๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Edebul Mufred => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 21 Aralık 2010, 21:14:43



Konu Başlığı: Gıybet
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 21 Aralık 2010, 21:14:43
(306) Gıybet Ve Allah Teâla'nın: -Bir Kısmınız, Bir Kısmınızı Gıybet Etmesin» Sözü


735— Cabir ibni Abdullah'dan rivayet edildiğine göre demiştir ki, Peygamber le beraberdik. Sonra sahipleri azap edilmekte olan iki kabir (mezar) başına gelip şöyle dedi:

«— Bunlar büyük ve meşakkatli bir işten dolayı azap edilmiyorlar. Bunlardan biri, (hayatında) insanları gıybet ederdi. Diğerine gelince, id­rardan sakınmazdı (sızıntı ve sıçrantılarından korunmazdı).»

Sonra Peygamber bir veya iki yaş çubuk istedi de, onları kırdı. Sonra emretti de, bunların her biri bir kabir üzerine dikildi. Bunun üzerine Resûlüllah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) i şöyle buyurdu:

«— Bu iki çubuk yaş bulundukları müddet, yahut kurumadıkları müddet azabları hafifler.»[191]

 

Kabir hali, âhiret ahvalinin bîr başlangıcıdır, öldükten sonra kabirde kâfirlerin ve mü'minlerden bazı günahkârların azap çekmesi haktır ve bun­lar vuku bulacaklardır. İslâm inancı budur. Ancak kabirde olan halleri bil­mek, kimlerin selâmette ve kimlerin azap içinde bulunduğuna muttali ol­mak, nişlerimizle idrak edilecek şeyler değildir. Allah Teâlâ'nın brldirme-siyle ve ilhamiyle bunlar bilinebilir. Özellikle peygamberlere, âhirete mü­teallik Cennet, Cehennem ve kabir ahvalinden haber verilmiş ve çeşitli sah­neler onlara gösterilmiştir. Peygamberlerin verdiği haberler gerçeği ifade ettiklerinden bu hadîs-i şeriften şu hükümler çıkmaktadır:

1— Allah'ın, dilediği  kimselere bİldİrmesiyle  kabir ahvaline muttali olmak haktır.

2— Kabir azabı, mü'minlerden bîr kısımları için vardır.

3— Gıybet ve taharetsizlik, kabir azabı sebeplerindendir.

4— Peygamberin ölülere şefaati haktır.


Kabir hayatı, âhiretin başlangıcıdır. Orada Allah'ın haklarından önce namaz muhakemesi kurulur. Namazın sıhhati ise, taharete bağlıdır. Taharet ibadetin başı ve esasıdır. Bu olmayınca namaz sahih olmaz. Onun için ne­casetten ve idrardan tamamen temizlenmek icab eder ki, namaz sahih ol­sun. Hele idrar sonunda hemen abdeste geçmek çok yanlıştır. Böyle hemen abdest almak, abdestsiz olarak namaz kılmaya götürür,- çünkü sıkıntı he­men kesilmez. Bir müddet beklemek, gezinmek ve hareket etmek icab eder. Herkesin durumuna göre bu vokit uzayıp kısalabiür. Kesin olarak sızıntı kesildikten sonra abdest alınırsa bu sahih olur. Yoksa kılınan namazlar ab­destsiz kılınmış olacağından, ibadetler makbul olmaz. Yani namaz kılınma­mış sayılır ve bundan da kabir azabı çekilir. Zira Allah'ın haklarından en büyüğü olan namaz ibadeti yerine getirilmemiştir.

Kul haklarından muhakemesi görülen kan davalarıdır. Kan dök­meye sebep olan hallerin başında gıybet ve koğuculuk gelir. İnsanlar ara­sında çıkarılan fesad, bu feci akıbete götürür. İşte bunlara sebep teşkil eden gıybet günahından dolayı da kabirde azap çekilir.

Kabristanlarda ağaç ve çiçek yetiştirmek müstahab ise de, dal ve çubuk bırakmanın bir manası yoktur. Hz. Peygamberin İki mezar üzerine birer dal parçası diktirmesi, kendine ait bir özellik taşır ki, bu da azabın bir müddet hafiflemesiyle kayıtlıdır. Dalların kuruması anına kadar o ölülerden azap kalkmakla şefaat gerçekleşmiştir. Ümmetin böyle hareket etmesi ge­rekmez. Yani mezarlar üzerine dal parçaları dikmek icab etmez.[192]

 

736— (171-s.) Rivayet edildiğine göre, Amr ibnu'l-Âs, arkadaşların­dan bir toplulukla beraberdi de, Ölmüş bir katıra tesadüf etti. Bu hay­van şişmişti (çürümüştü). Bunun üzerine Amr şöyle dedi:

«— Allah'a yemin ederim! Sizden birinizin, karnını doyuruncaya ka­dar bundan yemesi, bir müslümanın etini yemesinden (gıybet etmesin­den) daha hayırlıdır.»
[193]

 

Olü hayvan eti yemek, haramdır. Hele kokmuş olursa daha çirkindir. Bunun zararı yiyene aittir. Yiyeni maddeten ve manen zehirler ve yalnız kendini helak eder. Gıybet İse, başkalarına zarar veren ve cemiyeti altüst eden çok zararlı bir günahtır. Kan dökmelere kadar götüren ve cemiyetin huzurunu bozmaya sebep olan çok zararlı bir şeydir. Onun için Amr Ibnu'l - As 'in teşbihi yerinde bir ifadedir.

Gıybet İçin 732 sayılı hadîs-i şerif açıklamasına müracaat edilsin. (Bu haber için başka bir kaynak bulunamamıştır.).[194]



[191] Fadlu'llah: C. II, 8. 198-202.

A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/87-88.

[192] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/88-89.

[193] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/89.

[194] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/90.




Konu Başlığı: Ynt: Gıybet
Gönderen: Ceren üzerinde 13 Kasım 2017, 16:28:47
Esselamu aleykum.rabbim bizleri giyebet gibi büyük gunahdan haram davranışlardan uzak kalan ve allahın emri doğrultusunda yaşayan kullardan olalim inşallah. ..


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet
Gönderen: Mehmed. üzerinde 13 Kasım 2017, 18:09:57
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri gıybet edenlerden eylemesin Rabbim paylaşım için razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet
Gönderen: Sevgi. üzerinde 14 Kasım 2017, 03:59:56
Aleyküm Selâm Ve Rahmetüllahi Ve Berakâtühu 🌸

Bu dünya gelip geçici oyüzden yaşadığımız her anın kıymetini bilip Rabbimiz'in emir ve yasaklarına hakkıyla uyanlardan olalım inşaAllah.
 
Mahşerde ilk sorulucak sual Namaz olucaktır. Namazdan önce ise çok dikkat edilmesi gereken hususlar vardır. Öncelikle wc girildiğinde adaba uygun hareket edilmeli, sonrasında ise doğru bir şekilde yine adaba uygun güzelce abdest alınmalıdır. Mevlam bizleri kulluğumuzu hakkıyla yerine getirmeyi nasip eylesin. Aminn ecmain 🌹