๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Dört Mezheb Fıkhı => Konuyu başlatan: Eflaki üzerinde 26 Ocak 2010, 18:42:07



Konu Başlığı: Teyemmümüm Şartları
Gönderen: Eflaki üzerinde 26 Ocak 2010, 18:42:07

Teyemmümün sahîh olabilmesi için gerekli olan sıhhat şartları şun­lardır:

1. Vaktin girmesi: Farz namazın vakti girmeden teyemmüm et­mek sahîh olmaz.

Hanefiler:  Teyemmümün farz vaktin girmesinden önce de alındı­ğı takdîrde sahîh olabileceğini söylemişlerdir.


2. Niyet: Teyemmümün sahîh olması için niyet gereklidir.


Mâlîkî ve Şâfiîler: Niyetin şart değil de rükün olduğunu söyle­mektedirler. Nitekim bu husus, daha önce de söylenmiştir.


3. İslâmiyet:  Müslüman olmayanın teyemmümü sahîh değildir.

4. Su olmadığında bulmak için aranmalıdır.

5. Teyemmüm edilecek olan organların üzerinde mum ve yağ gibi meshî engelleyici bir pejrde bulunmamalıdır.

6.  Hayız ve nifas hâli bulunmamalıdır.

7. İleride anlatılacak sebeblerden ötürü bazı özürlerin de bulunma­ması gereklidir.

Ayrıca abdest ve gusülde olduğu gibi teyemmümün de vücûb şartla­rı vardır. Bu şartlar, aşağıda mezheblere göre ayrı ayrı açıklanmıştır.


Malikiler dediler ki: Teyemmümün şartları üç kısımdır:

1.  Vü­cûb şartları,

2.  Sıhhat şartları,

3. Hem vücûb, hem sıhhat şartları.

Vücûb şartları dört tanedir:

1- Baliğ olmak,

2-  Yapılmaması için başkası tarafından zorlanıl­mamak,

3-  Temiz toprağı kullanmaya muktedir olmak. Temiz toprağı te­yemmümde kullanmaktan âciz olan kişiden teyemmümün farzlığı düşer,

4.  Abdesti bozan şeylerden birinin vukûbulması.

Sıhhat şartları ise üç tanedir:

1-  İslâmiyet,

2- Meshedilecek organların üzerinde meshe engel bir şey bulunmaması,

3-  Teyemmüm ederken teyemmüme zıt (abdest ve te­yemmüm bozucu) bir hâlin meydana gelmemesi.

Hem vücûb, hem sıhhatinin şartlarına gelince bunlar da altı tanedir:

1- Farz vaktin girmiş olması,

2-  Akıllılık,

3-  İlâhî davetin yüküm­lüye ulaşmış olması,

4-  Hayız ve nifas kanamalarının kesilmiş olması,

5-  Uyku veya unutkanlık hâlinin bulunmaması,

6-  Temiz toprak bulun­ması.

Malîkîler:  Su bulunmaması hâlinde suyun araştırılmasını teyemmü­mün şartlarından saymamışlardır. Ancak bazı hallerde suyun araştırılmasının îcâb edebileceğini söylemişlerdir. Sebebler bahsinde anlatılmış olmasını yeterli görerek özrün bulunmasından ayrıca bahsetmemişlerdir. Bu şartlar, abdestte de aranan şartlardır. Ancak burada farz vaktin girmesi, teyemmüm için hem vücûb, hem de sıhhat şartıdır. Ama abdestte bu, sadece vücûb şartı olarak kabul edilmiştir.

Hanefîler:  Bunlar, suyla yapılan temizlikte olduğu gibi teyemmümde de sadece sıhhat şartlarını saymakla yetinmişlerdir. Yalnız abdest bahsinde de geçtiği gibi bunlar, teyemmümün şartlarını Mâlikîlerin de anlattıkları gi­bi üç kısma ayırmanın mümkün olabileceğini ifade etmişlerdir. Yani teyem­mümün, yalnız vücûbunun, yalnız sıhhatinin, hem sıhhatinin hem vücübunun şartları olmak üzere üç kısım şartı vardır.

Hem vücûbunun hem de sıhhatinin şartları, iki ayrı açıdan şart koşulan hususlardır: Sözgelimi hayız ve nifas hâlini ele alalım:  Teyemmüm edecek veya abdest alacak kimsede ilâhî hitap açısından, bu hallerin bulunmaması vücûb şartı olmaktadır. Hayızlı ve nifaslı kadın için abdest almak ve dolayı­sıyla teyemmüm etmek mükellefiyeti yoktur. Hayız ve nifas hâlinin bulun­maması, vâcib bir ibâdeti edâ etme açısından aynı zamanda sıhhat şartıdır. Çünkü hayızlı veya nifaslı kadının aldığı abdest ile ibâdet yapması mümkün olmadığına göre, teyemmümü de sahîh olmaz. Çünkü şahinlik, yapılan ön işle sonra gelen işin yapılabilmesi demektir. Ama bunun yanında hayızlı ve nifaslı kadınların, namaz âdetini hatırlamak için namaz vakitlerinde abdest almaları (dolayısıyla teyemmüm etmeleri) mestehab olur. Ancak bunlarla ibâ­det yapılamadığı gerekçesiyle sahîh sayılamazlar. Şu halde Hanefîlere göre teyemmümün şartlarım şu şekilde gruplandırabiliriz:

a.  Yalnız vücûbunun şartları: Bu şartlar üç tanedir:
1.  Baliğ olmak,

2.  Temiz toprağı teyemmümde kullanabilmek,

3. Namaz kılmaya engel bir hades hâlinin mevcûd olması.

Vakte gelince bu, teyemmümün edâsmm şartlarından olup vücûbunun şartlarından sayılmamaktadır. Şu halde vakit girmeden teyemmüm etmek vâcib olmaz. Vaktin girmesiyle teyemmümün yapılması geniş bir vâcib hükmüne girer. Vaktin daralmasıyla da, yapılması âciliyet kazanan bir hüküm hâline gelir. Bu hüküm, abdest ve gusül için de geçerlidir. Vaktin abdest için vücûb şartı olarak sayılması tesamüh (müsamaha, hoşgörü) nedeniyledir.

b.  Yalnız sıhhatinin şartları: Bunlar yedi tanedir:

1. Niyet.

2.  Abdest için gerekli suyun bulunmaması veya bulunup da kullanıla­maması.

3.  Teyemmüm edilecek organlar üzerinde mum ve yağ gibi engellerin bulunmaması.

4. Teyemmüm eylemine zıt bir durumun bulunmaması.

5. Mest yaparken beş parmağını veya elinden daha fazla bir kısmını kullanması. Ama bizzat elle mesh etmek şart değildir. Başka şeyle de mesh edilmesi, ileride de anlatılacağı gibi yeterli olur.

6. Su bulunmaması hâlinde, bulunabileceği samlırsa araştırılmalıdır.

7. Yüzün ve ellerin her tarafı mesh edilmelidir.

c. Hem sıhhat hem de vücûbunun şartları: Bu şartlar dört tanedir:

1. İslâmiyet: Kâfirin teyemmüm etmesi, şer´î mükellefiyetlerle yükümlü olmaması dolayısıyla vâcib değildir. Teyemmüm etse bile, niyet ehliyetine sâhib olmaması sebebiyle sahîh olmaz.

2.  Hayız ve nifas hallerinin mevcûd olmaması gerekir.

3.  Akıllılık.

4. Temizleyici toprağın mevcûd olması. Bu nitelikteki toprağı bula­mayan kimsenin teyemmüm etmesi vâcib olmaz. Temiz olan başka şeyle te­yemmüm etmesi de sahîh olmaz. Sözgelimi bir yere necaset isabet eder de sonra bu necaset kurursa bu yerin üzerinde, temiz olması nedeniyle namaz kılınması sahîh olur. Ancak temizleyici olmadığından ötürü teyemmüm ya­pılması sahîh olmaz.

Şâfiîler:  Teyemmümün şartlarını, vücüb ve sıhhat şartlan olmak üzere iki gruba ayırmaksızm bir arada, sekiz tane olarak saymışlardır:

1. Abdest için gerekli suyun bulunmaması veya bulunup da kullanıla­maması nedeninin mevcûd olması.

2.  Vaktin girdiğinin bilinmesi. Namaz vakti girmeden yapılan teyem­müm sahîh olmaz.

3.  Vücutta necaset varsa ve bu necaset de kendisinden afvolunan ne­casetlerden değilse teyemmüm yapmadan önce bunları gidermek gerekir. Bu necasetler giderilmeden yapılan teyemmüm sahîh olmaz.

4.  İslâmiyet. Ancak hayız ve nifası kesilmiş olan Ehl-i Kitab bir kadı­nın, kocasının kendisiyle cinsel ilişki kurabilmesi için, zorunluluk nedeniyle teyemmüm yapması sahîh olur.

5.  Hayız ve nifas hâlinin sona ermiş olması. Ancak hayız ve nifaslı kadının ihramda bulunması hâlinde teyemmüm etmesi, ihram için sünnet olan gusül yerine geçerli olacağından sahîh olur.

6.  Mümeyyiz olmak. Ancak deli bir kadının, kocasının kendisiyle cinsel ilişki kurabilmesi için teyemmüm etmesi sahîh olur.

7.  Toprakla meshedilecek organ üzerinde meshe engel bir şey bulun­mamalıdır.

8.  Yokluğu esnasında suyun arttırılması teyemmüm için şarttır.

Hanbelîler: Teyemmümün şartlarını sıhhat ve vücûb şartları olmak

üzere iki gruba ayırmaksızm bir arada saymışlardır. Şöyle ki:

1.  Vakitli olduktan sonra ister farz olsun, ister olmasın, namaz vakti­nin girmesi. Cenaze namazı da hükmen vakitli olması nedeniyle bu hükme tâbi olup vakti; cenazenin yıkanilmasi veya teyemmüm ettirilmesini mütea­kip başlar. Bundan önce cenaze namazını kılmak için alınan teyemmüm sahîh olmaz.

2.  Bazı sebeblerden ötürü suyu kullanmanın mümkün olmaması. Bu sebeblerin izahı ileride yapılacaktır.

3.  Yakılmamış olan temizleyici toprağın bulunması. Bu toprağın da, kişinin teyemmüm organlarına bulaşacak bir tozunun olması şarttır.

4.  Niyet.

5.  Akıllı olmak.

6. Mümeyyiz olmak.

7.  Müslüman olmak.

8. Teyemmüm organları üzerinde meshe engel bir şey bulunmamak.

9. Teyemmüme zıt bir durumun teyemmüm esnasında bulunmaması.

10.  Teyemmümden önce istincâ veya isticmar yapmış olmak.[115]


Konu Başlığı: Ynt: Teyemmümüm Şartları
Gönderen: Ceren üzerinde 05 Mayıs 2018, 03:23:46
Esselamu aleykum. Su bulunmadığı noktada toprakdan abdest almaktır.Rabbim farzlarina uygun şekilde teyemmum eden kullardan eylesin bizleri inşallah. ..


Konu Başlığı: Ynt: Teyemmümüm Şartları
Gönderen: Sevgi. üzerinde 05 Mayıs 2018, 05:26:31
Aleykümüsselam teyemmüm su bulamadığımızda aldığımız abdesttir teyemmüm namaz vakti alınmalıdır inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Teyemmümüm Şartları
Gönderen: Mehmed. üzerinde 05 Mayıs 2018, 12:48:54
Ve aleykümüsselam Teyemmüm Allah tarafından bizlere bir rahmettir Rabbim paylaşım için razı olsun