๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Edebul Mufred => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 18 Aralık 2010, 18:14:17



Konu Başlığı: Boya sürünenlere selâm vermeyi terketmek
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 18 Aralık 2010, 18:14:17
(469) Günahkârlara Ve Boya Sürünenlere Selâm Vermeyi Terkeden Kimse


1020— Ebû Talib'in oğlu Ali'den,  şöyle demiştir: — Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)  bir topluluğa uğradı. Bunların içinde  boya sürünen bir adam vardı. Peygamber topluluktakilere bakıp, onlara selâm verdi ve bu adamdan yüz çevirdi. Bunun üzerine, adam dedi ki, benden yüz mü çevirdin? Peygamber: «— Senin iki sözün arasında ateş koru vardır.»[767]

 

Erkeklerin saç ve sakallarını siyahdan başka kına gibi boyalarla boyamaları caizdir. Fakat yüz vs azalarını tabiî renkleri dışında boyalarla boyamaları caiz olmayıp, günah bulunduğuna bu hadîs-i şerif delildir. Zira böyle renkli boya sürünene Peygamber (Sav) selâm vermekten yüz çevirmiştir; ve bunu ateş azabı ile korkutmuştur. [768]

 

1021— Vâil oğlu Amr ibni'l-As Es-Sühemî'den şöyle nakledilmiştir : —Bir adam elinde altın yüzük olduğu halde, Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)'e geldi de, Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) ondan yüz çevirdi, (ona selâmla mukabele etmedi). Adam, Peygamberin hoşnudsuzluğunu görünce, gidip yüzüğü bıraktı ve demirden bir yüzük ta­kındı. Sonra Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) 'e geldi. Peygamber:

«— Bu daha kötüdür. Bu cehennem ehlinin süsüdür.» buyurdu. Adam dönüp onu attı ve gümüşten bir yüzük takındı. Sonra Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) buna sükût etti, (bir şey söylemedi).[769]

 

Erkeklerin altın ve İpekle süslenmeleri ve bunlan giymeleri, altın ve gümüş kaplarda müslümanların yemek yemeleri diğer hadîs-i şeriflerle açık olarak haram kılınmıştır. Burada altın yüzük takınmakla günah işleyene Hz. Peygamberin iltifat etmediği ve bu gibilere selâm verilmediği müna­sebetiyle bu hadîs-i şerif getirilmiştir.

Her ne kadar bu hadîs-i şerîfte demirden yüzüğün de yasaklandığı ifade edilmekte ise de, bundan sonra gelecek hadîs-İ şerif ve diğer riva­yetlere nazaran altından başka madenlerden yapılan yüzüklerin, (mühür yerine kaim olmak üzere) kullanılmalarında bir sakınca yoktur. Bu mev­zuda âlimlerin birbirinden farklı görüşleri vardır. Bîr kısmı gümüşten baş­kasını mubah görmez ve altından, başkasına mubah der. Bundan sonra gelen hadîs-i şerif daha kuvvetü kabul edilerek altından başka gümüş, pi­rinç, tunç, bakır ve demir gibi madenlerden yüzük takınmaya cevaz veril­miştir. Kadıhan, fetvasında bunlara mekruh der. (Bu haber için başka bir kaynak bulunamamıştır.) Amr ibni'l-As'ın hal tercemesİ için, 886 sayılı açık­lamaya bakılsın.[770]

 

1022— Ebû Saîd'den rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir:

—  Bahreyn'den bîr adam Peygamber (Sav) 'e gelip, ona selâm verdi de, adamın üzerinde ipekten bir cübbe ve elinde altından bir yüzük bulunduğundan,  Peygamber selâmı almadı. Adam üzüntülü olarak gidip hanımına (halini) şikâyet etti. Bunun üzerine ha­nım dedi ki:

Senin selâmını Peygamberin almayışı, cübbenle yüzüğünden dola­yı olsa gerektir; bunları bırak da, sonra dön. Adam böyle yaptı; Pey­gamber de selâmına mukabele etti. Adam dedi ki:

—  (Yâ Resûlallah) az önce sana geldim de, benden yüz çevirdin?

O zaman elinde ateşten bir kor vardı.» Adam: o halde ben (Bahreyn'den) çok. kor parçalan getirdim, dedi..

Bunlar ancak dünya hayatının malıdır (bunları herkes ticaretinde ve san'atında kullanılır; fakat onlarla süslenemez).» buyurdu.

o halde ne île yüzük edineyim? dedi. Peygamber: Gümüşten yahut pirinçten yahut demirden halka ile. buyurdu.[771]

 

Bu hadîs-î şerifle bundan önceki arasında mânâ bakımından tearuz bulunmaktadır. Bir kısım âlimler bunu daha sıhhatli bularak yüzüklerin İs­timaline dair hüküm vermişlerdir ve İmam Nese'î bu hadîs-î şerifi -tahrîç etmiştir. Bir önceki, hadîs-î'.şerifin açıklamasına;.müracaat edilsin.[772]


[767] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/387-388.

[768] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/388.

[769] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/388.

[770] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/388-389.

[771] Nese'î: Kitabu'z-Zİnet, C. IV, Cüz : 8, s. 153, C. II, s. 474-475.

A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/389-390.

[772] A. Fikri YAVUZ, İmam Buhari’nin Derlediği Ahlak Hadisleri (Edeb-ül Müfred), Sönmez Neşriyat: 2/390.



Konu Başlığı: Ynt: Boya sürünenlere selâm vermeyi terketmek
Gönderen: Ceren üzerinde 02 Aralık 2017, 14:59:54
Esselamu aleyküm.Erkeklerin siyahdan başka renk de saçını sakalını boyaması caizdir.Rabbim tüm müslüman kardeşlerimizi peygamber efendimizin sünnetine tabi yaşayan kullardan eylesin inşallah....


Konu Başlığı: Ynt: Boya sürünenlere selâm vermeyi terketmek
Gönderen: Mehmed. üzerinde 02 Aralık 2017, 17:26:13
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri Peygamberimiz in izinden ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Boya sürünenlere selâm vermeyi terketmek
Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Aralık 2017, 20:02:30
Ve aleykümüsselam erkeklerin saç ve sakallarını siyaha boyatmaktan hariç yüzlerini ve başka yerlerini renkli boyamaları yasaktır dikkat edelim inşaAllah