๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => el-İhtiyar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 21 Mart 2011, 15:39:55



Konu Başlığı: Mücevherli çocuğu ve köleyi çalmanın hükmü
Gönderen: Sümeyye üzerinde 21 Mart 2011, 15:39:55
Mücevherli Çocuğu, Gümüş Tasmalı Köpeği Ve Köleyi Çalmanın Hükmü:



Kendisinde mücevher bulunan hür bir çocuğu çalanın eli kesilmez. Ebû Yûsuf’dan rivayet edilen bir görüşe göre; bunu çalanın eli kesilir. Çünkü mücevherler çocuktan ayrı olup, yapılan hırsızlığın maksadı da onlardır. Bizim görüşümüze göre; mücevherler çocuğa tâbi şeylerdir. Çocuk ise, mal değildir. Hırsızın maksadı her ne kadar üzerindeki mücevherleri elde etmek olsa da, ölümden korktuğu ve onu ailesine teslim etmek maksadıyla çocuğu almış olduğu şeklinde bir açıklama cihetine gidebilir, eli de kesilmez.

Boynunda gümüş tasmalar bulunan bir köpeği çalan kimsenin de eli kesilmez. Çünkü tasma köpeğe tâbidir. Bu misalde aslolan, köpeği çalmaktan dolayı el kesme cezası verilmeyeceğinden dolayı; ona tâbi olan şeyden dolayı da el kesme cezası verilmez. Köleyi çalanın da eli kesilmez. Ebû Yûsuf’a göre bu köle büyük de olsa, küçük de olsa; hüküm değişmez. Çünkü o bir bakıma insan, bir bakıma da maldır.

Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed dediler ki; 'küçük yaşdaki köleyi çalanın eli kesilir. Çünkü o, kendisinden yararlanıldığı veya yararlanılabileceği için, bir maldır. Burada köle çalınmıyor da, hile ile alınıp götürülüyor veya gasbediliyor. Çocuk yaşdaki köle eğer aklı eriyor ve meramını ifade edebiliyorsa, o (hüküm bakımından) yaşı büyük köle gibidir. [35]

 

Ekin, Meyve, Kitap, Boya Bitkisi, Değerli Ağaç Ve Taş Çalmanın Hükmü:



Hasad edilmeden evvel ekini, ağaç üzerindeki meyveleri çalanın eli kesilmez. Çünkü bunlar mahfaza içinde değildirler. Ayrıca bu hususda naklettiğimiz hadîs-i şerîfde de bunları çalma sebebiyle el kesme cezasının verilmeyeceği ifade buyurulmuştur.

İlmî kitapları çalmak sebebiyle  de el kesme cezası verilmez: Çünkü hırsız onları okumak için aldığını söyleyebilir. Asıl maksat o kitapların içindekilerini okumaktır ki, onlar da mal değildirler. Ama hesap defterini çalanın eli kesilir. Çünkü çalmanın maksadı; o defterin içindekiler değildir. Aksine o defterin kâğıdıdır. Cildi ve yazılmadan evvel kâğıtları çalanın eli kesilir.

Edebî kitapları çalanın elini kesmek gerekip gerekmediği hususunda iki rivayet vardır.

Hint çınarı, kırmızı boya bitkisi, abanoz, sandal ve öd ağaçlarını, yakut, zeberced, kıymetli yüzük taşlarını çalanın eli kesilir. Çünkü bunlar malların en nefisi, en kıymetlisi ve en fazla rağbet görenleridir. İslâm diyarında bunlar kendi suretlerinde her kese mübah olarak bulunmazlar. Bunlar altın ve gümüş gibidirler. [36]




[35] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 4/18-19.

[36] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 4/19.



Konu Başlığı: Ynt: Mücevherli çocuğu ve köleyi çalmanın hükmü
Gönderen: Mehmed. üzerinde 07 Temmuz 2020, 15:17:56
Esselamu aleyküm Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Mücevherli çocuğu ve köleyi çalmanın hükmü
Gönderen: Sevgi. üzerinde 08 Temmuz 2020, 07:28:13
Aleyküm Selâm. Rabbim bizleri razı olmadığı şeylerden uzak duranlardan eylesin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Mücevherli çocuğu ve köleyi çalmanın hükmü
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 08 Temmuz 2020, 07:36:40
Çocuk kayıp ise onu ailesine ulaştırmak için alıkoymak hırsızlık olmaz üstündeki mücevheri almak için olursa o zaman hırsızlık olur