๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Dört Mezheb Fıkhı => Konuyu başlatan: Eflaki üzerinde 27 Ocak 2010, 00:33:49



Konu Başlığı: Namazın Tanımı
Gönderen: Eflaki üzerinde 27 Ocak 2010, 00:33:49

Namaz, lügatte hayır duada bulunma anlamını ifade eder.

“Onlara duâ et.” [142]yani onların üzerine rahmet kanatlarını ger âyet-i kerîmesinde de “salât” kelimesi hayır duada bulunmak anla­mında kullanılmıştır. Fıkıhçıların ıstılahına göre namaz, iftitah tekbiri ile başlayıp selâmla sona eren, kendine mahsûs şartları bulunan sözler ve fiillerdir. Bu tanım, iftitah tekbiriyle başlayıp selâmla sona eren tüm na­mazları kapsamına almaktadır. Tilâvet secdesi ise bu kapsam dışında kal­maktadır. Tilâvet secdesi, secde âyetleri duyulduğunda edâ edilen tekbirsiz ve selâmsız bir tek secdedir. Ki yeri geldiğinde bununla ilgili açıkla­ma yapılacaktır. Hanefî ve Şâfiîlere göre tilâvet secdesine namaz denilmez.


Mâliki ve Hanbelîler:  Bunlar, namazı iftitah tekbiri ve selamı bulunan fiilî bir kurbet (yakınlaşma), veya tek bir secdeden ibaret bir kurbet olarak tanımlamışlardır. Buradaki “kurbet” kelimesi, kişiyi Allah´a yaklaştıran iş demektir. Fiilî kaydı da organların yapmış olduğu rükû ve secde gibi eylemleri, dilin okuyup tesbih çekme eylemlerini ve kalbin huşu ye hudu (tes­limiyet) gibi eylemlerini içerir. Mâlikî ve Hanbelîlerin namazla ilgili bu tanımına Hanefî ve Şâfiîler muhalefet etmemişlerdir. Yalnız aralarındaki anlaş­mazlık, secdenin yalnız da olsa şer´î bir namaz olarak adlandırılması husu­sunda vukûbulmuştur. Bu husustaki anlaşmazlığın nedeni açıktır.[143]