arkasından isteyin" [428] buyuruyor.

Bu emirleri biraz daha izah eder şekilde:

"Ey peygamber! Zevcelerine, kızlarına ve mü'mînlerin kadınlarına, "Cilbablarını" üstlerine örtmelerini söyle."

[429] Yine:

"Mü'min kadınlara da söyle, gözlerini (harama bak­maktan) sakınsınlar, ırzlarını korusunlar, zinetlerini açmasınlar. Bunlardan görünen kısmı müstesna, başörtülerini yakalarının üstünü (kapayacak şekilde) koysunlar..." [430] buyuruyor. Ayrıca:    .

"Ey Adem oğulları, her mescide gidişte zînetlerinizi ta­kının" [431] âyetinin namazda avreti örtmenin farz ol­duğuna delâlet ettiğinde cumhur müttefiktir. [432] Mutlak olarak avreti örtmenin vücûbuna delâlet ettiğini söyleyenler de var­dır. [433]

Yine en-Nûr Sûresi, 58. 59. ve 60. âyetler de bu konu ile ilgi­lidir.

Hz. Peygamber de meselâ Hz. Ali'ye hitaben, tasarlamaksızm olan birinci bakıştan sonra vuk'u bulacak kasıtlı bakışı yasaklı­yor. [434] Cerîr b. Abdullah ansızın bakışın hükmünü sorduğunda, gözünü çevirmesini emrediyor. [435] Şehvetle bakışı gözün zînası sayıyor, [436] bir kadının güzelliklerine şehvetle bakanın gözüne kurşun eritilip döküleceğini bildiriyor. [437] Mutlaka yollarda bulu­nulması gerekli hallerde gözü kapamayı yolun hakkı olarak gösteri­yor, [438] öbür yönüyle de bakmamayı, ecre ve imanın tadını duy­maya vesile sayıyor. [439]

İşte bu ve benzeri naslar İslâm âlimlerinin, avreti örtmenin farz olduğu konusunda ittifaklarına sebeptir. Ebû Vetîçi b. Rüşd, bu konuda ulemanın ittifak ettiklerini söylüyor. [440] Böylece bu, fiilî icma haline de gelmiş demektir.

Ancak "avret'in sınırı nedir, kadınlara "zînefleri ve ört­meleri emrinden istisna edilen "zahir zînetleri" neresidir, ilk câhiliyet süsü sayılan ve yasaklanan "teberrüc" nedir? Ve niha­yet kadınının örtünmesi konusunda "örtünsünler" emriyle yetinilmeyip "Üstlerine atmaları'-emredilen "cilbabları"nın keyfi­yeti nedir? Bu noktaların açıklanması gerekir. Önce mezheplere göre avretin sınırını tesbit ettikten sonra, bu konuları izaha çalı­şacağız. [441]



[425] el-Ahzâb: 33/13

[426] el-Haraşî, 'Alâ Muhtasar-ı Seydî Halil, l/244.

[427] Bu emirlerin sadece Allah Resûlü'nün zevcelerine ait olması düşünülemez. Zira onlar bütün mü'minlerin anneleri oldukları halde (el-Ahzâb 33/6) böyle ol­maları istenirse bu, diğer kadınlardan öncelikle istenir. Sûre'nin sonundaki "cilbâb" âyeti de bunu gösterir. Bu emrin onlardan başlaması, onların örnek olmalarından ve bir şeye davet edenin, o şeye öncelikle uyması gerektiğindendir. (Alûsî, Rûhu'l-Me'ânî, Mısır (tarihsiz), XXII/6  Muhammed Ali  es-Sâbûnî, Ravâi'u'l-Beyân Dâru'l-Kur'ân'il Kerîm, 1972 (1391) 111/378. el-Ahzâb: 33/33

[428] el-Ahzâb: 33/53

[429] el-Ahzâb: 33/59

[430] en-Nûr: 24/31

[431] el-A'râf: 7/31

[432] Kurtubî, el-Câmî li-Ahkâmi'l-Kur'ân, Kahire, 1967 (1387) Vll/190

[433] Aynî, Umdetu'l-Kârî, Mısır (Tarihsiz), lV/54.

[434] Ebû Dâvud, Nikâh, 43; Tirmizî, edep 28; Dârimî, Rikâk 3; Ahmed, V/351,357.

[435] Müslim, Edeb, 45; Ebû Dâvûd, nikâh, 43; Tirmizî, edeb, 28: Dârimî, İsti'zan; Ahmed, IV/,358, 36 I.

[436] Buhârî, İsti'zan, 12; Kader, 9; Müslim, Kader, 20, 21; Ebû Dâvûd, nikâh; Ahmed, 11/276

[437] Serahsî, Mebsût, X/I53

[438] Buhârî, Mezâlim, 22; Ebû Dâvûd, edep, 12 Ahmed, 111/36, 47.

[439] Ahmed, V/264.

[440] İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid ve Nihâyetü'l-Muktesid, I /89; Aynî, age., lV/53

[441] Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 181-183
 


Konu Başlığı: Ynt: Fıkıh açısından avret ve giyinme
Gönderen: Nur-u Yehma üzerinde 20 Ekim 2018, 10:30:05
Rabbim bu bilgiler ışığında yaşamayı bize nasip etsin inşallah


Konu Başlığı: Ynt: Fıkıh açısından avret ve giyinme
Gönderen: Ceren üzerinde 20 Ekim 2018, 13:23:26
Esselamu aleyküm. Rabbım bizleri tesettüre dikkat ederek yaşayan onun izin verdiği ölçüde giyinen kullardan eylesin insallah...


Konu Başlığı: Ynt: Fıkıh açısından avret ve giyinme
Gönderen: Fatma Ylmz üzerinde 20 Ekim 2018, 14:57:08
Rabbim tesettürünü hakkıyla uygulayanlardan nasib etsin.


Konu Başlığı: Ynt: Fıkıh açısından avret ve giyinme
Gönderen: Mehmed. üzerinde 20 Ekim 2018, 15:13:13
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doğru işler yapanlardan eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun