๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => El-Akl ve Fehmül Kuran => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 18 Haziran 2011, 11:33:10



Konu Başlığı: Nesh Nerede Caizdir
Gönderen: Ekvan üzerinde 18 Haziran 2011, 11:33:10
Nesh Nerede Caizdir?

 

Nasih ve mensuh; sadece hükümlerde; emir ve nehiylerde; şer'î had ve cezalarda caizdir...

Bu anlamda nesh; beda, ya da çelişki içermez. Ama Allah (c); bir süre için yükümlü tutmayı, bu süre geçtikten sonra terkini em­retmeyi murad ettiği ve sonra da neshederek yerine başka bir hü­küm koymayı ezelde murad ettiği ilk fiilin; bir süreye kadar yapıl­masını murad etmiş, bir emir vermiş veya bir şeye hükmetmiştir.

Burada Allah, kendi emrini neshetmemiş; emre konu olan bir şeyi yine emre konu olan başka bir şeyle neshetmiştir. Önceden or­taya konulmuş bir irade gereği; cehalet veya bilgisizlik söz konusu olmaksızın; önce bir şeyle emrolunup, sonra nehyolunarak başka bir şeyle emrolundukları konular insanlar arasında da söz konusu­dur. Örneğin kişinin çocuğuna önce tarlada çalışmasını emretmesi böyledir: Bu emri ile o, çocuğun, ekim zamanı tarlada çalışmasını sonra da bu işi bırakarak evinde kendi hizmetinde çalışmasını mu­rad etmiştir. Bu iki emirden her ikisi de başlangıçta ortaya koydu­ğu bir irade gereğidir.

Muhâsibî; daha sonra, sapkın bir fırka olmasına rağmen Mutezile'nin geçmiş ve geleceğe ilişkin haberlerde neshe cevaz vermek­ten kaçınıp hükümlerde neshe cevaz verdiği için, Ehl-i Sünnet ile aynı çizgide buluştuğunu ama bu sağlıklı girişi, rağmen sağlıksız sonuçlara ulaştığını belirtmiştir. [616]


[616] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 244-245.