๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Evlenme Adabı => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 03 Aralık 2010, 15:27:32



Konu Başlığı: Cünup olanın uyumadan abdest alması
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 03 Aralık 2010, 15:27:32
10. Cünup Olan Kimsenin Uyumadan Önce Âbdest Alması
 

Cünub olan eşler, ancak abdest aldıktan sonra uyu­yabilirler. Nitekim bu konuda birçok hadis varid ol­muştur.

a) Hz. Aişe şöyle demektedir:

Hz. Peygamber (s.a) cünup iken yemek veya uyumak istediğinde, avret mahallini yıkar ve namaz abdesti gibi abdest alırdı.[21]

b) İbn Ömer şöyle rivayet etmektedir:

Babam (Hz. Ömer), Hz. Peygamber'e; "Cünup olarak uyuyabilir miyiz? diye sorduğunda, Hz. Pey­gamber; "Evet, abdest aldığınız takdirde uyuyabilirsi­niz (Bir rivayete göre; Abdest al, avret mahallini yıkas sonra uyu)" diye buyurdu. [22]

Diğer bir rivayette: "Evet, abdest aldıktan sonra, istenilirse gusledene kadar uyunabilir" denilmektedir.

Bir başka rivayette ise: "Evet, uyunabilir, isteni­lirse abdest de alınabilir" diye buyurulmaktadır.

c) Ammar b. Yasir şöyle rivayet etmektedir:

Hz. Peygamber (s.a) üç sınıf insana meleklerin yaklaşamayacağını söylemiştir: "Kâfir bir kimsenin le­şine, bedenine kadınlara mahsus -heluk- diye adlandı­rılan kokuyu sürene ve cünup iken abdest almadan yatana.[23]

 
11. Bu Abdestin Hükmü
 

Cünup iken alınan abdest şer'an vacip değildir. Sa­dece müekked olan müstehab davranışlardandır. Nite­kim Hz. Ömer; "Cünup iken uyuyabilir miyiz?"diye sorduğunda, Hz. Peygamber (s.a), "Evet, uyuyabilir­siniz, dilerseniz abdest de alabilirsiniz" diye cevap ver­miştir. [24]

Bu abdestin müstehab olduğunu, Hz. Aişe'nin ri­vayet ettiği bir hadis teyid etmektedir. [25] (Fakat yuka­rıdaki 19 nolu hadiste buyurulduğu gibi takvayı göze­ten bir kimse hiç olmazsa ya abdest almalı ya da teyem­müm etmelidir).[26]

 
12. Cünup Olan Bir Kimsenin Abdest Yerine Teyemmüm Alması
 

Eşler abdest yerine bazen teyemmüm alarak da ya­tabilirler. Nitekim Hz. Aişe; "Rasûlullah cünup iken uyumak istediğinde abdest alır ya da teyemmüm ederdi" buyurmuştur. [27]

 
13. Uyku Öncesinde Gusül Almak Daha Makbuldür
 

Eşlerin uyumadan önce yıkanmaları daha iyidir. Nitekim Abdullah b. Kays, Hz. Aişe'ye, "Rasûlullah cünup iken ne yapardı; yıkanmadan önce mi uyurdu, yoksa uyumadan önce mi yıkanırdı?'"diye sorduğunu ve Hz. Aişe'nin şöyle cevap verdiğini bildirmektedir:

"Her iki şekilde de olurdu, Bazan yıkandıktan son­ra uyur, bazen de abdest alarak uyurdu!" Bunun üzerine Abdullah b. Kays şöyle der: "Bu hususta Ümmet-i Muhammed'e genişlik ihsan eden yüce Allah'a hamdolsun.[28]


[21] Sahihu Süneni Ebi Davud, Hadis no: 218, (Haz. Nasurid-din Elbanî) Lııhari, Müslim, Ebu Avane. (Burada söz ko­nusu edilen abdest vacip değil, sünnettir)

[22] Üç Sünen sahibi

(18/a) Ebu Davud

(18/b) Müslim, Ebu Avane, Beyhaki. Bu hadis, abdestin vacip ol­madığına delildir.

[23] Ebu Davud, 2/192-193, Müsned-i Ahmed, Tahavî, Beyha-ki, Taberânî, Mu'cem'ul-Kebir, 3/143 (îbn Abbas'tan). Tirmizi bu hadisin sahih olduğunu söylemiştir. Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 24-26.

[24] İbn Hibban, Îbn Huzeyme'ye nispeten Zehebî, Telhis

[25] İbn Ebi Şeybe, 1/45, Nesâî dışında diğer sünen sahipleri, Ta­havî, Tayalasî, İmam Ahmed, Beyhakî ve Hakîm

[26] Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 26.

[27] Beyhaki, 1/200 (Assam b. Ali tankıyla). Hafız İbn Hacer "Feth"de senedinin hasen olduğunu söylemiştir, (1/313) Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27.

[28] Müslim, 1/171, EbuAvane. 1/278, Müsned-i Ahmet, 6/73,149 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27-28.




Konu Başlığı: Ynt: Cünup olanın uyumadan abdest alması
Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Kasım 2013, 21:51:44
İslam kolaylık dinidir bu konudan da anlaşılacağı üzere...


Konu Başlığı: Ynt: Cünup olanın uyumadan abdest alması
Gönderen: Ceren üzerinde 09 Kasım 2013, 21:55:20
Bence bir müslümanın bilmesi gereken hususlar.Bilgiler den dolayı Allah razı olsun.