> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Dört Mezheb Fıkhı > Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler  (Okunma Sayısı 5346 defa)
29 Ocak 2010, 20:52:09
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997


« : 29 Ocak 2010, 20:52:09 »




Hayızlı ve nifaslı kadınların namazları direkt olarak düşer. Hayız ve nifas halindeyken kılamadıkları namazları, bu özürler kalktıktan son­ra kaza etmeleri gerekmez. Deli ile baygın kimseler de aynı hükme tabidirler. Yeniden İslâm’a dönen mürted de aslî kâfir gibi olup, irtidat döneminde kaçırmış olduğu namazları, İslâm’a döndükten sonra kaza etmesi gerekmez. Mâlikîlerle Hanefîler bu görüştedirler. Şâfiîlerse mür­ted konusunda bunlara muhalefet ederek, irtidat döneminde kaçırmış olduğu namazların düşmeyeceğini söylemişlerdir. Hanbelîlere gelince bunlar, baygın ve benzeri kimselerin durumu hakkında aykırı görüşlere sâhibtirler ki bu görüşler, detaylı olarak aşağıda, diğer mezheblerin görüşleriyle birlikte anlatılmıştır.

Hanefiler dediler ki: Bayılan ve deliren kimselerin namazlarının direkt olarak düşmesi, iki şartla olur:

1. Baygınlık ve deliliğin, beş vakit namazından daha uzun süre devam etmesi şarttır. Eğer baygınlık ve delilik, beş vakit namazından da­ha kısa süre devam eder, sonra ayılma vukûbulursa, aradaki kılınmamış namazların kaza edilmesi vâcib olur.

2. Delilik ve baygınlık esnasında ya hiç ayılmama, ya da bazen ayılıp yeniden bayılma veyahut da delirme vukûbularak düzenli bir ayılmanın meydana gelmemesi de şarttır. Meselâ sabah vakti gibi belirli bir vakitte düzenli bir ayılma vukû bulursa bu, (beş namaz vakti) müddetini keser ve arada kılınmamış olan namazların kaza edilmesini gerekli hale getirir. İçki içmekten dolayı meydana gelen haram bir sarhoşluk nedeniy­le (geçici bir süre için) aklı muattal (işlevini yapamaz) hâle gelen kişinin, sarhoşluk esnasında kılamadığı namazları kaza etmesi gerekir. Sarhoş ol­mak için değil de tedavi için mubah bir bitkiyi kullanarak, akimi geçici olarak yitiren kişi de, bu arada kılamamış olduğu namazları, kuvvetli görüşe göre aynı şekilde kaza etmelidir.

Vaktin sonunda sadece iftitah tekbiri almaya yetecek kadar bir za­man kalmış olsa bile, namazı direkt olarak düşüren özürlerden birinin doğması hâlinde bu namazı, özrün ortadan kalkmasından sonra kaza et­mek gerekmez. Ama bu pürüzlerden biri ortadan kalktığında, vakit içinde iftitah tekbiri almaya yetecek bir zaman kalmışsa, bu vaktin farzını kaza etmek vâcib olur. Ancak hayızlı ve nifaslı kadınların özürleri, hayız ve nifaslarının kesilmesiyle ortadan kalkarsa, bu kesilme iki kadından herbirine nisbetle belirtilen (beş vakitten) sonra vukû bulmuşsa, vakit içinde iftitah tekbiri alacak kadar zaman kalmışsa, bu vaktin farzını kaza etme­leri gerekir. Eğer bu kesilme, iki kadından herbirine nisbetle belirtilen (beş vakitten) önce vukûbuîmuşsa, vakit içinde gusül ve iftitah tekbirine yetecek bir zaman kalmışsa, bu vaktin namazını kaza etmeleri vâcib olur. Aksi takdirde olmaz.

Mâlikîler: Namazı direkt olarak düşüren özürler meyânmda an­latılan özürlere ek olarak şunları ileri sürmüşlerdir:

Meselâ; kendisini sarhoş etmeyeceğine inanarak ekşi süt içen kişi sar­hoş olursa, arada kılamadığı namazları kaza etmesi gerekmez. Haram şeyle sarhoş olmaya gelince, bu durumdaki kimselerin arada kılamadıkla­rı namazları ayılınca kaza etmeleri gerekir. Bu kimseler namazı geciktir­mekten ötürü ayrıca günahkâr olurlar. Meşru mazeretlerin de, kendileri­ne göre üç durumu vardır:

1. Özürlülük, namazın ihtiyarî ve zarurî vakitlerinin tümünü kap­samalıdır. Sözgelimi baygınlık hâli, güneşin zevalinden itibaren başlayıp guruba kadar devam ederse, bu durumda (öğle) namazı düşer ve ayıldıktan sonra da kaza edilmesi gerekmez.

2. Özür, vakit esnasında vukûbulursa bakılır; eğer geriye vaktin içinde (sözgelimi öğle ve ikindi gibi) iki namazı kılacak bir süre kalarak vukûbuîmuşsa, her iki namaz direkt olarak düşerler. Eğer özür, geriye vakit içinde sadece son namazı veya bu namazın bir parçasını (bunun en azı da iki secdesiyle birlikte tam bir rek’attir) kılacak kadar bir süre kalarak vukûbuîmuşsa, son namaz düşer, ilk namaz zimmette kalır ve özrün kalkmasından sonra kaza edilmesi gerekir. İki namazı kılacak ka­dar zamandan maksat, öğle ve ikindi namazlarına nisbetle mukîmlikte beş rek’at, seferîlikte üç rek’at kılacak kadar süren bir zamandır. Akşam va yatsı namazlarına nisbetle de mukîmlikte ve seferîlikte dört rek’at kı­lacak kadar süren bir zamandır. Çünkü akşam namazı seferî halde de üç rek’attır. Bilindiği gibi bu namaz, seferîlikte kısaltılamaz. Yatsı nama­zı da bir rek’at olarak kabul edilmiştir. Çünkü bu bir rek’ati kılmakla, namazın vaktine kavuşulmuş olmaktadır. Ama özür, vaktin belirtilen mik­tarından az bir sürenin kalması anında vukûbulursa, geriye kalan zaman son namaza mahsûs olur. Özrün sadece o namazın vaktinde vukû bulduğu kabul edilir. Birincisi değil de ikinci namaz düşer.

3. Özür vukû bulduktan sonra vaktin sonunda ortadan kalkarsa, özürlülük hâlinde kılınamayan namazların tümü düşer. Özfün, son vak­tinde kalkmış olduğu namaza gelince, bunun hükmü şöyle olur: Eğer va­kit içinde geriye, özrün kalkması anında abdest aldıktan sonra iki namaz kılacak kadar bir zaman kalmışsa, bunları kaza etmek vâcib olur. Eğer özrün kalkması anında sadece abdest alarak son vaktin namazını veya bu namazın bir rek’atini kılacak kadar bir zaman geriye kalmışsa, bu son namazı kaza etmesi gerekir. İlk namaza gelince bunun vakti, özrün mevcudiyeti esnasında çıkıp gitmiş olduğundan düşer. Zîrâ vakit daralınca son namaza mahsûs olur.

Bütün bunlardan anlaşılıyor ki; temizlik (abdestlilik), özrün kalkma­sı durumunda namazın yanısıra onunla birlikte hesaplanmaktadır. Ama özrün vukûbulması esnasında namazın düşmesinde, onunla birlikte hesa­ba katılmamaktadır. Özrü ortadan kalkan kişinin, vakit içinde abdest alıp da bir rek’at namaz kılacak kadar bir zamanı kalmışsa, o vaktin namazı­nı kılması vâcib olur. Eğer bu kadar zaman kalmamışsa, kılması vâcib olmaz.

Kendisinde özür vukû bulan kişinin vakit içinde, abdest almaksızın sadece bir rek’at namaz kılmasına yetecek kadar bir zamanı kalmışsa, o vaktin namazını özür kalktıktan sonra kaza etmesi gerekmez.

Bütün bu anlatılan hükümler, öğleyle ikindi ve akşamla yatsı gibi, vakitleri müşterek olan namazlarla ilgilidir. Sabah namazına gelince, eğer özrün ortadan kalkması anında, vakit içinde geriye abdest aldıktan sonra bir rek’atini kılacak kadar bir zaman kalmışsa, sabah namazını kılmak vâcib olur. Aksi takdirde vâcib olmaz. Zîrâ ancak bir rek’ati tam olarak kılmakla vakte kavuşulabilir. Bu tek rek’atin kılınmasında Fâtiha’nın nor­mal bir okuyuşla okunması, itminan ve itidale riâyet edilmesi mülâhaza olunur. Ama zamm-ı sûreyi ve diğer sünnetleri yerine getirmek mülâhaza olunmaz. Özrün vukûbulması anında, vakitten, abdestsiz de olsa bir rek’at kılacak kadar zaman kalmışsa, sabah namazı düşer. Aksi takdirde öz­rün ortadan kalkmasından sonra kaza edilmesi vâcib olur. Çünkü bu du­rumda özür vukûbulmadan önce sabah namazının vakti hükmen çıkmış olmaktadır.

Hanbeliler dediler ki: Bu özürlerden biri, vaktin başlangıcın­dan, iftitah tekbirini alacak kadar bir zaman geçtikten sonra vukûbulur­sa, bu vaktin namazını özrün kalkmasından sonra kaza etmek vâcib olur. Bu özrün kalkması anında, vaktin sonunda iftitah tekbiri alacak kadar bir zaman kalmışsa bu vaktin namazının ve bu namazla birlikte cemedilerek kılınabilen bir namazın da kılınması vâcib olur. Meselâ ikindi nama­zıyla birlikte öğle namazı, yatsı namazıyla birlikte akşam namazı da bu takdirde zimmete girer. Diyelim ki; delirme hâli tam bir vakit boyunca devam ederse, bu vaktin namazını kaza etmek gerekmez. Ama bu vaktin girişinden itibaren iftitah tekbirinin sığacağı kadar bir zaman geçtikten sonra özür vukûbulursa, bu vaktin namazını bilâhare özür kalktıktan sonra kaza etmek vâcib olur. Delirme hâli, vaktin çıkmasından iftitah tekbiri alacak bir süre kadar önce ortadan kalkarsa, kalktığı vaktin namazının ve bu namazla birlikte cemedilebilen bir önceki vaktin namazının kaza edilmesi vâcib olur. Bu tafsilât açısından çocuk da deli statüsüne tâbidir. Çocuk bulûğa erdiğinde, vaktin sonunda iftitah tekbiri alacak kadar bir zaman kalmışsa, bu vaktin namazını ve bu namazla birlikte cemedilebilen önceki vaktin namazını kaza etmekle yükümlü olur. Haram veya helâl bir uyuşturucu (meselâ ekşi süt) ile veya mubah bir ilaçla yahut da delir­me dışındaki bir hastalık nedeniyle (geçici olarak) aklını yitiren kişinin, arada kılamadığı namazları kaza etmesi vâcib olur.

Şafiiler dediler ki: Delirme hâli, tam bir vakit devam ederse ve bu delirmede deliren kimsenin bir etkisi yoksa arada kıhnamamış olan namazların kaza edilmesi gerekmez. Aksi takdirde kaza etmesi vâcib olur. Kendi fiiliyle olmaksızın sarhoş olan ve bayılan kimseler de bu hüküm açısından deli gibi muamele görürler. Delirme veya hayız gibi bir özür, vaktin başlangıcından itibaren acelece temizlenip namaz kılacak kadar bir zaman geçtikten sonra vukû bulmuşsa, özrün kalkmasından sonra bu vak­tin namazını kaza etmek vâcib olur. Özrün kalkması anında vaktin geri kalanında iftitah tekbiri alacak kadar veya daha fazla bir zaman kalmış­sa, bu vaktin namazının ve bununla birlikte cemedilerek kılınabilen önce­ki vaktin namazının kazası vâcib olur. İkindiyle birlikte öğle namazı gibi! Tabiî bunun için de özrün kalkmasının peşisıra gelen zamanın, abdest alıp eda edilen namazdan ayrı olarak abdest alıp iki namazı kılmaya yetecek kadar olması şarttır. Bu anlatılanlar, kişinin abdest alarak temizlen­mesiyle ilgilidir. Teyemmümle temizlenmesi durumuna gelince, bu kişinin iki teyemmüm ve iki namaz kılmasına yetecek kadar zamanın olması şarttır. Aksi takdirde kendisine sadece bir namaz vâcib olur. Önceki vaktin na­mazı vâcib olmaz. Mürted kişinin irtid...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler
« Posted on: 29 Mart 2024, 12:21:51 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler rüya tabiri,Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler mekke canlı, Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler kabe canlı yayın, Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler Üç boyutlu kuran oku Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler kuran ı kerim, Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler peygamber kıssaları,Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürler ilitam ders soruları, Namazı Direkt Olarak Düşüren Özürlerönlisans arapça,
Logged
27 Mart 2016, 17:13:05
Rüveyha
Forum Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 6.764


« Yanıtla #1 : 27 Mart 2016, 17:13:05 »

Esselamu aleykum ve rahmetullah...Namazın kimlerden düşeceği mezheplere göre güzel açıklanmış.Rabbim  razı olsun İnşaAllah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

31 Mart 2016, 16:38:04
sultan aktay
Öğrenci Grubu
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 417


« Yanıtla #2 : 31 Mart 2016, 16:38:04 »

allah razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
03 Mayıs 2018, 01:32:06
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #3 : 03 Mayıs 2018, 01:32:06 »

Aleykumselam.rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim. ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

03 Mayıs 2018, 02:14:27
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.948


« Yanıtla #4 : 03 Mayıs 2018, 02:14:27 »

Aleyküm Selam.  Mezheplere göre Namazların kimlerden düşeceği bilgileri verilmiş Allah Razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes