๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => El-Akl ve Fehmül Kuran => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 19 Haziran 2011, 16:04:36



Konu Başlığı: Rağıbel-İsfehanî
Gönderen: Ekvan üzerinde 19 Haziran 2011, 16:04:36
Rağıbel-İsfehanî(H. 500)

 

el-İsfehanî şunları söylemektedir:

Akıl iki kısımdır;

1) Seciye halinde akıl: Bilgileri kabule elverişli bir potansiyeldir ve çocukta çekirdekteki hurmanın varlığına benzer bir varlığa sahiptir.

2) Kazanılmış (mükteseb) akıl: Bu akıl sayesinde söz konusu potansiyel güçlenir.

Daha sonra, kazanılmış aklı bir takım bölümlere ayırarak el-Gazâlî etkisi ile bu ayrımı zenginleştirmiştir. Kazanılmış (mükte­seb) terimi; el-Kindî, el-Farabî ve İbn-i Sina doktrinlerinde var olan Antik Yunan'dan gelen felsefî etkinin bir yansımasıdır. Bu et­ki, H. 4. yüzyıldan itibaren güçlenmiş, ne var ki Muhâsibî'nin bu tanımı hem Platonist-gnostik, hem materyalist stoacı, hem de peripatik bir biçim almış olmasına rağmen Ehl-i Sünnet tarafından ge­nelde tercihe şayan bulunmuş ve bu etkiler sonrasında da aklı: Se­ciye halinde akıl ve kazanılmış akıl diye ikiye ayırma geleneği de­vam etmiştir.

İslâm düşünürlerinin eserlerinde; tasavvuf, kelam ve akılcı fel­sefede Haris düşüncesinin izlerini tesbit ederek yeni ve orijinal bir düşünce olduğunu belirledikten sonra artık Hâris'in, değişik dö­nemlerde yaşamış İslâm düşünürlerinin en seçkinlerinden biri ve özellikle H. 3. yüzyılın en seçkin düşünürü olduğunu söyleyebili­riz. Hatta o, bu yüzyılın müceddidi kabul edilmelidir ki el-Vasaya, et-Tevehhüm, Bid'u men Enabe İlellah, el-Akl, Fehmu'l-Kur' ân, el-Mekasib ve er-Riaye gibi eserlerin müellifi için bu çok görül­memelidir. [518]


[518] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 202.