> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Fahreddin Atar - Usul > Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari)
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari)  (Okunma Sayısı 7692 defa)
01 Nisan 2010, 01:17:32
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 01 Nisan 2010, 01:17:32 »



Hikmetu´t Teşri




I. HİKMET ? ĞÂYE ? İLLET-i GÂİYYE KAVRAMLARI


Hikmetü´t-teşri´, usûîü´l-fıkih ilminin en önemli konularından biri olup ko­nunun özünü: "Allah hüküm koyarken bîr maslahat, bir gaye, bir fayda gözet­miş midir?" sorusu teşkil etmektedir. Bu konu "Ef´âl-i îlahiyye: Allah´ın fiilleri" konusunun bir parçasını meydana getirmektedir.

Konuyu tahlile girişmezden Önce "hikmet", "gaye", "iîlet-i gâiyye" gibi kelimeler üzerinde durup, onlar hakkında kısa bir bilgi vermek faydalı ve uygun olacaktır.

Hikmet, lügatta birçok manada kullanılmıştır.[2] Hikmet kelimesi, bir şeyi İslah maksadıyla men´ manasına olan "hüküm"den alınmıştır. Hayvanın ağzı­na takılacak geme, onu sağa-sola sapmaktan men ettiği için hikmet adı verilmiş­tir. Daha sonraları hikmet kelimesi, illet, fâide, maslahat, eşyanın hakikatine vakıf olma, hakkı bulma manalarında kullanılmıştır.

Hikmet, aynı zamanda el-esmâ-i hüsnâ´dandır. Bu sebeple Cenab-ı Hakka el-Hakîm denir. Hikmet bu manada Cenâb-ı Hakk hakkında kullanıldığı zaman, ´ ´Ezelde hakikatlerini en güzel şekilde bildiği eşyayı ve varlıkları, zamanı gelince en güzel ve en sağlam bir şekilde yaratması" manasına gelir. İnsanlar hakkında bu kelime kullanılırsa "Hakikatlerini bildiği eşya üzerinde bu bilgi ile amelde bulunması" demektir.

Bu bahiste hikmet lafzından, fayda ve maslahat manası kasdedilmiştir.

Burada ifade edelim ki, bir fiil (iş)´den meydana gelen hikmet ve maslahata dört yönden şu isimler verilmiştir.

1. Gaye, 2. Fayda, 3. Garaz, 4. İllet-i Gâiyye.

Bunları izah edelim: Bir fiilden meydana gelen hikmet ve maslahata

1. Hikmet ve maslahatın o fiilin sonunda gelmesi itibariyle: "gaye",

2. Fiilin sonucu ve semeresi olması bakımından : "fâide: fayda"

3. Fail için o fiilden maksut ve matlup olması itibariyle "garaz",

4. Faili o fiil üzerine sevketmeye, yönlendirmeye sebep ve saik olması itiba­riyle "illet-i gâiyye" ismi verilmiştir.

Bu münasebetle Felsefe ve Kelâm´da illet tabirinin dört manada kullanıldı­ğını ifade edelim: 1. İllet-i fâiliyye, 2. İllet-i maddiye, 3. İllet-i suriyye, 4. İllet-i gâiyye.

Bir işin failine İllet-i Fâiliye; o iş neticesinde meydana gelen eşyanın parçalarına illet-i maddiyye; onun şekil ve suretine illet-i sûriyye; o işten maksat ne ise ona da illet-i gâiyye denir. Meselâ kürsü yapan ustaya illet-i fâiliyye; bu kürsünün tahta ve çivileri gibi parçalara illet-i maddiye; yapıl­dıktan sonraki şekline illet-i suriyye; üzerinde ders takrir etmek illet ve maslaha­tı da illet-i gâiyye´dir. İllet-i gâiyye her ne kadar diğer illetlerden sonra tahakkuk ederse de zihinde diğerlerinden daha öncedir. Çünkü fail olan bu maksat ve mas­lahatı zihninde düşünür, planlar, sonra da düşünce ile fiili yapmaya teşebbüs eder. Bu sebeple alimler; "illet-i gâiyye zihnen mukaddem, fiilin ve haricen muahherdir" demişlerdir.

Fakihler, bizzat faile illet dedikleri gibi, onun fiiline de illet derler. Bu se­beple mükelleflerin fiilleri olan bey´, icare gibi akitlere de illet adı verilir. Şu hal­de mükelleflerden südûr eden bütün fiil ve akitler, illet-i fâiliyyedir. Burada fiil ve akitler, failleri makamına kaim olmuşlardır. O akitlerden maksut olan milk-i rakabe, milk-i menfaat gibi maslahatlar da illet-i gâiyyedir. Şu halde bey´ akdi bir illettir, onun eseri ve semeresi olan mülkiyet de onun illetidir. Bir başka mi­sal verelim; Çocukların mallan üzerinde babanın velayet hakkının bulunması bir şer´î hükümdür. Şâri´in bu hükmü, teşriine sebeb olan illet de, çocukluktur. Çün­kü çocukluk sebebiyle çocuk kendi mallarını korumaktan âcizdir. Bu şer´i hük­mün çocukluk illeti üzerine tertib edilmesinden şâri´in maksudu, ise çocuğun mallarını koruma maslahatıdır. İşte bu maslahat, hikmet-i teşri´dir; o, şer´i hük­mün illet-i gâiyyesidir. Çocukluk ise o hükmün illet-i fâiliyyesi mesabesindedir. Bu iki illetin ikisi de hükmün konulmasına sebeb ise de birincisi ikincisinin illeti­nin illetidir. İşte hikmet-i teşriden maksat bu illet-i gâiyyedir, bu maslahattır. Usûl âlimlerinin vasf-ı münâsip dedikleri illet, o illet-i gâiyye, o hikmet ve mas­lahat değildir. Bil´akis zikrolunan çocukluktur. Çocukluğun velayet hükmünün sabit olması ile münasebeti vardır. Çünkü hükmün çocukluk vasıfı üzerine ku­rulması ile çocuğun mallarını koruma maksat ve maslahatı meydana gelmiş olur. İşte bu vasıf gelişi güzel bir vasıf değil, hükmün hikmetinin tahakkukunu sağla­yan bir vasıftır.

Bizim bu bahiste zikredeceğimiz illetten maksat, illet-i gâiyye´dir.



2. KULLARIN FİİLLERİ (EF´ÂL-İ İBÂD) VE HİKMET


Kulların fiilleri, hikmet ve maslahatlarla mualleldir. Yani bir insanın yaptı­ğı her fiilin; bir hikmeti, bir sebebi, bir illeti, bir gayesi bulunur. Akıllı hiçbir kimse yoktur ki, herhangi bir fiil ve hareketinde maddi veya manevi bir maksat ve gaye gözetmiş olmasın. İnsanların fiillerinde hayali ve ehemmiyetsiz de olsa bir takım maksat ve gayeler bulunur. Maksatsız, gayesiz yapılan bir hareket boş (abes) ve manasızdır. Ancak Mecnun ve sefihler bir maksat ve gayesi olmadan harekette bulunurlar.


3. ALLAH´IN FİİLLERİ VE HİKMET


A. Mezheplerin Görüşleri:


Acaba ef´âl-i ilâhiyye de -kulların fiilleri gibi- hikmet ve maslahatlarla mu­allel midir? Yani, Cenab-ı Hakk´ın irade ve fiilleri de hikmet, maslahat ve özel maksatlar üzerine istinad eder mi? Kulların fiillerinde bu konuda bir ihtilaf bu­lunmadığı halde, Allah´ın fiilleri konusunda mezhepler ihtilaf etmişlerdir.

Eş´âri´ler, Allah´ın fiil ve hareketlerinde hikmet ve maslahatın bulunmadı­ğını iddia ederek fikirlerini şöyle müdafaa ederler:

1. Allah´ın fiillerinin hikmet ve garaz ile muallel olması ilahlık şanına aykı­rıdır. Çünkü bu bir noksanlıktır. Zira bir fiili,bir maksat ve gaye veya hikmete binaen işlemek demek, o maksat ve garazla noksanlığı tamamlamak demektir. Bu takdirde fail, o garazla tamamlanmış, garaz da onutamamlamış olur. Cenab-ı Hakk ise bu gibi noksanlıklardan münezzehtir.

2. Hastalık ve zararlı hayvanları yaratması:

Bu âlemde hastalıklar, zararlı hayvanlar gibi varlığında hiçbir hikmet ve fayda tasavvur olunmayan yaratıklara rastlamaktayız Şayet Allah´ın fiillerinde hik­met ve maslahat bulunması gerekseydi, onları var olmaması gerekirdi. Halbuki dünyada zararlı ve faydasız ne kadar yaratık bulunmaktadır! Bundan da anlaşı­lıyor ki, Allah´ın irade ve fiillerinde hikmet yoktur.

Mutezile ve Mâturidiyye´ye göre ise Allah´ın fiilleri, gizli ve aşikâr pek çok hikmet ve maslahat üzerine istinad etmektedir. Bunlar Eş´arilere cevaben şöyle diyorlar:

1. Allah´ın irade ve filleri hikmet ve maslahat ile muallel olmasının ilahlık

şamnına aykırı olacağım asla kabul edemeyiz. Hatta aksini iddia ederiz. Çünkü bir fiilin hikmet ve maslahatı ihtiva etmesi, noksanlık değil, bilakis kemal (ol-gunluk)dir. Bir fail ne mertebe kemâl sahibi olursa fiiller de o mertebe hikmeti ihtiva eder. Çünkü kemal, kemali gerektirir. Fiilin kemali de ancak hikmet ve maslahatı ihtiva etmekle olur. Cenab-ı Hakkise mutlak kemal sahibidir. O hal­de fiilleri de kemali ve hikmeti ihtiva etmektedir. Bir fail için asıl noksanlık, fiil­lerinde hiçbir hikmet gözetmeksizin onları gelişigüzel meydana getirmesidir. Bu ise Cenab-ı Hakk´a değil, insanlara dahi layık değildir.

2. Hastalıklar ve zararlı hayvanların yaratılışında hikmet bulunup bulun­maması meselesine gelince:

Bu âlemde, görünüşte faydasız ve zararlı zannedilen bazı şeyler görülür. Halbuki mes´elenin aslı göründüğü gibi değildir. Gerekli tetkik ve araştırmalar, mütehassısları tarafından yapıldıkça, kâinatta , faydasız ve zararlı görünen ya­ratıkların birçok faydalarının bulunduğu ortaya çıkmaktadır. İnsan aklı, hadise ve varlıkların ihtiva ettiği ilahi hikmetlerin bütününü hakkiyle anlamaya mukte­dir değildir. Önceden faydasız zannedilen bazı iç organlarımızın, sonradan yapı­lan ilmî ve tıbbî incelemeler sonucunda çok önemli vazifeler ifa ettikleri anlaşılmıştır. Hastalıklar, zararlı hayvanlar ve bunlara benzer haller hep bu ka­bildendir. Bunların varlığında hiçbir hikmet ve fayda yoktur, denilemez. Belki de faydasız zannettiğimiz yaratıkların faydalarının bulunduğu ilim ve fen ilerle­dikçe ortaya çıkacaktır.

Bununla beraber bu alemde zararlı ve şer olan şeyler de bulunabilir. Bu, Cenab-ı Hakk´tn yaratmasında hikmet ve maslahat bulunmadığına delalet etmez. Çünkü bu alemde hayır, serden çoktur. Az şer için çok hayır terkedilemez. Şer ve zararlı olan hiçbir şey yaratılmamalıydı da denilemez. Şayet kendisinde hiç şer bulunmayan, sadece hayır bulunan bir alem aranıyorsa, o da yaratılmıştır:

Bu cennettir.

Bu konuda Mâturidiler ile Mûtezilüer arasındaki fark şudur: Mutezileye göre Allah iyi olanı yaratmak mecburiyetindedir. Mâturidilere göre ise böyle bir mec­buriyet yoktur.


B. Allah Hükümleri Kullarının Maslahatı İçin Koy­muştur


Burada ifade edelim ki, bir insan bir işi kendi lehine bir menfaat gözeterek yapar. Halbuki Cenab-ı Hakk, hikmet ve maslahatlarla dolu filleri kullarının, yarattıklarının maslahatlarım ve menfaatlerini düşünerek ve gözeterek meydana getirir. Çünkü Cenab-ı Hakk´vn hiçbir fayda ve menfaate ihtiyacı yoktur. Cenab-ı Hakk, fiilleriyle insanların, mahrukatın ihtiyaçlarını gidermiş olur.


5. ŞER´Î HÜKÜMLER VE HİKMET


Hikmet-i ilahiyye bahsi, kelâm ve fıkıh usulü ilminin Önemli konularından biridir. Bu, hüsün-kubuh gibi birçok konunun da te...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari)
« Posted on: 26 Nisan 2024, 01:35:55 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) rüya tabiri,Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) mekke canlı, Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) kabe canlı yayın, Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) Üç boyutlu kuran oku Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) kuran ı kerim, Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) peygamber kıssaları,Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari) ilitam ders soruları, Hikmetu´t Teşri (hikmet,gaye,illet-i gaiyye kavramlari)önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes