> Forum > ๑۩۞۩๑ Güncel Haberler & Tarihden Başlıklar ๑۩۞۩๑ > Yaşamdan Seçmeler > Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır?
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır?  (Okunma Sayısı 487 defa)
06 Nisan 2017, 22:02:50
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« : 06 Nisan 2017, 22:02:50 »



Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır?

1. Kıraat çeşitliliğinden kaynaklı olarak; Kur'an ayetlerinin yazımı, mana verilmesi ve hüküm çıkarılması konularında yüzlerce farklı görüş olduğu doğru mudur?
2. Kıraat-ı Aşere'nin birinin inkarı küfür müdür?
3. Şaz Kıraatlerin inkarı küfür müdür? Şaz Kıraatleri Kur'an kabul etmekte bir sakınca var mıdır?
4. Günümüze ulaşmayan sahih Kıraat var mıdır?
5. Bugün Hadislere bakarak yeni bir Kıraat oluşturmak mümkün müdür? Şayet Sahih yeni bir Kıraat oluşturulabilirse bunun inkarı küfür müdür?
6. Bir kıraatin mütevatir derecesinde olması için gerekli şartlardan biri de Halîfe Hz. Osman (r.a) tarafından çoğaltılarak Mekke, Medîne, Kûfe, Basra ve Şam'a gönderilen imam mushaflardan birinin yazı şekline, takdîren de olsa uygun düşmesidir.
Buna göre, Peygamberimizin bildirdiği tüm kıraat çeşitleri yazı şekli olarak bu mushaflarda yer almış mıdır? Yoksa sadece bir kısmı mı yer almıştır?
Hasa12345 tarafından Pa, 17/07/2016 - 00:47 tarihinde gönderildi

Cevap
Değerli kardeşimiz,

Cevap 1:

Kıraat çeşitliliğine bağlı olarak ayetlerin yazım farkının olması doğaldır. Çünkü eğer bir kelime farklı okunuyor ise ve bu farklılık yazıya yansıyorsa bu yazım farklılığının olması gerekir.

Ancak burada dikkat edilmesi gereken şey, yazı kıraat farklılığının kaynağı değildir. Farklı okunan kelimelerin yazıdaki simgesel biçimleridir. Zira kıraatler sözel olarak nakledilen ve sonradan yazıya geçen okumalardır.

Farklı yazılması gereken kelimeleri, Hz. Osman, bölgelere gönderdiği mushaflara dağıtarak karışıklığı önlemiştir. Mesela Şam mushafında "tehteha" şeklinde yazılırken kufe mushafında "min " ilavesiyle yazılmıştır.

Farklı kıraatlerdeki bir kategori de gramatik farklılıklardır. Bunlar okunuşa göre farklı bir takım anlamların ortaya çıkmasına vesile olmaktadır.

Fakat, bu anlam farklılığı bir tezat tarzında değil, anlam çeşitliliği ve zenginliğidir.

Bunlardan kaynaklı yüzlerce görüş biraz abartılı olabilir ama bu farklılıklar  özellikle islam hukuku alanında farklı görüşlerin temel kaynaklarıdır.

Cevap 2:

Kıraat-ı aşere içerisinde bizim İmam Asıma göre ayet olarak okuduğumuz ve Kuran kabul ettiğimiz kelimeler olduğu gibi diğer imamlara ait ve onları takip eden insanların da ayet olarak okuduğu kelimeler vardır. Dolayısıyla kıraat-ı aşerenin birinin inkarı sıkıntılı bir durumdur...

Cevap 3:

Şaz kavramı dönemsel bir kavramdır. Yani şaz kavramının bir anlam tarihi ve süreci vardır. Burada şaz kavramına yüklenen anlama göre bu sorunun cevabı değişir.

Şaz kavramından eğer meşhur olmayan kıraatler kastedilirse o zaman inkarı sıkıntılıdır ve bu şazları Kuran kabul etmek gerekir. Çünkü bu kıraatler diğerleri kadar yaygınlık kazanmamıştır.

Eğer şaz kıraatten sahih olmayan kıraatler kastedilirse o zaman inkarında bir sıkıntı yoktur ve onları Kuran kabul etmek sıkıntılıdır..

Cevap 4:

Günümüze pratik anlamda ulaşmayan sahih kıraatler var. Yani takip edilmeyen sahih kıraatler var. Zira bugün genellikle Asım’ın Hafs rivayet; Nafi’nin Verş rivayeti ve Ebu Amr’ın Susi rivayeti takip edilmektedir. Diğerleri tarih olmuştur.

Ama soru eğer pratik değil de kaynaklarımızda da yer almayıp nakledilmemiş tarzında ise kesinlikle böyle bir şey yoktur. Var olan kıraatlerin tamamı nakledilmiştir.

Ancak bir kısmı tarih olmuştur bir kısmı da yukarda bahsettiğimiz gibi takip edilmiştir...

Cevap 5:

Bugün hadislere bakarak kıraat oluşturmakla rivayetlere bakıp yeni bir Kuran oluşturmak arasında bir fark yoktur. Çünkü kıraat olgusu ictihada bırakılmış veya dönemsel değişen bir olgu değildir.

Kıraatlerin sadece seslendirme kısmı vardır. O da kelimelerin farklı seslendirilmesidir ki, onların bile belli özellikleri vardır ve gelenekten gelen kaide kurallara göre yapılır.

Ancak, bahsettiğimiz gramatik kısım diğer ayetler gibi ayettir. Onlar üzerinde uğraşmak tehlikelidir.

Rivayetlerden böyle bir şey oluşturmak zaten mümkün değildir. Zira rivayetler buna uygun değildir.

Ancak, bir kelimeyi seslendirirken gerek yöresel ağız itibariyle ve gerekse yetenek itibariyle farklı seslendirme olabilir. Bu herkesin kafasına göre seslendirmesi anlamına gelmez.

Kıraatler bu anlamda mezhepler gibidir. Disiplini sağlama adına takip edilmesine karar verilen kıraatin icra edilmesi gerekir.

Bu alanın uzmanları bunu yapabilirler. Ancak kıraat ahlakı ve edebi açısından bu doğru değildir.

Ayrıca, diğer kıraatleri uzmanları zaten yine uzmanların olduğu bir ortamda icra ederler.

Halk arasında bu farklılıkları okumak caiz değildir. Zira halk bunların mahiyetini anlama sıkıntısı çektiği için ayetlerin değiştirildiği düşüncesine kapılabilir.

Diğer taraftan uzmanları namazda diğer kıraatleri de takip edebilir, caizdir. Ancak imamlık esnasında ve açıktan okunan namazlarda bunları okumak doğru değildir.

Cevap 6:

Hz. Peygamberden rivayet edilen kıraatlerin tamamı bu mushaflarda yazı olarak yer almaktadır.

Ancak şöyle; kıraatlerin naklinde söz ve şifahi kültür önemli olduğu için kelimenin şekli yani yazım şekli her kıraate muhtemel olanlar tek bir şekilde yazılmıştır. Fakat ayrı yazılması gerekenler mushaflara dağıtılmıştır.

Örneğin "fetebeyyenu" kelimesi noktasın ve harekesiz "hem fetebeyyenu" hem de "fetesebbetu" şeklinde okunabilir.

Yine “tahteha” kelimesi min ilavesiyle de okunabilir. Ancak bu farklılığı tek kelimede gösterme imkanı olmadığı için bir mushafa sadece “tahteha” diğerine de “min” ilavesiyle yazılmıştır.

Yazı tarzı gelişinceye kadar böyle devam etmiş ve bu mushaflar eğitim öğretimde fazla kullanılmamıştır. Eğitim öğretimde hoca esas alınmıştır.

Daha sonra yazı şekli biçimi gelişmiş, mushaflar kıraatlere göre yazılmaya başlanmış ve her kıraate göre mushaf yazılmıştır.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır?
« Posted on: 25 Nisan 2024, 14:27:26 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? rüya tabiri,Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? mekke canlı, Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? kabe canlı yayın, Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? Üç boyutlu kuran oku Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? kuran ı kerim, Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? peygamber kıssaları,Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır? ilitam ders soruları, Kıraat çeşitleri mushaflarda yer almış mıdır?önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes