Kuvvet Yoluyla İslah Etmek Herkesi Kapsayan Bir Görev Midir?
Yukarıdaki açıklamalardan anlaşılmaktadır ki söz ile ıslah etmeye çalışmak, kuvvet kullanmak yoluyla ma'rufu emredip münkeri nehyetmekten önce gelir. Bu nedenle bu görevi yapmak her müslümana caizdir. Hatta ma'rufu hatırlatıp münkerden kaçındırmak suretiyle şeriatle hükmetmek kendisine farzdır. Fakat kuvvet kullanma konusuna gelince; acaba şeriat kuvvet kullanmağa kadir olana müsâde vermiş mi, yoksa yalnız idareci ve devlet başkanına mı bu yetkiyi vermiştir?
İslâm uleması bu hususu derinden derine araştırmış ve etraflıca incelemiştir. Şimdi bu konudaki Ulemanın görüşlerini özetleyerek arzedelim.
Allâme el-Kurtubî der ki; "El ile ma'rufu emretmek islâm devlet yöneticilerine, sözle ma'rufu emretmek ulemaya, kalp ile emretmek zayıf insanlara yâni halka düşen bir görevdir." 383
Kurtubî'nin, ulemâdan naklettiği bu açıklama genel bir kaide olarak ortaya çıkmaktadır. Bu da şu anlama gelmektedir.: "Kuvvet ve iktidar sahibi İslâm devletinin, kuvvet yoluyla ma'rufu (İslâm yasasına göre emredilen her fiili) yerleştirmesi ve münkeri (İslâm hukukunun yasakladığı, İslâm'la çatışan her çeşit suç ve günahı) ortadan kaldırması farzdır."
Aynı şekilde tebliğ, ıslâh ve irşâd görevini ifâ edebilen din ulemâsı'nın müslümanları ma'rufu işlemeye teşvik etmeleri ve onlara münkerin kötülüğünü açıklamaları farzdır. Fakat mevcut şartlar içerisinde bu görevi yapmakdan mahrum kalanların, ancak ma'rufu sevmeleri ve kalpleriyle münkerden nefret etmelerinden başka yapacakları bir şey yoktur.
Ulemânın görüşünden çıkan bu sonuçtan, bazı kimseler, kendilerini günaha sokacak "yüz kızartıcı bir suç işleyebilecekleri" hükmünü kesinlikle çıkaramazlar. Zira elinde hüküm ve otorite yoktur ki büsbütün bu konuda sükût etsin. Kaldı ki o günahın ortadan kalkması için son gayretini sarfetmedikçe susması caiz değildir. Çünkü İslâm, bir münkeri görüp onu yumuşaklık, şefkat ve merhamet beslemek suretiyle ortadan kaldırmayı (ince bir siyâset yöntemini kullanarak) her fertten istemiştir. Fakat bunda muvaffak olamadığı zaman kuvvet kullanarak mevcut münkeri ortadan kaldırabilecekse kuvvete başvurması meşru olur.383 el-Câmiu li-Ahkâm-il Kur'ân [
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın