Konu Başlığı: Felsefe Tarihi Vize Soruları Gönderen: Safiye Gül üzerinde 06 Mayıs 2013, 15:51:16 FELSEFE TARİHİ VİZE SORULARI Bölüm 1, Soru 1 (Tek Doğru) a) Suya bırakılan cisimlerin yüzdüğü bilgisi. b) Solungaçları kırmızı balığın taze olduğu bilgisi. c) Varlığın özünün ne olduğu bilgisi. Yukarıdaki bilgi türlerinin doğru sıralanışı hangisidir? Gündelik – Bilimsel – Dinsel. Bilimsel – Gündelik – Felsefi. Dinsel – Teknik – Sanatsal Bilimsel – Teknik -Felsefi Sanatsal – Dinsel – Bilimsel Bölüm 1, Soru 2 (Tek Doğru) Aşağıdaki filozoflardan hangileri asli ilke arayışlarında çoğulcu yaklaşım sergilemiştir? Empedokles, Thales, Demokritos Anaksagoras, Parmenides, Anaksimenes Demokritos, Zenon, Sokrates Empedokles, Anaksogaras, Demokritos Thales, Anaksimenes, Platon Bölüm 1, Soru 3 (Tek Doğru) Aşağıdakilerden hangi tanımlama sofistler için kullanılamaz? Nihilist/Hiççi Pragmatist/Faydacı Objektivist/Nesnelci Rölativist/Görececi Ateist/Tanrıtanımaz Bölüm 1, Soru 4 (Tek Doğru) Platon’un âlem anlayışında en çok hangi iki filozoftan etkilendiği ifade edilebilir? Sokrates-Thales Herakleitos-Zenon Anaksimenes-Demokritos Herakleitos-Parmenides Sokrates-Aristoteles Bölüm 1, Soru 5 (Tek Doğru) Aristoteles’e göre bir ressamın zihnindeki insan portresi resmedildiğinde erek, form kazanmış olacaktır. Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenebilir? Ereksel neden, formal nedene indirgenebilir. Ereksel neden, asıl açıklayıcı nedendir. Fail neden, eşyanın oluşumunu açıklar. Ereksel neden, maddi nedendir. Fail neden, maddi nedene indirgenir. Bölüm 1, Soru 6 (Tek Doğru) Evrende bir zorunluluk vardır. İnsan da bu zorunluluktan payını alan bir varlıktır. İnsanın yazgısı, Tanrı tarafından belirlenmiştir. Dolayısıyla insan bu yazgıya boyun eğmek zorundadır. Eğer yazgısını kabullenmezse mutsuz sıkıntılı olur. Bu görüşler hangi felsefi öğretiye aittir? Epikürosçuluk Aristotelesçilik Yeni- Platonculuk Stoacılık Demokritosçuluk Bölüm 1, Soru 7 (Tek Doğru) “İnsanın Tanrıya duyduğu aşk, sonsuz ve öncelikli olmalıdır. Bu nedenle insan maddi hazlara yönelerek maddi alışkanların peşinden giderek değil; Tanrısal aşk duyarak gerçek mutluluğa ulaşır”. Bu ahlak anlayışı hangi filozofun görüşüdür? Epiküros Demokritos Auqustinus Plotinos Platon Bölüm 1, Soru 8 (Tek Doğru) Meşşâî felsefede alemdeki mümkün varlıklardan hareketle zorunlu bir varlık olan Tanrı’ya gidilir. Evrendeki her varlık, diğerinin nedeni olmaktadır. Bu nedenler zincirin sonunda varoluşu zorunlu varlık olmakla Tanrı yer almaktadır. Bu Tanrı kanıtlaması aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır? Ontolojik kanıt Kozmolojik kanıt Sezgisel kanıt Rasyonel kanıt Ereksel kanıt Bölüm 1, Soru 9 (Tek Doğru) Felsefenin var olan siyasal, hukuksal ve ahlaksal değerleri üzerine soru soran tavrını kabul edersek, bu anlamda Sokrates’in de gerçek bir filozof olduğu açıktır. Çünkü o bu sorgulayıcı tavrını ve bu tavrın Atina demokrasisi içinde sindirilemeyeceğini biliyor olmalıydı ki, kendini “atsineği” olarak nitelendirmiştir. Sokrates’in prototipini oluşturduğu gerçek felsefeci olmanın ana niteliği aşağıdakilerden hangisidir? Toplumsal olay ve olguları siyasilerin ölçü ve değerleriyle yorumlamak Toplumun demokrasi anlayışına uygun davranmak Toplumun sosyo-ekonomik değerleri ışığında düşüncelerine yön vermek Felsefeyi pratiğin hizmetine sunarak, din ve ahlak adına bilmek Var olan değer ve sistemleri bilerek ve korkmadan sorgulamak Bölüm 1, Soru 10 (Tek Doğru) “Bir kez yıkanılan ırmakta ikinci kez yıkanılamaz” diyen Herakleitos’un varlık anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? Varlık, bir oluş sürecidir. Varlık, hep aynı kalan değişmez bir yapıdadır. Evrendeki varlıklar, hem değişir hem değişmez bir yapıdadır. Varlık, “aperion” (sınırsız/sonsuz)dur. Arke, ‘hava’dır. Bölüm 1, Soru 11 (Tek Doğru) Kinik okulunun başlıca temsilcilerinden Diogenes’in her türlü zevkten, lüksten kendini alı koyarak bir fıçının içerisinde yaşam sürmüş olduğu söylenir. Diogenes’in hangi tür yaşam anlayışını örneklendirdiği söylenebilir? Haz ve elemden uzak, duyarsız bir yaşam anlayışını Dünya nimetlerine duyarlı olan bir insanın yaşam anlayışını Mistik bir tarzda Tanrı’yı hisseden ve mutlu olan insanın yaşam anlayışını Eylemlerinde özgür bir irade ile davranan insanın yaşam anlayışını Faydacı bir anlayış içerisinde kişilere yaklaşan insanın yaşam anlayışını Bölüm 1, Soru 12 (Tek Doğru) Aristoteles’e göre de ideaların varlığı yadsınamaz. Ancak Platon için idealar; düşünsel olarak, akılla kavranabilir. Onlar duygusal dünyadan ayrı bir gerçeklik ifade eder. Oysa Aristoteles için idealar, tek tek nesnelerin özü olmakla kavramsal bir var oluşu değil, duygusal bir var oluşu ifade eder. Buna göre, Aristoteles’in ve Platon’un varlık anlayışlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Platon için idealar gerçek varlığı ifade eder. Aristoteles için idealar, aklın kavramsal dünyasını; Platon için ise idealar duygusal c. nesneleri ifade eder. Platona göre idealar duyularla bilinemez. Aristoteles için gerçek varlık bireysel ve somut nesnelerde içerilmiştir. Platon için gerçek varlık düşünsel dünyanın idealarıdır. Bölüm 1, Soru 13 (Tek Doğru) Bir tahtayı yontarak ona masa biçimini veren marangozdur. Bir meşe tohumunun meşe ağacı olmasını su, toprak, güneş, gübre ve benzeridir. Buna göre tahtayı masa, meşe tohumunu meşe ağacı yapan neden Aristoteles’e göre aşağıdakilerden hangisidir? Gâi neden Fail neden Maddi neden Formal neden Teolojik neden Bölüm 1, Soru 14 (Tek Doğru) “Bir” olan varlık evrendeki her şeyin temelidir. “Bir”den sırasıyla “akıl”, “ruh” ve “madde” meydana gelmiştir. Ancak asıl gerçeklik ve tüm varlıkların kaynağı “Bir”dir. Bu görüşleri savunan Plotinos, hangi felsefe akımının temsilcisi olarak kabul edilir? Platonculuk Epikürcülük Stoacılık Aristotelesçilik Yeni Platonculuk Bölüm 1, Soru 15 (Tek Doğru) “Felsefenin, ahlak ve siyaset adına ele alındığı bir dönemi ifade eder. Metafizik ve teorik bilimler, kendileri adına değil, bizleri ahlaka hazırlamaları açısından değerlendirilir.” Sözü edilen yaklaşım, hangi felsefi dönemi dile getirmektedir? Rönesans dönemi Sistem dönemi İlkçağ dönemi Patristik dönemi Helenistik dönemi Bölüm 1, Soru 16 (Tek Doğru) Meşşâî felsefede Allah-alem ilişkisini “sudur teorisi” ile ifade eden iki filozof aşağıdakilerden hangisidir? Fârâbî-İbn Sînâ Fârâbî-İbn Rüşt İbn Sînâ -İbn Rüşt Kindi-Fârâbî İbn Teymiyye-Gazzâlî Bölüm 1, Soru 17 (Tek Doğru) Auqustinus’un maddi hazların ve tutkuların peşinde giden insanların oluşturduğu devlet aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır? Gerçek aşkın devleti Tanrı devleti Yeryüzü devleti Akla uygun devlet Gerçek mutluluk devleti Bölüm 1, Soru 18 (Tek Doğru) Kuşkunun insanın mutluluğa ulaşmasında engel ettiği görüşünü savunur. Çünkü kuşku, insanı belirsiz kılmaktadır. İnsan herşeyden kuşku duyar. Ancak insan kuşku duyduğundan kuşku duyamaz. Çünkü insanın kuşku duyan bir Ben’i, bilinci vardır. Bu görüşler hangi Patristik filozofa aittir? Descartes Spinoza Thomas Aquinas Augustinus Anselmus Bölüm 1, Soru 19 (Tek Doğru) Aristoteles’in psikolojisinde, ruhlar hiyerarşik bir yapı içerir. Aşağıdan yukarıya doğru sıralama; bitkisel/besleyici, hayvanî/duyusal ve insanî/düşünen ruh yer alır. Buna göre aşağıda yargılardan hangisine ulaşılabilir? Düşünen ruh, tüm hayvanlarda bulunur. Duyusal ruh, sadece insanlarda bulunur. Düşünen ruh, sadece hayvanlarda bulunur. Duyusal ruh, sadece bitkilerde bulunur. Besleyici ruh, tüm canlılarda ortaktır. Bölüm 1, Soru 20 (Tek Doğru) Evrendeki her nesne, zaman içinde değişir. Örneğin bir masa şu an sağlamdır, bir zaman sonra hasar görür. Cem şu an gençtir. Yarın bir gün yaşlanacaktır. Ancak evrendeki bireysel ve değişebilir nesnelerin ardında değişmez özler olarak idealar var olur. Platon’un bu sözleriyle aşağıdakilerden hangisini dile getirmektedir? Varlığın sürekli bir değişim süreci yaşadığı Zihnimizde bağımsız maddi bir gerçekliğin var olduğu Duyusal nesnelerin idealardan pay aldıkları Değişmez bir varlığın var olmadığı Evrendeki tüm varlıkların diyalektik bir sürece tabi olduğu |