ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri >  el İtisam > Bidat ibadetlere mi mahsustur
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Bidat ibadetlere mi mahsustur  (Okunma Sayısı 593 defa)
31 Mayıs 2011, 16:48:21
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839



Site
« : 31 Mayıs 2011, 16:48:21 »



7- BİD'AT İBADETLERE Mİ MAHSUSTUR YOKSA ÂDETLERE DE BİD'AT GİRER Mİ?

 
Bid'atın tarifi sırasında geçtiği üzere bu konuda, yani bid'atın âdetten (ibadet dışında) olan işlere de girip girmediği hususunda farklı görüşleri gerektiren şeyler bulunduğu ifade edilmişti.
İbadetle ilgili konulara bid'atın girdiğinde şüphe yoktur. Bu konu o bölümün tamamını kaplamıştır. Çünkü ibadetle ilgili işler ya kalbin yaptığı inançla ilgili şeylerdir, ya da iş ve söz kabilinden organların yaptığı şeylerdir. Her iki kısma da bid'atın girdiği kesindir. Kaderiyye, Mürcie, Mutezile ve Hâriciler gibi mezheplerin yaptıkları bunun örneğidir. İbâhiyye mezhebi de böyledir. Birtakım ibadetler icat etmek, bir asla dayanmaksızın ve daha önce bir örneği görülmemiş şekilde olmaktadır.
Âdetlerle ilgili bid'ata gelince, akıl bunlarda farklılığın olmasını gerekli görür. Bunun örnekleri, bid'atın kısımlarının ele alındığı yerde açık bir biçimde geçmişti. Bunları burada bir kere daha ifade edersek şunları söyleyebiliriz:
Eziyet ve zulüm için icad edilen yöntemler ve (zor kullanarak) satış yapanlardan vergi almak[1]
Bilgi gerektiren yöneticiliklerde bilgili kimselere karış cahillere öncelik tanımak,
Şerefli makamları babadan oğula geçirerek ehil olmayanlara vermek,
Yönetici liderlerin, hâkimlik ve benzeri görevleri yapanların resimlerini bir yerlere koymak,
Elek kalbur gibi gereçleri kullanmak ve Eşnan denilen kokulu ot ile el yıkamak,
Taylasan[2] denilen bir giysi giymek, giysilerin yenlerini geniş yapmak ve benzeri şeyler.
Bunlar selef"i salihin faziletli zamanlarında olmayan şeylerdir. Bunlar insanlar arasında yaşanmış ve çokça yapılagelmiş ve yaygınlaşmıştır. Netice itibariyle bunlar da bid'ata karışmış ve ümmet içerisindeki uygulanan uyduruk ibadetler gibi olmuştur. Bu, bizim söylediğimizi destekleyen delillerdendir. Karafî'nin ve hocası ilm Abd'is-Selam'ın da eğilimi böyledir. Seleften bazılarının görüşü iflahı böyledir.
Hâfız Ebû Nuaym[3] Muhammed b. Eslem'den rivayet ettiğine göre Muhammed'in bir oğlu dünyaya gelmişti. Olayı Muhammed b. el-Kâsım anlatıyor:
Muhammed b. Eşlem bana para vererek, iki büyük koç almamı söyledi. Ona istediklerini satın aldım. Bana ayrıca on dirhem daha vererek şöyle dedi:
Bununla un al, ama unu elemeden ekmek yaptır. Ben unu elettikten sonra ekmek yaptırdım ve ona götürdüm. O bana dedi ki:
Bu unu elettin mi? Ve tekrar on dirhem daha verip:
Bununla un al ve onu eletmeden ekmek yaptır, dedi. Unu alıp ekmek yaptırdım ve kendisine götürdüm. Bana şöyle dedi:
Ey Abdullah'ın babası! Akika[4] sünnettir, unu elemek bid'attır. Sünnetin içerisinde bid'atın bulunması yaraşmaz. Bid'at, yoluyle yapılan bu ekmeğin evimde bulunmasını istemiyorum.
Bu olayda adı geçen Muhammad b. Eşlem, öyle bir zâttır ki İshak b. Rahuye kendisine "En büyük top­luluktan ayrılmayınız." hadisi sorulduğu zaman bu hadisi "O topluluk, Muhammed (b. Eşlem) ve arkadaşlarıdır" diyerek açıkla­mıştır, ilerde konusu geldiğinde bu husustan ayrıca söz edilecektir. –İnşaallah-
Bundan başka bid'atın ibadetlerde vuku bulması düşünülürse, âdet olan şeylerde de meydana gelebilir. Çünkü bu ikisi arasında fark yoktur. Sonuç itibariyle meşru olan işler bazen ibadetle ilgili, bazen de âdetlerle ilgilidir. Her ikisi de din koyucu tarafından meşru kılınmıştır. Bid'at işlemek suretiyle aykırı davranmak birisinde olduğu gibi, diğerinde de olur.
Üçüncü bir şık daha vardır. Şöyle ki: İslam kaynaklarında âhir zamanda sünnet dışında gelişecek birtakım olaylardan haber verilmiştir. Yukarda geçen şeyler, bu grupta değerlendirilir. Zira bunlar aynı cinstendir.
Buhârî'nın Sahih'inde yer alan, Abdullah b. Mes'ud'dan rivayet edilen hadiste Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: "Sizler yakında benden sonra bencil kimseler ve makbul saymayacağınız işler göre­ceksiniz." Hz. Peygamber'in ashabı (o zaman) bize ne emredersiniz ey Allah'ın Rasûlü, dediler. Bunun üzerine Hz. Peygamber:
Onlara (yöneticilere) haklarını veriniz, kendi hakkınızı da isteyiniz." Buyur­du.[5]
İbn Abbas Hz. Peygamber'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Her kim yöneticisinin hoşlanmadığı bir şey yaptığını görürse, bu duruma sabretsin. Çünkü topluluktan bir karış kadar ayrılmış halde ölen kimse cahiliye dönemi ölümüyle ölmüş olur."[6]
*Yine Sahih-ı Buhârîde Hz. Peygamber'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"İş ehil olmayana verildiğinde kıyameti bekleyiniz."[7]
Ebu Hüreyre'den rivayet olunduğuna göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Zaman yakınlaşacak, ilim yok olacak, (insanların gönlüne) cimrilik (duygusu) atılacak, fitneler ortaya çıkacak ve herc çoğala­caktır. Ebû Hüreyre Hz. Peygambere;
O nedir? dedi. Hz. Peygamber:
Öldürmek, öldürmek buyurdu."[8]



[1] Burada sözü edilen vergi, İslam'dan önce cahilîye döneminde alınan vergidir ki her eşya satandan alınırdı. Bu vergiye meks denirdi, Hz. Peygamber'den rivayet edilen: "Meks sahibi cennete girmez." hadisine göre bu haramdır.
[2] Taylasan başı ve omuzları ihata eden, kısaca hâla başımıza örttüğümüz şal olmalıdır. Mütercim Asım Efendi, Okyanus. 2/950 (Çeviren).
[3] Bu zât, büyük hadis hafızı ve çağının hadis bilgini elan Ahmed b. Abdullah b. Ahmed b. İshali b. Mush b. Mihran el-Mihranidîr. Isfahanli. mutasavvıf ve şafıi mezhebine mensuptur. Hilyet’ul Evliya isimli eserin sahibi olup çok doğru bir kimsedir. Hicri 430 yılının Muharrem ayının 20. günü vefat etmiştir. Bakınız: Tezkire. 3/1092; Şezerat, 3/245; Lisan. 1/201
[4] Akika, çocuk doğduğu zaman ailesi tarafından kurban kesilmesine verilen isimdir. Fıkıh literatüründe buna "Akika kurbanı" denir. (Çeviren)
[5] Hadisi Buharı Sahih'inde Fiten, Megazi ve Menakib kitaplarında rivayet etmiştir. Hadis, Feth'ul Bâri'de 3603-4330-7052 ve 7057 numaralardadır. Müslim. İmamet kitabında 1843 ve 1845, genel numaralarda, Tirmizi. Fiten kitabında 2189 ve 2190 numaralarda rivayet etmiştir. Aynen İbn Hıhban'ın Sahihine de bakınız: 9/195
[6] Hadisi, Buhâri Sahihinde Fiten kitabında (Fethul Barî'de 7053-7054 numarada) ve Ahkâm kitabında  (Feth'de 7143 numarada) rivayet etmiştir. Ayrıca Müslim, İmamet kitabında 1849 genel numara ile, Dârîmi. Siyer kitabında 2019 numara ile rivayet etmiştir. Ayrıca Albâninin lrva’ul Galil'ine de bakınız: Hadis No: 2453.
[7] Hadis sahihtir. Onu Buharî bu lafızla sahih'inde Rikak kitabında (Feth’de 6496 numarada) ve ilim kitabında bir kelime farkı ile (Feth'de 59 numarada) rivayet etmiştir.
[8] Hadisi Buhari Sahih’inde Fiten kitabında -lafız Buhârînindir- Ebû Hüreyreden (Feth'de 7061 numara ile) rivayet etmiştir. Ayrıca Müslim İlim kitabında genel 157 numarada. Tirmizi Zühd kitabında kelime farklılığı ile ve ilim kitabında 2200 ve 2332 genel numaralarla, ibn Mace Fiten kitabında 4052 mimara ile. Ahmed b. Hanbel 2/537 de rivayet etmiştir.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Bidat ibadetlere mi mahsustur
« Posted on: 23 Ağustos 2019, 01:48:51 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Bidat ibadetlere mi mahsustur rüya tabiri,Bidat ibadetlere mi mahsustur mekke canlı, Bidat ibadetlere mi mahsustur kabe canlı yayın, Bidat ibadetlere mi mahsustur Üç boyutlu kuran oku Bidat ibadetlere mi mahsustur kuran ı kerim, Bidat ibadetlere mi mahsustur peygamber kıssaları,Bidat ibadetlere mi mahsustur ilitam ders soruları, Bidat ibadetlere mi mahsusturönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &