> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Efendimiz > Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare  (Okunma Sayısı 651 defa)
30 Nisan 2011, 19:09:35
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 30 Nisan 2011, 19:09:35 »



Esirler Konusundaki Hassasiyet ve İstişare

Bu arada ashabına, esirler konusunda duyarlı olmalarını söyle­miş ve onlara hayırla muamele edilmesini istemişti. Hatta bu emri yerine getirmek için o gün sahabe, yemek vakti gelince kendileri hurma ile yetinirken esirlerine ellerindeki en güzel yemeklerini ver­diler. Daha sonra Müslüman olacak olan Ebu Zeyd, konuyla ilgili bir hatırasını anlatırken bu noktaya işaret edecek ve:

- O gün ben de, Erisar'la birlikte Medine'ye getirilenler arasın­daydım. Yemek vakti gelip de bir şeyler yemek istediklerinde onlar, Resülullah'ın tavsiyesini yerine getirmek için ellerindeki ekmeği en önce bana veriyorlar, kendileri ise hurma yiyerek açlıklarını gi­dermeye çalışıyorlardı. Hatta onlardan birisi o gün, elinde bulunan ekmeği uzatıp da bana verince, onu alıp da yemekten haya eder ve bu ekmeği yanımdaki bir başkasına verirdim ve çoğu zaman da bu ekmek, yeniden bana geri gelirdi.

Esirlerin Medine'ye getirildikleri ilk gece Efendimiz'in gözüne uyku girmemiş, sabaha kadar uyuyamamıştı. Bunun farkına varan

bazı sahabiler, uyku tutmamasının sebebini sorduklarında Efendi­miz onlara şu cevabı verecekti:

- Abbas'ın inlemesi beni uyutmadı!

Bunu duyan bir sahabi hemen yerinden kalkacak ve doğruca Hz. Abbas'ın yamna gelerek onun bağlarını çözecekti. Bir müddet sonra Efendimiz sordu:

- Abbas'ın iniltilerini niye duymuyorum?

Hz. Abbas'ın bağlarını çözen sahabi ileri atıldı ve:

- Ben onun bağlarını çözdüm ya Resülullah, dedi. Bunu duyan şefkat peygamberinin yüzünde güller açmaya başlamıştı. Belli ki ya­pılan bu muameleden çok memnun olmuştu. Ancak O (sallallahu aleyhi ve sellern), aynı zamanda adaleti temsil eden bir peygamberdi ve Hz. Abbas'ın bağlarını çözen sahabiye:

- Git ve esirlerin hepsinin bağlarını çöz, buyurdu.

Bu, işin bir tarafım oluşturuyordu; diğer yandan yeni karşıla­şılan bu duruma bir çözüm bulunmalıydı. Zira savaş ilk olduğu gibi esirler konusu da bir ilkti ve ne yapılacağı konusunda önlerinde misal teşkil edebilecek herhangi bir uygulama yoktu. Henüz ilahi bir emir de gelmemişti. Hüküm yok diye esirleri geri de gönderemezler­di; çünkü bu, geri döner dönmez yeniden savaş hazırlıklarına başla­yacaklan açıktan belli olan müşrik cephenin ekmeğine yağ sürmek anlamına gelirdi.

Onun için Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellern), önce ashabım top­ladı ve onlarla, esirler konusunda atılacak adımları istişare etmeye başladı. Her şey, bir ilkti ve bugün atılacak adımlar, daha sonraları da kullamlacak birer metod olacaktı.vs

- Şu esirler konusunda ne düşünüyorsunuz, diye soruyor; "On­ların çoğu dünkü kardeşleriniz olsa da Allah (celle celaluhü), bugün on­lan sizin vereceğiniz karara muhtaç bıraktı." diye ilave ediyordu. Hz. Ebu Bekir öne çıktı:

- Ya Resülullah, dedi. Onlara karşı Allah (celle celaluhü) Sana yar-

65 Bu arada Cebrail'in gelerek, Efendimiz'in esirler konusunda dilediğini yapma konusunda serbest olduğunu bildirdiği de rivayetlerde yer almaktadır. Bkz. Ab­durrezzak, Musannef, 5/209; Nesai, Sünenü'l-Kiıbra, 5/200; İbn Sa'd, Tabakat, 2/22
dım edip Seni üstün kılsa da onlar, yine de Senin ehlin ve akrabala­rın! Bunların kimi amcaoğlu, kimi aynı kabilenin miintesibi ve kimi de kardeşler! En iyisi bunları Sen, kendilerinden fidye almak sure­tiyle serbest bırak. Böylelikle, onlardan alınanlar bizim küfre karşı elimizi güçlendirir. Belki de Allah (celle celaluhü), böylelikle onların kalbini Sana karşı yumuşatır ve onlar da bir gün Sana gelir ve des­tek olurlar!

Sadık Yari' nin kanaatini aldıktan sonra bir diğer arkadaşına dö­nerek:

- Peki, sen ne diyorsun ey Hattaboğlu. diye sordu.

- Ya Resülullah, diye başladı Hz. Ömer. Bunlar, Seni yurdun-

dan çıkarıp kovan, Seni yalancı ilan eden ve Seni öldürmek için yola çıkıp Seninle savaşan insanlar! Ben, Ebu Bekir gibi düşünmüyorum; bana kalırsa, falanı bana teslim edin ve onun boynunu ben vurayım! Ali'ye Ukayl'i bırakın; o da onun işini bitirsin! Hamza'ya da karde­şi filanı bırakın; o da onun kellesini alsın! Ta ki Allah (celle celaluhü), bizim kalbimizde müşriklere ait zerre kadar bir sevgi olmadığını görsün! Çünkü bunlar, Kureyş'in en önde gelen imamları ve onları sevk eden akıl babaları; bunların boyunlarını vurdur! Senin elinde bunları esir olarak kalmasına benim gönlüm razı değil!

Bu arada, Abdullah İbn Revaha ileri atılarak:

- Ya Resülullah, dedi. Gördüğüm kadarıyla bu vadide, bir hayli çalı, çırpı ve odun var; onlar içindeyken bu vadiyi ateşe veriver!

İbn Revaha'nın bu teklifi üzerine, onun sesini duyan amca Abbas:

- Akrabalık bağlarını kökünden kestin, diyerek tepki göstere­cekti.

Ashabının fikrini aldıktan sonra Efendiler Efendisi, içeri girdi.

Dışarıda bekleyen ashab, kendi aralarında konuşuyordu; bir kısmı, Ebu Bekir'in fikrine göre hareket edip onları fidye karşılığında ser­best bırakacak; diğer bir kısmı, Ömer'in kanaatine göre hüküm verip hepsini öldürecek; bir diğer grup da, Abdullah İbn Revaha'nın dü­şüncesini hayata geçirip onları yakacak, diye yorum yapıyordu. Bir müddet sonra Efendimiz yeniden dışarı çıktı:

- Şüphesiz ki Allah (celle celaluhü), bazı insanların kalbini öyle yu­muşatmış ki, sanki onlar en yumuşaktan daha yumuşak! Bazılarının

kalbini de öyle katılaştırmış öyle katı1aştırmış ki, taştan daha sert, dedi ve ilave etti:

- Sen, ey Eba Bekir! Melekler arasında, rahmetle yere inen Mikail'e, Peygamberler arasında da, "Onlardan her kim bana tabi olursa o bendendir; kim de bana isyan edip yüz çeıiirirse Sen, mer­hametinle muamele edip affinla onlarz mağfiret edersin"66 diyen İbrahim'e ve 'Şayet onlara azap edersen; onlar Senin kulların; şayet onlara affinla muamele edip günahlarınz bağzşlarsan, bu da Senin şanzndzr; çünkü Sen, Aziz ve Hakim'sitı'v? diyen İsa'ya ben­ziyorsun!

Arkasından Hz. Ömer'e döndü:

- Sen de ey Ömer, dedi. Melekler arasında, şiddet, katılık ve Allah düşmanlarını cezalandırma düşüncesiyle inen Cibril'e, pey­gamberler arasında da, "Allah'zm! Yeryüzünde kôfirlerden bir tane bile bırakma's" diyen Nuh ile, "Allah'zm! Onların mallarznz akim, kalplerini de perişan eyle ki, azôb-ı elimi gözleriyle görunceye kadar iman edemesinler.v" diyen Musa'ya benziyorsun!

Sonra da ikisine birden seslendi:

- Şayet siz, bir konuda ittifak etseniz, Ben size muhalefet etmem!

Daha cümlelerini bitirmemişti ki, Abdullah İbn Mes'üd'un sesi duyuldu:

- Ya Resülullah, diyordu. Süheyl İbn Beyda istisna olsun! Çünkü ben, ondan İslam'la ilgili güzel şeyler duydum; neredeyse Müslüman olmak üzere!

Gönüllere inşirah veren bir haberdi bu ve hemen oracıkta Resul­ii Kibriya Hazretleri durdu. Bunu duyan Abdullah İbn Revaha. daha sonra şunlan söyleyecekti:

- O gün, "Süheyl İbn Beyda istisna olsun" sözünü ResUlullah'­tan duyduğumda korktuğum kadar, üzerime semadan taş yağaca­ğından endişe ettiğim bir başka gün hatırlamıyorum.

66 Bkz. İbrahim, 14/36 67 Bkz. Maide, s/n8 68 Nı1h,71/36

Genel kanaat belli olmuştu. Efendimiz'in kanaati de bu istika­metteydi. Zira, bugüne kadar gelen ayetler, insanları affederek hik­met ve mev'ize-i hasene ile davet üzerinde duruyordu. Kur'an'la bü­tünleşmiş bir ruh olarak herkesi affetmek, O'nun karakteri haline gelmişti ve O da, genelin kanaatine uyarak esirlerin, fidye karşılığın­da serbest bırakılmaları gerektiğini söylüyordu.

Fidye miktarı olarak o gün, dört bin ükiyye tespit edilmişti,"?

Yine de, esnek bir uygulama ortaya konuluyor ve bu miktarı bulama­yanlara da müsamaha ile bakılarak bu rakam, daha aşağılara kadar çekilebiliyordu.

Bir de, hiçbir şeyleri olmayan fakir insanlar vardı; gönül, bunla­rın da hürriyetlerini kazanmalarını istiyordu ve çok geçmeden buna da bir çare bulundu. Tespit edilen fidye bedelini ödeyecek gücü ol­mayanlar, Müslümanlardan on delikanlıya okuma yazma öğretecek ve buna karşılık hürriyetlerini elde edeceklerdi.?'

Buna rağmen, hem malı olmayan hem de okuma yazma öğ­retme imkanı bulunmayanları da zorda bırakmayacak ve onları da, bundan sonra Müslümanlığın aleyhinde konuşmamak ve aleyhte olanlara da yardım etmemek şartıyla serbest bırakacaktı. Ebu Izze olarak bilinenAmr İbnAbdullah bunlardan biriydi.?"

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare
« Posted on: 18 Nisan 2024, 05:06:56 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare rüya tabiri,Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare mekke canlı, Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare kabe canlı yayın, Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare Üç boyutlu kuran oku Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare kuran ı kerim, Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare peygamber kıssaları,Esirler konusundaki hassasiyet ve istişare ilitam ders soruları, Esirler konusundaki hassasiyet ve istişareönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes