> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > El-Bidaye Ven Nihaye >  Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar  (Okunma Sayısı 1722 defa)
03 Şubat 2011, 14:17:08
Esila

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 967


« : 03 Şubat 2011, 14:17:08 »



Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar


Kusayy B. Kilab´ın Ka´be´nin İdaresini Huzaalılardan Alıp Kureyşlilere Geri Vermesi

Fasıl

Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar.

Câhilîye Döneminde Şöhret Bulmuş Bazı Kimseler Halid B. Sinan El-Absî

Cahîlîye Döneminin Meşhur Cömertlerinden Hatem Taî

Abdullah B. Cüd´an.

Meşhur Şaîr Îmru´l-Kays.

Cahîliye Dönemi Şairlerinden Ümeyye B. Ebî´s-Saltes-Sakafî

Rahip Bahîra.

Kuss B. Saide El-İyadî



Kusayy B. Kilab´ın Ka´be´nin İdaresini Huzaalılardan Alıp Kureyşlilere Geri Vermesi


Kusayy´m babası Kilab ölünce, Uzre kabilesinden Rebia b. Haram, onun anasıyla evlendi. Üvey babası, onu ve anasını kendi memleketine götürdü. Daha sonra Kusayy, genç yaşta Mekke´ye geldi. Huzaa kabile­sinin reisi Huleyl b. Hubşiye´nin kızı Hübba ile evlendi. Huzaalılann de­diklerine göre, kendi kızıyla evlenen Kusayy´m çocuklannın çokluğunu gören reis Huleyl, Ka´be´nin idaresini Kusayy´a vermiş ve: "Bu işe, sen benden daha layıksın." demiş. İbn îshak der ki: Bunu, sadece Huzaah-lardan duyduk. Başkalarının anlattıklarına göre Kusayy, Ka´be´nin idaresini ele geçirmek için ana tararından olan kardeşlerinden -ki reis­leri de Rizah b. Rebia idi- Kinane ve Kudaa oğullan ile, Mekke çevresin­deki Kureyşlilerden ve diğerlerinden yardım istemiş; yardımına gelen­lerin desteğiyle güçlenip Huzaahlan Ka´be´den uzaklaştırmış ve yöneti­mi ele almıştır.

Hacılara izin verme yetkisi, Sufelilerin elinde idi. Bunlar, Beni Gavs b. Mürr b. Üdd b. Tabihe b. îlyas b. Mudar kabilesinden idiler. Onlar, şeytan taşlamaçlıkça başkalan taşlamaz, Mina´dan dönmedikçe başka-lan dönmezdi. Hakimiyetleri yıkılıncaya kadar bu yetki, onlarda kaldı. Onlardan sonra bu yetki, aradaki nesep yakınlığı sebebiyle Beni Sa´d b. Zeyd b. Menat b. Temim´e geçti. Bunlardan ilk olarak bu yetkiyi kulla­nan Safvan b. Haris b. Şicne b. Utarid b. Avf b. Ka´b b. Sa´d b. Zeyd-i Me­nat b. Temim olmuştur. Bu yetki, onun ailesinin elinde kaldı. En sonun­da Kerib b. Safvan´ın elindeyken İslâmiyet gelip oraya hakim oldu.

Müzdelife´de hacılara hareket iznini verme yetkisi, Advanlılann elindeydi. İslâmiyet gelince bu yetki, onların bu işle görevli son şahsiye­ti olan Ebu Seyyare Amile b. A´zel´in elindeydi. Bu zatın adının As; A´zel´in adının da Halid olduğunu söyleyenler olmuştur. Tek gözlü bir katmn üzerinde durur, insanlara Müzdelife´den hareket izni verirdi. Bu görevi kırk yıl müddetle sürdürdü. Diyeti, 100 deve olarak belirleyen ilk kişi odur. Şu sözü ilk olarak söyleyen de odur: "Gayrete gelelim, diye musibet göründü!" Bu sözü, Süheylî nakletmiş tir. Araplar arasıda bir hadise vuku bulunca, Amir b. Zarib el-Advanî´nin hakemliğine başvuru­lur, onun verdiği hükme razı olunur ve uyulurdu. Bir defasında hünsa (erkek ve dişi organı olan kişi) adamın miras hakkı konusunda fikrini sormuşlardı. Bu konuda nasıl hüküm vereceğini düşünerek uykusunu kaçırmış, geceleyin uyuyamaz olmuştu. Davarlarını gütmekte olan ca­riyesi Süneyle, onun bu halini görünce, "Babası ölesice, neyin var, niye uyuyamıyorsun bu gece " diye sormuş, o da kafasını yoran meseleyi ca­riyeye anlatmış, cariye de bu konuda sana bir çare bulabilirim, demiş ve teklifini şöyle açıklamış: "Hükmünü, hünsanm idrarının çıkış yerine gö­re ver." Cariyenin bu sözü karşısında Amir: "Vallahi, beni sıkıntıdan kurtardın." demiş ve hükmünü, onun teklifi doğrultusunda vermiş.

Süheylî dedi ki: Bu, emare ve alametlerle istidlalde bulunma türün­den verilen bir hükümdür. Bunun şeriatta da yeri vardır. Zira yüce Al­lah buyurmuş ki:

"Onlar, sahte bir kan ile Yusuf un gömleğini getirdiler." (Yûsuf, ıs.) Yusuf un gömleğinde kurt dişlerinin izi olmadığı halde kardeşleri, onun gömleğine sahte bir kan sürmüşler ve kurt taraûndan parçalanıp öldürüldüğünü söylemişlerdi.

Bir başka ayette de, Cenâb-ı Allah şöyle buyurmuştur: "Eğer gömleği önden yırtılmışsa, o (kadın) doğru söylemiştir. Bu (Yusuf) ise yalancılardandır. Eğer gömleği arkadan yırtılmışsa, o (ka­dın) yalan söylemiştir. Bu (Yusuf) ise, doğru söyleyendir." (Yûsuf, 26-27.) Bir hadiste de şöyle buyrulmuştur:

"(Doğum yapıncaya kadar) onu (kendisine zina isnadında bulundu­ğunuz hamile kadını) bekletin (hemen recmetmeyin.) Eğer kıvırcık saç­lı, benzi kül renkli, güzel bir çocuk doğurursa o çocuk, kadınla zina etti­ğini iddia ettiğiniz erkeğe aittir."

İbn İshak dediki: Haram aylardaki haramlığı başka aylara ertele­me işi, Fukaym b. Adiyy b. Amir b. Salebe b. Haris b. Malik b. Kinane b. Hüzeyme b. Müdrike b. İlyas b. Mudar´daydı.

İbn îshak dedi ki: Araplara ilk erteleme (nesi) yapan, Kalemmes´tir. Kalemmes´in asıl adı Huzeyfe olup Abd b. Fukaym b. Adiyy´in oğludur. Ondan sonra oğlu Abbad.; Abbad´dan sonra Kala´ b. Abbad; Kala´dan sonra Ümeyye b. Kala´, Ümeyye´den sonra Avf b. Ümeyye, en sonunda da Ebu Sümame Cünade b. Avf b. Kala´ b. Abbad b. Hüzeyfe bu işi yapmıştır ki, Kalemmes adıyla bilinen kişi budur. Ebu Sümame, bu işi yapmak­tayken İslâmiyet hükümran oldu.

Araplar, hac ibadetlerini eda ettikten sonra onun etrafında topla­nırlar, o da onlara hitab eder, haram ayların haramlığını duyurur, bu aylarda kimsenin kimseye sataşmaması gerektiğini bildirirdi.

Bu aylardan birini helal kılmak istediğinde muharrem ayını helal kılar, onun yerine safer ayım haram olarak ilan ederdi M, Allah´ın belir­lediği haram ayların sayısını tuttursunlar. Böyle yaparken de şöyle der­di: "Allah´ım! Ben, iki saferden birincisini helal kıldım, diğerinin haramlak hükmünü önümüzdeki yıla erteledim.» Onun bu ertelemesine, Arap­lar da uyarlardı. Cezl et-Tian diye bilinen Umeyr b. Kays, bir şiirinde şu konuya şöyle değinmiştir.

"Maadd bilir ki, benim kavmimin güzel hasletleri vardır.

Onlar, insanların en şereflileridirler.

Okçulukta var mıdır bizi geçebilen Kimlere,

Gem çiğnetmedik ki biz, Maadd´a karşı,

Helal ayları haram kılıp da hükmünü ertelemedik mi "

Kusayy, kavminin lideri ve emrine uyulan büyüğüydü. Arap yarı­madasının çeşitli yerlerine dağılmış olan Kureyşlileri toplayıp bir araya getirdi. Kendisine itaat eden Arap kabilelerinin de yardımıyla Huzaalılara karşı savaş açtı, onları Ka´be´den uzaklaştırdı, Ka´be´nin idaresini ele aldı. Bu uğurda kendisi ve taraftarlarıyla Huzaalılar ara­sında çok çetin çarpışmalar oldu. Neticede Ya´mür b. Avf... b. Kinane´nin hakemliğine başvurdular. O da, Huzaalılardan çok, Kusayy´ın bu göre­ve layık olduğuna; Kusayy´ın, Huzaalılarla Bekr oğullarından öldürdü­ğü adamların kanlarının karşılıksız kalmasına, Huzaalılarla Bekr oğullarının öldürdükleri Kureyşli, Kinaneli ve Kudaalı adamların di­yetlerinin ödenmesine, Mekke´nin ve Ka´be´nin yönetiminin Kusayy´a verilmesine karar verdi.

Yamür b. Avf... b. Kinane, "Ölen Huzaalılarla Bekr oğullarının kan bedellerini ayaklarımın altına alıp eziyorum." dediği için, ezen ve kıran anlamına gelen Şeddah adını almıştır.

İbn îshak dedi ki: Kusayy, Ka´be´nin ve Mekke´nin idaresini ele aldı. Dağınık yerlerdeki kavmini toplayıp Mekke´ye getirdi. Mekkelilerle kendi kavminin başına geçti. Halk, onu hükümdar olarak tamdı. Ancak, Arap kabilelerinin öteden beri ellerinde bulunan bazı yetkilere karış­madı. O yetkileri, yine sahiplerinde bıraktı. Bu düzeni değiştirmemeyi prensip edindi. Safvan, Advan, Neşe´, Mürre b. Avf kabilelerini, kendi işlerinin başında bıraktı. Nihayet İslâmiyet geldi. Bunların tamamını değiştirdi.

KaT) oğullarından hükümdarlığa ilk geçen kişi, Kusayy´dır. Kavmi, onun hükümdarlığım tanıdı, kendisine itaat ettiler. Hicabet, Şikayet, Rifade, Nedve ve Liva görevlerini kendi üzerine aldı. Mekke´deki şerefli görevlerin tamamını eline geçirdi. Mekke´yi, kendi kavmi arasında dört mıntıkaya ayırdı. Kureyşli olan herkesi, Mekke´deki evlerine yerleştir­di. Hak yerini buldu. Onun dönüşünden sonra adaletten kaçan protesto edildi. Kureyşliler, eski mekanlarına yerleştiler. Huzaalılardandan öc alındı. Kureyşliler, eski şerefli evleri Ka´be´yi Huzaalılardan teslim al­dılar. Bununla beraber, Huzaalılann oraya diktikleri putlar da onlara devredilmişti. Onların, putlar önünde kurban kesme, putların önünde yalvarıp yakarma, onlardan yardım ve rczık dileme gibi uyduruk adetle­ri de Kureyşlilere intikal etmişti.

Kusayy, Kureyş kabilelerinin bir kısmını, Mekke vadisinin iç ke­simlerine, bir kısmını da dış bölgelerine yerleştirmişti. İç kesimlerde oturanlara Kureyşu´l-Bitah, dış kesimlerde oturanlara ise Kureyşu´z-Zevahir denirdi.

Kusayy; Hicabet, Sedene ve Liva gibi reislikleri uhdesinde topla­mıştı. Haksızlıkları ortadan kaldn´mak ve davaları halletmek için bir di­van kurmuş, bu divana Darü´n-Nedve adım vermişti. Bir problemle karşılaşıldığında, kabile reisleri gelip Darü´n-Nedve´de toplanır, birbir­leriyle müşaverede bulunur ve probleme çözüm bulurlardı. Savaş ilanı, evlenme akidleri, buluğa eren kızların kendilerine mahsus gömleği giy­meleri, hep Darü´n-Nedve1 de karara bağlanırdı. Bu divanın kapısı, Mes-cid-i Haram´a açılıyordu. Burası, Abdüddar oğullarından sonra Hakim b. Hüzzam´ın eline geçmiş, o da Muaviye zamanında 100.000 dirheme başkalarına satmıştı. Bu yüzden Muaviye, onu kınamış ve; "Milletinin şerefini 100.000 dirheme sattın." demişti. O da: "Şeref, bu gün takva ile­dir. Allah´a andolsun ki cahiliye devrinde ben orayı bir tulum şaraba sa­tın almıştım. Şimdi ise 100.000 dirheme sattım. Şahid olun ki bu param da Allah yolunda sadakadır. Şimdi deyin bakalım, aldanan hangimiz " demişti.

Dare Kutni bunu, «Esmaü Ricali´l-Muvatta´» isimli eserde anlat­mıştır.

Hacılara su verme işini, Hakim b. Hüzzam yürütüyordu. Hacılar hep onun havuzlarından su içerlerdi. Daha önceleri Cürhümlüler tara­fı...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar
« Posted on: 23 Nisan 2024, 12:09:29 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar rüya tabiri, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar mekke canlı, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar kabe canlı yayın, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar Üç boyutlu kuran oku Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar kuran ı kerim, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar peygamber kıssaları, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylar ilitam ders soruları, Câhiliye Döneminde Vuku Bulan Bazı Olaylarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes