> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Tefsir Eserleri > Emri Maruf Nehyi Münker > Devlet başkanı veya izni
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Devlet başkanı veya izni  (Okunma Sayısı 1031 defa)
26 Mayıs 2011, 16:04:43
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 26 Mayıs 2011, 16:04:43 »



Devlet Başkanı Veya İzni



Bazı ulema "ma'rufu emr münkeri nehy görevinin herkesçe yapılamayacağını ileri sürerek, bunu ancak devlet başkanı, vali veya bunlarca izin verilip görevlendirilenler yapabilir" dediler.
Evvela şuna bakalım; ma'rufu emredip menkerden nehyetmekle, yalnız idareci ve yöneticiler mi, yoksa aynı şekilde bütün toplum da bundan sorumlu mudur?
Şüphesiz ki İslâm devletinin temelini oluşturan bu görev, bazan kuvvet kullanmağa bile ihtiyaç duyar. Fakat bu, umûmun iştirak etmediği anlamına gelmeyeceği ve onların bunu yapmayacağını ileri sürerek, ancak iktidar ve otorite sahibi birinin yürütmesi gerektiğini söylemek doğru değildir. Zira bu görüş, zorbacı bir idarecinin ve halka zulmeden bir yöneticinin huzurunda hak ve adaleti sağlamaya çağıranları öven açık hadislere ters düşer. Bu hadisler şunlardır:

1- Cihad'ın en üstün olanı zalim bir yöneticinin yanında hakkı söylemektir. 307
2- Şehidlerin efendisi Abdulmuttalib'in oğlu Hz. Hamza ile zalim devlet başkanına iyiliği emredip kötülükten vazgeçirmeye çalıştığında devlet başkanı tarafından öldürülen kimsedir. 308
İmam Nevevî şöyle der:
"Ulema şöyle dedi: "Ma'rufu emredip münkerden nehyetmeye çalışma görevi yalnız devletin tayin ettiği memurlara mahsus değildir; Müslümanlardan biri de bu görevi yapabilir."
İmamu'l-Harameyn: "Buna delil müslümanların icmaldir. der. Filhakika gerek asr-ı saadette gerekse diğer asırlarda bu iş için tayin olmayanlar, iyiliği emreder, kötülükten men'ederlerdi. Müslümanlar da onların bu yapıtıklarını onaylar ve kabul ederlerdi. Bu görevle meşgı olanların işine karışıyorlar diye onları ayıplayıp azarlamazlardı. 309
Kur'an-ı Kerim Hacc sûresinde mü'minler şöyle vasıflandırılmıştır
"Onlar (O müminlerdir ki) eğer kendilerine yer (yüzün) de bir iktidar mevkii (siyasal iktidar) verirsek dosdoğru namazı kılarlar, zekâtı verirler, iyiliği emrederler, kötülükten vazgeçirmeye çalışırlar. (Bütün) umurun akıbeti (nihayet) ALLAH'a (râci1) dir." 310
Âyetin açıkça işaret ettiği gibi, ma'rufu emr münkeri nehy görevi yalnız müslüman yöneticilere tahsis edilmez. Âyette geçen "mü'minler" ifadesi genel olup her müslümanı kapsar. Hiç bir kimse bu görevi yapmaktan men'edilemez.
Ömer b. Abdülaziz bu âyet hakkında şöyle der:
"Dikkat edilirse âyet yalnız yöneticilerle ilgili olmayıp fakat aynı zamanda yönetilenlere de hitabetmektedir. 311
Şimdi düşünelim; ma'rufu emredip münkerden nehy etme çalışması idarecinin izni olmaksızın yapılması caiz mi, değil mi?
Gerçekten ma'rufu emredip münkerden nehyetme görevi için vâli'nin izinini gerekli görenler, bununla bu mühim vazifenin düzenli yürütülmesini kastediyor ve şöyle diyorlar: "Eğer ma'rufu emredip münkerden nehyetme izni herkese verilse, çalışma düzeni ve organize diye bir şey kalmaz. O zaman da fesat ve karmaşanın yapacağı tahribatın, yapılacak ıslahdan daha çok zararlı olmasından korkulur. Zira toplumun herbir ferdi kendi başına birer buyruk olur. Fesad da böyle bir ortamda iktidarını kurar, küçülmüş ve bölünmüş güçleri çabucak yener, O zaman da kurulması hasretle beklenen İslâm toplumunun kuruluş tarihi durmadan gecikir. Günümüz İslâm Ümmetinin hazin manzarası budur billahi." (Çeviren)
İmam Gazali bu şarta muhalif olmakla beraber şöyle der:
Fakat etrafında dolaştığı işlere nisbetle günah olduğu bilinebilen ve içtihada muhtaç olan hususlarda halkın, içtihada dalıp hükme varma mes'elesine gelince, bozdukları düzelettiklerinden daha fazla olacağı için, hisbenin bu işe müdahale edebilmesi için vali tarafından tayin edilmesi görüşü kuvvet kazanmıştır. Çünkü böyle olmasa, bazen diyanetinde ve bazan de bilgisinde kusuru nedeniyle ehil olmayan herhangi bir kimse bu işde büyük kusurlar meydana getirebilir. 312
Allâme Şehid Abdüîkadir Udeh şöyle der:
"Devlet başkanı veya yöneticilerin iznini şart koşanlar aslında, ma'rufu emredip münkerden nehiy görevinin düzenli ve organizeli bir şekilde yürütülmesini arzu edenlerdir." 313
Ma'ufu emredip münkerden nehyetme hükmünün geçtiği tüm âyet ve hadisler mutlaktır. Bunun için ulema bu şarta itibar etmedi. Bunu fâsid gördüler.
İmam Gazâlî der ki: "Birçokları bunu şart koştu ve gelişigüzel bu salâhiyeti herkese vermediler. Halbuki bu şart fasittir. Çünkü arzettiğimiz âyet ve hadisler, kötülüğü görüp de susanın âsî olduğunu açıkça ifâde etmektedir. Nerede ve ne halde olursa olsun, gördüğü kötülüğü men'etmek herkese borçtur. Bunu imamın (devlet başkanının) tasarruf ve idaresine verip hususîleştirmek, asılsız bir zorlama olur. 314
Biraz önce zâlim devlet yöneticisine karşı hakkı "Yani İslâm'ı" söylemeyi cihadın en büyüğü olarak ilan eden bazı hadisler naklettik, İmam Gazali bu hadislere işaretle şöyle der:
"İmama karşı söylenmesi caiz olan bu gibi hak sözü başkalarına da söylemek için imamdan izin almaya niçin ihtiyaç olsun"315 Bu hususa bir islâm alimi şunu ilave eder:
"Selef-i salihinin, münkeri işleyen yönetici ve idarecileri reddetmeleri hususundaki âdetlerinin aynı tarz üzere
devam etmiş olması, onların iznine gerek duymadıklarının kesin ve açık delilidir. Hatta emredilen ma'rufu, vali veya yöneticiler kabul ederlerse ne âlâ; şayet kendilerine yapılan iyiliği emre karşı kızarsa, onların kızmaları da ayrıca münker bir davranıştır. Bunu reddetmek vaciptir. Bu yöneticinin inkâr edeceği hususlarda ondan nasıl izin istenebilir? "316
Gerçek anlaşılmıştır ki ma'rufu emr münkeri nehiy görevi, yalnız müslüman idarecilere tahsis edilemez ve bunun için izinleri şart koşulamaz. Belki buna ehil olan her müslümanın yerine getirmesi vaciptir. Allâme Sa'du'd - Din et-Taftazânî şöyle buyurur: "İslâm'ın saadet asrında ve ondan sonraki asırlarda da Müslümanlar hiçbir kimseden zor görmedikleri gibi, herhangi bir idareciye de bildirmeden devlet yöneticilerine iyiliği emrediyor ve onları kötülükten men'etmeye çalışıyorlardı. Bundan da anlaşılıyor ki bu görev yalnız yönetici kadroya tahsis edilmiş olmayıp, aynı zamanda tebaadan herhangi birinin sözlü ve amelî olarak ifâ etmesi caizdir. 317



307 Dâvud Kitâbu'l-Melâhîm (Ma'rufu enir münkeri nehy babında zikretti)
308 Tirmizi ve Hâkim rivayet etti: isnadı sahihtir. (et-Terğib vet-Terhib: 2/4)
309 Şerh-u Sahih-i Müslim: 1/51 (Tere. sah: C. 1/280)
310 el-Hacc: 22/41.
311 Tefsir-u İbni Kesir: 3/226
312 İhyâ-u Ulumi'd-Din: 2/281 (Tere: 2/792)
313 et-Teşrîû't-Cinâî: 1/501 (..Yoksa "izn'i olmayanların böyle bir görevi yapamayacağını söylemek istemiş değillerdir. Binaenaleyh, herhangi bir kişi, içki meclisiyle karşılaştığında onların kadehlerini kırcak ve içindekileri dökecek olursa yahut bir zina fiiline ancak "öldürmek"le engel olunabileceğine inanır da zâniyi öldürürse, devlet başkanı veya yöneticiler tarafından izin verilmemiş olsa da "öldürme" veya" malı "heder etme" fiilinden sorumlu değildir. Çünkü bu fiil İslâm şeriatının açık hükümleriyle yasaklanmıştır ve ma'rufu emreden kişiye bu yetki verilmiş bulunmaktadır. Bununla beraber fail, yönetici veya başkasına muhalefeten veya güvenlik kuvvetlerinin emirlerini küçümsemekten "ta'zir'le cezalandırılabilir.) (Tere. 2/25), (Çeviren)
314 İhyâ-u Ulümu'd-Din: 2/276-277 (Tere. 2/781)
315 A.g.e. (Tere. 2/782)
316 A.g.e. (Tere. 2/782)
317 Şerhu'l-Makâsıd-Taftazânî: 2/180.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Devlet başkanı veya izni
« Posted on: 19 Mart 2024, 12:28:45 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Devlet başkanı veya izni rüya tabiri,Devlet başkanı veya izni mekke canlı, Devlet başkanı veya izni kabe canlı yayın, Devlet başkanı veya izni Üç boyutlu kuran oku Devlet başkanı veya izni kuran ı kerim, Devlet başkanı veya izni peygamber kıssaları,Devlet başkanı veya izni ilitam ders soruları, Devlet başkanı veya izniönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes