> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Ebu Hanife nin Hadis Anlayışı  > İcazet Ve Münâvele
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İcazet Ve Münâvele  (Okunma Sayısı 2245 defa)
13 Eylül 2011, 13:26:41
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 13 Eylül 2011, 13:26:41 »



D- İcazet Ve Münâvele


Serahsî'nin belirttiğine göre, sema' ve kıraat azimet yolu olmasına kar­şılık, icazet ve münâvele ruhsat yoludur.[1189]

İcazet, şeyhin talebesine, kendi işittiklerinin (mesmûâtının) bir kısmı­nı veya tamamım rivayet etmesine izin vermesidir. Bu izin, şifahî veya ya­zılı olarak verilebileceği gibi, şeyhin huzurunda veya uzakta bulunan birisi­ne de verilebilir.[1190]

İcazet metodunun h. ikinci asırdan itibaren, bilinen bir usul olduğu, Hasen Basrî, İbn Şihâb ez-Zührî, İbn Cüreyc, Eban b. Ayyaş, Hişam b. Urve, Leys b. Sa'd, Süfyan b. Uyeyne, Şu'be b. Ebî Hamzc ve Süfyânü's-Sevrî gibi muhaddislerce kullanıldığı belirtilmektedir.[1191]

Böyle olmakla beraber, icâzeyi hadis tahammül yollarından biri olarak kabul etmeyenler de vardır. Bir rivayete göre Ebu Hanife ve Ebu Yusuf da bunlardandır.[1192]

El-Miyancî'nin belirttiğine göre ise, yazılı ve sözlü icazet Malik ve Ebu Hanife mezhebinde münâvele kuvvetinde bir tahammül yoludur.[1193] Ancak Ebu Hanife ve İmam Muhammed'e göre icazet verilen şahsın, tahdis eder­ken herhangi bir hata ya da tezvire sebep olmaması için, şeyhinin ona riva­yeti için izin verdiği hadisleri bilmesi gerekir.[1194]

İcazet verilen kimsenin hadis rivayeti esnasında "ahberanî" ifadesini kul­lanması caiz olmakla beraber, "bana falanca icazet verdi" demesi daha uygun­dur. "Haddesenî" demesi ise caiz değildir. Çünkü bu, sema' metoduna has bir tabirdir.[1195]

Münâvele ise, şeyhin rivayet ettiği kitabı veya bunun kendisi tarafın­dan tashih edilmiş bir nüshasını ya da içinden seçip kendi hattıyla yazdığı veya başkaları tarafından yazılıp kendisine gösterilen bazı hadislerini:

"Bu benim rivayetimdir, benden bunları rivayet et" diyerek talebeye vermesini ifade eden bir hadis tahammül yoludur.[1196] Buna örnek olarak Ahmed b. Hanbel'in, "Müsned"ini teslim ederken Mervezî'ye söylediği şu sözler zikre­dilir:

"Bu kitabımı sana verdiğim ve o benim hadisimdir, onu benden riva­yet et' dediğim takdirde onu duyup duymamış olmanın bir önemi yoktur". Sonra, Müsnedini Mervezî'ye münâveleten (eliyle) verdi.[1197]

İcazet ve Münâvele, birbirlerine çok yakın iki tahammül yolu olduğu için Serahsî bunları birarada ele almıştır.[1198] Bir bakıma münâvele, icaze­tin tekidi olmaktadır.[1199]

Ebu Hanife ve İmam Muhammed, talebenin her halükârda, şeyhin ona verdiği kitabin içindekileri bilmesini şart koşmuşlardır. Aksi takdirde veri­len icazet sahih olmaz. Ebu Yusuf a göre böyle bir şart gerekli değildir.[1200]

Serahsî, bunu şöyle izah eder: "Bu ihtilaf, onların, "kâdînin kâdîye mektubu" ve "mektuba şahitlik" konusundaki ihtilaflarına kıyasladır. Şahi­din şahidliği için mektupta ne yazılı olduğunu bilmesi, Ebu Hanife ve İmam Muhammed'e göre şarttır. Ebu Yusufa göre ise, şehadetin sıhhati için bu şart değildir.[1201]

Serahsî kendi görüşünü şöyle açıklar:

"Bana göre en doğrusu şudur: "Talebeye, içindekilerin ne olduğunu bilmediği münâvele için verilen icazet, onların (yani üç Hanefi imamın) hepsine göre de caiz değildir. Sadece Ebu Yusuf, zarurete binaen bunu şehadet konusunda hoş görmüştür. Bir kâdî'nin, diğer kâdîye gönderdiği elçinin mektupta yazılı olan şeyleri bilme­mesi zaten zaruridir. Çünkü bu mektuplarda bazan, yazanın da, kendisine gönderilenin de başkasının bilmesini istemedikleri gizli şeyler bulunur. Bu özellik, hadis kitaplarında mevcut değildir. Zira hadisler, dinin aslı oldukları için büyük bir değere ve öneme sahiptirler. Bu yüzden tahammül edenin (ya­ni kitabı alanın), içinde olanları bilmeden anlamadan naklettiği rivayetin sıhhatine hüküm vermek mümkün değildir. İçindekileri bilmeyen birisi, muhaddisin kendisine okuduğu şeyleri duymayan ve anlamayan kimse gibidir. Bu durumda onun rivayet etmesi caiz olmaz. Dolayısıyla, münâvele ve ica­zet, kitapta ne olduğunu bilmeyen kimselere caiz değildir".[1202]

Serahsî, insanların ellerinde tedavülde bulunan, tasnif edilmiş meşhur kitapları okuyup incelemek için icazet almaya gerek olmadığını söyler. Çünkü bunlar meşhur haber derecesinde mütalâa edilecek bir şöhrete ulaşmışlardır ve bunlan okuyanların, "haddesenî" veya "ahberenî" demeden, "falanca şöyle dedi", "filan mezhebin görüşü budur" demelerinde bir mah­zur yoktur. [1203]

Bunu kabul etmeyen bazı cahil hadisçilerin, İmam Muhammed'in ki­tapları hakkında ta'nda bulunduklarını belirten Serahsî, bazılarının ona:

"Bunların hepsini Ebu Hanife'den veya Ebu Yusuf’tan mı duydun?" diye sormaları üzerine, İmam Muhammed'in:

"Hayır, fakat bunu müzakere yoluyla elde ettik" dediğini nakleder.[1204]

Ebu Hanife'nin, münâveleyi kabul etmekle beraber, bunun sema' ve arz derecesinde kuvvetli olmadığı görüşüne sahip olan alimler arasında yer al­dığı belirtilmektedir.[1205]




[1189] Age., 1.377.

[1190] El-ilma',88

[1191] El-Kifâye, 5118-323

[1192] Tedrîbur-Râvi, II. 30.

[1193] El-Miyancî, Mâla Yeseul-Muhaddise Cehluh, 7.

[1194] Serahsî, Usul, I. 377; Keşfu’l-Esrâr. III, 44.

[1195] Serahsî, Usul, I, 377.

[1196] El-İlma’79.

[1197] E1-Kifâye. 327.

[1198] Bkz. Serahsî, Usul, I, 377 vd.

[1199] Age., I, 377.

[1200] Age., I, 377.

[1201] Age., 1,377.

[1202] Serahsî, Usul, I, 377-378.

[1203] Age., I, 378.

[1204] Age., I. 378-379.

[1205] Tedribu'r-Râvi. II. 47. Dr. İsmail Hakkı Ünal, İmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayışı Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 206-208

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İcazet Ve Münâvele
« Posted on: 26 Nisan 2024, 01:28:31 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İcazet Ve Münâvele rüya tabiri,İcazet Ve Münâvele mekke canlı, İcazet Ve Münâvele kabe canlı yayın, İcazet Ve Münâvele Üç boyutlu kuran oku İcazet Ve Münâvele kuran ı kerim, İcazet Ve Münâvele peygamber kıssaları,İcazet Ve Münâvele ilitam ders soruları, İcazet Ve Münâveleönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes