> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > el-İhtiyar  > Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi  (Okunma Sayısı 1992 defa)
25 Mart 2011, 15:33:19
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 25 Mart 2011, 15:33:19 »



Kocanın Başka Bir Şahsa Karısını Boşama Vekâleti Vermesi:




Kocanın başka bir adama; 'karımı boşa  demesi de böyledir:


Bu sözüyle o adamı vekil kıldığı için, vekilin salahiyeti o meclisle kayıtlı kalmaz. Ama o adama; 'dilersen karımı boşa' derse; boşaması bulunduğu meclise bağlı olur (İmam Züfer): İmam Züfer dedi ki; 'bununla evvelki aynıdır. Çünkü bu da 'dilersen' kelimesi söylenmemiş gibi vekâlet vermektir.' Bize göre bu dileme şartına bağlandığı için, boşama salahiyetine mâlik kılmaktır. Mâlik olan da bu hakkını dilediği zaman kullanır. Bilindiği gibi, mülk etmekte de, hakkın kullanılması içinde bulunulan meclisle kayıtlıdır. Erkek karısına; 'seversen boşsun1 der de karısı 'diledim' derse; boşanma vukubulur. Ama erkek; 'dilersen boşsun' der de, karısı; 'sevdim' derse, boşanma vukûbulmaz.

Bu ikisi arasındaki fark şudur: Dilemek, irâde ve icaptır. Bunda sevgi mânası fazlasıyla vardır. Şu halde 'dilersen boşsun' sözüne karşılık kadının; 'diledim' demesinde sevme şartı fazlasıyla mevcuttur. Ama sevmede icap yoktur. Demek ki, 'dilersen boşsun1 sözüne karşılık kadının, 'sevdim' demesinde bu sıfatıyla dileme mânası ve dolayısıyla boşanma şartı mevcut değildir.

Koca karısına; 'her ne zaman istersen kendini boşa' derse; karısının birer birer üç defa kendini boşamaya hakkı vardır: Çünkü 'her ne zaman' sözü fiilin tekrarını gerektirir ve bu mevcut nikâhda sahip olunan talâka inhisar eder. Hatta koca karısını üç talâkla boşarsa, bu karısı başka bir koca ile evlenip boşandıktan sonra kendisine geri dönebilir. Döndükten sonra bir daha kendisini boşama salahiyetine sahip olamaz. Fakat kendisini bir defada üç talâkla boşayamaz: Çünkü 'her ne zaman' sözü, umumî olarak üç talâkla değil, birer talâkla boşama salahiyetinin tanınmış olmasını gerektirir.

İmam Züfer dedi ki; 'bu salâhiyet mevcut nikâhta sahip olunan talâka inhisar etmez.  Öyle ki, bu salâhiyeti alan kadın boşanıp başka bir kocayla da evlenip boşandıktan sonra eski kocasına döndüğünde, 'her ne zaman' sözünün gerçek manasıyla amel ederek kendisini yine boşayabilir.'

Bize göre bu boşama hakkının kadına mülk edilmesidir ve ancak mülkiyette bulunan şeyde sahih olur ki, bu da üç talâkdan fazla olamaz, îlâ da bu hükme tâbidir: îlâ ile üç talâk vâki olur da sonra kadın kocasına dönerse, bize göre îlâ da geri dönmez. Ama İmam Züfer'e göre geri döner.

Koca karısına; 'kendini üç talâk ile boşa' deyip, kadın da kendisini bir talâkla boşarsa, bir talâkla boş olur: Çünkü kadın sahip olduğu talâkların bazısını ikâ etmiştir. Koca; 'bir talâk ile boşa' der, kadın da üç talâk ile boşanırsa, talâk vâki olmaz (Ebû Yûsuf, İmam Muhammed): Bu Ebû Hanîfe'nin görüşüdür. İmameyn dediler ki;'kadın bir talâka mâlik olduğu için bir talâk vâki olur. Birden fazla söylediği talâklarsa, lağv olur. Bu şuna benzer: Koca karısına; 'sen dört talâkla boşsun' derse, üç talâkla boşanır. Fazla olarak söylediği bir talâk ise lağv olur.

Ebû Hanîfe'ye göre bir, lâfız ve mâna bakımından üçden başka bir şeydir ve kadın bir talâkla salahiyetli iken üç talâkla boşandığında kendi mülkiyetinde bulunmayan talâkları ikâ etmeye kalkışmıştır. Bu, hiç bir temele dayanmayan yeni söylenmiş bir söz olur ki, bununla talâk vâki olmaz. Ama kocanın durumu böyle değildir. O üç talâka mâliktir. Mülkiyet hükmünce üç talâkda tasarrufta bulunur. Fazlası ise lağv olur, geçersizdir.

Koca; 'kendini bir talâkla boşa, ric'ate mâlik olurum' der, kadın da; 'kendimi bâin talâkla boşadım' derse; ric'î talâkla boş olur: Çünkü asıl olanı meydana getirmiştir. Bu sahih olur. Kocasının kendisine emretmiş olduğu ric'î talâk vâki olur. Sonra kendisi ona bâinlik vasfını eklemiştir. İhtiyaç olmadığından dolayı bu vasıf geçersiz olur.

Koca; 'bir bâin talâkla kendini boşa' der de, kadın; 'kendimi ric'î bir talâk ile boşadım' derse; bâin talâkla boşanmış olur: Bunun gerekçesini söylemiştik. Koca karısına; 'nasıl istersen, o şekilde boş ol  derse; istemese de hemen bir ric'î talâk vâki olur. Kadın bir bâin talâk veya üç talâk ile boşanmak isterse, kocası da aynısını irade ederse; koca ile karının iradeleri çakıştığı için kadın istediğine göre boşanmış olur. Karı kocanın istekleri muhtelif olunca, bir ric'î talâk vâki olur (Ebû Yûsuf, İmam Muhammed): Kadın kocasının isteğine muhalefet edince, yaptığı tasarruf geçersiz olur ve talâk ikâımn aslı kalır.

İmameyn dediler ki; kadın ikâ etmedikçe, talâk vâki olmaz. O, üç talâk veya ric'î bir talâk veya bâin bir talâkla boşanmayı dileyebilir.

Köle azad etmek de bu ihtilaf hükümlerine tâbidir.

İmameyn'in bu mes'eledeki görüşlerinin gerekçesi şudur; koca boşama salâhiyetini dilediği şekilde karısına devretmiştir. Bu sebeple talâkın aslının kadının dilemesine bağlı olması gerekir. Öyle ki, kadın bu salâhiyete gerdekden evvel de, sonra da sahip olur. Mücerred ikâı ile talâk vâki olsaydı; gerdeğe girmeden evvel talâkı ikâ etmeye salahiyetli olmazdı.

' Ebû Hanîfe'ye göre ise (nasıl) kelimesi vasıflandırma için kullanılır. Bu da  tabiatıyla    talâkın     aslının    sübûtunu   gerektirmiş  olur.

Talâkın kadına devri   nasıl kelimesinin hakikî manasıyla amel edilerek talâkın vasfı hususunda olur.

Koca; 'dilediğin kadar...' veya; 'ne kadar dilersen boşsun' derse; kadın kendini dilediği kadarı ile boşama hakkına sahip olur:

Çünkü 'dilediğin kadar1 ve; 'ne kadar dilersen' sözleri sayı için kullanılırlar. Koca bu sözleriyle karısına dilediği sayıda talâkla kendisini boşama salâhiyeti devretmiş olur.

Koca; 'kendini üçden dilediğince boşa' derse; kadın kendini üç talâkla boşayamaz. Ama daha az sayıda boşayabilir (Ebû Yûsuf, İmam Muhammed): İmameyn dediler ki;'bu durumda kadın kendini üç talâkla boşayabilir. Çünkü kocası kendisine bu salâhiyeti; 'Kendini üçden dilediğince boşa' demekle devretmiştir. Buradaki (U>

harfi umum ifade eder. (^) harfi de ayırdetme (temyiz) için kullanılır ve bu bir şeyi kendi cinsinden temyiz etme mânasmdadır. Meselâ;

'Yemeğimden dilediğin kadar ye' tabirindeki Ebû Hanîfe'ye göre teb'îz; yani ondan bir kısım, bâziyet; (i«) harfi de umûmîleştirmek

mânasmdadır. Burada biz kendisine boşama salâhiyeti devredilen kadına üç talâkın bazısı (bir kısmı) ile kandisini boşama hakkı tanıyoruz. Ama umumîliği olan bir bâziyettir ki; bu da iki talâktır. Bunun benzeri olan 'yemeğimden dilediğin kadar ye' sözünde bâziyeti; durumun delaleti sebebiyle terk ettik. Ki, o da cömertçe ikramı ortaya koymaktır.

Koca karısına; 'istersen, istediğin kadar boşsun' derse; bu sözde iki isteme (meşîet) vardır. Bunlardan biri kadının bulunduğu meclisle kayıtlıdır. İkincisi ise mutlak olup, vakte bağlanmıştır. Kadın bulunduğu meclisden kalkarsa, her iki meşîet bâtıl olur. Muvakkat olan meşîet o meclisde bulunulan müddet içinde geçerlidir. Mutlak olan da orada bulunulan müddete bağlı kılınmıştır. Oradan kalkıp gidince her iki meşîet de bâtıl olur. Kadın o meclisde iken boşanmak isterse, kocası ona o vakitte 'istersen boşsun' demiş gibi olur. [28]




[28] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 3/144-147.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi
« Posted on: 29 Mart 2024, 03:04:04 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi rüya tabiri,Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi mekke canlı, Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi kabe canlı yayın, Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi Üç boyutlu kuran oku Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi kuran ı kerim, Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi peygamber kıssaları,Kocanın birisine boşama vekâleti vermesi ilitam ders soruları, Kocanın birisine boşama vekâleti vermesiönlisans arapça,
Logged
17 Ağustos 2020, 10:43:51
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #1 : 17 Ağustos 2020, 10:43:51 »

Esselamu aleyküm Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

18 Ağustos 2020, 07:39:55
Es-Sabur

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1.280


« Yanıtla #2 : 18 Ağustos 2020, 07:39:55 »

Bir kişi karısını boşamak için başka kişiye vekalet veremez o sözü kendi demesi gerekir
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
19 Ağustos 2020, 07:35:34
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.948


« Yanıtla #3 : 19 Ağustos 2020, 07:35:34 »

Aleyküm Selâm. Rabbim herkesin yuvasına huzur nasip etsin inşaAllah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes