๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => el-İhtiyar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 07 Nisan 2011, 15:46:50



Konu Başlığı: Malın zekât olarak verilecek kısmı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 07 Nisan 2011, 15:46:50
 
Malın Zekât Olarak Verilecek Kısmı:


Mal sahibi malının orta derecede olanını zekât olarak verir: Zira Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur: “Onların mallarının orta derecede olanını (zekât olarak) al.” Malın iyisini zekât olarak almak mal sahibine zarar verir. Kötüsünü almak ise yoksullara zarar verir. Biz, iki taraf arasında denge sağlamak için 'zekât olarak malın orta derecede olanını almak gerekir' dedik.

Yavrusundan ayırarak yavrulu hayvanı, gebe hayvanı, koçları ve besi hayvanını zekât olarak almak caiz değildir. Bunun gerekçesini açıklamıştık. Ayrıca Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur:

“İnsanların mallarının en kıymetlilerini almakdan sakının.” [19] Ömer (ra); “Kuzuyu onlara say.” demiştir. Çoban kuzuyu ellerinin üzerinde tutarak getirse bile, zekâta tâbidir. Yavrulu hayvan, besi hayvanı, gebe hayvan ve koç sahiplerine bırakılmıyor mu? Öyle ise kuzu da zekâta tâbi olacaktır. [20]


Zamanından Evvel Zekât Vermek:

 

Nisaba mâlik olan bir kimse daha senesi gelmeden bir veya daha çok senelerin zekâtını önceden verebilir ve yine aynı şekilde nisabı tutan bütün malların zekâtını verebilir (İmam Züfer): Zira rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (sas) amcası Abbas (ra) dan iki senenin zekâtını önceden istemiş, o da çoğaldıkdan sonra mal olarak ödemişti. Verdiği mal ilk sene ile sonraki sene için eşit miktardaydı. Ama nisabın tamam olmasından evvel zekât verilmez. Çünkü bu halde zekât, veriliş sebebinden evvel verilmiş olmakdadır. Diğer ibadetlerde olduğu gibi zekâtın da sebebinden evvel edası caiz olmaz. İlk nisab malı kendisinde ve diğer nisablarda zekâtın varlığı için sebep teşkil etmektedir.

Görülmez mi ki; bazan nisabı oluşturan mala diğer mallar da eklenir ve eklenen mallar o nisab malına tâbi olurlar. İmam Züfer dedi ki; bir kimse kendi mülkiyetinde bulunan nisab hariç, diğer nisablardan zekât verirse, bu kendisi için yeterli ve caiz olmaz. Çünkü bu durumda zekâtı veriliş sebebi olan mülkiyetten önce edâ etmiştir.

Biz kendi görüşümüzü yukarıda açıkladık. Zira müstefad mal, zekâtın vücûbu hususunda aslî mala tâbidir.   Senenin doldurulması hususunda da aslî mala tâbidir. Bu  durumda sene sanki, hem müstefad malın hem de aslî malın üzerinden geçmiş gibi olmaktadır. [21]





[19] Bu hadîsi Buharî, Müslim, Ebû Dâvud, Tirmizî, Neseî, İbn Mâce, Dârimî ve Ahmed b. Hanbel rivayet etmiştir.

[20] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 1/206-207.

[21]  Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 1/207-208.



Konu Başlığı: Ynt: Malın zekât olarak verilecek kısmı
Gönderen: Sevgi. üzerinde 23 Nisan 2020, 03:44:13
Esselâmü Aleyküm. Rabbim bizleri zekatını hakkıyla verenlerden eylesin inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim


Konu Başlığı: Ynt: Malın zekât olarak verilecek kısmı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 03 Mayıs 2020, 12:43:27
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri ilim öğrenen kullarından eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Malın zekât olarak verilecek kısmı
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 04 Mayıs 2020, 16:28:14
Bir malın zekatını verirken ne en iyisini nede en kötüsünü vermek doğru değildir orta dereceli olanını vermek gerekir bu durumda zekatı verende alanda mağdur olmamış olur