Konu Başlığı: Ölüm Gönderen: Safiye Gül üzerinde 14 Ekim 2010, 12:04:45 ÖLÜM Ani Ölüm Resulullah'a (as) ani ölümün durumu sorulduğunda şöyle dedi: "Allah'a inanan bir kimse için rahatlıktır. Günahkar birfacir için ise sıkıntılı bir durumdur". Hadisi îmam Ahmed rivayet etmiştir. İmanı Ahmed bu hadis nedeniyle ansızın (ani, füc'eten) olan ölümü veya böyle ölen bir kimseyi kınamamış, bu hususta herhangi bir sakınca görmemiştir. Kendisinden rivayet olunan iki haberden birinde İse böyle ölümleri sakıncalı gördüğü açıklaması yeralmaktadır. Resulullah'tan rivayet olunan bir haberde şöyle geçmektedir: Resulullah (as) eğik bir duvarın yanından geçerken hemen yürüyüşünü hızlandırmıştı. Bunun nedeni (kendisine) sorulduğunda: "Ani ölümden hiç hoşlanmam" buyurmuştur. Burada rivayet olunan iki haber arasında herhangi bir çelişik durum sözkonusu değildir. Durum a-raştınlabilir. [299] İnkarcıların Cenazesi Resulullah'a (as), "kafirlerden birinin cenazesi götürülürken rastgeldiği-mizde ona hürmeten ayağa kalkalım mı?" diye sorulduğunda, "evet; kâfirlerin cenazesi götürülürken ayağa kalktığınızda ona hürmeten değil, yalnızca onun canını alan melekleri yüceltmek için ayağa kalkmış oluyorsunuz" buyurdu. Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. Resulullah bir Yahudi'nin cenazesi geçtiğinde ayağa kalkınca bunun nedeni soruldu. Bunun üzerine şöyle buyurdu: "Ölümden korktuğum için kalktım. Siz de bir cenaze gördüğünüzde ayağa kalkınız".[300] Kabirlerde Hesaba Çekildiğimizde Akıllarımız Bize İade Edilecek Mi Hz. Ömer, Resulullah'a (as) "kabirlerimizde hesaba çekildiğimizde aklımız bize iade edilecek mi?" diye. sorduğunda, Resulullah, "evet, şu anınızda nasıl iseniz aynı şekilde" buyurdu. Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. [301] Kabir Azabı Haktır, Gerçektir Resulullah'a kabir azabı konusu sorulduğunda: "Evet; kabir azabı haktır, gerçektir" buyurdu. Tabaranî, Ebu Umame'den Resulullah'ın şu sözünü rivayet etmiştir: "Sidikten (işerken üzerinize ve etrafa sıçramasından) sakının, zira insanoğlunun kabirde hesaba çekileceği ilk şey sidiktir". Bir başka rivayette İse lafzen, "kabir azabının geneli ondan dolayıdır" diye geçmektedir. [302] Onu Azad Et, Serbest Bırak, Zira O Bir Mü'mindir Kendisine mü'min bir kadın köle azad etmesi vasiyet olunmuş bir kadının durumu Resulullah'a anlatıldığında Rukbe adlı cariyeyi çağırdı ve O'na, "rabhın kimdir?" diye sordu. Cariye, "rabbım Allahtır" dedi. Resulullah, "ben kimim?" dedi. Cariye, "sen Allah'ın peygamberisin" diye cevapladı. Resulullah, "O'na hürriyetini ver, azad et, çünkü o mümin bir kimsedir" dedi. Hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir. [303] Lezzetleri Keseni (Ölümü) Anmak Ebu Hureyre'den, Resulullah'ın şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur: "Tatlılıkları, lezzetleri keseni -yani ölümü- çokça anınız". Bu hadisi Tirmizî ve Nesaî rivayet etmiş, İbn-i Hibban da sahih olduğunu söylemiştir. [304] Ölümü İstemenin Mekruh Görülmesi Enes'ten şöyle rivayet olunmuştur: Resulullah, "hiçbiriniz başına bir sıkıntı, bir bela, bir felaket geldiğinde ölümü temenni etmesin. Eğer mutlaka bir şey temenni etmesi gerekiyorsa 'ey Allah im! Yaşamam benim için hayırlı ise beni yaşat, eğer ölümüm hayırlı ise beni vefat ettir' desin" buyurdu. Bu hadis muttefekun aleyhtir. [305] Allah'a İnanan Kimsenin Nefsi Borcuna Asılıdır Ebu Hureyre'den şöyle rivayet edilmiştir: Resulullah, "mümin kişinin nefsi (ruhu) borcuna asilidir" buyurdu. Bu hadisi îmam Ahmed ve Tirmizî rivayet etmiş, Tirmizî hadisin hasen olduğunu söylemiştir. Resulullah (as) bir cenazenin namazını kıldıracağı zaman ölü borçlu ise borcu ödeninceye -veya alacaklı helal edinceye- kadar bekler, namazını kıl-dırmazdı. Eğer ölü yoksul bir kimse ve borcu da kolayca ödenecek bir miktarda ise o borcu kendisi öder ve namazım kıldırırdi. Ama eğer borcu büyük bir mikdarda ise namazını kıldırmak üzere cenazeyi ashabına bırakırdı. İşte bu hadis, cenazenin namazı kılınmazdan evvel borçlarının ödenmesinin ne kadar önemli olduğuna işaret etmektedir. Bir başka rivayette de, "ta ki, borcu ödenip yükü üzerinden kalkıncaya kadar" ibaresi yeralmaktadır. Rivayet edildiğine göre Resulullah, şehidlerin kanlarının akması nedeniyle kullara olan borçları dışındaki tüm günahlarının bir defada affedildiğini söyledi. Bu hadis insanın öldükten sonra bile borçlarıyla meşgul olduğunun delili olup aynı zamanda kişiyi henüz sağken borçlarını ödeyip onlardan kurtulması konusunda teşvik etmektedir. Burada kişinin üzerindeki en önemli hakkın borç olduğu hususu vurgulanmaktadır. İnsanın gönül hoşluğuyla borçlandığı halde o borçla ölünce durumu bu derece zöc,olursa acaba insanlardan zoraki alıp onları ödemeyenlerin durumları nasıl olur? Öyleyse türlü hilelerle insanların mallarını haram yollardan yiyenler Allah'tan korksunlar ve unutmasınlar ki onlar da Rabbları olan Allah'a kavuşacaklar ve O'na döneceklerdir. Ne mutlu o kimselere ki, her türlü İyi ve temiz amellerden dolayı tertemiz bir doğru yol üzerinde yaşayarak Allah Azze'nin huzuruna pak bir amel defteriyle çıkarlar! [306] Ali B.Ebi Talibin Hükmü Bir zulümden dolayı bir topluluğun hepsine eşit bir diyet mi uygulanır yoksa bunlardan her birinin mazluma verdikleri zarar derecesinde ve değişik olarak mı diyet uygulanır; böylece zulmeden topluluğun her bir ferdi için ö-zel oranda bir diyet uygulanmış olur mu? Bezzaz'ın Müsned'inde şunlar geçmektedir: Yemen toprakları içerisinde bir topluluk bir kuyu kazmıştı. Bu kuyuya bir aslan düştü. Ona bakarlarken kuyunun içerisine adamlardan biri düşecek gibi oldu ve diğerine tutundu, o da düşmemek için diğerine, o da düşmemek için bir diğerine aıtundu. Ama ne yazık ki dördü de kuyuya aslanın yanma düşüverdiler. Aslan onlara saldırıp yaraladı. Adamlardan birisi mizrağıyla aslanı öldürdü. Bunun üzerine halk kuyuya düşecek gibi olup da diğerlerine tutunan ve hepsinin düşmesine sebep olan ilk şahsı suçladı ve ona, "sen bizim arkadaşlarımızın katilisin, bu nedenle onların yaralarının diyetlerini vermek zorundasın " dedi. Adam kabul etmedi. Böylece Hz. Ali'yi aralarında hakem tayin ederek O'nun hükmüne başvurdular. Hz. Ali onlara, bir tane 1/4, bir tane 1/3, bir tane 1/2, yani yarım ve bir tane de tam diyet toparladı ve kuyuya ilk düşen için l/4!lük diyet verdi. Zira o, bir sonrakinin helakine sebep olmuştu. Üçüncünün helakine neden olan ikinciye 1/3 diyet, dördüncünün helakine neden olduğu İçin üçüncüye 1/2 diyet ve en son düşen için de tam diyet takdir etti. Ve bu diyetlerin kuyunun başında bulunanlardan toparlanmasını emretti. Onlar bir sonraki sene ResuluIIah'a gelerek Aİi b. Ebi Talib'in kendilerinin davalarında verdiği hükmü arılattılar. Bunun üzerine Resululîah, "o, sizin aranızda verdiği karardır' buyurdu. [307] İki Köy Arasında Öldürülen, Ama Katili Belli Olmayan Bir Cinayet Neresi olduğu bilinmeyen bir yörede iki köyü birbirine bağlayan bir yoİ üzerinde bir ceset bulununca ortadaki suçun hangi köye ait olacağı hususundaki hüküm nedir? Ebu Şubeybe'nin Müsned'inde yeralan ve Ebu Saİd'den rivayet olunan bir haberde şunlar geçmektedir: "İki Köy arasında bir ceset bulunduğunda Resululîah cesedin bulunduğu yerle iki köy arasındaki mesafeyi ölçtürdü. Mesafe köylerden birine daha yakın bulundu. Ben sanki o anda Resulullah'ın karışına bakar gibiydim. Cesedi, ona yakın olan köye yükledi". Tirmizî, İmam Ahmed'in oğlu ve daha başkaları merfu olarak şöyle rivayet ettiler: Resululîah, "Allah Azze bîr kulunun herhangi bir yerde Ölmesini takdir etmiş ise ölünün ihtiyacım da oraya ait kılmıştır" buyurdu. İmam Ahmed'in naklettiği haberin lafzında ise Resulullah'ın şöyle buyurduğu rivayet olunmaktadır: "Allah bir kulun canının bir yerde alınmasını istemişse o yörede ölecek olan bu kimsenin ihtiyaçlarını da takdir etmiş yahut onun bir ihtiyacını da oraya hasretmiştir" buyurdu. Bu hadisi çeşitli yollardan ve bu şekilde Beyhakî, Hakîm ve daha başka şahıslar rivayet etmişlerdir. Abdurrezzak'ın Musannefinde de şöyle geçmektedir: Ömer b. Abdula-ziz dedi ki: "İki köy arasında bulunan cesedin durumu hakkında Resulul-lah'tn verdiği karar şöyledir: Suçlananlar yapmadıklarına dair yemin ederler, eğer korkar da geri dururlarsa iddia edenler (suçlamada bulunanlar) yemin ederler, iki tarafın da geri durması durumunda her iki taraf da cezayı ve cezalandırılmayı hak ederler. Burada suçlananlar ölünün diyetini ö-der, eğer suçlayanlar yemin etmezlerse diyet yarıya iner".[308] Ölünün Herhangi Bir Şeyden Yararlanması Acaba ölü, hayatta olan çocuklarının -kendisi için- sadaka vermeleri nedeniyle herhangi bir iyiliğe kavuşur ve yapılan iyiliğin sevabı ona ulaşır mı? Bir adam, Resulullah'a, "annem vefat etti, şimdi ben onun yerine sadaka verirsem bunun ona herhangi bir yaran olur mu?" diye sorunca, Resululîah "evet'' buyurdu. Hadisi Buharı rivayet etmiştir. Bir başkası, "annem ansızın Öldü, eğer konuşabilseydi, yani yaşasaydı sadaka verirdi. Şimdi onun yerine ben sadaka verirsem acaba onun için sevap yazılır mı, sevap ona ulaşır mı?" diye sorunca, Resululîah "evet" dedi. Bu hadis muttefekun aleyhtir. Bir başka adam da, "babam öldü, herhangi bir vasiyette de bulunmadı. Ben onun yerine sadaka versem ona bir yaran olur mu?" diye sordu. Resululîah, "evet" dedi. Bu hadisi Müslim rivayet etmiştir. Hakim b. Hüzzam, "ey Allah'ın elçisi/ İslam öncesi cahiliye döneminde ibadet eder gibi bazı işler yapardım, akrabaları ziyaret, köle azat etmek ve, sadaka vermek gibi. Tüm bu yaptığım şeylerden bana bir sevap, bir yarar var. mı?" diye sordu. Resululîah, "şimdi Müslüman oldun, geçmişte yapmış olduğun hayırlı şeylerden de sevap vardır" buyurdu. Bu hadis muttefekun aleyhtir. Hz. Aişe, Resulullah'a İbn-i Ced'an'ın durumunu sordu, "Ced'an, cahiliye döneminde akrabaları ziyaret eder ve miskinleri doyururdu. Acaba bu O'na herhangi bir yarar sağlar mı?" deyince Resululîah, "hayır, çünkü O ömründe bir kez bile 'Rabbım kıyamet gününde hatalarımı bağışla' demedi" buyurdu. Bu hadisi Müslim rivayet etmiştir. Resulullah'ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: "İnsanoğlu öldüğünde o-nun tüm amelleri kesilir biter. Yalnızca şu üçü müstesna: Devamlı ve geçerli sadaka, kendisinden yararlanılan ilim ve kendisine dua eden salih bir çocuk". Bu hadisi Ebu Davud, Tirmizî, Nesaî, ve Buharı Ebu Hureyre'den rivayet etmişler, Buharı, kitabının "el^Edebu'l Ferd" bölümüne almıştır. Bu konuda şunlar rivayet olunmuştur: Resululîah "kişinin ameli kesilir" demiştir, ama "amellerinden yararlanması kesilir" dememiştir. Zira insan ö-lünce amel işlemekten kesilir, ama daha önceden yaptığı amellerinin yararlarını görmeye devam eder. Ebü Hureyre'den şöyle rivayet edilmiştir: Resululîah bir cenazenin namazını kıldığı zaman şöyle diyordu: "Ey Allahtm! Dirimizi ve ölümüzü, şu anda burada bulunanımızı ve bulunmayanımızı, küçüğümüzü ve büyüğümüzü, erkeğimizi ve bayanımızı bağışla. Ey Allahtm! Bizden her kimi yaşatırsan İslam üzere yaşat, bizden vefat ettirdiğini de sana iman üzere vefat ettir. Ey Allahım! Bizi imanın ecrinden mahrum, etme, bizleri İslam 'dan saptırma".[309] Kabirlerde Dua Etmek Bazı tasavvufçulann ortaya atıp etrafa yaydıkları şu bid'atın mahiyeti nedir? Onlar, evliyanın ve salih kimselerin -bari gerçekten salih kimseler olsalar!- kabirlerinde durup dua okunması nedeniyle insanın ihtiyaçlarının giderileceğini ve güvenliğinin sağlanacağını İddia ederler. Peygamberlerin kabirlerinde duada bulunmak da acaba böyle midir? Hamd alemlerin Rabbı olan Allah'adır. Dört meşhur şeyhin kabrinde dua etmenin kabul olduğunu söyleyenlerin bu iddiaları başka kabirler ve yatırlar için ortaya atılan iddiaların benzerleridir. Nitekim bazıları, "falan adam sevimli ve değerli bir kimse idi. Onun kabrinde dua etmek makbuldür" diyor veya bir başka kesim, "falan ve filanın kabrinde dua etmek kabule layıktır, kabul olunur" diye iddia ediyor. Bir diğer grup da kalkıp filan yahut falan yerdeki kabrin sahabelerden veya Ehl-i Beyt'den ya da diğer şahsiyetlerden salih bir insanın kabri olduğunu İleri sürüp buralarda edilen duaların kabul olunacağını savunuyor. îşte bu tiplerin tümü ve bu tip dualar ve İddialar aynı tür içerisinde değerlendirilirler. Hem de şuradaki veya buradaki kabrin falana yahut filana ait oluşu, ya bir yalandır ya da ortadaki durum belirli değildir. Bu tıpkı peygamberlerin kabirlerinin nerelerde olduğunun pek de belirli olmaması gibi bir şeydir. Mezar gerçekten denilen kişiye ait olabilir, ama mezara defnedilmiş olan şahıs salih ve temiz bir insan olmayabilir. Şöyle diyorlar: Burada defnolun-muş kişi -sağlığında- duası kabul olunan bir zat idi. Bu yüzden onun kabrinde yapılan dua kabul olunacak bir duadır...Oysa yanında dua edilen kabir, fasıkhğıyla ve bid'atçılığıyla tanınmış gayri İslamî bir şahsiyete ait olabileceği gibi, daha önce söylediğimiz üzere bir kâfire ait de olabilir. Nitekim bir kabre gelerek salih bir insanın mezarı sanıp dua ettikten sora bir kâfirin veya bir gayri müslimin mezarı olduğunu anlayan ve ne yapacağını şaşıranlar da yok değildir. Bu türden örnekler pek çoktur. Bu tip bir durumun ve böyle bir sorunun esası, peygamberlerin ve salih kimselerin kabirlerinde yapılan duaların kabul olunacağını iddia edenlerin ortaya attıkları fikirlerdir. Ne Kur'an-ı Kerim'de ne de Resulullah'ın hadislerinde bunlara ait hiçbir haber yoktur. Üstelik ne sahabelerin ne de tabiînin böyle bir şeyi asla önermiş ya da desteklemiş olmamalarının yanısıra dindeki imametleri meşhur imamlardan da herhangi olumlu bir davranış gelmiş değildir. Ne Malik, Sevrî, Evzaî, Leys b. Saad, Ebu hanife, Şafiî, Ahmed b. Han-bel, İshak b. Rahuye, Ebu Ubeyde ne de bunların hocaları sayılan ve kendilerine uyulan Fadıl b. tyad, İbrahim b. Ethem, Ebu Süleyman b. ed-Dâr ve benzeri hiçbir şahsın herhangi bir kabrin kutsallığını söyleyip orada yapılan duaların mutlaka kabul olunacağına dair en küçük bir açıklaması, teşviki veya önerisi yoktur. Sahabe, tabiîn, mezheb imamları ve mutekaddimîn üstadlar arasında peygamberlerin ve salih insanların kabirlerinde yapılan duaların mutlak anlamda veya muayyen anlamda makbul olacağını iddia eden hiçbir ferd göremeyiz ye gösteremeyiz de. Üstelik bu saydıklarımızdan hiçbiri peygamberlerin veya salih kimselerin kabirlerinde yapılan duaların dünyanın neresinde o-lursa olsun herhangi bir yerde yapılan duadan ve oralarda kılınan namazların herhangi bir yerde kılınan namazdan daha hayırlı ve daha üstün olduğunu söylemiş ya da savunmuş değildirler. Öyleyse bu tip iddiaları ortaya atıp onları gündeme getiren ve savunanlar kimlerdir? Bu tip fikir ve iddiaların sahipleri, hulul inancını savunan ve vahdet-1 vücud erbabı olanlardır. Biz ise kabirlerde olanlara yalnızca Allah'tan mağfiret ve rahmet diliyoruz. Mesela sahabe, tabiîn ve mezhep imamları yaratıkların en hayırlısı olan peygamberlerin mezarının nerede olduğunu bilirler. İnsanlardan kimse de ortaya çıkıp "acaba falan kabir mi yoksa falan kabir mi Hz, Muhammed'in (as) kabridir?" dememiştir. Yine aynı şekilde bunların arasından, bu kabirde yapılan duanın ve kılınan namazın buranın dışında yapılan dualardan ve kılınan namazlardan daha hayırlı olduğunu savunan bir kişi bile çıkmamıştır. İnsanlar diğer peygamberlerin kabirlerinin nerede olacağı hususunda ise ihtilaf halindedirler, (tbn-i Teymiyye, el-Fetava el-Kübra) Resulullah'ın kabrini ve -yanında bulunan- iki sahabesinin kabirlerini ziyaret eden kişinin gerek Resulullah'a gerekse iki sahabesine selam vereceği hususunda İslam alimlerinin -mezhep imamlarının- ittifakları vardır. Nitekim Ebu hureyre'nin Resulullah'tan (as) rivayet ettiği ve sünnet kitaplarında yera-lan bir hadiste, "kim olursa olsun hana selam veren kişinin selamını Allah Azze ruhuma aştırır ve ben de onun selamına mukabele ederim" buyurmuştur. Bu hadis ceyyidtir. îbn-i Ebu Şeybe ve Darekutnî'den şöyle rivayet edilmiştir: Resulullah buyurdu ki, "kim benim kabrime gelip bana selam verirse onun selamını duyarını ve ikinci kez bana salavat getirenin salavatı da bana ulaştırılır". Bu hadisin senedinde yumuşaklık olmakla beraber kesin delilleri de vardır. Herhangi bir kimsenin Resulullah'a s^lam ve salat getirmesi halinde bunların Resulullah'a ulaştırılması ve Resulullah'ın bunları duyması hususu kesinlik kazanmıştır. Sünnet kitapları müellifleri bu hadisleri rivayet ettikleri gibi başka tarzlarda başkaları tarafından da rivayet olunmuştur. Bir rivayette şöyle geçmektedir: Resulullah, "Cuma günleri ve geceleri bana çokça salavat getiriniz. Zira salavatınız bana ulaştırılır" buyurunca ashabtan bazıları şöyle dediler: "Bizim salavatımız sana nasıl ulaşacak ki, sen o zaman çürümüş o-lacaksın?". Resulullah, "kuşkusuz Allah Azze yeryüzüne -toprağa- peygamberlerin etlerini yemesini haram kılmıştır" buyurdu. Nesaî'nin kitabında ve diğer hadis kitaplarında şöyle geçmektedir: Resulullah, "Allah Azze benim kabrime melekleri vekil tutmuştur. Onlar bana ümmetimin selamlarını ulaştırırlar" buyurmuştur. Resulullah'ın tüm bu açıklamalarına rağmen ashab, tabiîn ve büyük i-mamların hiçbirinden bu kabrin başında yapılan duaların kabul olduğu ve o-nun kabrine dönerek yapılan duaların daha hayırlı olduğu hususunda hiçbir öneri ve açıklama gelmiş değildir. Üstelik onlardan bu tip hareketlerin yasak-lığı ve çirkinliği hususunda kesin kanıtlar rivayet olunmuştur. Tüm alimler Resulullah'ın kabrine dönerek dua etmenin İslam'da yerinin olmadığı hususunda fikir birliğindedirler. Ama Resulullah'ın kabrine giderek O'na selam verme konusunda herhangi bir tartışmaları, anlaşmazlıkları sözkonusu değildir. Alimlerin pek çoğu Malik, Ahmed ve diğerleri Resulullah'ın kabrine dönerek selam verileceği görüşündedirler. Bu haberi rivayet edenler Şafiî'nin arkadaşları olsa gerektir, ben O'ndan rivayet olunduğu kanaatindeyim, Ebu Hanife ve arkadaşları şöyle dediler: "Resulullah'ın kabrinde kıbleye dönülerek selam verilir". Selef imamları ise, "Resulullah'ın kabrinde asla dua etmek için durulmaz" diyorlar. İsmail b. İshak, el-Mebsut adlı kitabında bunu savunmuş, Kadı Iyad bu fikre sahip olmuş ve İmam Malik, "Resulul-lah 'in kabrinde dua etmek için değil de yalnızca O'na selam vermek ve saîa-vat getirmek için durulur" demiştir. Yine el-Mebsufda, "yolculuğa çıkarken veya yolculuktan dönerken Resulullah'ın kabrinde durup O'na salavat getirmek, O'na ve yakınında defnedilmiş olan Ebu Bekir ve Ömer'e dua etmek için durmakta herhangi bir sakıncanın olmadığı görüşü yeralmaktadır. el-Mebsut sahibine şöyle denildi: "Medineli bazı şahıslar genel olarak yolculuktan dönüşlerinde böyle bir şey yapmak istemiyorlar. Çoğu kez Cuma'lan veya herhangi bir gün bir veya bir kaç kez kabrin başında duruyor ve bir saat kadar dua ediyorlar". Bunun ü-zerine, "yöremizde oturan İslam hukuku alimlerinden hiç kimse tarafından bize böyle bir şey ulaştırılmadı" dedi. Bu ümmetin evveli, başlangıcı, ilk kesimleri iyi olmadan sonu iyi ve ha-, yırlı olamaz. Bu ümmetin öncüleri sayılan kuşaktan bize, kabirlerde durup herhangi bir ihtiyaçlarının karşılanması için onlara yalvarıp yakardıklanna dair bir haber ulaşmış değildir. Yalnızca yolculuğa çıkan yahut yolculuktan dönen herhangi bir kimsenin sadece selam vermek ve Allah Azze'den kabirde olana rahmet etmesini dilemekten öte birşey yapılmamıştır İbnu'l Kasım şöyle dedi: Medinelileri Resulullah'm kabrine girip çıkarlarken gördüm. Kabre geliyor ve selam veriyorlardı. Onları böyle yaparken görmek benim âdetim olmuştu. İmam Malik de böyle yapıyordu. Nitekim kendisi tabiînden sonraki kuşağın Medine'deki en belirgin siması idi. Üstelik sahabeler, tabiîn ve sonraki kuşak Resulullah'm kabri başında İslam'a uygun olarak neyin yapılacağını insanlardan çok daha iyi biliyordu. Onlar Resulullah'm kabrinde durup selam verdikten sonra uzun uzadıya dua etmeyi mekruh görmekte idiler. Gerek Resulullah'ın gerekse yanıbaşına defnedilmiş iki arkadaşının kabirlerini ziyaret ederek onlara dua etmenin yalnızca selam ve salat-dan ibaret olduğu görüşünde idiler. Onlar sadece bunun Islamî olduğunu savunmakta idiler. Medine halkı da yolculuktan döndüklerinde ya da yolculuklara çıkarken Resulullah'ın kabrine uğruyor ve O'na sadece selam veriyorlardı. İşte onların sevdikleri tutum böyle idi. Yolculuktan dönenlerin aksine mukim olanlar ise tüm vakitlerini O'na salat ve selamla da geçirmek için yüzlerini kabrine dönmezlerdi. Ebu Vehb'in rivayetinde ise şöyle geçiyor: İmam Malik Resulullah'ın kabrine geldiği zaman O'na selam vermek için yüzünü kıbleye değil de kabre karşı döner ve öylece Resulullah'a selam verirdi, imam Malik kabre selam verdiği zaman kabre yaklaşır, ama dokunmazdı. Aynı zamanda "kabri ziyaret ettik1' denilmesinden de hiç hoşlanmazdı. Kadı Iyad diyor ki: "İmam Malik'in böyle denilmesini sevmemesinin nedeni, Resulullah'm, 'Allah'ım! Kabrimi tapınılan bir put haline getirme. Allah Azze Peygamberlerinin kabirlerini mescid edinen milletlere çok şiddetli olarak gazaplan-niiştır' buyurmastdır". İmam Malik "ziyaret" sözcüğünün Resulullah'ın kabri için kullanılmasını, kabrin puta benzetilmesi ve kapısının -puthane benzeri-bazı teşrifatlar amacıyla tutulması tehlikesine karşı yasaklamıştır. Resulullah'ın kabrinin ziyareti konusunda rivayet olunan hadisler bir hayli de çoktur. Ne var ki bunların hemen tümü ya zayıf veya uydurmadır. Bu tip hadislerden hiçbirini ne mezhep imamları ne de Ebu Davud, Nesaî ve diğer hadis İmamlarından herhangi biri rivayet etmiş değildir. Burada şu husus göze çarpmaktadır: Kabirlerin ziyareti konusunda rivayet olunan lafız burada bizim sözkonusu ettiğimiz hadisten başka rivayetlerde yeralmıştır. Mesela Re-sulullah bir hadisinde şöyle buyurmaktadır: "Ben sizleri kabirleri ziyaret etmekten men etmiştim, ama onları ziyaret edin, zira onlar size ahireti hatırlatırlar". Sahabeler her ne zaman bir kabir göseler o kabre, "ey -çeşitli- yurtların halkları Müslüman müminlerden sizlere selam olsun. Bizler de Allah'ın izniyle sizlere kavuşacağız. Bizden de sizden de geride kalanlara ve önceden ölmüş olanlara Allah rahmet etsin. Allah'tan size de bize de afiyet vermesini İstiyoruz'1 denileceğini İyi biliyorlardı. Burada geçen "kabirleri ziyaret" sözcüğü son dönem halkı arasında çoğunlukla şer'î -yasal- İslamî ziyaret ve bıd'at ziyaret olarak iki türlü değerlendiriliyor. Ama toplumun pek çoğu "kabirleri ziyaret" sözcüğünü İslamî anlamda değil de bid'at, sapıklık ziyareti olarak kullanıyor. Tüm bunları dikkate alan İmam Malik, Resulullah'ın kabrine gitmek yerine "ziyaret etmek" sözcüğünü kllanmayı çirkin bulmuş ve mekruh saymıştır. Şer'î (İslamî) ziyaret ise ölüye dua etmek babındadır. Burada ölüye Allah'tan rahmet dilemek, yani salavat getirmek anlamına kullanılmaktadır. İslam ümmeti içerisindeki bid'atlarm ve saçmalıkların giderek yokolması ve ortadan kalkması için Allah Azze'ye tüm içtenliğimizle dua ediyoruz. Zira bu tip bid'atlar insanları Rabblerinden koparıp uzaklara sürükler. Nitekim E-bu Bekir, Ömer ve selef-i salih, tüm bid'at ehlinin yaptıkları işlerin ve yalanlarının yükünü ve sorumluluklarını kıyamet gününde yüklenmeleri için dua ediyorlardı. Allah Azze Kur'an~ı Kerİm'de münafıklar (iki yüzlüler) hakkında şöyle buyurmaktadır: "Onların ölülerine dua, salat etme; onlardan hiçbirinin kabrinde de durma". Ayette münafıkların ölülerine dua etmenin, cenaze namazı kıldırmanın, salat etmenin ve onların kabirlerinde defnedilmezden evvel durarak dua edilmesinin yasaklanması, konuşmanın hitap şeklinden ve verilen hükmün sebeplerinden de anlaşıldığı üzere münafıklara haram kılınan bir şeyin elbette ki Müslümanlar için helal olduğunun delilidir. Ayette geçen, Ölünün defnedilmesinden sonraki salat cinsinden dualar da elbette Müslümanların hakkıdır. : Bid'atçılar bu ayetin tefsirine takılarak onu anlamada haddi aştılar, sözün tevilinde onu kendi anlamının dışında bir konumda tuttular ve kabirlerde defnedilmiş olanları ululamak için kabir başlarında durmayı sürdürdüler. Bu hususlarda tüm tasavvuf! eserlere bakılabilir. Görülecektir ki, bu eserler aşırılıklar ve sapıklıklarla doludur. Peygamberlerin ve salih kimselerin kabirlerini ziyaret ederken sünnet olan uygulama ve selefin hoş karşıladığı tutum, kabirlerde olan Müslümanlara dua etmek, yani Allahtan mağfiret dilemekten ibarettir. Bid'at olan ziyaret ise Allah'a eş koşmak veya eş koşmaya götüren vesilelerdendir. Allah'a şirk koşmanın benzeri olan bu uygulama, Yahudilerle Hıristiyanların peygamber ve temiz ahlâklı kimselerin mezarlarını ziyaret e-derken yaptıklarından başka birşey değildir. Sünen, sıhah ve mesanid kitaplarında geçen bir hadiste şöyle denilmektedir: Resulullah, "Allah Azze, nebilerinin kabirlerini mescid, tapınak, ibadethane edinen Yahudilerle Hırîstî-yanlara lanet etsin" dedi ve Müslümanları onların yaptıklarını yapmaktan sakındırdı. Resulullah buyurdu ki, "sizden öncekiler (Yahudileri, Hıristiyanlan ve diğer din mensuplarını kastediyor) mezarları mescidler tapınaklar edindiler. Dikkat edin, sakın ha bunları yapmayın. Sizi bunları yapmaktan men ediyorum ". Bir başka hadiste Resulullah: " Resulullah (as) şöyle buyurdu: "Kıyamet gününde insanların en kötülerinden biri de, kabirleri mezarları, yatıdan vs. mescidlere, ibadethanelere çevirenlerdir". Bir başka hadiste ise, "kabirleri ziyaret ede ede onların üzerinde mescidler edinenlere ve yalancılara Allah lanet etmiştir. Öyleyse Peygamberlerin ve salih kimselerin kabirlerini mescidler ve ibadethaneler haline getirenlere de Allah la'net etsin. Ben, 'kabirlerde edilen dualar kabul olunur iddiasından dolayı müstehab (hoş) kabul olunan duaların da haram kılınacağın* dan korkuyorum. Çünkü dua etmenin müstehab sayıldığı bir yerde namaz kılmak da müstehab addolunur. Zira dua namazdan hemen sonra gelir ve gerekli görülür. îslam şeriatında, dua etmenin müstehab sayıldığı bir yerde namaz kılmanın yasak görüldüğü vaki değildir" buyurdu. • İmam Şafiî ve arkadaşları gibi bazı imamlar, "bu tip duaların ve namazların yasaklanmasının nedeni, kabir ve mezar benzen yerlerin pisliği değil de hu tip yerlerin oluşturacağı fitnelerdir" diyorlar. Nitekim bazı kimseler bu yasaklamanın bu tip yerlerin pisliğinden dolayı getirildiğini sanmaktadırlar. Bu nedenle selef alimleri kabir, mezar, türbe, lahid ve yatır benzeri yerlerin yıkılarak yerlebir edilmesini ve buralarda çıkarılmış olan fitne ve sapıklıkların ortadan kaldırılarak vaziyetin ıslah edilmesini emretmişlerdir. Mesela peygamber olduğu söylenen Danyal'ın üzerindeki örtü, kefen vs. açılıp ceset meydana çıkınca Ebu Musa, Hz. Ömer b. el-Hattab'a bir mektupla durumu bildirerek, insanların Danyal'ın cesedinin yanına gittiklerini ve dua edip su (yağmur) istediklerini anlattı. Hz. Ömer de O'na, gündüz vakti onüç tane kabir kazmasını ve insanlar arasında herhangi bir fitneye sebep olmasın ve kabrinin yeri bilinmesin diye Danyal'ın cesedini gece o çukurlardan birine gömmesini emretti. Nitekim bu hususta İmam Malik ve bazı arkadaşlarından aktardıklarımız da epey meşhur olup selef arasında da bilinmektedir. Ya'lâ el-Mavsılî'nİn Müsned'inde ve Zeynulabidin diye bilinen Ali b. Hüseyin b. Ali b. Ebî Talib'den, Hafız Ebu Abdullah el-Makdisînin Mümtaz'ında rivayet ettiği bir haberde şunlar geçmektedir: Zeynulabidin dedi ki, "bir a-dam gördüm Resulullah 'in (as) kabrinin hemen yanındaki biryanktan içeri giriyor ve dua ediyordu, ben ona bu işi yapmasını yasakladım.". Zeynulabidin şöyle dedi: Babamın dedemden ve O'nun da Resulullah'tan (as) işittiği bir hadisi nakledeyim mi? Resulullah (as) buyurdu ki, "benim kabrimi -bazı şeylerin kutlandığı- bir bayram yerine çevirmeyin, evlerinizi de kabirleştir-meyin. Nerede olursanız olun hana selam verirseniz selamlannız bana ula*,-tınlır". Said b. Mansur'un Sünen'inde şöyle geçmektedir: Bize Abdulaziz Mu-hammed bildirdi, O'na da Süheyl îbn-i Ebi Süheyl şöyle anlatmış: Hasan b. Hüseyn b. Ali b. Ebu Talib beni Resulullah'tn kabri yanında gördü, o esnada kendisi Hz. Fatıma'nın evinde akşam yemeği yiyordu. Bana seslenerek, "gel, akşam yemeği yiyelim" dedi. Ben, "istemiyorum" dedim. Bana, "ne oldu ki? Seni kabrin başında gördüm" diye sordu. Ben, "Resulullah'a selam verdim" dedim. Bana, "mescide girince selam ver" dedi. Devanı ederek, "Resulullah buyurdu ki, İtenim kabrimi bir bayram yerine ve evlerinizi de bir mezarlığa dönüştürmeyin. Allah Azze, peygamberlerinin kabirlerini birer mescid haline dönüştüren Yahudilere la'net etsin. Siz bana sala-vat getirin. Zira sizin salavat getirmeleriniz nerede olursanız olun bana ulaştırılır. İster İspanya'da, isterse de Sudan'da olun' dedi". Bu husustaki açıklamalar bu konunun dışında da bir hayli geniş tutulmuştur. Ademoğullannın en hayırlısı, efendisi olan bir kimsenin kabri hakkındaki uygulamalar İslam'a göre böyle olunca diğer insanların kabirleri hakkındaki uygulamaların nasıl olması gerektiği iyi düşünülmelidir. Sahabelerin şöyle davrandıkları nakledilmiştir: Onlar kuraklık ve susuzluk gibi sıkıntılı zamanlarında mescidlerde ve evlerde yalnızca Allah Azze'ye yalvarır, dua eder ve O'ndan yardım dilerlerdi. Asla ne Resulullah'ın, ne de diğer peygamberler ve salih kimselerden herhangi birinin kabrine gidip onlara dua ederek hiçbir istekte bulunmuş değillerdi. Hatta Resulullah, umre yaparken Hz. Ömer'den kendisine de dua etmesini istemiş ve "ey kardeşim dualarında bizi de unutma" demişti. Buna karşılık Buharî'nin Sahih'inde Ömer b. el-Hattab'ın şöyle dediği bir rivayet yeralmaktadır: "Ey Allahım! Biz, kuraklık çekip susuz kaldığımızda sana dua ederken 'Peygamberimizin yüzü suyu hürmetine' diyorduk, sen de bizlere su veriyordun. Şimdi de sana dua ederken 'Peygamberimizin am-casının yüzüsuyu hürmetine' diyerek tevessül ediyoruz". Sahabeler dua ederken gerek Resuîuüah (as) gerekse amcası Abbas ile essül ettiklerinde, Resulullah'ın (as) kabrine gidip orada istekte ve şefaat eğinde bulunmadıkları gibi, herhangi bir hususta yaratıklardan herhangi yle -falana yahut filan şeye yemin olsun ki diyerek- Allah Azze'ye yemin etmediler. Onlar yalnızca Allah Azze'nin helal kıldığı bir tarzda, salih a-llerini ve Allah'a inananları araya koyarak (bunların yüzü suyu hürmetine np) tevessül ettiler. Buradaki tevessül, kulun Allah Azze'den dua ile bir ta-te bulunacağı zaman Peygamberine olan inancını, sevgisini ve dostluğunu i sürerek "bunların yüzü suyu hürmetine ve bunlar hakkı için" diyerek )tığı tevessüle benzemektedir. İşte sahabeler de Peygamberleriyle tevessül ıklerinde O'nun hayatı, onlara yaptığı duası ve şefaatinin hakkı için ve nİarın yüzü suyu hürmetine tevessül ediyorlardı. Burada gündeme gelen tevessül, "salih insanların ve zayıfların hakkı i-," denilen tevessüldür. Yoksa şahıslarla yapılan bir tevessül değildir. Bu dis, birçok tasavvuf ehlinin şahıslarla yaptıkları tevessül konusunda başvu-kaynağt olarak kendini göstermektedir. insanlar ahirette de bu şekilde tevessül ederler, yani Peygamberlerinin ası ve şefaatıyla tevessül ederler. "Salih kimselerin hakkı için diyerek" te->sül aramak ise, Resulullah'ın (as), "siz yalnızca aranızda bulunan zayıf-nnız, ettiğiniz dua ve yakarışlarınız, namazlarınız ve tövbe etmeleriniz yesinde yardım görüyor ve nzıklara (geçim vasıtalarına) sahip oluyorsu-tz" diyerek tanımladığı tevessül gibidir. Şurası iyice bilinmektedir: Kabirler-edilen dualar, Allah için, başka yerlerde edilen dualardan daha sevimli, ha hoş ve kabul olunmaya daha layık olsaydı bu hususu selef (sahabeler) *er insanlardan daha fazla bilir ve buna itina gösterirlerdi. Zira onlar Allah ;ze'nin sevdiği, övdüğü, razı olduğu, itaat ve hoşnutluğunda önemli bir ko-ımda bulunduğu hususları çok İyi bilir ve bu hususta adeta yarışırlardı. Üs-ik kabirlerde yapılan duaların bir avantajı olsaydı Resulullah (as) bunu da ce açıklar, öğretir ve teşvik ederdi. Oysa O (as) tüm iyiliklerin (ma'rufun) pılmasım emretmiş ve her türlü kötülüklerden de sakmdtrmıştır. Bunun yanda, insanı cennete götürecek ve cehennemden uzaklaştıracak olan herşe-iyiden iyiye anlatarak (yapılmalarını) emretmiştir. Böylece Resulullah üm-etini öyle bir aydınlıkta bırakmıştır ki, gecesi gündüz gibidir. Bunlardan ■nra onu terkeden mutlak bir felaket içerisindedir. Yok olmaya mahkum-ır. Kabirlerdeki dua hususunda bu derece titiz davranan ve ağır koşullar ö-: süren Resulullah (as), bu dualara sürükleyecek olan etkenlerin ana mad-;sini ve çıkış kaynağını la'netleyerek yasaklamış, böylece kabirlerin üzerin-3 mescidler oluşturulmasını ve Allah için namaz kılınırken kabirlere dönül-esini de yasaklamıştır. Burada namaz kılan kişi her ne kadar kabre yönelip durduğu namazı ö-ye ibadet kastıyla yapmıyor, ona dua etmiyor ve onu yardıma çağırmıyorsa a bu durum güneşin doğuşu ve batışı zamanlarında namaz kılmanın yasak-nması gibidir. Bu yasakta da namaz kılan Allah'tan başkasına secde etmemeşine rağmen bu İki vakit müşriklerin güneşe yaptıkları İbadetlerinin zamanıdır. Bu, tıpkı güneşin doğuş ve batış zamanlarında kılınan namazın güneşe yapılan secdeymişeesine bir fesat, bir kuşku çıkarması gibidir. Mezara (kabre) karşı kılınan namaz da ölüye dua edilip ondan yardım istenmesi şeklinde bir kötülüğe, bir kuşkuya meydan verir. Zaten putlara kulluk etmenin aslı, kabirlere gömülen şahısların veya kabirlerin ululanması ve onlara gösterilen hürmette aşırı gidilmesi olmuştur. Nitekim Allah Azze, "ilahlarınızı sakın ha bırakmayın. Vedd'i, Suva't Yeğus'u, Yavuk'u ve Nesr'i asla terletmeyin dediler" buyurmaktadır. İbn-i Abbas ve bazıları şöyle dediler: "Bu ayette isimleri sayılanlar Nuh'un (as) kavmi içerisinde yaşayan temiz, salih insanlardı. Bu şahıslar ölünce onların kabirlerinde tek başlarına ibadet etmek üzere itikafa girdiler. Daha sonra onların resimlerini, sembollerini ve heykellerini yaptılar. Sonra da onlara tapınmaya başladılar. Bu kabirlerin küçük birer kapısı olduğu da bilinmektedir. Sahabe, tabiîn ve etba-ı tabiîn arasından bu şahıslardan daha üstün pek çok kimse vardı. E-ğer üstün kişilerin kabirlerinde dua edilecekse sahabelerin kabrinde dua e-dilmesi daha doğru değil midir? Oysa böyle bir şey sözkonusu değildir. Mesela dört halife arasından hangisinin daha üstün olduğu nasıl tayin e-dilecektir ki kabri başında dua edilebilsin? Bu şahsiyetler ve benzerlerinin hem sevenleri olan ve hem de kendilerini dua ederek ululayan pek çok şahsiyet vardır. Acaba Allah Azze bunlardan herhangi birini belirlemiş midir şu diğerlerinden üstündür diye? Böyle bir ameli, Meryem'in oğlu İsa Mesih (as) her türlü ortaktan uzak olan bir ve tek Allah'a kulluîc etmelerini emrettiği halde Allah'ı bırakıp rahiplerini ve din adamlarını kendilerine ilahlar edinen ehl-i kitabın yaptıklarını aynen izleyen ve onlara öykünen müşriklerden başkası yapmamış ve emretmem iştir de. Bir diğer husus da şudur: Şeyhlerden bazısı şöyle diyorlar ki, "başınıza bir bela geldiğinde ve korktuğunuz bir şeyle karşılaştığınızda ister ölmüş ister yaşıyor olayım durumunuzu bana anlatın (bana sorun) ki ben de sizi ba-şmızdaki beladan kurtarayım..." Bu tip sözler ya söz nakilcileri tarafından uydurulup rivayet olunan sözlerdir ya da sözü söyleyen kişinin bir hatasıdır. Bu durumda, sözü rivayet eden onun doğru mu yanlış mı olduğunu bilmeden aktarmış ve masum olduğu bilinen, doğruluğu onaylanmış bir kimsenin söylediğini nakletmek yerine doğruluğu bilinmeyen birinin sözünü nakletmiş demektir. Bu nedenle sapıklığa saplanıp kalmıştır. Ne Allah Azze, ne de peygamberleri böyle bir şeyi emretmiş değildir. Nitekim ayet-i kerimede, boş kalınca (meşguliyetten kurtulunca namaz kılmak ve diğer kuttuk görevlerini yerine getirmek üzere) kalk ve Rabbına yalvar" demektedir. Bu ayette Allah Azze, Resulü'ne "kalk da diğer Peygamberlere ve meleklere yalvar" demiyor. Yalnızca "Rabbına yalvar" diyor. Bir başka ayette ise, "de ki: Hadi Allah'tan başka inandıklarınızı (ilah olarak tanıdıklarınızı) Çağırın (onlara dua edin). Ama onlar sizden bir zararı bile ne giderebilir ne de (başka bir hale) dönüştürebilirler. Oysa onların dua edip yalvarelıklart da Rablart olan Allah'a hangisi daha yakın olacak diye vesile (bir yol, bir aracı) arar, Rabblannın rahmetini umar, a-zabtndan çekinirler. Zira Rabbının azabı korkulası, sakını/ası bir a-zapttr". (tsra 56-57) buyurulmaktadır. Seleften (sahabe ve tabiîn kuşağından) bazıları şöyle dediler: "Bazı topluluklar azizlere, (ruhban sınıfına) Hz. İsa Mesih'e ve meleklere tapınıyorlardı. Allah Azze de îsra süresindeki 56 ve 57. ayetleri indirdi. Rcsulullah da (as), bazı şeyhlerin söyledikleri gibi sahabeden hiç kimseye "başına bir bela geldiğinde yahut zor duruma düştüğünde bana seslen, beni çağır..." dememiş, amcası oğlu Abdullah b. Abbas'a, "Allah'ın hakkım koru ki Allah da seni korusun, Allah'ın haklarını (helalini ve haramını) koru ki Allah'ı hep ö-nünde (sana yardım ediyor) bulasın. Rahat ve konforlu zamanlarında Allah'ı an (O'nu tanı, O'nu ara) ki sıkıntılara ve açmazlara düştüğünde O da seni tamsın. Herhangi bir şey isterken yalnız Allah'tan iste, yardım dilediğinde yalnızca O'nu imdada (yardımına) çağır'' diye vasiyette bulunmuştur. Buna rağmen halktan bazıları, Resulullah'ın (as), "Allah Azze'den bir dilekle bulunacağınız zaman benim peygamberlik makamımın hatırı (hakkı) için tevessül ediniz. Çünkü benim peygamberlik makamım gerçekten çok değerli çok yücedir" dediğini rivayet ettiler. İşte bu hadis bir yalandan ibaret olan uydurma bîr haberdir. Böyle bir haberi ne ilim adamlarından herhangi biri rivayet etmiş ne de Müslümanların dinî konularda güvendiği din kitaplarından herhangi birinde böyle bir haber yeralmıştır. Eğer ölülerin herhangi bir üstünlükleri varsa Resulullah (as) ve sahabeleri böylesi üstünlüklere ->ahip olabilecek en lâyık kimselerdir. Ölülerden dirilere bir takım yararlar gelebilecek olsaydı Resulullah'ın (as) ölüsünden yarar sağlayacak ilk ve en lâyık insanlar sahabeler olurdu. Böyle bir şey vuku bulmadığına göre ölüden imdad beklemek bir sapıklıktan başka bir şey olmasa gerektir. Ölüden meded umma fikrini şeyhlerden bazısı benimsemiş olsalar da bu bir hatadan öte geçmez. Böyle düşünenler dinde ietihad sahibi müctehidler bile olsalar yargımız değişmez, Allah onları affetsin. Sözüne (yaşantısına) uyulması gereken ve iyiliği emredip kötülükten sakındıran hiçbir peygamber böyle bir iddia ortaya atmış değildir. Üstelik Allah Azze bu hususla ilgili olarak, "herhangi bir şey hakkında çekiştiğiniz, anlaşmazlığa düştüğünüz zaman eğer Allah'a ve ah ir et gününe inanıyorsanız bu davayı Allah 'a ve Resulüne götürün (kararı Allah 'in kitabı Kur'an-ı Kerim 'de ve Resulullah'ın (as) hadislerinde (yaşantısında) arayın"buyurmuştur. Bir grup insan da şöyle demektedir: "Abdulkadir Geylanî'nin kabrine dönerek Ayet-el Kürsî'yi okuduktan ve O'na selam verdikten sonra tüm tesli-miyetiyle O'na doğru yedi adım atarsa yahut güzel bir şekilde sema yaparak vecd (kendinden geçme) durumunu sık sık tekrarlarsa tüm İhtiyaçları karşılanır". Böyle inanmak ya da davranmak alemlerin Rabbı olan Allah'a ortak koşmaya (müşrikliğe) yaklaştıran faktörlerdendir. Hiç kuşkusuz Abdulkadir Geylanî böyle bir şey söylemiş ya da emretmiş değildir. Bunu O'ndan alıp nakledenler O'na bir İftira olarak yalan söylemişlerdir. Bu tip bid'atları (sapıklıkları) ortaya çıkaranlar, aşırılık edenler, bid'atçi olup kendilerini Hıristiyanlara benzeten müşrikler ve şeyhlerin azgınlarından, sapıklardan olup Hıristiyanların takipçisi olanlardır. Sahih-i Buharî'de geçen bir hadiste, "kabirlerin üzerine oturmayın ve onlara karşı namaza durmayın" ibaresi geçmektedir. Durum böyle olunca, yani Resulullah (as) Allah için kılınan namazın bile kabirlere dönülerek kılınmasını yasaklamış olduğuna göre, kabirlerden meded umarak onlara taparcasına yönelmek ve Allah'tan başkasına dua (ibadet) etmek nasıl helal olabilir? Böyle bir şey, Hıristiyanların Hz. İsa'yı, annesini, din adamlarını ve azizleri Allah'tan başka ilahlar edindiklerinde, onlara dua (ibadet) ederlerken, onlardan yardım dilerken, isteklerini onlardan isterlerken ve onlar aracılığıyla isteklerini Allah'a sunarken yaptıkları şeylerden farklı bir şey midir? Bir başka grup ise, "Allah Azze yoksullara üç yerde bakar; yemek yerken, herhangi bir şeyleri paylaşırken ve (birşeyler) dinlerken" demektedir. Bunun benzeri bazı şeyhlerden de aktarılmıştır. Diyorlar ki, "Allah Azze yoksullara yemek yerken bakar -zira onlar birbirlerine ikram ederek yemek yerler-, ilim tahsil ederken yardımlaşmalarında -zira onlar birbirleriyle ilmi paylaşmayı öngörürler- ve dinlerken -zira onlar Allah'ın sözünü yahut açıklamalarını dinlerler". Bu açıklama yukandakiyle hemen hemen aynıdır. Bu husustaki birleştirici faktör şudur: "Allah ve Resulünün sevdiği bir İşi yapan kimsenin yaptığı iş yalnızca Allah'ın izni ile olmaktadır. Allah'ın izniyle yapılan işleri de Allah sever ve İşi yapan kimseye sevdiği kulu gözüyle bakar. Salih a-mel, içten (samimi) ve doğru olan işlerdir. Halis amel, Allah için yapılan şeylerdir; doğru amel ise Allah'ın yapılmasını emrettiği şeylerdir. Kuşkusuz birbirine yiyecek ikram etmek, karşılıklı konuşmak ve söze kulak verip dinlemek Allah Azze'nin sevdiği şeylerdendir. Bu tip şeylerden biri de hayrı, şerri, hakkı, batılı, maslahatı, mefsedeti ve hükmü kapsamına alan şeylerdir. Bunların herbiri kendine has kavrama sahiptir. Bir kısım insanlar da, "burası Resulullah'ın (as) veya sahabelerinden birinin kabridir" denildiğinde hemen orada namaz kılmayı ve dua (ibadet) etmeyi gözetmektedirler. Böylece bu amellerin sağlayacağı yakınlaşma ve kabir aracılığıyla Resulullah'ın (as) bedenine -adeta- bir dokunma yahut kabrin bir direği veya başka bir şeyi aracılığıyla elde edilmek istenen bir komşuluk arzu olunmaktadır. Mesela Hud'un (as) kabri olduğu ve alimlerin Muaviye b. Ebi Süfyan'ın kabrinin bulunduğu yer olduğunu iddia ettikleri mevki yanındaki Dımaşk (Şam) camisinin doğu yönünde kılınan bir namaz ve yapılan bir yakarışla da gözlenen aynı şeydir. [310] Ailesinin Ağlaması Nedeniyle Ölünün Azap Çekmesi Buharı ve Müslim'in İbn-i Ömer'den rivayet ettikleri bir hadiste Resulullah (as), "ölünün ailesi kendisi için ağladığında ölü azap çekmektedir" buyurmuştur. Bir rivayette şunları görüyoruz: Hz. Ömer yaralandığında kendinden geçip bayıldı, bundan dolayı çığlıklar atılıp ağlaşmalar oldu. Hz. Ömer ayıldı-ğında onlara şöyle dedi: "Bitmiyor musunuz ki Resulü ilah (as), 'ölü, dirilerin kendisine ağlamasıyla azap göriir' buyurmuştur". Enes'ten şöyle rivayet' olunmuştur: Ömer b. el-Hattab yaralandığında (veya hastalığında) kızı Hafsa onun için -dövünerek bağıra çağıra- ağladı. Bunun üzerine Hz. Ömer O'na, "ey Hafsa Resulullah 'in (as), 'kişi kendisi i-çin -dövüne çırpına- ağlayanlar nedeniyle azap çeker' dediğini bilmiyor musun?" İbn-i Hibban buna, Hafsa'nın "evet biliyorum" ibaresini eklemiştir. Alimlerin bu hadis hakkındaki görüşleri farklıdır. Bazısı, 'ölünün kendisine ağlayanları nedeniyle azap çekmesi, eğer ölü sağken böyle bir vasiyet etmiş ise geçerlidir" demiş, bazısı da "ölüye azap veren saçını başını yolarak ağlamak, ölünün yakınları tarafından işlenen bir günahın bedeli demek değildir. Yakınları suç işledi diye ölü azap görmez" demektedir. Bu İbn-i Cerir et-Taberî'nin savunduğu ve sonuncusu İmam Ahmed İbn-i Teymiyc olan bir grup imamtn benimsediği fikirdir. [311] Ölünün Gözlerini Kapatırken Söylenecek Söz Ümmü Seleme'den şöyle rivayet olunmuştur: Resulullah (as), Ebu Sele-me'nin yanına geldiğinde gözleri kaydı ve donuklaştı. Resulullah (as) eliyle onun gözlerini kapattı ve "ruh alınıp bedenden çıkınca gözler onu takibe-der" buyurdu. Ölünün yakınları feryad figan edince Resulullah (as) onlara, "kendi kendinize beddua etmeyin, sadece hayır dileyin. Zira melekler sizin söylediklerinize itimad ederler" buyurdu. Sonra şöyle devam etti: "Ey Alla-htm! Ebu Seleme'ye mağfiret et (O'nu bağışla). Hidayete erenler arasında O'nun derecesini yükselt. Geçmişte yaptığı iyiliklerinden dolayı onu destekle, bizi ve O'nu affet ey alemlerin Rabbi. O'nun kabrini genişlet ve nurlarıdır". Bu hadisi Müslim rivayet etmiştir. [312] Resulullah'ın (As) Gözleri Yaşardı Enes'ten şöyle rivayet edilmiştir: "Resulullah (as), oğlu İbrahim'in yanına geldi, o vefat etmişti. Resulullah'ın (as) gözleri yaşardı, ağladı. Abdurrahman b. Avf, O'na hitaben, "Allah'ın peygamberi olduğun halde ağlıyor musun?" dedi. Resulullah (as), "ey İbn-i Avf, o (ağlamak ve gözyaşı) rahmettir" buyurdu. Konuşmasını şöyle sürdürdü: "Gözyaş akıtır, kalp hüzünlenir ve hizyalnızca Rabbımızın hoşlandığı (razı olduğu) şeyleri söyleriz. Ey İbrahim! Biz senin (aramızdan) ayrılmandan üzüntü içindeyiz". Bu hadisi Buharı ve kısmen de Müslim rivayet etmiştir. Müslim'de şöyle geçmektedir: İbn-i Ebî Bekir b. Ebî Şeybe ve Züheyr b. Harb şöyle dediler: Muhammed İbn-İ Ubeyd bize Yezid b. Keysan'dan, O E-bu Hazim'den, O da Ebu Hureyre'den alarak rivayet etti. Ebu Hureyre şöyle dedi: Resulullah (as) annesinin kabrini ziyaret etti. Kendisi ağladı, etrafında-kileri de ağlattı ve şöyle dedi: "Annemi affetmesi için Rabbtma dua edeyim diye izin istedim. Rabhım izin vermedi. Kabrini ziyaret etmek için izin istedim bana, izin verdi''. [313] Ölüye Dua Etmenin Fazileti Ve Bu Dua İçerisindeki İhlas Ebu Abdurrahman Avf b. Malikten şöyle rivayet olunmuştur: Resulullah (as) bir ölüye dua etti, ben de hemen ezberledim. Şöyle diyordu: "Allahım! onu affet, ona rahmet et, afiyet ver, mağfiret el, ona makamını ver, kabrini genişlet; onu su, kar ve soğukla (serin şeylerle) yıka, beyaz elbisenin yıkanarak kirlerinden temizlendiği gibi onun hatalarını gider, onu dünyadaki e-vinden daha hayırlı bir eve götür. Ona şimdiki ailesinden daha hayırlı bir a-ile, dünyadaki eşinden daha hayırlı bir eş ver, onu cennete koy ve onu hem kabir azabından hem de cehennem azabından koru". Resulullah'ın (as) bu duasını dinledikten sonra ben bile o ölünün yerinde olmak istedim. Bu hadisi İmam Müslim rivayet etmiştir, Ebu Hureyre'den şöyle rivayet olunmuştur: Resulullah'tan (as) işittim, şöyle diyordu: "Bir ölüye namaz kıldığınızda (dua ettiğinizde) duayı yalnızca ona hasrediniz (duada başkasını anmayınız)". Bu hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir. [314] Kardeşinizin Affolması İçin Dua Ediniz, Zira Şu Anda Sorgulanıyor Ebu Amr'dan şöyle rivayet olunmuştur (bu ravinin Ebu Abdullah veya Ebu Leyla Osman b. Affan olduğu da söylenir): Resulullah (as) bir ölüyü defnettikten sonra onun yanıbaşında durdu ve "şu kardeşiniz için mağfiret (affedilmek) dileyiniz ve onun için sabır isteyiniz. Zira o şimdi (meleklere) hesap vermektedir" buyurdu. Bu hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir. [315] BİR YAKINI ÖLDÜKTEN SONRA DÜNYADAN EL ETEK ÇEKMEK Koca Haricinde Hiç Kimsenin Ölümünden Sonra Ûç Günden Fazla Yas Yoktur Bir kadın Resulullah'a (as) şöy!e sordu: "Ey Allah'ın elçisi! Kızımın kocası öldü, şimdi de gözlerinden şikâyet ediyor. Gözlerine sürme çekelim mi?" Resulullah (as), "hayır" dedi ve iki ya da üç kez tekrarladı. Bu hadis müttefekun aleyhtir. Resulullah (as) kadınların ölünün ardından üç günden fazla yas tutmalarını yasakladı. Kocası ölen kadını ise bu hükmün dışında tuttu. Zira kocası ö-len kadınlar dört ay on gün yas tutarlar (yani beklerler). Bu süre içinde sürme çekmez, güzel kokular sürünüp süslenmez ve boyalı (gösterişli) elbise giymezler. Ve kadınlara âdetten temizlendikleri dönemde bir parça su veya biraz tırnak bahuru ile gusletmelerine izin verdi. Hadis müttefekun aleyhtir. Ebu Davud ve Nesaî'ye göre hadiste ".. kınayla ktnalanatnaz..'\ Ne-sai'de "..taranamaz,." ve îmam Ahmed'in kitabında ".. us/urla, kırmızı çamurla boyanmış ve süslenmiş elbise giyemez, kına yakamaz ve sürme çekemez" ibareleri geçmektedir. Ebu Seleme vefat ettiğinde Ümmti Seleme gözlerine sabir denen bir ağaç usaresi sürmüştü. Resulullah (as) O'nu görünce şöyle dedi: "Ya Ümmü Seleme o da nesi?" Ümmü Seleme, "sabirdir ey Allah'ın Resulü! Bunda herhangi bir güzellik unsuru olmaz" dedi. Resulullah (as), "onu yalnızca geceleri sür. O, insanın yüzünü güzelleştirir. Güzellik için taranma. Kına ağacını da -boyanmak İçin- kullanma. Zira o da kına gibidir" deyince Ümmü Seleme, "peki neyle taranayım ey Allah'ın elçisi!"diye sordu. Resulullah (as), "saçlarını sidr (bir çeşit kiraz) ağacıyla kılıflar-sın" buyurdu. Hadisi Nesâî rivayet etmiştir. Ebu Davud'un rivayetinde ise "...bu işleri yapacaksan gece yap, gündüz yapmaktan sakın"ifadesi yeralmaktadır. Amcası Cabİr b. Abdullah'ın hanımı, Resulullah'a (as), kocasından boşandığını bu durumda çıkıp hurmalarını sallamayı, budamayı ve benzeri şeyleri yapıp yapamayacağını sorduğunda Resulullah (as) şöyle buyurdu: "Hurmalarını toplamak üzere salla (veya onları buda). Zira belki elde edecekle-rinle sadaka verir yahut iyiliğe ulaştıran bir hayır işlersin". Bu hadisi îmam Müslim rivayet etmiştir. Bu hususta Hz. Aişe'den şöyle rivayet edilmiştir: Resuluüah (as), "Allah Azze'ye ve ahiret gününe inanan bir hanımın, kocasının ölümü dışında hiç kimse için üç günden fazla yas tutması helal değildir" buyurdu. Ebu Süfyan'ın kızı Ümmü Habibe'nin yakın akrabalarından biri ya da kardeşi ölmüştü. (Üç günden sonra) sarı boyalı bir elbiseyi eline alarak sildi ve şöyle dedi: "Bu elbiseyi giyeceğim, çünkü Resulullah (as), 'Allah Azze'ye ve ahiret gününe inanan bir kadının kocasından başka hiç kimseye üç günden çok yas tutması helal değildir. Kadın kocasından (ayrılarak veya kocasının ölümüyle dul kaldığında bir yas olarak) dört ay ongun bekler' buyurdu":[316] [299] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 151. [300] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 151-152. [301] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 152. [302] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 152. [303] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 152. [304] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 152. [305] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 152. [306] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 153. [307] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 153-154. [308] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 154. [309] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 154-155. [310] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 155-165. [311] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 165-166. [312] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları:166. [313] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 166-167. [314] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 167. [315] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 167. [316] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 171-172. Konu Başlığı: Ynt: Ölüm Gönderen: Ceren üzerinde 15 Ekim 2016, 21:48:52 Esselamu aleykum.Rabbim omrunu islam yolunda giden ve zekarat aninda musluman olarak olen ve allahin rahmetine kavusan kullardan olalim inşallah...
Konu Başlığı: Ynt: Ölüm Gönderen: ❣ Muhammed ❣ üzerinde 15 Ekim 2016, 22:26:34 Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh.Rabbim c.c kalplerimizi islam dini üzere sabit kılsın İnşaAllah.Rabbim hazırlığımızı yapmış bir şekilde gitmeyi nasip eylesin İnşaAllah.Rabbim c.c razı olsun İnşaAllah...
Konu Başlığı: Ynt: Ölüm Gönderen: Mehmed. üzerinde 16 Ekim 2016, 10:50:02 Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah . Rabbim bizlere hayırlı şekilde yaşayıp hayırlı şekilde ölmeyi nasip eylesin . Rabbim paylaşım için razı olsun.
|