๑۩۞۩๑ Güncel Haberler & Tarihden Başlıklar ๑۩۞۩๑ => Yaşamdan Seçmeler => Konuyu başlatan: Sefil üzerinde 22 Ocak 2017, 14:07:22



Konu Başlığı: Cevşen duası mütevatir midir?
Gönderen: Sefil üzerinde 22 Ocak 2017, 14:07:22
Cevşen duası mütevatir midir?

Sözler Neşriyatın Cevşen kitaplarında sizin de ''Cevşen duası ve kaynakları konusunda detaylı bilgi verir misiniz? '' adlı sorunun cevabında zikrettiğiniz Mecmüatü’l-Ahzap'taki senede göre Cevşeni Kebir'in Zeynel Abidin (r.a)'dan tevatürle rivayet...Cevşen duasını Sünni aleme kazandıran Ahmed Ziyaeddin Gümüşhanevî hazretleri, bu duaya meşhur “Mecmuatu’l-Ahzab” adlı üç ciltlik eserinde yer vermiş, senedini ise tam olarak vermemekle beraber, adını tam tespit edemediğimiz bir kimseden başlatarak şöyle sürdürüyor:“Cafer-i sadk, babası (Muhammed el-Bâkır) ve dedesi (Zeynelâbidîn) vasıtasıyla Hz. Hüseyin’den o da babası Hz. Ali’den o da Hz. Peygamberden rivayet etmiştir. (Gümüşhanevî, Mecmuatü’l-ahzab, 1311(telif tarihi, 1298), 3/231-232)Buradaki ravilerin sıralaması ile Diyanet İslam Ansiklopedisindeki sened zinciri arasındaki fark, sadece Musa el-Kâzım ismidir ki, Gümüşhanevi’de yoktur.- Diyanet İslam Ansiklopedisinde, Cevşenu’l-Kebirin senedi: Mûsâ el-Kâ­zım - Ca'fer es-Sâdık - Muhammed el-Bâkır - Zeynelâbidîn - Hz. Hüseyin ve Hz. Ali tarikiyle Hz. Peygamber'e İsnat edilir” şeklinde belirtilmiştir.” (DİA,VII/462- Cevşen maddesi)- Cevşen’in muhtevası, sahih hadis kitaplarında var olan dualardan farklı olarak, Allah’ın bin bir isim ve sıfatlarıyla münacat yapılmış olmasıdır. Yoksa Cevşen’deki duaların önemli bir kısmı, -mahiyeti itibariyle- hem ayetlerde ham de sahih hadis kaynaklarında yer almaktadır.- Bediüzzaman Said Nursi’nin neşrettiği Cevşen-i kebir duasının başında yazdığı kısa bir takdim yazısında, Cevşen’in senedi hakkında şunları söylemiştir:“Hz. Peygamber (asm)’e Cebrail’in (as) vahiy ile getirdiği  ve ‘Zırhı çıkar bunu oku’ dediği, gayet yüksek ve çok kıymetdar bir münâcât-ı peygamberî’dir ki, Zeynelâbidin’den (r.a.) tevatürle rivayet edilmiştir.” (bk. Niyazi Beki, Büyük Cevşen Duası, Zafer yayınları, İstanbul, 2001, s.9/takdim yazısı)- Burada Bediüzzaman hazretlerinin bahsettiği “tevatür” kavramını hadis kriterlerinde yer alan tevatür değil, önemli bir kısım insan kitleleri tarafından bilinen bir durumu ifade ettiğini düşünüyoruz.Bununla beraber, Cevşen’in rivayet zincirinin geldiği ehl-i beyt tariki itibariyle de buna “tevatür” denilebilir.Gümüşhanevî’nin Cevşen’in başında “Zeynelâbidin’den Cevşenu’l-kebir duasıdır” manasına gelen bir başlık kullanması da -her iki şekliyle de- bu “tevatür” kavramını destekler mahiyettedir.

Selam ve dua ile...

Sorularla İslamiyet