> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Dört Mezheb Fıkhı > Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler  (Okunma Sayısı 1798 defa)
25 Ocak 2010, 18:49:28
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997


« : 25 Ocak 2010, 18:49:28 »





Guslü gerekli kılan haller bölümünde, guslü îcâb ettiren ve onu ya­pılması kaçınılmaz bir farz hâline getiren etkenleri anlatmıştık. Bu bölüm­de de gusül yapmayı sünnet veya mendub kılan durumları mezheblere göre ayrı ayrı ele alacağız.



Malikiler dediler ki: Sünnet olan gusüller üç tanedir:

1. Cuma namazı kılacak kişinin cuma güslü. Bu gusül her ne kadar zorunlu değilse de, cuma günü şafak attıktan sonra ve camiye gidilmeden hemen önce yapılırsa sahîh olur. Eğer şafaktan önce yapıhlırsa veya camiye gitmezden çok önce yapılırsa sahîh olmaz. Sünnet yerini bulmuş olmaz. Sün­netin yerine gelmesi için guslü yenilemek gerekir.

2. İki bayram için yapılan gusül. Meşhur olan görüşe göre bu gusül mendup ise de râcih (tercih edilen) olan görüşe göre sünnettir. Vakti, gece­nin altı diliminin sonuncusunda başlar. Bayram gününün şafağından sonra olmasıysa mendubtur. Bayram namazgahına gitmeden hemen önce yapılması şart değildir. Çünkü bu gusül, namaz için değil bayram içindir. Namaz kıl­mayanın bile bu guslü yapması şer´an istenmiştir.

3. Hayız ve nifaslı da olsa ihrama giren kadının gusletmesi. Mâlikîlere göre mendub gusüller ise sekiz tanedir:

1. Ölü yıkayanın gusletmesi.

2. Mekke´ye girenken tavaf edecek olanın gusletmesi. Hayız ve ni­faslı kadının bu guslü yapması mendub değildir.

3. Arafat´ta vakfe için gusletmek. Bu guslü hayız ve nifaslı kadınla­rın yapmaları müstehabtır.

4. Medîne-i Münevvere´ye (orada bulunan Efendimize salât-ü selâm olsun) girerken gusletmek.

5. İhtida eden bir “gayr-ı müslim”in, ayrıca guslü gerekli kılan bir durum kendisinde meydana gelmemişse gusletmesi.

6. Namaz kılmakla emrolunan küçük kız, baliğ biri tarafından cin­sel ilişkiye sokulmuşsa gusletmesi.

7. Namaz kılmakla emrolunan küçük oğlan çocuğu, cinsel ilişkiye müsait birisiyle cinsel ilişkiye girmişse gusletmesi.

8. İstihâze kanı kesilen bir kadının gusletmesi.

Hanefîler: Bunlara göre sünnet olan gusüller dört tanedir:

1. Cuma namazını kılmak isteyen birisinin cuma guslü. Bu gusül, cu­ma günü için değil, cuma namazı içindir. Sözgelimi cuma günü fecirden sonra gusleder, sonra da abdesti bozulur, abdest alır ve camiye giderse sünnet yerini bulmuş olmaz.

2. İki bayram namazı için yapılan gusül. Bu gusüller de cuma guslü gibi bayram günü için değil bayram namazı içindir.

3. Hacc veya umre için ihrama girerken yapılan gusül.

4. Arafat´taki vakfe için yapılan gusül.

Mendub olan gusüllere gelince bunları da şöylece sıralayabiliriz:

1. Delilikten, baygınlıktan veya sarhoşluktan ayılanların gusletme­si. Tabiî bu gibi kimseler ayıldıklarında vücûdlarında veya iç çamaşırlarında bir ıslaklık görmezlerse gusletmeleri mendub olur. Ama herhangi bir ıslaklık görür ve bunun menî olduğuna kesin kanâat getirirlerse veya bunun menî veya mezî olduğunda şüpheye düşerlerse gusletmeleri vâcib olur. Ama gör­dükleri bu ıslaklığın mezî veya vedî olduğu hususunda şüpheye düşerlerse gusletmeleri vâcib olmaz. Tıpkı uykudan uyanan kimsenin vücûdunda veya iç çamaşırında ıslaklık görmesi gibi...

2. Hacamat (kupa) vurdurduktan sonra gusletmek.

3. Berâet gecesinde gusletmek. Arefe gecesinde, Kadir Gecesi´nde, Müzdelife´de Kurban Bayrami´nın birinci gününün sabahında, Kurban Bay-rami´nm birinci günü şeytan taşlamak için Mina´ya girildiğinde, tavaf-ı zi­yaret için Mekke´ye girildiğinde gusletmek mendub olur.

4. Güneş tutulması, ay tutulması, yağmur duasına çıkılması esnasında gusletmek de mendubtur.

5. Şiddetli karanlıktan, şiddetli kasırgalardan ve büyük korkulardan emîn olmak için gusletmek mendubtur.

6. Rasûlullah (s.a.s.)’ın, sakini olmakla şereflendirdiği Medîne-i Münevvere´ye girerken de gusletmek mendubtur.

7. İnsanların toplu bulunduğu büyük mahşerî cemâatlere girerken gus­letmek mendubtur.

8. Yeni bir elbise giyenin, ölü yıkayanın, günâhından ötürü tövbe ede­cek olanın, yolculuktan dönenin, istihâze hâlinden çıkan kadının gusletmesi mendubtur. Cünüb olmaksızın bir “gayr-i müslim”in İslâm´a girerken gusletmesi de mendubtur. Ama cünüb iken İslâm´a girecek olan bir “gayr-ı müslim”in gusletmesi vâcibtir. Hanefîler, bu saydığımız gusüllerin yanısıra bir takım gusüller daha saymışlardır ki bunlar, vâcib olan gusüllerdir. Bunlara örnek olarak da şunları sıralayabiliriz:

a. Ölüye guslettirmek vâcibtir. Daha doğrusu bir farz-i kifâyedir.

b. Bazıları da, cünübken müslüman olan bir “gayr-i müslim”in yı­kanmasının farz olduğunu kabul etmişlerdir.

c. İhtilâm görerek baliğ olan bir kişinin gusletmesi vâcibtir. Daha doğ­rusu bu, farz olan bir gusüldür.

d. Hayız kanı kesildikten sonra müslüman olan “gayr-ı müslime” bir kadının gusletmesi vâcib değil mendubtur.

e. Cünübken müslüman olanla cünüb değilken müslüman olan ara­sında bir fark yapmak için, cünüb değilken müslüman olan bir “gayr-i müslim”in gusletmesi mendub kılınmıştır. Cünüblük, müslüman olmakla orta­dan kalkacak bir nitelik değildir. Bu durumda cünübken İslâm´a girecek olan birinin gusletmesi farzdır. Ama müslüman olmadan hayız kanı kesilen ve bilâhare İslâm´a giren bir kadının gusletmesi mendubtur.

Şâfiîler: Bunlar derler ki: Farz olan gusüller dışındaki bütün gusül­ler dışındaki bütün gusüller sünnettir. Zîrâ bunlara göre mendubla sünnet arasında hiçbir fark yoktur. Şâfiîlere göre sünnet olan gusülleri şöylece sıralayabiliriz:

1. Cumaya gitmek isteyenin gusletmesi. Bu guslün vakti, cuma gü­nünün fecr-i sâdıkının doğuşundan îtibâren başlayıp, İmamın cuma namazını kıldırıp selâm verişine kadar devam eder. Cuma için guslettikten sonra herhangi bir hades hâli vukûbulup abdest bozulacak olursa yeniden guslet­meye gerek kalmaz.

2. Ölüyü yıkayanın gusletmesi. Ölüyü yıkayanın temiz olsun olma­sın gusletmesi sünnettir ..Bunun vakti de ölüyü yıkadıktan hemen sonra baş­layıp başka bir işe yötielinceye kadar devam eder. Kişi, ölüyü yıkamayıp te­yemmüm ettirse bile yine de kendisinin gusletmesi sünnet olur.

3. İki bayram için yapılan gusüller. Kişi bayram namazını kılmak is­temese bile bu, bir temizlenme ve süslenme niteliğinde olduğundan ötürü gus­letmek sünnet olur. Bunun vakti de bayramın birinci gününün gece yarısın­dan başlayıp aynı günün gün batımına kadar devam eder.

4. Cünüblükten temiz olarak müslüman olan bir “gayr-ı müslim”in de gusletmesi sünnettir. Ama cünübken müslüman olan birinin gusletmesi vâcibtir. Her ne kadar İslâm´dan önce küfür halindeyken gusletmiş olsa da bu bir dayanak ve âdet olmadığından geçersiz sayılır. Bu guslün vakti de, kişinin İslâm´a girmesinden hemen sonra başlar ve başka bir işe yönelinceye kadar devam eder. Veya sonsuza değin de devam edebilir, diyenler de olmuştur.

5. Yağmur duası, ay ve güneş tutulmaları için namaz kılmadan gus­letmek de sünnettir. Kişi, evinde olsa bile namaz kılmadan gusletmelidir. Bu­nun vakti de yağmur duası namazı için kişinin, evinde tek başına veya dışa­rıda cemâatle namaz kılmayı dilediği anda başlar. Ay ve güneş tutulmaları hâlindeki guslün vakti de ay ve güneşin tutulmaya başlamaları anından baş­layıp tamamıyla açılmalarına kadar devam eder.

6. Delilikten veya baygınlık geçirmekten ötürü gusletmek. Delilik veya baygınlık bir an için olsa bile ayıldıktan hemen sonra gusletmek sünnettir. Tabiî bu esnada tenasül organından guslü zorunlu kılıcı herhangi bir sıvı akmamış ise. Aksi takdirde gusletmek vâcib olur.

7. Arafat´taki vakfe için gusletmek. Bunun vakti de arefe gününün fecrinin doğuşundan başlayıp gün batımına kadar devam eder.

8. Müzdelife´de vakfe için gusletmek. Eğer Arafat´taki vakfe için gusledilmemişse burada gusletmek sünnet olur. Yok eğer Arafat´taki vakfe için gusledilmişse o gusül, burası için de yeterli olur. Bunun vakti de arefe günü­nün gurubunda başlar.

9. Meş´ar-i Harâm´daki vakfe için gusletmek. Bunun gerekçesi de hacc bahsinde anlatılacaktır.

10. Kurban kesimi günleri dışında şeytanı üç kez taşlamak için gus­letmek.

11. Ter veya kirden ötürü vücûd kokusunun değişmesi hâlinde gus­letmek.

12. Hayır cemiyetleri toplantısına katılmak için ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler
« Posted on: 29 Nisan 2024, 15:17:40 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler rüya tabiri,Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler mekke canlı, Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler kabe canlı yayın, Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler Üç boyutlu kuran oku Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler kuran ı kerim, Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler peygamber kıssaları,Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerler ilitam ders soruları, Guslün Sünnet Ve Mendub Olduğu Yerlerönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes