๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => el İtisam => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 29 Mayıs 2011, 17:03:41



Konu Başlığı: Dokuzuncu örnek
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 29 Mayıs 2011, 17:03:41
Dokuzuncu Örnek:  




Yüce Allah'ın papazlar ve hahamlarla ilgii ayetleri bu örneğimizi oluşturuyor. Yüce Allah buyuruyor ki:
"(Yahudiler) Allah'ı bırakıp bilginlerini (hahamlarını; Hıristiyanlar da) rahiplerini ve Meryem oğlu Mesih'i (İsa'yı) Rabler edindiler..., [138]
Tirmizî Adiy b. Hâtem'den şöyle dediğini rivayet etmiştir:
Hz. Peygamber'in huzuruna gelmiştim. Boynumda altından bir haç vardı. Rasûlullah bana şöyle buyurdu:
“Ey Adiy! Üzerinden şu putu at!” Ben Peygamberi işittim ki bir yandan da "Allah'ı bırakıp bilginlerini ve rahiplerini rabler edindiler...."[139] ayetini okuyordu. (Rasûlullah devamla şöyle) buyurdu:
"Onlar rahiplerine tapmıyorlardı. Fakat rahipler bir şeyi helâl kılınca onlarda onu helâl sayar, bir şeyi de haram kıldıklarında onu haram sayarlardı." Hadis gariptir.[140]
Saîd b. Mansur'un tefsirinde şöyle bir rivayet yer almıştır: Huzeyfe (r.a.) ye: "Onları.... rabler edindiler"[141] ayeti hakkında görüşün nedir? Denildi. Huzeyfe (r.a.) şöyle dedi:
Onlar bilginlerine ve rahiplerine (taparak) namaz kılmazlardı. Fakat onlar bir şeyi kendilerine helâl kıldığında onlar da bunu helâl sayar, bir şeyi de haram kıldığında, haram sayarlardı. İşte onların rab edinmesi budur.
Tabori Adiy'den de Hz. Peygambere merfu' olarak (aynı rivayeti) hikaye etmiştir. Bu aynı zamanda İbn Abbas ve Ebu'l Âliye'nin dekavlidir.
Ey akıl sahipleri! Dinî bir delil aramaksızın fetva hususunda insanlara inanmak nasıl yerleşmiştir? İyi düşünün. Bil'akis sırf dünya menfaati için böyle bir şey yapılabilmektedir. Yüce Allah fazlu keremiyle böyle bir şeyi yapmaktan bizi muaf eylesin. -Allah göstermesin!'



[138] Tevbe: 31
[139] Tevbe: 31
[140] Reşid Rıza burada şöyle bir not düşmüştür: Bu bid'atın detaylarından birisi (Mısır'da) şöyle (işlemekte) dir: Bunlardan bazısı fetvada iki şıktan birini tercih ederken, fetvayı soranın parasına göre tercih etmeyi helâl görmektedir. Bir meselede iki kişi fetva isterse, o meselede görüş ayrılığı olup, fetva istiyenlerden birisi caiz ve helâl, diğeri yasak ve haram istikametinde fetva arzu etse, bunlardan hangisi müftüye daha çok, bolca (maddi değeri olan şeyler) verirse, müftü fetvayı onu göre vermektedir
[141] Tevbe: 31