> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Dört Mezheb Fıkhı > Îla Bahisleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Îla Bahisleri  (Okunma Sayısı 3228 defa)
04 Mart 2010, 18:34:53
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997


« : 04 Mart 2010, 18:34:53 »



Tanımı: îlâ, lügatte mutlak yemin anlamına gelir. Bu yemin kocanın karısını terketmesi üzerine edilebileceği gibi, başka şey üzerine de edilebilir. Cahiliyet devrinde îlâ.terketmek üzerine yapılan yemine de­nirdi. Bu yeminin kendine özgü hükmü vardı. Bu şekilde yemin eden kim­seye, karısı ebediyyen haram olurdu. Bir kimse: "Vallahi karımla cinsel temasta bulunmayacağım" diye yemin etseydi, cahiliyet dönemi insanla­rına göre bu yeminin mânası; bu kocaya karısınınjsbediyyen haram olma­sıydı. Lûgavî mâna, şer´î mânadan daha geneldir. İlânın şer´î mânası; özel­likle kişinin kendi karısıyla cinsel temasta bulunmayı terketmesidir. Fıkıh-çılara göre îlâ; yemeyi, içmeyi ve benzeri şeyleri terketme anlamına gelmez.

ilânın şer´î hükmü, cahiiiyetteki hükmüne benzememektedir. Zira îlâ yemini, bilindiği gibi kadını kocasına ebedî olarak haram kılmamaktadır. Sonra îlâ, "Âlâ- mastarıdır. Tıpkı "A´tâ - Yu´ti - î´tâen" gibi. "Eliyye" kelimesi isim olup, yemin mâsmadır. "Hatiyye Hatayâ"da olduğu gibi "Eliy-ye"nin çoğulu "Elâya"dir. "İlve" veya "Ülve" veyahut "Elve" kelimesi de böyledir. Bu kelime, yemin manasınadır. Yine "Teellâ Yeteellâ" denilir. Tıpkı "Aksame - Yuksimü" gibi. Bu da yemin etmek anlamınadır. "İ´telâ - Ye´teli" de böyledir. Buna örnek olarak şu âyet-i kerîmeyi gösterebiliriz:

"Sizden servet sahibi olanlar yemin etmesinler.[12]

Hânın şer´î anlamına gelince; bu, kişinin kendi karısına yaklaşmama­ya yemin etmesidir. Bu yemin, "Valiaht karımla cinsel temasta bulunmayacağım" cümlesinde olduğu biçimde mutlak olabileceği gibi, "ebedi" sözüyle kayıtlı da olabilir. Örneğin "ebedî olarak karım Vallahi yaklaşmayacağım" gibi. Bu yemin dört aydan fazla bir süreyle de kayıtla­nabilir. "Beş ay" veya "Bir sene" veya "ömrü boyunca" veya "yer, gök durdukça Vallahi karıma yaklaşmayacağım" gibi. Böyle dediği takdirde îlâ etmiş olur. Ama bu yeminini iki, üç veya dört ayla kayıtlar da, bir gün ol­sun dört aylık süreye eklemede bulunmazsa; îlâ yapmış sayılmaz Al­lah´ın sıfatlarından biriyle yemin etmek de Allah adına yemin etmek gibi­dir. Allah´ın kudretine veya Allah´ın ilmine yemin ederim ki., gibi. Talâk, zi-hâr, ıtk, nezr gibi şeyler üzerine yemin etmek de Allah´ın isim ve sıfatları­na yemin etmek gibidir. Meselâ: "Karımla cinsel temasta bulunursam, o boştur" veya "Karımla cinsel temasta bulunursam, o bana anamın sırtı gibidir" veya "Karımla cinsel temasta bulunursam, Allah için haccetmek adağım olsun" veya "Karımla cinsel temasta bulunursam kölem hürdür" derse îlâ yapmış olur.

İlânın şer´î tanımına gelince, mezheplerin buna ilişkin geniş açıklamaları aşağıya alınmıştır.

(46) Hanefîler dediler ki: îlâ müddetinin en azı, sadece dört aydır. Bu­na hiç bir ekleme yapılmaz.

(47) Hanbelîler dediler ki: Allah adına veya Allah´ın sıfatlarından biri üzerine yemin ederse, îlâ yapmış olmaz.

(48) Hanefîler dediler ki: îlâ, süre kaydı koymaksızın veya dört aydan faz­la bir süreyle kayıtlayarak veya cinsel teması, çok zor bir işin vukûbulması şartına bağlayarak kişinin kendi karısına yaklaşmayı mutlak surette terket-meye Allah ile yemin etmesidir. *´Allah ile yemin etmesidir sözü, Allah adı­na yapılan yeminle Allah´ın sıfatlarından biri üzerine yapılan yemini kapsar. "Kadına yaklaşmayı terketme" sözünden maksat, vaginadan yapılan cinsel teması terketmektir. Cinsel teması, çok zor bir işin vukûbulması şartına bağ­lamak sözü, bu teması "Seninle cinsel temasta bulunursam sen boşsun" ör­neğinde olduğu gibi talâka bağlamayı veya "Seninle cinsel temasta bulunur­sam kölem hürdür" örneğinde olduğu gibi ıtka (azad etmeye) bağlamayı ve­ya "Seninle cinsel temasta bulunursam; haccetmek, bir gün bile olsa oruç tutmak adağım olsun" örneğinde olduğu gibi adaklara bağlamayı kapsar. Çün­kü bu işler zordur. Ama "Seninle cinsel temasta bulunursam, bu ayı ve ge­çen ayı oruçlu geçirmek adağım olsun" sözü bunun hilâfına olup sahih ol­maz. Çünkü geçmiş zamana yönelik adaklarda bulunmak sahih olmaz. îçinde bulunduğu ayın tamamlanmasından sonra karısıyla cinsel temasta bulun­ması mümkün olur. Çünkü bu ay, artık geçmiş zamana karışır. Karımla cin­sel temasta bulunursam hediye etmek veya itikâfa girmek veya yemin etmek veya yemin keffaretİ vermek veya -belirtmeksizİn- bir köle azad etmek veya yüz rekât namaz kılmak adağım olsun demenin ve bunlara benzer olup, ya­pılmasında insan için meşakkat bulunan şeylerin söylenmesi de aynı hükme

tabidir. Ama karımla cinsel temasta bulunursam, bir kaç rekât namaz kıl­mak veya cenazenin peşine takılmak veya tesbihatta bulunmak adağım olsun veya bunlara benzer olup yapılmasında zorluk bulunmayan işleri yapmayı adar­sa îlâ etmiş olmaz.

Allah adına yemin ederek îlâ yapmış olup da karısıyla cinsel temasta bu­lunursa, yemin keffareti Ödemekle yükümlü olur. Yeminini talâka bağlamış-sa, karısıyla cinsel temasta bulunduğu takdirde bu yemini ister kendi talâkı­na, ister karısının talâkına bağlamış olsun, karısı boşanır. Yeminini belirli bir kölenin azadına bağlamışsa, o köle azad olur. Belirsiz bir kölenin azadına bağlamışsa, bir köle azad etmesi gerekir. Başka bir şeye bağlamışsa, o şeyi yapması gerekir ve îlâ da düşmüş olur. Karısıyla cinsel temasta bulunmazsa, ileride açıklanacağı şekilce karısıyla aralan tefrik edilir.

Böylece öğrenmiş oluyoruz ki îlâ ancak; talâk, azad etme, zihar, hedy, hac, oruç ve benzeri şeylerle sahih olur. Çünkü bunların yapılması insanın nefsine zor gelir. Adağa gelince; adanan şeyin yapılmasında insanın nefsine zorluk geliyorsa, bu adakla îlâ yapmak sahih olur. Zorluk gelmiyorsa, sahih olmaz. Meselâ karısına "Seninle cinsel temasta bulunursam, yirmi rekât na­maz kılmak Allah için üzerime adak olsun" demekle yaptığı îlâ sahih olmaz. Açıkça görüldüğü gibi; asıl itibariyle yirmi rekât namaz kılmak, insanın nef­sine zor gelmemektedir. Yirmi rekât namaz kılmak, tenbellikleri nedeniyle her ne kadar bazı kimselere zor gelse bile bu şekilde konuşmakla kişi îlâ yap­mış olmaz. Ama yüz rekât kılmayı adamakla îlâ yapmış olur. Çünkü yüz re­kât kılmak insanın nefsine zor gelir. Eğer desen ki: Bir kişi, "Vallahi karımla cinsel temasta bulunmayacağım*´ derse -ki îlâda asıl olan da budur- karısıyla cinsel temasta bulunduğu takdirde zor bir iş yapması gerekmemekle birlikte yine de îlâ yapmış oluyor. Bu nasıl olur? Ben de cevaben derim ki: Bu adam, yemin keffaretiyle yükümlü olur. Keffaretin de zor olduğu açıkça bilinmek­tedir. Bunun üzerine iki şey söz konusu olmaktadır.

1- Zımmînin "Vallahi karımla cinsel temasta bulunmayacağım" diyerek yeminle îlâ yapması: Bu kişi böyle demekle îlâ yapmış olur. İmam-ı Azam bu görüştedir. Öyle ki bu zımmînin durumu bize intikal ederse, biz onun îlâ yapmış olduğuna hükmederiz. Maamafih bu adam karısıyla cinsel temasta bulunursa, keffaretle yükümlü olmaz. Çünkü zımmî keffarete muhatap de­ğildir. Buna cevaben denir ki: Bu adama îlâ lâzım olur. Çünkü îlâ, ibadet değil muameledir. Kendisine keffaret de lâzım gelmez. Çünkü keffaret, iba­dettir. Kendisi ibadet ehlinden değildir. O, küfür arızası nedeniyle bu hüküm­den istisna edilmiştir.

2- Bir kimse "Vallahi dört karımla cinsel temasta bulunmayacağım." der­se; üç karısıyla cinsel temasta bulunabilir ve temasta bulunduğu takdirde ke­faret vermesi de gerekmez. Böylece zor bir iş yapmadan zevcelerinden îlâ etmiş olur:

Buna cevaben denir ki: Bir kimse, "Vallahi dört karımla cinsel temasta bulunmayacağım" dediğinde onun bu sözü, dört karısının dördüyle cinsel temasta bulunmayı terketmeye yemin etme anlamını ifade eder. Kanlarından bazısıyla cinsel temasta bulunursa, yeminini bozmuş olmaz. Ancak her dör­düyle temasta bulunursa, yeminini bozmuş olur. Üçüncüyle cinsel temasta bulunur da sadece birisiyle temasta bulunmazsa, yalnızca ondan îlâ etmiş olur. Bunun karşılığı da şöyledir: Bir kimse, Abdullah ve Murat ile konuşmamaya yemin eder, sonra sadece Abdullah ile konuşursa, yeminini bozmuş olmaz. Abdullah´tan sonra Murat´la da konuşursa, sanki her ikisiyle beraberce ko­nuşmuş gibi, yeminini bozmuş olur. Aynı şekilde karısına ve cariyesine; "Val­lahi sizinle cinsel temasta bulunmayacağım" der, sonra sadece karısı ile cin­sel temasta bulunursa; îlâ yapmış olmaz. Karısından sonra cariyesiyle de cin­sel temasta bulunursa, karısından îlâ yapmış olur. Çünkü yemini, ikisiyle bir­likte cinsel temasta bulunmasına bağlanmıştı.

Hanbelîler dediler ki: îlâ -cinsel temasta bulunma imkânına sahip-kocanın, gerdekten önce olsa bile karısıyla vaginadan cinsel temasta bulun­mamaya Allah adına veya O´nun sıfatlarından biri üzerine yemin etmesidir.

Bu tanımda ´Kocanın´ kaydını kullanmakla, cariyenin efendisi konumu­zun kapsamı dışına çıkarılmış oldu. Çünkü efendi, cariyesiyle cinsel temasta bulunmamaya yemin ederse; îlâ yapmış olmaz. ´Cinsel temasta bulunma im­kânına sahip´ kaydını kullanmakla; cinsel temasta bulunamayan küçük yaş­taki koca, kapsam dışına çıkarılmış oldu. Buruk ve kesik penisli kocalar da bu hükme tabidirler. Çünkü bunların cinsel temasta bulunmamaya ilişkin ye­minleri, şer´î îlâ sayılmaz.

´Allah adına veya O´nun sıfatlarından biri üzerine kaydını kullanmak­la; Kabe, Peygamber, talâk, ıtk, zihar ve benzeri şeyler üzerine yapılan ye­minler, kapsam dışına çıkarılmış oldu. Bunlardan biri üzerine yemin eden kişi îlâ yapmış olmaz.

´Karısıyla vaginadan cinsel temasta bulunmamaya´ kaydını kullanmak­la; anusundan veya baldır arasından karısıyla cinsel temasta bulunmamaya yemin etmesi, kapsam dışına çıkarılmış oldu.

Adakla yemin etmek, Allah adına veya Allah´tan başka şeyler üzerine yemin etmek gibi midir? Bu hususta ihtilâf vardır. Bir kimse karısına "Se­ninle cinsel temasta bulunursam, yirmi rek´at namaz kılma...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Îla Bahisleri
« Posted on: 28 Mart 2024, 18:47:08 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Îla Bahisleri rüya tabiri,Îla Bahisleri mekke canlı, Îla Bahisleri kabe canlı yayın, Îla Bahisleri Üç boyutlu kuran oku Îla Bahisleri kuran ı kerim, Îla Bahisleri peygamber kıssaları,Îla Bahisleri ilitam ders soruları, Îla Bahisleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes